ساختن معنا از روی نشانه های مفاد متن، دانش قبلی و ساختار کلمه

توضیح مختصر: در این درس نحوه استفاده خوانندگان از دانش قبلی، نشانه های مفاد متن و ساختار کلمه برای کمک به درک آنچه که می خوانند، خواهید آموخت.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

سطح: خیلی سخت

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

دانش قبلی

خواندن مستلزم کار زیاد مغزمان است. ما هر کلمه را رمزگشایی می کنیم، آن کلمات را با هم در جملات و پاراگرافها قرار می دهیم و هنگام خواندن تمام اطلاعات را در حافظه ی کوتاه مدت خود نگه می داریم. خواندن جنبه‌ی دیگری نیز دارد که ما بدون اندیشیدن به آن انجام می دهیم: فعال کردن دانش قبلی خود.

دانش قبلی به اطلاعاتی که همراه خود داریم و تمام تجربیات قبلی‌مان گفته می شود که هنگام خواندن فراخوانی می کنیم،. برای مثال وقتی کتابی درباره لاکپشتهای آبی می خوانیم، تمام چیزهایی را که تاکنون درباره موضوع لاکپشتها و موضوعات مشابه از جمله اقیانوس و خزندگان می دانیم، فراخوانی می کنیم.

دانش قبلی بنیانی ارائه می کند که بر اساس آن پیش برویم، بنابراین وقتی درباره یک موضوع وسیع مانند حوادث کنونی ایالات متحده مطالعه می کنیم، مجبور نیستیم از صفر شروع کنیم. همانطور که اندکی اطلاعات درباره هر یک از ایالتهای ایالات متحده به شما در درک یک روزنامه داخلی کمک می کند، اگر از قبل بدانید که لاکپشت چیست و چه شکلی است، دانستن اینها هنگام خواندن به شما کمک می کنند.

وقتی رمانی می خوانیم، با آنچه از قبل می دانیم از جمله پیوند آن با سایر آثار ادبی، رابطه ای منطقی برقرارمی کنیم. ما بواسطه ی تجارب متفاوتِ خواندن ، انتظاراتمان از انواع ادبی مثل داستان پرمعما یا عاشقانه را می سازیم و شروع به شناخت قراردادهای ادبی که نویسندگان به کار می برند، می کنیم.

دانش قبلی همچنین هنگام خواندن داستان تاریخی به طور خاص مفید است که در آن اطلاعاتی اندک درباره گذشته می تواند به خواننده کمک کند. فکر کنید درک ما از تاریخ برده داری در جنوب ایالات متحده می تواند به درک ما از کتاب ماجراهای هاکلبری فین نوشته مارک تواین، معشوقه ی تولی موریسون و بر باد رفته ی مارگارت میشل (که همگی با داشتن دیدگاههای مختلف به برده داری (بازمانده برده داری) پیوند دارند) کمک کند.

نشانه های مفاد متن

هنگامی که ما بویژه هنگام خواندن چیزی، با کلمه ای ناآشنا روبرو می شویم، اغلب ازمفادی که کلمه در آن بکار رفته است برای تعیین معنای آن استفاده می کنیم.

برای مثال این گفته را از ماجراهای هاکلبری فین مارک تواین را ببینید،

بیوه داگلاس من را به فرزندی خودش برداشت و گفت که تربیتم می‌کند، اما زندگی کردن توی خانه او مکافات بود، چون که بیوهه بدجوری آبرومند بود و تمام کارهایش نظم و ترتیب داشت. من هم وقتی دیدم دیگر طاقتش را ندارم زدم بیرون.

شاید فورا کلمه sivilize را از روی ظاهرش نشناسید اما اگر آن را با صدای بلند بخوانید، شاید متوجه شوید که شبیه civilize است که با برنامه ی بیوه داگلاس برای هاک همخوانی دارد. اگر نمی دانستید کلمه dismal به چه معناست، می توانستید بقیه جمله را نگاه کنید- rough living و couldn’t stand it no longer- و می فهمیدید که dismal معنای خوبی ندارد.

نشانه های مفاد متنی اطلاعات کافی را در اختیار خواننده قرار می دهد تا بتواند درباره معنای کلمات استنباط کند یا حدسی مبتنی بر شواهد بزند. اغلب نشانه های مفاد متنی به این معناست که مجبور نیستیم لغت نامه ی آنلاین یا سایر منابع را چک کنیم و امکان ادامه ی خواندن با اختلال کمتر را به خود می دهیم.

اینجا مثال دیگری از رمان دفتر یادداشت طلایی اثر نویسنده انگلیسی دوریس لسینگ می زنیم.

از آن به بعد فکر نمی کنم آدمها را چیزی بیش از وسیله ای برای رفع نیازهایم می دیدم.

اگر نمی دانید معنای appendage چیست، می توانید از نشانه های مفاد متنی در بقیه جمله برای دانستن آن استفاده کنید. گوینده می گوید او نمی توانست افراد را چیزی به جز کسانی در خدمت نیازهای خود ببیند و appendage را چیزی می داند که نسبت به هدفی اصلی در مقام فرعی قرار می گیرد.

ساختار کلمات

ما علاوه بر استفاده از دانش قبلی و نشانه های موجود در مفاد متن، از اطلاعات خود درباره ساختار کلمات نیز می توانیم برای کمک به خواندن استفاده کنیم. ساختار کلمه نحوه شکلگیری کلمات را شرح می دهد و این ساختار را می توان به اجزای تشکیل دهنده ی آن تقسیم کرد.

کلمه ای مانند disenchanted را می تواند به بخش های کوچکتر شکست. ابتدا ریشه ی کلمه enchant است که شاید معنی آن را شادمانی کردن و یا طلسم کردن بدانید. پیشوند dis- معنای منفی دارد و یا اثری متضاد روی کلمه می گذارد. پس نتیجه معکوس می شود: نه مسحورکننده و نه خوشایند. در آخر پسوند یا پایان کلمه که –ed است کلمه را به حالت گذشته می برد.

ما می توانیم از دانش خود درباره واژگان و بخشهای آنها برای تشخیص معنای کلمات ناآشنا استفاده کنیم.

یک مثال دیگر می زنیم: Ancient Greeks believed in a geocentric universe کلمه geocentric را در نظر بگیرید. شاید از روی کلماتی دیگر مانند geography، geology، و geod بتوانید ریشه ی geo- را تشخیص دهید. همانطور که احتمالا می دانید geography هم به زمین نگاری و هم درسی در مدرسه گفته می شود که نقشه ها را مطالعه می کنید.

در واقع، ریشه geo- یونانی و به معنای شرح زمین است.

Geocentric یک ریشه ی آشنای دیگر نیز دارد و آن centr است که ما قبلا در کلماتی مانند center، central، و حتی در یکی از پستهای بیسبال به نام centerfield دیده ایم. می توانیم استنباط کنیم که geocentric به مرکز زمین یا مرکزیت زمین در چیزی ربط دارد. با توجه به مفاد متنی جمله احتمالا می توانیم تشخیص دهیم که کدامیک از تعاریف درست است. از آنجا که جمله درباره a geocentric universe صحبت می کند، می توانیم فرض کنیم که یونانیان باستان باور داشتند که زمین مرکز جهان بوده است.

خلاصه درس

دانش قبلی، نشانه های مفاد متنی و ساختار کلمه راههایی برای کمک به درک ما هنگام خواندن هستند. دانش قبلی از تمام تجربیات مشترک و اطلاعات و از جمله چیزهایی که قبلا خوانده ایم و مطالعه کرده ایم، تشکیل می شود که هنگام خواندن همراه خود داریم. ما از نشانه های مفاد متن یا اطلاعات کلمات مجاور کلمه یا عبارت ناآشنا برای تشخیص معنای آن استفاده می کنیم. ساختار کلمه نحوه شکسته شدن کلمات به ریشه، پیشوند و پسوند را شرح می دهد.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.