چگونه مهارت های مطالعه خود را ارتقا دهید

توضیح مختصر: همه می دانند که باید درس بخوانند، اما بسیاری از دانش آموزان دقیقا نمی دانند چگونه باید درس بخوانند. در این درس، در مورد مهارت های مطالعه از جمله نحوه برنامه ریزی تحصیلی و مطالعه موثر صحبت خواهیم کرد.

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح: 11.1006585136406416.4153846153846142.728900255754475739111.02395741428319911.473957414283198

فایل ویدئویی

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی « چگونه مهارت های مطالعه خود را ارتقا دهید »

ترجمه‌ی درس

مهارت های مطالعه

هکتور در مدرسه به شدت در حال تلاش است. او یک کلاس آنلاین گرفته و درسها را نمی فهمد. (در گذشته) او معمولا شخصا در کلاسها حضور می یافت. از این رو می توانست از معلمان سوالات بسیاری بپرسد و می توانست در طول ساعات اداری آنها را ببیند. اما حالا احساس می کند گرفتار شده است.

فرقی ندارد که شما مانند هکتور کلاس های آنلاین گرفته باشید یا شخصا در آن حضور یابید، داشتن مهارت ها یا راهکارهای مطالعه برای یادگیری مطالب می تواند به شما در گرفتن نمرات خوب کمک کند. اما مهارت های خوب مطالعه کدامند؟ و هکتور و دانش آموزان دیگر چگونه می توانند آنها را (در خود) ایجاد کنند؟

بیایید به کارهایی که هکتور می تواند قبل و حین مطالعه انجام دهد تا خود را برای موفقیت آماده کند، نگاهی داشته باشیم.

قبل از مطالعه

هکتور می داند که باید مطالعه کند، اما مطمئن نیست که چگونه می تواند زمان اینکار را پیدا کند یا اینکه چطور جلسات مطالعه خود را برنامه ریزی کند که بیشترین تاثیر را داشته باشند. او باید چه موقع مطالعه کند؟ از کجا بداند چه چیز مطالعه کند؟ همه چیز خسته و ناتوان کننده به نظر می رسد!

قبل از اینکه هکتور شروع به مطالعه کند، می تواند با برنامه ریزی جلسات مطالعه‌ی خود، خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کند. هکتور باید چهار کار انجام دهد و می تواند آنها را با اولین حرف هر کلمه ی این جمله به خاطر بسپارد: Some People Believe Prejury

S برای جدول زمانبندی (schedule) است. هکتور می خواهد جلسات مطالعه منظمی در برنامه روزانه خود داشته باشد. او ترجیحا می خواهد هر روز زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرد. تحقیقات نشان داده است که شکستن زمان مطالعه به بخشهای کوچک که در طول روز یا هفته پراکند شده اند، موثرتر از تعیین آن در قالب یک جلسه مطالعه طولانی درست قبل از امتحان است. اگر هکتور بتواند 30 تا 60 دقیقه در روز وقت برای مطالعه پیدا کند، این به او کمک زیادی خواهد کرد.

P برای برنامه ریزی (plan) است. هر کس در ساعاتی از روز هوشیارتر است. به عنوان مثال، هکتور شب‌هنگام هشیاری بالایی دارد. او دوست دارد که تا پاسی از شب بیدار بماند و در آن زمان هشیارتر است. از سوی دیگر، دوست او، اِوا یک فرد سحرخیز است و صبح خیلی زود از رختخواب بیرون می آید زیرا در این ساعات بیدار است.

هکتور باید جلسات مطالعه خود را طوری برنامه ریزی کند که با ریتم طبیعی بدنش سازگار باشند. برای او، شبها زمان ایده آلی برای مطالعه است زیرا او هشیار و بیدار است. او به ویژه باید سعی کند ساعات اوج هشیاری اش را برای سخت ترین موضوعات اختصاص دهد. اگر وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشد، باید از آن برای مرور استفاده کند.

B برای شکستن (break up) است. هکتور میخواهد کارهای بزرگ را به بخشهای قابل کنترل‌تر بشکند. به عنوان مثال، اگر او برای امتحان تاریخ قرن 20 مطالعه می کند، نمی خواهد همه چیز را به یک باره بخواند. او به جای این کار می تواند یک جلسه درباره دهه اول و جلسه ای دیگر درباره دهه‌ی بعدی مطالعه کند.

P برای اولویت بندی (prioritize) است. هکتور باید بداند که چه چیزهایی بیشترین اهمیت را در مطالعه دارند. همانطور که قبلا دیده ایم، او می خواهد در ساعات اوج هشیاری خود درس بخواند. اما او همچنین باید هر جلسه مطالعه را با مهمترین موضوعی که قصد خواندن آن را دارد، شروع کند. او می تواند یک فهرست اولویت تهیه کند که در آن مهمترین چیزها در بالا و موضوعات دارای اهمیت کمتر در پائین قرار بگیرند. اگر او از بالا شروع کند و به همه آنها نمی رسد اما حداقل مهم ترین موضوعات را مطالعه کرده است.

حین مطالعه

خوب، هکتور در مسیر درست قرار گرفته است. او زمان مطالعه را برنامه ریزی کرده، آن را در هشیارترین زمان روز برنامه ریزی کرده، موضوعات بزرگ را به بخشهای قابل کنترل‌تر شکسته و این بخشها را طوری اولویت بندی نموده است که بتواند با مهم ترین موضوعات شروع کند.

همین؟ آیا او فقط بنشیند و … چه کار کند؟ او در طول یک جلسه مطالعه دقیقا باید چه کاری انجام دهد؟

درست همانطور که هکتور باید قبل ازمطالعه کارهای خاصی انجام دهد، کارهایی را نیز باید در حین مطالعه انجام دهد تا زمان مطالعه بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

هکتور باید در آغاز یک مبحث آن را پیش مطالعه نماید. او می تواند این کار را با نگاه کردن به یادداشت ها، کتاب درسی خود، فیلمهای آنلاین و سایر منابعِ سرفصل های اصلی انجام دهد. در این نقطه، او همه چیز را نمی خواند. او فقط نگاهی گذرا به آنها می کند تا ببیند سرفصل ها و یا موضوعات اصلی کدامند.

هنگامی که او مبحث را پیش مطالعه کرد، آماده است تا وارد عمق مبحث شده و مطالب را دقیق بخواند. این زمانی است که او بتواند یادداشت هایش یا کتاب های درسی را بخواند، فیلم ها را برای بار اول یا چندم تماشا کند و سایر منابع را به طور عمیق بررسی کند. لازم است حین انجام این کار در فواصل منظم درک و فهم خود را بررسی کند. آیا او آنچه را که خوانده یا تماشا کرده، فهمیده است؟ آیا سوالات بی جوابی دارد؟

او همچنین می تواند با تعیین سیستم پاداشی شامل استراحت‌های بین مطالعه و خوراکی به نشانه‌ی اتفاقات خاص انگیزه خود را بالا ببرد. به عنوان مثال، اگر هکتور مطالعه‌ی فصلی از کتاب درسی خود را تمام کند، می تواند به خود یک سیب یا یک میان وعده دیگر پاداش دهد. پس از اینکه او بر یک مبحث مسلط شد، می تواند یک استراحت کوتاه داشته باشد تا ایمیل‌هایش را چک کند یا یا پنج دقیقه به اینترنت متصل شود.

با اینکه هکتور پاداشی به دست نیاورده است، می خواهد هر 45 تا 60 دقیقه استراحتی کوتاه برای حرکت داشته باشد. لازم نیست این استراحتها طولانی باشند؛ چند دقیقه شنا روی زمین یا رقصیدن با یک آهنگ، خونش را به جریان خواهد انداخت و او را پرانرژی و متمرکز نگه می دارد. مطالعات نشان می دهد که ورزش سبک مانند پیاده روی حافظه را بهبود می بخشد و به افراد کمک می کند اطلاعات را بهتر در یاد داشته باشند، بنابراین او باید سعی کند به طور منظم حرکت کند.

سرانجام، پس از اینکه هکتور یک مبحث یا یک جلسه مطالعه را تمام می کند، می خواهد از خود آزمون بگیرد تا مطمئن شود که درس را واقعا فهمیده است. او می تواند از آزمون های آماده مانند آزمونهای انتهای هر فصل کتاب درسی یا پایان فیلم های آنلاین استفاده کند، یا فلش کارتها یا آزمونهای خود را بسازد. اما او می خواهد حتما خود را بسنجد، زیرا این کار به او کمک می کند که چیزها را بهتر به خاطر بسپارد.

خلاصه درس

مهارت های مطالعه راهبردهایی هستند که برای کمک به یادگیری چیزی به کار می روند. راهبردهای قبل از مطالعه عبارتند از انجام برنامه ریزی زمانی برای مطالعه در هر روز، برنامه ریزی برای مطالعه در بهترین ساعات روز (از قبیل ساعاتی که هوشیاری بیشتری دارید)، شکستن موضوعات بزرگ به تکه های قابل کنترل و اولویت بندی مباحث مطالعه برای اطمینان از اولویت دادن به مطالعه مهم ترین مباحث. در طول یک جلسه مطالعه، بهترین روش این است که یک موضوع را ابتدا پیش مطالعه کنید، هنگام مطالعه میزان درک خود را بسنجید، با استراحتهای کوتاه و میان وعده یک سیستم پاداش تدارک ببینید، هر 45 تا 60 دقیقه یکبار استراحتی کوتاه داشته باشید و در آن نرمش کنید، و در انتهای جلسه مطالعه خود را بیازمائید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات را به یاد می آورید.

متن انگلیسی درس

Study Skills

Hector is struggling at school. He’s taking an online class and isn’t understanding things as well as when he used to take classes in person. Then, he could ask lots of questions of the teachers, and he could visit them during office hours. But now, he feels stuck.

Whether you take classes online, like Hector, or in person, having good study skills , or strategies for how to learn material, can help you get good grades. But what are good study skills? And how can Hector and other students develop them?

Let’s look at things that Hector can do both before studying and during studying to set himself up for success.

Before Studying

Hector knows he needs to study, but he’s not sure how to find the time or what he should do to plan out his study sessions so that they are most effective. When should he study? How does he know what to study? It all seems overwhelming!

Before Hector begins studying, he can set himself up for success through planning out his study sessions. There are four things that Hector needs to do, and he can remember them with the first letter of each word in the sentence, S ome P eople B elieve P erjury.

S is for schedule. Hector will want to schedule regular study sessions. Preferably, he’ll want to set aside time every day to study. Research has shown that breaking study time up into small chunks spread out over days or weeks is more effective than cramming it all into one long study session right before a test. If Hector can find 30 to 60 minutes a day to study, it will help him tremendously.

P is for plan. Everyone has a time of day that they are most awake. For example, Hector is a night owl. He likes to stay up late into the evening and is most alert at that time. On the other hand, his friend, Eva, is a morning person and gets up really early every day, because she is awake at that time.

Hector should plan his study sessions so that they are in line with his natural rhythms. For him, nighttime is the perfect time to study, because he is alert and awake. He should especially try to set aside his peak time for his most difficult topics. If he has extra time to study, he should consider using that time to review.

B is for break up. No, I’m not talking about Hector’s relationship status! Hector will want to break up big tasks into more manageable pieces. For example, if he’s studying for a test on 20th century history, he won’t want to try to study everything all at once. Instead, he might do one study session on the first decade, and another one on the next decade, and so on.

P is for prioritize. Hector needs to know what is most important to study. As we’ve already seen, he’ll want to study the hard stuff during his peak time of day. But, he should also start each study session with the most important thing he wants to study. He can make a priority list with the most important things at the top and the less important study topics down below. If he starts at the top and doesn’t get to everything, at least he’s studied the most important topics.

During Studying

OK, Hector is on the right track. He has scheduled study time, planned for it to be at the best time of day for him, broken big topics up into more manageable chunks, and prioritized those chunks so that he can start with the most important topics.

So, is that it? Does he just sit down and…what? What exactly should he do during a study session?

Just as there are certain things that Hector can do before he studies, there are certain things he should do during studying in order to make his study time the most effective it can be.

At the beginning of a topic, Hector should preview the topic. He can do this by looking through notes, his textbook, any online videos, and other resources for major headlines. At this point, he’s not reading through everything, just glancing through to see what the major headlines or topics are.

Once he’s previewed the topic, he’s ready to dive in and look at things closer. This is when he can reread his notes or textbook, watch (or re-watch) videos, and examine other resources in-depth. As he’s doing this, it’s important that he check for understanding at regular intervals. Is he understanding what he’s reading or watching? Does he have unanswered questions?

He can also keep his motivation high by setting up a reward system using breaks and snacks to mark certain milestones. For example, if Hector finishes studying a chapter in his textbook, he might want to reward himself with an apple or another snack. After he masters a topic, he can take a break to check email or go online for five minutes.

Even if he hasn’t earned a reward, though, Hector will want to take breaks to move every 45 to 60 minutes. These breaks don’t have to be long; a couple of minutes of push-ups or dancing to one song will get his blood flowing and keep him energized and focused. Studies show that moderate exercise, like a walk, improves memory and helps people retain information better, so he should try to move regularly.

Finally, after Hector finishes with a topic or a study session, he will want to quiz himself to make sure he really understands. He can use ready-made quizzes, like those at the end of a textbook chapter or the end of online videos, or he can make up his own flashcards or quizzes. But, he’ll want to make sure that he is testing himself, because that can help him remember things better.

Lesson Summary

Study skills are strategies used to help you learn something. Before studying, strategies include scheduling time to study every day, planning to study at the best time (including the time that you are most alert), breaking big topics into manageable chunks, and prioritizing study topics to ensure you are studying the most important topics first. During a study session, the best approach is to preview a topic first, check for understanding as you study, set up a reward system using breaks and snacks, take breaks to move every 45 to 60 minutes, and quiz yourself at the end of the study session to make sure you remember the information.

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 2 در فصل 2 از دوره زیر هستید: