گوش دادن و تفکر انتقادی- ارزیابی سخنان دیگران

توضیح مختصر: مهارتهای گوش دادن انتقادی از گوش دادن صِرف به پیام گوینده فراتر می روند. این مهارتها شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در کلام و اتخاذ تصمیمات مهم درباره حقیقت، اصالت و ربط آن می شود. در این درس مهارتهای گوش دادن و تفکر انتقادی را بیاموزید

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح: خیلی سخت

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

گوش دادن به عنوان فعالیتی برای تفکر انتقادی

ما هنگام حضور در یک واقعه کلامی معمولا آنجا هستیم که پیام گوینده را بشنویم. ما مخصوصاً به این دلیل آنجا هستیم که آن پیام برایمان معنا دارد. این می تواند سخنان استاد مورد علاقه یا سخنرانی انگیزشی یک سخنران معروف باشد. در هر واقعه عمداً گوش داده و سعی می کنیم تا جایی که برایمان امکان دارد، چیزی را که گفته می شود، جذب کنیم. اما از کجا بدانیم چیزی که گوش می دهیم، واقعاً درست است.

تشخیص این مسئله سخت است اما کاری که می توانیم انجام دهیم این است که برای ارزیابی اطلاعات دریافتی چند مرحله را با دقت انجام دهیم. این همان تفکر انتقادی و شامل تحلیل پیام و انگیزه های گوینده برای ارزیابی اعتبار و درستی پیام است. چند راه برای این کار وجود دارد. می توان شرایط صحبت یا بافت متنی را که پیام در آن فرستاده می‌شود، تحلیل کرد. بازار مملو از اطلاعات درباره شیوه های پولدار شدن است: از خرید و فروش املاک گرفته تا فروش جنس در اینترنت. میلیونها روش برای میلیونر شدن وجود دارد. اما اگر با دقت به پیام گوش بدهید، به طور کلی نیرنگی در کار است. شاید این روشِ پولدار شدن خریدن مجموعه سی دی یا پیوستن به یک کلوپ باشد. اینجاست که مشخص می شود این سخنرانی کمتر به پولدار شدن شما و بیشتر به فروش روشهای پولدار شدن گوینده مربوط است. شرایط اینگونه است و شما پس از تحلیل موقعیت ممکن است تصمیم بگیرید دست از کار روزانه خود برندارید.

یکی دیگر از راههای تشخیص اعتبار یک پیام تحلیل عقاید گوینده است. یک گوینده خوب عقاید خود را ثابت می کند. شاید کارشناسان محلی مشاور املاک حرفهای گوینده درباره ی بازار پررونق املاک را تصدیق کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، پیام باورپذیرتر می شود. با این حال اگر جراید محلی با تأکید بر افزایش نرخ سلب حق اقامه دعوی در منطقه شما، از چیز دیگری حکایت دارند، خریدار آگاهی باشید!

همچنین می توانید گوش بدهید که آیا خریدار واقعاً چیزی را که مدعی آن است، خریداری کرده یا ادعایش فقط بر مبنای تجربه شخص دیگری است. اگر گوینده، مشاور املاک دارای مجوزی نیست یا قبلا در گذشته مِلکی را نخریده است، این به خوبی نشان می دهد که او از تجربه دیگران برای ادعای خود استفاده می کند. دو راه برای رسیدن به اصل موضوع وجود دارد.

تحلیل ادعاهای گوینده

اولین کار این است که با تشخیص دلیلِ ادعاها، عقاید گوینده را آزمود. این یعنی تحقیق کنید که گوینده حقایق و اطلاعات خود را از کجا آورده است. دنبال چیزهایی مانند تاریخها و منابع بگردید.

همه ما رکود اقتصادی سال 2006 را یادمان هست. ماجراهای افرادی را شنیدیم که خانه‌هایشان را از دست دادند. پس اگر گوینده از اطلاعاتی درباره ی شکوفایی ملک و املاک در تاریخی پیش از 2006 استفاده می کند، به احتمال زیاد این اطلاعات معتبر نیست و نباید به آنها توجه کرد. همچنین باید به منبع اطلاعات نیز توجه کرد. شاید فروش املاک در یک ایالت مانند محله شما نباشد. مثلا مکانهایی مانند فلوریدا و نوادا را در نظر بگیرید- هر دو تحت تأثیر رکود بودند. اگر گوینده از منابعِ مکانهایی استفاده می کند که از رکود چندان آسیب ندیدند، شاید این اطلاعات در مورد محله ی شما صدق نکند.

دومین کار ارزیابی استدلال گوینده است. سعی کنید بفهمید آیا گوینده برای بیان منظورش از جاذبه های عاطفی استفاده می کند یا استدلالی منطقی و یا شواهد واقعی. گاهی اوقات یک گوینده از تعریف و تمجید بیش از حد برای بیان چیزی استفاده می کند. این یعنی بیان بیش از حد متعارف برای جذابتر کردن یک موضوع. این کاملا قانونی است اما شاید گمراه کننده باشد. این به خصوص زمانی درست از آب در می آید که کارهایی که گفتیم، انجام نداده باشید. وقتی نوبت به ارزیابی یک استدلال می رسد، نمی توانید کار زیادی برای کسب اطلاعات انجام دهید.

ارزیابی ادعاها

ابتدا بهتر است بین مشاهده و استنباط تمایز قائل شوید. مشاهده یعنی شاهد واقعی چیزی بودن. این می تواند شامل دیدن، لمس یا سایر حواس باشد. در گردشی در محله می توانید تعداد زیادی آگهی رهن یا فروش ببیند. شما می توانید بر خلاف ادعاهای گوینده با این مشاهده از وضعیت واقعی بازار املاک مطلع شوید.

استنباط کمی فرق دارد. استنباط صرفا کلی گویی مبنی بر اطلاعات قبلی است. پس شاید استفاده از استنباط فکر خوبی نباشد. اگر سالهاست که در محله خود زندگی می کنید، شاید با وجود تغییرات احساس کنید جای خوبی برای زندگی است. استنباط و برنامه مشتاقانه ی گوینده برای فروش نقشه پولدار شدن سریع شاید واقعیت را تغییر داده و منحرف سازد.

اگر حرف گوینده را باور می کنید، درباره مشاهداتش فکر کنید. مشاهدات دست اول مشاهداتی هستند که گوینده واقعاً تجربه کرده است. این مشاهدات به احتمال زیاد صحت دارند. مشاهدات دست دوم باورپذیری کمتری دارند زیرا گوینده درباره تجربه شخص دیگری گزارش می دهد و ممکن است چیزی را از قلم بیاندازد.

روشن است که ما بویژه زمانی که گوینده سعی دارد چیزی را به ما بفروشد، نباید صرفاً به گفته های او بسنده کنیم. این در مورد موقعیتهایی که اطلاعات صرفا جهت اطلاع، سرگرمی و یا آموزش چیزی است، نیز صدق می کند.

خلاصه درس

شنونده ی منتقد از مهارتهای تفکر انتقادی استفاده می کند. این مهارتها در تحلیل پیام و انگیزه گوینده و ارزیابی اعتبار و درستی پیام به ما کمک می کنند. هنگام گوش دادن به گوینده باید برای تشخیص درستی یا نادرستی چیزی که به ما می گویند چند کار انجام دهیم. می توانیم موقعیت صحبت یا شرایط پیام فرستاده شده را تحلیل نمائیم. همچنین باید برای تشخیص اعتبار پیام، نظرات گوینده را نیز تحلیل کنیم. گوینده خوب برای نظراتش دلیل و برهان می آورد.

با تحقیق برای یافتن فرایند گردآوری حقایق و اطلاعات توسط گوینده، می توان شواهد ادعاهای او را شناسایی کرد. حتما استدلال گوینده را ارزیابی کنید تا بفهمید او از جاذبه های احساسی، استدلال منطقی و یا شواهد واقعی استفاده کرده است. ممکن است گوینده ها از تعریف و تمجید زیاد برای جذابتر کردن نکته خود استفاده کنند.

گوش بدهید تا ببینید که آیا گوینده واقعاً چیزی را که می گوید، مشاهده کرده یا شاهد آن بوده است. استنباطها کمتر قابل اعتماد هستند زیرا آنها صرفاً کلی‌گویی‌هایی مبنی بر اطلاعات قبلی ما هستند. البته مشاهدات دست اول بهترین هستند زیرا چیزی را شرح می دهند که گوینده واقعا تجربه کرده است. مشاهدات دست دوم کمتر قابل اعتمادند زیرا گوینده درباره تجربه شخص دیگری گزارش می دهد. در آخر بهترین کار این است که با چشم باز برخورد کنید و سپس حقایق را چک کنید!

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 16 در فصل 4 از دوره زیر هستید: