جان کلام یک مقاله را بفهمید و خواندن و درک مفاهیم را ارتقا دهید

توضیح مختصر: در این درس قوائد سریع فهم اصل یا نکته یک جمله، پاراگراف یا مقاله را می آموزیم. این مهارت، سرعت خواندن شما را بالا می برد و کمکتان می کند تا خواننده و نویسنده ای موثرتر و کارآمدتر شوید.

زمان مطالعه: 15 دقیقه

سطح: خیلی سخت

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

فهمیدن جان کلام

برخی افراد به طور طبیعی در یافتن مضمون اصلی یک مقاله خوب عمل می کنند و افرادی که بیشترین استعداد را داشتند، مبتلا به خوانش پریشی بودند. بسیار خوب، اگر مانند من هستید و ده درصد از افراد به این اختلال مبتلا هستند-تبریک می گویم- شما به طور طبیعی مجهز شده اید تا بتوانید به سرعت جان کلام آثار مکتوب را دریابید.

واژه نامه مریام وبستر gist را نکته یا بخش اصلی تعریف می کند: اصل و چکیده. جان کلام چیزی است که نویسنده تمام وقت و کلماتش را صرف انتقال آن به شما کرده است. توانایی رسیدن به جان کلام به شما امکان می دهد کارآمدتر و موثرتر بخوانید. این به شما امکان می دهد هدفمند بخوانید. اغلبِ افراد با نگاه کردن به تک تک کلمات، جملات و پاراگرافها متن را می خوانند. این مثل آن است که به اجرای ارکستر گوش کنید و سعی کنید تک تک نُت هایی را که هر یک از آلات موسیقی تولید می کنند، مستقل از هم بشنوید.

این کار نه تنها راهی ناکارآمد برای گوش دادن به موسیقی است، بلکه اصل چیزی را که آهنگساز و رهبر ارکستر در تلاشند تا به شما منتقل کنند، از دست می دهید. آنها می خواهند شما جان کلام، لحظه، حس و حال، پیام موسیقی را درک کنید. در خواندن هم همینطور است. اگر بیش از حد بر هر بخش متن، مجزا از سایرین تمرکز کنید، به راحتی پیامی را که نویسنده سعی می کند نشان دهد، از دست می دهد.

درک جان کلام شما را در فرایند خواندن هدایت می کند. این به شما امکان می دهد قطعات پازلی را که نویسنده برایتان ساخته، کنار هم بچینید، به شما امکان می دهد در تمام طول متن همراه نویسنده باقی بمانید و از بازگشت و خواندن دوباره اطلاعات بی نیاز شوید. این مسئله با ارتباط دادن اطلاعات موجود در متن با چیزهای آشنای دیگر به شما کمک می کند اثر نویسنده را نه تنها در حافظه ی کوتاه مدت بلکه در حافظه‌ی بلند مدت جای دهید. این کار با برقرار ارتباطی مناسب با متن هنگام خواندن، حتی به شما امکان مقایسه با اطلاعاتی را که در گذشته با آن روبرو بوده اید، فراهم می کند. این مسئله شما را از خواندنِ صِرف یک متن به درگیر شدن با نویسنده و ارزشمند ساختن زمان صرف شده برای خواندن متن سوق می دهد. جان کلام، شما را در چارچوب ذهنی صحیحی قرار می دهد تا متن را آنطور که باید و شاید بخوانید. آیا تاکنون با کسی گفتگویی داشته اید و با خود بگویید « آنها درباره چی حرف می زنند؟»

بله، خواندن برای یافتنِ جان کلام کمک می کند که این اتفاق زیاد رخ ندهد. ذهنتان در گفتگویی که با نویسنده دارید، آماده تر شده و کارآیی و درک مفاهیم به طرز چشمگیری افزایش می یابد. واقعا هیچ چیز بدتر از این نیست که فصلی از یک کتاب را بخوانید و متوجه شوید که یک بار دیگر باید آن را بخوانید زیرا جان کلام آن را نگرفته اید. و هنگام دادن امتحانی که زمان محدودی دارد (از آزمونهای دانشگاهی گرفته تا آزمون ورود به دانشگاه یا امتحان پایان ترم) نمی توانید متن را دوباره بخوانید. باید اولین بار که متن را می خوانید، جان کلام را درک کنید.

گام ۱

اولین گامِ در ارتقای سرعتِ رسیدن به جان کلام این است که هنگام خواندن یک نوشته، صرف نظر از حجم آن همیشه از خود بپرسید «نکته چیست؟» نویسنده سعی دارد چه بگوید؟ آیا پیام نویسنده قابل درک است؟ همانطور که در خواندن متن پیش می روید، مدام از خود بپرسید که آیا نویسنده هنوز همان مطلب را منتقل می کند یا نقطه ی تمرکزش را تغییر داده است. این نکته باید شما را به بیان اصل متن رهنمون سازد. اگر اصل متن صریح نیست، سعی کنید تشخیص دهید که (اگر جای نویسنده بودید) خودتان چطور آن را تعریف می کردید.

گام ۲

گام دوم پیش آگاهی است که در آن سعی می کنید حدس بزنید نویسنده متن را به کجا می برد. زمانی که فکر کردید به جان کلام رسیده‌اید، درباره چیز بعدی که نویسنده سعی خواهد کرد برای اثبات نکته خود بگوید، بیاندیشید. لازم نیست درست فکر کرده باشید. هدف این نیست که همیشه بدانید نویسنده سپس چه خواهد گفت. هدف این است که به شما امکان دهد هنگام خواندن متن درباره جریان طبیعی اطلاعات فکر کنید اگر نویسنده راه دیگری را در پیش گرفته است، خوب است. او را دنبال کنید اما از خود بپرسید سعی دارد چه بگوید؟

گام ۳

گام سوم تعلیم درک جان کلام یک متن به خود این است که تصور کنید متن را چگونه برای کسانی که آن را نخوانده اند، توضیح می دادید. اگر نیمی از فضایی را که نویسنده متن اصلی دارد، داشتید آن را چطور شرح می دادید. حالا اگر یک سوم آن فضا را داشتید چطور متن را شرح می دادید؟ سپس یک چهارم را امتحان کنید. چالش بعدی شما توصیف نوشته در چهار جمله است. چالش آخرتان توصیف متن در یک جمله است.

گام ۴

گام چهارم و آخر در این فرایند، نقد و ارزیابی است. هنگام نگاه به آنچه نویسنده سعی دارد بگوید، از خود بپرسید: آیا او در گفتن آن موفق بوده است؟ چطور می توانست منظور خود را شفاف‌تر بیان کند؟ آیا او به حد کافی مختصر گویی کرده یا اینکه در واقع نیاز به عمق بیشتری دارد؟ جان کلام نویسنده با بیان فرضیه‌ی او (در صورت وجود) چقدر تطابق دارد؟

هر چه در تشخیص جان کلام نوشته های دیگران بهتر عمل کنید، بهتر خواهید نوشت. مهارت یافتن در تشخیص جان کلام سرعت و درک مفاهیم متن را نیز ارتقا می دهد. این مهارتی است که در حوزه هایی به جز انشای انگلیسی و خواندن اطلاعات در انواع منابع به شما کمک می کند. از آنجا که هر چه بیشتر تمرین کنید، بهتر می شوید، خود را به چالش بکشید. بهترین حوزه ی چالش، خواندن آثاری است که با آنها آشنایی ندارید یا برایتان بسیار تازه است. اگر بتوانید جان کلام این آثار را به درستی تشخیص دهید (و چکیده ها و یادداشتهای ناشر آن را تأیید کند)، خواهید دانست مهارت خود را تا سطحی ارتقا داده اید که در سراسر مطالعاتتان برای شما مفید خواهد بود. مهم نیست که در چه مقطعی باشید.

خلاصه درس

دوباره می گوئیم که جان کلام چکیده ی اثر نویسندگان است. توانایی تشخیص درست و سریع جان کلام یک اثر، سرعت، کارآیی و درک شما از متن و نیز کیفیت نوشتار خودتان را بسیار بالا خواهد برد. در این ویدیو چهار گام برای کمک به شما در افزایش مهارت خود در یافتن جان کلام یک نوشته به طور خلاصه بیان شده است.

گام اول این است که همیشه هنگام خواندن یک اثر از خود بپرسید: نکته چیست؟ گام دوم پیش بینی این است که نویسنده در نوشته خود به کدام سو خواهد رفت، سپس ببینید که آیا درست حدس زده اید یا نه. گام سوم این است که ببینید آیا می توانید جان کلام مقاله را با استفاده از یک دوم، یک سوم و یک چهارم فضای استفاده شده توسط نویسنده خلاصه کنید. سپس سعی کنید آن را با استفاده از چهار جمله و بعد فقط با یک جمله توضیح دهید. چهارمین و آخرین گام این است که میزان موفقیت نویسنده را در ارائه متنی که جان کلام آن را بتوان به سرعت و به طور کارآمد کشف کرد و آموخت، ارزیابی کنید. با استفاده از متنهای ناآشنا خود را با دنبال کردن این مراحل به چالش بکشید.

یادتان باشد نوشتن باید مانند موسیقی زیبای یک قطعه ارکستر جاری باشد. باید بتوانید به سرعت لحن، جریان و حس و حال متن را تشخیص دهید چرا که این مسئله شما را در خواندن بخشهای برهمکنش گرِ کلمات، جملات و پاراگرافها هدایت می کند. در بازه این مطلب در نوشته های خود فکر کنید. وقتی خواننده خواندن نوشته شما را تمام کرد، آیا منظورتان را می گیرد؟ برای یک هنرمند هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که کارش را غلط بفهمند. برای نویسنده هم همینطور است. زود گرفتن منظور متن شما را از ناظر صرف بودن یک نوشته به یک خبره تبدیل می کند. بسیارخوب، پس دیگر از 300 صفحه کد مالیاتی جدید ذوق زده نخواهید شد و شاید، فقط شاید بتوانید حتی در مشق انشاهایی که خودتان انتخاب نمی کنید، کمی بیشتر ذوق کنید.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.