How to Form a Chunk - Part 1

دوره: چگونه بیاموزیم / فصل: قطعه بندی / درس 3

How to Form a Chunk - Part 1

توضیح مختصر

That, actually, is the point of making complex ideas, movements or reactions into a single chunk. In the beginning often just saying a single word with the proper nuance, tone and accent involves a lot of practice. Stringing extemporaneous sentences together involves the ability to creatively mix together various complex mini-chunks and chunks in the new language.

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح متوسط

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

در این ویدیو می‌خواهیم پیش زمینه‌ای در مورد نحوه ساخت قطعه را به شما بدهیم.

اگردارید نواختن یک آهنگ مشکل با گیتار را یاد می‌گیرید، این آهنگ در مغزتان به صورت یک قطعه‌ی نسبتا بزرگ نمایش داده می‌شود.

احتمالا اول به آهنگ گوش می‌دهید.

شاید هم ببینید شخص دیگری چطور این آهنگ را می‌نوازد به خصوص اگر مبتدی باشید که تازه دارید یاد می‌گیرید چطور گیتار را در دست نگه دارید.

برداشت اولیه از هر چیزی که می‌خواهید در آن مهارت پیدا کنید برای بیشتر موضوعات یا مهارت‌ها یکسان است.

اغلب باید تکه‌های کوچکی از آهنگ را برداشت کنید تا آن‌ها به صورت قطعه‌های کوچک عصب در بیایند که با اتصال همه‌شان به هم بعدا قطعه بزرگتری تشکیل می‌شود.

برای مثال ممکن است چند روز طول بکشد تا یاد بگیرید که چطور قطعه قطعه‌های آهنگ را با گیتار بزنید و وقتی که آن قطعه ها را یاد گرفتید، با وصل آن‌ها به هم کم کم می‌توانید کل آهنگ را بزنید.

در یادگیری یک ورزش مثلا فوتبال، بسکتبال یا گلف

هم بخش‌های مختلف و تکه‌های مهارتی لازم را یاد می‌گیرید و بر آن‌ها تسلط می‌یابید.

با این کار قطعه‌های کوچک عصب را در ذهنتان شکل می‌دهید و بعد کم کم با کنار قرار دادن آن‌ها قطعه‌های بزرگ عصب شکل می‌گیرد.

بعدا این قطعات بزرگ به قطعات حتی بزرگ‌تر و پیچیده‌ترتبدیل می‌شود و با کمک آن می‌توانید آنی از خود عکس العمل نشان دهید، برای نمونه در بازی فوتبال وقتی توپ به سمتتان می‌آید خیلی نرم آن را شوت می‌کنید.

بهترین قطعه‌ها آن‌هایی هستند که انقدر جا افتاده اند که حتی به کنار هم قرار دادن الگو‌های عصبی نیازی نیست آگاهانه فکر کنید.

و در حقیقت این هدف تبدیل ایده‌ها، حرکات و عکس‌العمل‌های پیچیده به یک قطعه است.

شما مي‌توانيد اين را در يادگيري زبان مشاهده كنيد.

در ابتدا حتی بیان یک کلمه با لهجه و آوای درست به کلی تمرین احتیاج دارد.

رشته‌کردن جمله‌های روان و فی البداهه احتیاج به این دارد که خلاقانه قطعه‌های کوچک و قطعه‌های بزرگ پیچیده را در زبان جدید آمیخت.

برای اینکه متوجه منظورم شوید، جمله‌ی زیر را تکرار کنید: تلفظ آن مشکل است و به زبان کانارا یکی از زبان‌های موجود در هند است.

سلام، من شیلپا کنکانی هستم.

زبان مادری من کانارا است که یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های هند است.

امروز میخواهم یک جمله که تلفظش سخت است را با شما به اشتراک بگذارم.

پس بیایید شروع کنیم. “Terikere yri male muru kari kurimari meyuthiddav”

سخته، نه؟

مگه اینکه کانارا زبان مادریتان باشد ولی زبان کم کم یاد گرفته شد.

یادگیری ریاضی و علوم هم روش مشابهی دارد.

وقتی مباحث جدیدی را در ریاضی یا علوم یاد می‌گیرید، معمولا مساله‌های نمونه‌ای را با جوابشان دریافت می‌کنید.

این به خاطر این است که وقتی اول سعی می‌کنید روش حل مساله را بفهمید، بار فکری زیادی دارید.

برای همین شروع با یک مثال حل شده کمک می‌کند.

دقیقا مثل وقتی است که قبل از تواختن آهنگ، ابتدا آن را گوش کنید.

بیشتر جزئیات مسئله‌ی حل شده در اختیارتان است و شما فقط باید بفهمید که چرا مسئله اینطوری حل شده است.

به شما کمک می‌کنند که ویژگی‌های کلیدی را ببینید و قاعده‌های کلی را مشخص کنید.

یک مشکل استفاده از مثال‌های حل شده در ریاضی و علوم برای کمک به شکل گیری قطعه این است که ممکن است بسیار آسان باشد که بیش از اندازه به این توجه کنید که چرا هر مرحله از مسئله اینطور حل شده و به ارتباط مراحل به هم توجه نکنید.

به عبارت دیگر این که چرا این قدم بعدی است که باید انجام دهید.

حواستان باشد که منظورم این نیست که وقتی دارید حل تمرین را دنبال می‌کنید, بدون فکر فقط کاری را انجام دهید که بهتان گفته شده است.

این شبیه بک نقشه می‌ماند که برای سفر به یک جای جدید ازش استفاده می‌کنید.

وقتی از نقشه استفاده می‌کنید, به اطرافتان توجه کنید و بعد میبینید خودتان قادرید به مقصد برسید. حتی قادرخواهید بود راه‌های دیگر منتهی به مقصد را پیدا کنید.

دردرس بعدی درباره مراحل حقیقی ایجاد قطعه حرف می‌زنیم.

من Barbara Oakley هستم.

سپاس برای یادگرفتن درباره یادگیری.

ای دختر کوچک, گاهی سخت می‌گذرد, اما به زودی طوفان تمام می‌شود و دوباره در حیاط بازی خواهی کرد.

ای دختر کوچک, گاهی غمگین می‌شوی, اما یک روز می‌فهمی که آنقدرها هم بد نیست.

این فقط جزئی از بزرگ شدن است.

متن انگلیسی درس

In this video, we’re going to give you a little background about how to make a chunk.

If you’re learning to play a difficult song on the guitar, the neural representation of the song in your mind can be considered as a rather large chunk.

You would first listen to the song.

Maybe you’d even watch someone else playing the song especially if you were just a beginner who was learning things like, how to hold the guitar.

Getting an initial sense of the pattern you want to master for yourself is similar for most subjects or skills.

You often have to grasp little bits of songs that become neuro mini-chunks, which will later join together into larger chunks.

For example, over several days, you might learn how to smoothly place the musical passages on a guitar, and when you’ve grasped those passages, you could join them together with other passages that you’ve learned, gradually putting everything together so you can play the song.

In learning a sport, say basketball, soccer, golf.

You grasp and master various bits and pieces of the skills you need.

You’re creating little neural mini-chunks, that you can then gradually knit together into larger neural chunks.

Later you can hit those larger chunks into still larger and more complex chunks that you can draw up in an instant, in reaction to say to a slight, shift and twist in a soccer ball that’s coming your way.

The best chunks are the ones that are so well ingrained, that you don’t even have to consciously think about connecting the neural pattern together.

That, actually, is the point of making complex ideas, movements or reactions into a single chunk.

You can see this in language learning.

In the beginning often just saying a single word with the proper nuance, tone and accent involves a lot of practice.

Stringing extemporaneous sentences together involves the ability to creatively mix together various complex mini-chunks and chunks in the new language.

To see what I mean, try repeating the following tongue-twister in the Indian language of Kannada.

Hi, I am Shilpa Konkani.

I am native speaker of Kannada which is one of the oldest language spoken in India.

Today, I’m going share you a tongue-twister in Kannada.

So let’s get started.

Terikere yri male muru kari kurimari meyuthiddavu.

Not easy, is it?

Unless you are a native speaker of Kannada, but the language was learned bit by bit.

Learning in math and science involves the same approach.

When you’re learning new math and science material, you’re often given sample problems with worked out solutions.

This is because, when you’re first trying to understand how to work a problem, you have a heavy cognitive load.

So it helps to start out with a work through example.

It’s like first listening to a song before trying to play the song yourself.

Most of the details of the work out solution are right there, and your job is simply to figure out why the steps are taken the way they are.

They can help you see the key features, and underline principles of a problem.

One concern about using worked out examples in math and science to help you in starting to form chunks, is that it can be all too easy to focus too much on why an individual step works and not on the connection between steps.

That is, On why this particular step is the next thing you should do.

So keep in mind that I’m not just talking about a cookie-cutter, just-do-as-you’re told, mindless approach when following a worked-out solution.

It’s more like using a road map to help you when traveling to a new place.

Pay attention to what’s going on around you when you’re using the map, and soon you’ll find yourself able to get there on your own.

You’ll even be able to figure out new ways of getting there.

Next, we’ll walk you through the actual steps of chunk formation.

I’m Barbara Oakley. Thanks for learning how to learn.

Hey little girl sometimes the times get hard but soon the storm will pass and you’ll be playing in the yard.

Hey little girl sometimes you might feel sad but some day you’ll realize it really ain’t that bad.

Just part of growing up.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.