تشخیص اصل مطلب

توضیح مختصر: در این درس نکاتی درباره گوش دادن به انگلیسی گفتاری برای تشخیص اصل مطلب ارائه می‌شود. خود را با جزئیات درگیر نکنید؛ روی چیزی که واقعا مهم است، تمرکز کنید

زمان مطالعه: 10 دقیقه

سطح:

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی درس « تشخیص اصل مطلب »

ترجمه فارسی داستان:

اصل مطلب

فرقی ندارد که یک مکالمه واقعی دارید یا در امتحان به متنی گوش می‌دهید، نحوه تشخیص اصل مطلب برای فهم منظور گوینده کاملا حیاتی است. اصل مطلب مهمترین مفهوم یا استدلال کلی متن است. اگر اصل مطلب متن را درک کنید، تمام جزئیات منطقی و معقول به نظر می‌رسند، اما بدون اصل مطلب هیچ چیز با هم جور در نمی‌آید.

بسیاری از دانش آموزان با این مسئله مشکل دارند زیرا فکر می‌کنند باید معنای تک‌تک کلمات و جزئیات را بدانند تا بفهمند گوینده چه می‌گوید. به همین دلیل از به خاطر سپردن تمام جزئیات کوچک به حدی عصبانی می‌شوند که کاملا اصل مطلب را از یاد می‌برند. در این درس رهنمودهایی برای پیشگیری از این مشکل ارائه می‌کنیم تا تمرکزتان روی مفهوم اصلی متن باقی بماند.

زنجیره کلمات

یکی از ابزارهایی که می‌توانید هنگام تلاش برای درک مفهوم اصلی استفاده کنید، زنجیره کلمات است که عبارت است از تعدادی کلمه‌ی متوالی شبیه یا مرتبط با هم که در مکالمه تکرار می‌شوند. این مسئله مخصوصاً زمانی صدق می‌کند که به چیزی مثل یک سخنرانی گوش می‌کنید که گوینده از قبل آماده کرده است: مثالی می‌زنیم:

استاد: صبح بخیر بچه‌ها. امروز می‌خوام درباره شاه کوروش صحبت کنم: او چطور پادشاهی بوده؟ برخی مواقع کوروش رو می‌بینیم که برای سردارانش حرف می‌زنه و کارهایی رو که باید انجام بدن، توضیح می‌ده و ما او رو سرلشگری بزرگ می‌بینیم اما گاهی اوقات هم او رو می‌بینیم که به زیردستاش رشوه میده واونا رو برای انجام برخی کارها فریب می‌ده. پس او چطور فرمانرواییه؟آیا ما انتظار داریم یک فرمانروا اینطور باشه؟ یا اینکه چون کوروش فرماندهی دروسط میدان جنگه، اشکالی نداره؟

در این متن شنیدید که کلمات leadership، leader و کلماتی شبیه اینها چندین بار تکرار شده اند. همین اتفاق برای اسم کوروش نیز تکرار شده است. این نوعی زنجیره از کلمات می‌سازد که همه چیز را به هم مربوط می‌کند؛ این متنی درباره شاه کوروش و فرمانروایی است.

گوش دادن برای تشخیص این زنجیره‌های کلمات راهی عالی برای تشخیص موضوع کلی متن یا محتوای کلی آن است. اگر واقعا موضوع را تشخیص داده اید، باید بتوانید کلمات مرتبطی را که در تمام متن پراکنده هستند (و نه در یک بخش یا بخشی دیگر)، پیدا کنید.

زمانی که بتوانید موضوع را تشخیص دهید، می‌توانید از خود بپرسید: گوینده درباره موضوع چه می‌گوید؟ جواب این سوال اینگونه خواهد بود: اصل مطلب متن. در مورد متن فوق، استاد در حال طرح چند سوال درباره شاه کوروش و فرمانروایی است.

راهبردهای دیگر

زنجیره‌های کلمات بسیار مفیدند اما تنها راه برای تشخیص اصل مطلب یک مکالمه یا قطعه‌ی دیگری از انگلیسی گفتاری نیستند. چند راهنمایی دیگر ارائه می‌کنیم:

اول اینکه به شروع و پایان مکالمه توجه کنید. در شروع گویندگان کاملا می‌گویند که قصد دارند درباره چه چیزی صحبت کنند و دلیل این مکالمه را نیز می‌گویند و در انتها نیز ممکن است با تکرار اصل مطلب خود، مکالمه را جمع‌بندی کنند. چند مثال می‌زنیم:

جیل: صبح بخیر، جو. میشه چند لحظه درباره‌ی تعمیر این پرینتر با هم حرف بزنیم؟

چه خوب که در ابتدا گفته شده که موضوع این متن تعمیر پرینتر خواهد بود. پس شما کافی است از خود بپرسید: جیل درباره تعمیر پرینتر چه می‌گوید؟ و اصل مطلب نیز همین است.

یا

گرِگ:خلاصه اینکه امروز درباره بخشهای کتابشناسی و دلیل سودمندی آنها هنگام نوشتن مقاله صحبت کردیم.

اصل مطلب گرِگ به احتمال زیاد چیزی مانند این بوده است: بخشهای کتابشناسی مفید هستند.

دوم اینکه به عباراتی دقت داشته باشید که نشان‌دهنده جمع‌بندی نکات مهم هستند. حتی می‌توانید یکی از این عبارات را در جمله‌ی بالای گرِگ شناسایی کنید: عبارت خلا‌صه اینکه نشان می‌دهد اکنون گرِگ می‌خواهد نکات اصلی خود را سریع تکرار کند. عبارات دیگر که این کار را می‌کنند عبارتند از : to recap یا in conclusion. در یک مکالمه گاهی اوقات گوینده‌ها نکات مهم یکدیگر را با عبارتی مانند اینها تکرار می‌کنند: so, you’re basically saying that… یا so, your point is….

و آخر اینکه همزمان هم به صدای گوینده و نیز کلماتی که ادا می‌کند، گوش دهید. اغلب اصل مطلب بیش از یک بار تکرار می‌شود، بلندتر یا آرامتر گفته می‌شود یا به شیوه ای دیگر مورد تأکید قرار می‌گیرد.

دو یا چند گوینده

اگر به مکالمه بین دو یا چند نفر گوش می‌دهید، تشخیص اصل مطلب کمی‌پیچیده تر می‌شود. گوینده‌ها درباره موضوع مشترکی بحث خواهند کرد اما ممکن است نظرات مختلفی درباره موضوع داشته باشند. اگر برای تشخیص موضوع متن به آن گوش می‌کنید، تمایل خواهید داشت حرفهای تمامی طرفین مکالمه را بشنوید و دنبال زنجیره کلمات بگردید-درست همانطور که در بخش قبل عمل کردید. اما وقتی شروع به پرسیدن این سوال می‌کنید که گوینده درباره موضوع چه حرفی برای گفتن دارد، یادتان باشد با دقت بین دو گوینده تمایز قائل شوید.

خلاصه درس

در این درس رهنمودهایی برای گوش دادن به قصد تشخیص اصل مطلب ارائه کردیم. به زنجیره کلمات مشابه و یا مرتبطی گوش دهید که گوینده یا گویندگان در سراسر مکالمه تکرار می‌کنند- این احتمالا شما را به موضوع هدایت می‌کند. سپس از خود بپرسید گوینده درباره این موضوع چه می‌گوید و جواب این سوال همان اصل مطلب است.

یادتان باشد اگر به مکالمه ای بین دو نفر گوش می‌دهید هر گوینده احتمالا اصل مطلبی متفاوت دارد حتی اگر در حال بحث درباره موضوعی مشترک باشند. به شروع و پایان مکالمه توجه کنید و به کلمات و عباراتی که خلاصه یا جمع بندی را نشان می‌دهند، دقت داشته باشید. و در آخر اینکه به چیزهایی که با صدای بلندتر و یا سرعت کمتر گفته می‌شوند، گوش دهید: اینها اغلب علامت این هستند که گوینده دارد مطلب مهمی بیان می‌کند. باید برای یادگرفتن تمام اینها تمرین کنید، پس اگر بلافاصله نتوانستید آنها را انجام دهید، نگران نشوید. فقط به کار کردن ادامه دهید. حتما از آن سر در می‌آورید.

متن انگلیسی داستان:

The Main Point

Whether you’re having a conversation in real life or listening to a passage on a test, knowing how to listen for the main point is key to actually understanding what the other person is trying to say. The main point is the most important concept or argument of the passage as a whole. Once you understand the main point, all the details will fall into place, but without the main point, nothing really makes sense.

Many students struggle with this because they think they need to understand every single word and detail to know what a speaker is saying. Then, they get so nervous and frantic about remembering every little thing that they completely lose sight of the main point. In this lesson, you’ll get some tips for avoiding this problem so you can stay focused on the main point.

Word Chains

One tool you can use when you’re trying to listen for the main point is word chains , sequences of similar or related words repeated throughout the conversation. This is especially true when you’re listening to something that the speaker has prepared in advance, like a lecture for a class. Here’s an example:

PROFESSOR: ‘Good morning, class. Today we’re talking about King Cyrus: specifically what kind of a leader is he? At some points, we see Cyrus talking to his generals and discussing what to do, which is what we think of as good leadership, but we also see him bribing his subordinates and tricking them into doing things. So, what kind of leadership is this? Is this the way we would expect a king to behave? Or, is it okay because Cyrus is a military commander in the middle of a war?’

In this passage, you can hear that ‘leadership,’ ‘leader,’ and related words are repeated several times. The same thing happens with the name ‘Cyrus.’ This creates a kind of chain of words, linking everything together; this is a passage about King Cyrus and leadership.

Listening for these word chains is a great way to identify the overall topic of a passage, or what the whole passage is about. If you’ve really identified the topic, you should be able to find related words scattered all throughout the passage, not just in one section or another.

Once you’ve identified the topic, you can ask yourself: ‘what is the speaker saying about the topic?’ The answer to this question will be: The main point of the passage. In this case, the professor is introducing some questions about King Cyrus and leadership.

Other Strategies

Word chains are helpful, but they aren’t the only way to listen for the main point of a conversation or another piece of spoken English. Here are three more tips:

First, pay attention to the beginning and end of a conversation. At the beginning, speakers will downright tell you what they want to talk about and why, and at the end, many people will recap by repeating their main idea. Here are a few examples:

JILL: Good morning, Joe. Can we talk about the printer repair for a minute?

It’s a good bet that the topic of this passage will be printer repair. Then, you just have to ask yourself: ‘what is Jill saying about printer repair?’ and you’ll have her main point.

Or

GREG: So, just to sum up, today we talked about bibliography sessions and why they’re helpful when you’re writing your papers.

Greg’s main point was probably something like ‘bibliography sessions are helpful.’

Second, keep an ear out for phrases that signal a recap of important points. You can even identify one of these in Greg’s statement above: ‘just to sum up’ indicates that Greg is now about to repeat his main point quickly. Other phrases that work like this include ‘to recap’ or ‘in conclusion.’ In a conversation, speakers sometimes recap each other’s main points with phrases like ‘so, you’re basically saying that…’ or ‘so, your point is… .’

Finally, listen to the sound of a speaker’s voice as well as the words. Often, the main point will be repeated more than once, spoken more loudly or slowly, or otherwise emphasized.

Two or More Speakers

If you’re listening to a conversation between two or more speakers, identifying the main point gets a little more complicated. The speakers will be discussing the same topic, but the speakers may have different main ideas about the topic. If you’re listening for the topic of the passage, you’ll want to listen to both speakers and watch out for word chains - just like you learned in the previous section. But, when you start asking what the speaker has to say about this topic, remember to distinguish carefully between the two speakers.

Lesson Summary

In this lesson, you got some tips on listening for the main point of a passage. Listen for chains of similar or related words that the speaker or speakers repeat throughout the conversation - this will likely guide you towards the topic. Then, ask yourself what the speaker is saying about this topic, and you’ll have the main point.

Remember that if you’re listening to a conversation between two people, each speaker probably has a different main point, even if they’re discussing the same topic. Pay attention to the beginnings and endings of conversation, and be on the alert for words or phrases that mark a summary or a recap. And, finally, listen for anything spoken more loudly or slowly: these are often cues that the speaker is making an important main point. It takes practice to make this all work, so don’t be worried if you can’t get it all right away. Just keep working on it, and you’ll figure it out!

📍 شما در حال مشاهده درس 10 در فصل 4 از دوره زیر هستید: