Optional- Part 1- How NOT to Take a Test, Interview with Dr. Richard Felder and Dr. Rebecca Brent

توضیح مختصر: Rich Felder has written the best selling book on introductory chemical engineering in the country and possibly in the world. He's also won the Lifetime Achievement Award from the American Society of Engineering Education for his enormously influential work. And, you know, I, I, I tend to believe what I've read in cognitive science about all of the stuff going on underneath the conscious part that I'm aware of.

زمان مطالعه: 15 دقیقه

سطح:

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی درس « Optional- Part 1- How NOT to Take a Test, Interview with Dr. Richard Felder and Dr. Rebecca Brent »

ترجمه فارسی داستان:

[BLANK_AUDIO] باعث خوشوقتی من است که در این ویدیو شما را با دکتر ریچارد فِلدر و دکتر ربکا برنت آشنا کنم، دومربی که تأثیر بسیار مهمی برعرصه آموزش گذاشته‌‌اند. اولین بار با ریچارد و ربکا در آغاز حرفه‌ی تدریسم آشنا شدم. خوش‌شانس بودم که در کارگاهشان درباره یادگیریِ دانش‌آموزمحور شرکت کردم. آن کارگاه تمرکز تدریسم را کلاً تغییر داد و باعث شد یادگیری را به شکلی کاملاً جدید و عمیق درک کنم. فکر می‌کنم درک شما هم از یادگیری با دیدن این مصاحبه تغییر کند. ریچ فِلدر پر‌فروش‌‌ترین کتاب را درباره مقدمه‌ای بر مهندسی شیمی، در سطح کشور و شاید دنیا، نوشته است. او همچنین، جایزه دست‌آورد حیات را از جامعه آموزش مهندسی آمریکا، به خاطر کارهای فوق‌العاده مؤثرش دریافت کرده است. اما به اشتباه تصور نکنید که کار دکتر فلدر صرفاً برای مهندسین مفید است. یکی از دلایل تأثیر گذاریِ او این است که رویکردهای مورد استفاده‌اش، تقریباً برای هر رشته‌ای کاربرد دارد. در حقیقت همسر فوق‌العاده با استعدادِ دکتر فلدر، دکتر ربکا برنت، رئیس یک شرکت مشاوره آموزشی به نام شرکت طراحی آموزشی، و مدیر برنامه اتحادیه ساکسید، با اسپانسریِ اِن.اِس.اِف، برای توسعه دانشکده است، که کمک کرده است به تأثیرگذاری گسترده و چند رشته ایِ کارهای این زوج در زمینه آموزش. فکر میکنم کار دکتر فلدر و دکتر برنت همانقدر برای شما تأثیر‌گذار باشد، که برای من بوده است. خب، شما توصیه‌های بسیار مفیدی نوشته‌اید برای دانش‌آموزان، درباره نحوه آمادگی برای آزمون‌ها. اگر بخواهید آن توصیه‌ها را بطور خلاصه بیان کنید، چه می‌گویید؟ بگذارید اول بگویم که چطور نباید برای آزمون آماده شد، کاری که بیش از نود درصدِ دانش‌آموزان من برای آمادگی آزمون انجام می‌دهند. اول اینکه، ممکن است کتاب را بخوانند. اغلب کتاب را نادیده میگیرند، اما ممکن است آن را مثل یک رُمان بخوانند، صرفاً صفحات را ورق بزنند. شاید زیر نکات خط بکشند، که تا جایی که من میدانم بدرد‌ نخور‌‌ترین کاری است که میتوانند انجام دهند. و بعد از این کار، شاید نگاهی بیندازند به جواب تکالیف قدیمی، و دوباره روخوانی‌شان کنند مثل یک رُمان، و بعد تصور کنند که درس خوانده‌اند، در حالی‌ که این کار هیچ کمکی به آمادگی آنها برای آزمون نمی‌کند. اولاً اینکه، آزمون قرار نیست مشابه تکالیفشان باشد. قرار است مسائل جدیدی باشد که باید حل کنند. پس اگر این کارها اشتباه است، راه درست چیست؟ تنها روش مناسبی که یافته‌ام برای آمادگی آزمون‌ها، بخصوص آزمون‌های حل مسئله، مشابه آزمون‌هایی که در مهندسی می‌گیرم، حل مسائل است. حل کلی مسائل، نه محاسبه‌ جزئیات. پس به دانش‌آموزان میگویم، می‌توانید از مسائل تکالیف شروع کنید و دوباره حلشان کنید. راه حل کلی را بیابید، بدون نگاه کردن به جواب‌های حل شده و نمره داده شده، و ببینید تا کجا می‌رسید. اگر بتوانید راه حل کلی را بیابید، می‌ماند محاسبات جبری و ساده ریاضی، پس تمام است. بروید سراغ مسئله بعدی. وقتتان را برای جبر و حسابان هدر ندهید. از اینها چیزی یاد نمی‌گیرید. و بعد مثلاً، بروید سراغ کتابتان و مسائل دیگری پیدا کنید و سعی کنید راه حل کلی آنها را بیابید. و هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، در حل مسائل بهتر خواهید بود، و احتمال آن بیشتر است که بتوانید مسائل آزمون را حل کنید. و مورد دیگری که به شدت توصیه می‌کنم، کار گروهی است. عضو یک گروه درسی شوید. یک گروه درسی جدی بسازید، طوری که حداقل یک نفر در گروه درسی از شما باهوش‌تر باشد و روش حل مسائل را بداند. تا اگر در جایی گیر کردید، او بتواند راه حل را پیدا کند و همه با هم پیش بروید. و بگذارید نوشیدنی و خوراکی ها در یخچال بمانند. وقتتان را بگذارید برای کار با مسائل، حل کلی مسائل، یادگیری راه حل و حل مسائل بیشتر. و بعد، زمانی که خسته شده‌اید یا مطالب را تا آنجا که لازم بوده پوشش داده‌اید، میتوانید بروید سراغ یخچال. خیلی شبیه به صحبتهای ما در طول دوره است. خواندن یک کتاب، لزوماً به معنای قرار دادنش در ذهن نیست. و باید مطالب را فعالانه درک کنید. و کار کردن با دیگران، برخی اوقات، روش بسیار خوبی برای تقویت یادگیری، و نیز پر کردن شکاف‌های یادگیری است. پس فکر می‌کنم این توصیه فوق‌العاده ای است. و باید از شما به‌ خاطر آن فهرست تشکر کنم. خواهش می‌کنم. فکر میکنم کارهایی هم هست که می‌توانید در زمان آزمون انجام دهید، که گاهی شرایط پرفشاری است. ممکن است دچار نگرانی شدید بشوید. پس، وقتی سؤالات را می‌گیرید، دقیقه ای وقت بگذارید و نگاه کلی بیندازید. تا بفهمید چگونه است. از سؤالات آسان شروع کنید. و اگر در جایی گیر کردید، بروید سراغ مسئله دیگری که می‌دانید میتوانید حل کنید. به حرکت ادامه دهید، متوقف نشوید. گاهی هنگام نگرانی، خُشکمان می‌زند. حرکت کنید، ادامه دهید. حتی اگر نمیتوانید کاملش کنید، بخشی از امتیاز را بگیرید. درسته. برخی را حل کنید، چیزی بنویسید. و همین کمک میکند در آزمون موفق‌تر باشید. من دانش‌آموزانی داشته‌ام که مضطرب می‌شدند اگر به سؤالی می‌رسیدند که نمی‌توانستند بلافاصله حل کنند. اگر می‌بینید که آشفته میشوید، دست نگه دارید، نفس عمیق بکشید، درنگ کنید و بعد دوباره به آن نگاه کنید. اندکی آرامش میتواند بسیار مفید باشد. بله، می‌تواند. این مسئله را هم در دوره گفته‌ایم. اینکه از شکم نفس بکشید تا تنفس عمیقی داشته باشید، این یک تکنیک بسیار موثر برای آرام کردن خودتان، به لحاظ فیزیولوژیِ عصبی است. و به نظرم نکته جالب دیگر برای مخاطبان ما، همین تفاوت میان رویکرد اساتید سطح بالا است. چیزی که ما گفتیم این است که، در ابتدای آزمون که سؤالات را بررسی میکنید، شروع کنید به حل برخی از سؤالات دشوار‌تر، صرفاً تا زمانی که گیر کنید. پس، اراده زیادی میخواهد. می‌باید خودتان را به سرعت کنار بکشید به محض اینکه تشخیص دادید گیر کرده‌اید. اما این کار در واقع شما را متمرکز می‌کند روی مسئله، و بعد تمرکزتان را برمی‌دارد. و زمانی که مسئله ساده‌ای را حل می‌کنید، به شما اجازه می‌دهد در پس‌ زمینه، به‌ طور غیرمتمرکز با آن کار کنید. پس زمانی که به آن سؤال دشوار برمی‌گردید، ذهن روشن‌تری دارید، زیرا برای فکر کردن به آن زمان داشته‌اید. اگر صبر کنید و دشوارترین مسائل را برای انتهای آزمون بگذارید، گاهی مشکل ساز می‌شود. پس رویکردهای مختلفی وجود دارد. و به نظر من اگر افراد مختلف با رویکردهای گوناگون آشنا شوند، ابزارهای بیشتری برای استفاده در جعبه ابزار فکرشان خواهند داشت. دقیقاً، فکر میکنم همواره مهم است که تمام توصیه‌ها و پیشنهادها را در نظر بگیریم، آنها را به قدر کافی امتحان کنیم تا ببینیم چقدر برای ما مناسب هستند. پس فکر می‌کنم خیلی مهم است برای‌ دانش‌آموزان شما که چنین کنند. میخواهم این توصیه شما را گسترش دهم. فکر می‌کنم توصیه‌ای برای زندگی است، نه فقط آزمون‌ها. این یک پدیده جادویی است که من بارها تجربه کرده‌ام در زندگی‌ام، وقتی که روی مسئله‌ای کار می‌کنم، زمانی که دانش‌آموز بودم شاید یک تکلیف مدرسه بود، ممکن بود مسئله‌ای در آزمون باشد، ممکن بود مسئله‌ای در تحقیقات دکتری من باشد یا چیزی که روی آن کار می‌کردم، زمانی که به عنوان عضو دانشکده وارد تحقیق می‌شدم، اگر با چیزی درگیر می‌شدم، و نمی‌توانستم آن را پیش ببرم، تمایل طبیعی من این است که پافشاری کنم. و بارها سرم را به آن دیوار بتُنی بکوبم. و دیوار اصلاً خراب نمیشود. برای سرِ من هم خوب نیست. و فهمیدم زمانی که از سرِ نا امیدی یا نیاز به استراحت یا هر چیز دیگری، دست میکشیدم و به کار دیگری می‌پرداختم، مثلاً پیاده‌روی می‌کردم، چُرت میزدم، کار دیگری انجام میدادم، بعد که برمی‌گشتم و دوباره روی مسئله کار می‌کردم، راه حل به طور معجزه آسایی آنجا بود. آنچه را که در علوم شناختی خوانده‌ام باور دارم، درباره تمام اتفاقاتی که در پسِ خودآگاه و آگاهی ما رخ می‌دهند. و جایی در آن بخش از مغز من، فردی یا چیزی وجود دارد که بسیار باهوش‌تر از خود من است. و زمانی که حل مسئله‌ای را شروع می‌کنم، همانطور که گفتید، و بعد کنار میکشم، انگار که دارم مسئله را به آن بخشِ باهوش‌تر مغزم می‌سپارم. و به طریقی مسئله را حل می‌کند و زمانی که برمی‌گردم‌ راه حل آنجاست، مثل جادو‌. بله، قضیه همین است، اساساً زمانی که شما توجهتان را به صورت عمدی از چیزی می‌گیرید، وارد حالت آرامش عصبی می‌شوید که برای حل مسائل نیاز است. و اشاره کنم به اتفاقات مشابه روزمره، گاهی اوقات من و همسرم راجع به مسئله‌ای که باید حل کنیم فکر می‌کنیم. مثلاً اینکه چطور مصاحبه‌ها را برنامه‌ ریزی کنیم. و بعد می‌گوییم، نیازی نیست همین امشب حلش کنیم. و قطعاً طی یکی دو روز آینده به جواب خواهیم رسید. مادرم همیشه می‌گفت، به ناخودآگاهت وظیفه ای محوّل کن. اغلب به آن فکر می‌کنم. مادر شما بسیار باهوش بوده است. [BLANK_AUDIO]

متن انگلیسی داستان:

[BLANK_AUDIO] In this video, I’m very pleased to introduce you to Dr. Richard Felder and Dr. Rebecca Brent, two educators who have had an enormous impact on the landscape of education. I first met Rich and Rebecca at the very beginning of my teaching career. I was lucky enough to attend a workshop they taught on student centered learning. That workshop changed the whole focus of my teaching and allowed me to understand learning in a whole new, deeper way. I think you’ll find that your own understanding of learning will change as you listen to this interview. Rich Felder has written the best selling book on introductory chemical engineering in the country and possibly in the world. He’s also won the Lifetime Achievement Award from the American Society of Engineering Education for his enormously influential work. But don’t make the mistake of thinking that Dr. Felder’s work is only useful for engineers. A big reason he’s so influential is that the approaches he uses are applicable to virtually any field of study. It is actually Dr. Felder’s enormously gifted wife, Dr. Rebecca Brent, the president of the education consulting firm, Education Designs and long time director of the NSF-sponsored SUCCEED Coalition faculty development program, who has helped spearhead the broad multidisciplinary impact of the couples’ work on education. I think you’ll find Dr. Felder and Dr. Brent’s work to have as powerful an influence on you as it’s had on me. So, you’ve written some extraordinarily helpful advice for students about how to prepare for tests. If you could sum that advice up in a nutshell, what would you say? » Let me first say something about how not to prepare for tests, which is what, probably what about 90 plus percent of my students do to prepare for tests. One, they may read the book. Generally, they ignore the book, but they may read the book like a novel, just going flipping through it, maybe they underline, which, as far as I can tell, is a singularly useless strategy for doing anything. And then when they’ve done that, maybe they look through the old homework solutions, and read through them again like a novel and then imagine that they’ve studied, and that provides them with no help at all in preparing for the test. First of all, the test is not going to be just the homework again. It’s going to be new problems that they have to solve. So, if that’s how not to do it, how do you do it? The only way that I’ve ever found that works to prepare for tests is and I’m talking about problem solving tests now, the kind that I give in engineering, is to work problems, to set problems up, not to work through them in detail. So I tell the students, you can start with the homework problems that you solve and then solve it again. Set up the solution without looking back at the worked out solution that was graded and see how far you get. If you can set it up so the only thing that’s left to do is algebra or simple math, then you’re done. Then go onto another problem. Don’t waste your time doing algebra and arithmetic. You’re not learning anything from that, and then maybe go to your book and pick out another couple of problems, and try to set those up. And the more of that you do, the better you’re going to be at solving problems, the more likely you are to to be able to solve the problems that show up on the tests. And the other thing that I strongly advise is work with other people. Get into a study group. Make it a serious study group and try to make sure that at least somebody in the study group is smarter than you are and really knows how to solve the problem. So that if you get stuck on something, this person’s likely to be able to figure it out, and all of you go marching along together. And leave the beer and the snacks in the refrigerator. Just spend your time working through problems, setting them up, making sure you know how to solve it, going on doing more problems. And then, when you’re either exhausted or you’ve covered as much as you need to cover, you can then hit the refrigerator. » This is so much like what we’ve talked about throughout this course as far as simply putting, you, reading a book is not putting it necessarily in your brain. And to, to have to actively grasp the material and working with others sometimes is a very good way to help reinforce what you’re learning and also fill in gaps in what you’re trying to learn about. So, I think that’s fabulous advice and I have to say, thank you for that wonderful check list. » You’re welcome. » I think there’s also some things you can do when you get in the test because sometimes it’s a high pressure situation. You may feel a lot of anxiety. And so, taking a moment when you get the test, looking through the whole thing just to get a sense of where you’re going, pick out the easy questions and start there. And then if you get stuck somewhere, go on to something else that you, you feel confident you can handle. Keep moving, you know, don’t stop. Sometimes when we’re anxious, we, we just freeze. And keep moving, keep working. Even if you can’t get everything, go for partial credit. » Right. » Get some of it, put something down and that will help you be more successful on your test. Also I’ve had students who really felt rising anxiety if they got to a question that they couldn’t answer right away. If you find yourself really getting upset, to just stop, take a deep breath, pause for a moment and then look back at it. Just calming down a little bit can go a long way. » Oh, it can. Well, that’s one of the things we’ve also talked about in the course, is breathing from the belly to help draw in and, and really do deep breathing, that that’s a very effective technique to neuro-physiologically allow yourself to calm down. And another interesting thing and I think for our viewers this shows a bit of the difference in approach of different top quality educators. One thing we’ve talked about is, just touch at the very beginning when you’re starting to look through a test, touch on and start working some of the more difficult problems, just until you get stuck. So you, it takes willpower. You have to pull yourself off quickly as soon as you can detect that you’re getting stuck. But that that actually gets your focused attention on it, then pulls that attention away. And when you’re working another, easier problem, it allows you to, to in the background, your diffuse mode is, is working away. And so, then you revisit that more difficult problem, you’ve got a little bit more going on intellectually because you’ve had time to think about it. If you wait for the, the and do the hardest problems later in the test, sometimes that can create problems. There’s, so there’s diff, different approaches. And I think, different folks, if they are aware of the different kinds of approaches, it gives them more tools that they can use for their intellectual toolkits. » Exactly, I think that’s always important, to look at all the advice, look at all the suggestions, try things, give them enough of a try that you see how well they work for you. So I think that’s important for your students [CROSSTALK] to always be, be doing. » And I would extend that actually, the, the advice you just gave, I think is life advice, not just for taking tests. I mean, there’s, there’s this magical phenomenon that I’ve experienced many times in my life of I’m working on something, a problem. When I was a student, it might be a problem on a homework assignment. It could have been a problem on a test. It could be a problem, it could have been a problem in my doctoral research or in a, something I’m working on. When I went into research as a faculty member, but I’m struggling with something. I can’t make any headway on it. My natural tendency is just to keep grinding on it and keep banging my head against that concrete wall. And it doesn’t damage the wall at all. » [LAUGH] » It’s not too good for my head. And what I found is, when out of desperation or just because I needed a break or whatever, I stopped grinding on it and I went off and I did something else. I took a walk, I took a nap, I went to work on something else I was working on. And then when I came around later, got back to work on the problem, the solution was magically there. And, you know, I, I, I tend to believe what I’ve read in cognitive science about all of the stuff going on underneath the conscious part that I’m aware of. And somewhere in that part of my brain is somebody or something that’s a lot smarter than whatever I think of as me. And once I’ve gotten started on the problem exactly as you’ve just described, and then I get away from it and it’s like I’m turning it over to that part of my brain which is smarter and it somehow solves the problem when I come back. There’s the solution, like magic. » Yes, that’s, that’s the idea, is basically when you purposefully pull your attention off or allow your attention to drift off, that actually opens access to the resting, the neural resting states that you need to be able to solve the problem. And just alluding to some of the same life issues, sometimes my husband and I will be, we’ll be thinking about a problem that we have to solve. For example, how do we schedule interviews, how do we and, and we’ll say, you know, we don’t have to solve this tonight. And sure enough, within another day or two, the answers will come to us. » My mother used to call that give your subconscious an assignment. So, I often think about that. » Your mother was very, very smart. [BLANK_AUDIO]