تمرین شنیداری تافل- گوش دادن برای فهم کلی

توضیح مختصر: در این درس چند تمرین با ساده ترین سوالات شنیداری تافل را خواهید دید. اگر در این بخش دچار مشکل هستید، این درس تمرین خوبی برای شروع کار است

زمان مطالعه: 10 دقیقه

سطح:

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی درس « تمرین شنیداری تافل- گوش دادن برای فهم کلی »

ترجمه فارسی داستان:

بخش شنیداری تافل

شاید انجام بخش شنیداری تافل دشوار باشد. اینجا صرفا برای جمع بندی مواردی را که با آنها روبرو خواهید شد، بازگو می کنیم:

  • چهار تا شش متن سخنرانی با شش سوال بر هر کدام- بنا است این متنهای شنیداری تقلیدی از آن چیزهایی باشند که ممکن است در کلاس بشنوید.

  • دو تا سه متن مکالمه با پنج سوال برای هر کدام- قرار است این متنها تقلیدی از مکالماتی باشند که ممکن است بیرون از کلاس داشته باشید.

در مجموع 34 تا 51 سوال در همه ی این متنها خواهید داشت. در بخش شنیداری سه نوع سوال وجود دارد اما در این درس فقط بر مهمترین نوع آنها که شنیدن برای فهم کلی است، تمرکز خواهیم داشت. این سوالات از شما می خواهند حقایق اصلی و اطلاعات ذکر شده در متن را درک کنید. از آنجا که خودِ سوالات اساسا خیلی ساده هستند، اگر به طور کلی در بخش شنیداری دچار مشکل هستید، اینجا شروع خوبی است.

متن سخنرانی

آماده شروع هستید؟ حالا به یک متن سخنرانی گوش دهید و روی چند سوال شنیدن برای فهم کلی درباره آن کار کنید. درست مانند تافل واقعی اگر کاغذ و قلم در دسترس ندارید، همین الان ویدیو را متوقف کرده و کاغذ و قلم فراهم کنید.

اشاره ای کوتاه به راهبرد: سعی نکنید همه کلمات را بنویسید. فایده ای ندارد. به جای اینکار اصطلاحات کلیدی و نکات اصلی را بنویسید. این یادداشتهایتان را مفیدتر می کند.

امروز قراره درباره ارتش رم مخصوصا اصلاحات ماریوسی در ارتش در سال… 107 پیش ار میلاد بحث کنیم. از جلسه قبل یادتون هست که تا سال 107 قبل از میلاد ارتش رم دچار مشکل بود. من فقط به دو مورد از اون مشکلات اصلی اشاره می کنم. اول از همه برای خدمت در ارتش هر کس باید اسلحه و لباس جنگ رو خودش می خرید و …اینکه ساز و برگ جنگی خیلی گرون بود و بیشتر مردم توان خریدنش رو نداشتند. به همین خاطر ارتش خیلی …خیلی محدود شد. دوم اینکه یک ارتش دائمی وجود نداشت و هر بار که قرار بود برای حمله به جایی برن، باید ارتش تازه و شتابزده ای درست می شد و همه را تعلیم می دادن و این کار بسیار ناکارآمد بود.

پس این خوب نبود. سپس این سردار از راه می رسه: گایوس ماریوس. او از سیستم قدیمی خسته شده و تصمیم می گیره ارتش رو اصلاح کنه. در ابتدا خدمت به ارتش رو برای همه آزاد می کنه بدون اینکه به دارایی فرد توجه بشه یا اینکه اون آدم میتونه ابزار جنگی بخره یا نه. دیگه اینها مهم نیستن. حالا امپراتوری رم هزینه سلاح هر فرد رو میده به همین خاطر بسیار بزرگتر میشه و جمع زیادی از افرادی که می تونن به ارتش ملحق بشن، فراهم میاد. حالا دیگه همه ی مردم فقیر می تونن توی ارتش خدمت کنن پس دیگه مجبور نیستن نگران کمبود سرباز باشن.

دومین کاری که ماریوس کرد این بود که ارتش دائمی درست کرد، به این ترتیب ارتش در تمام اوقات در حال خدمت بود و در حال آموزش و اگه جنگی پیش میومد، آماده بود. دیگه مجبور نبودن تمام وقتشون رو برای سربازگیری و آموزش اونا هدر بدن و آماده رفتن به جنگ بودن.

بسیار خوب، این متن ما بود. در آزمون تافل واقعی متن طولانی تر از این خواهد بود، اما ما فقط از این متن کوتاه شده برای تمرین استفاده می کنیم. حالا به سوالها بپردازیم. می توانید هنگام کار روی سوالات به یادداشتهایتان نگاهی بیاندازید.

سوالات سخنرانی

۱- طبق گفته های استاد، چه کسی ارتش رم را در سال 107 پیش از میلاد اصلاح کرد؟

الف: قنسول

ب: گایوس ماریوس

ج: ارتش دائمی

د: دولت رم

جواب صحیح گزینه ی ب است. گایوس ماریوس نام مردی است که اصلاحات را آغاز کرد.

سوال زیر دو جواب دارد. دو جواب را علامت بزنید.

۲- طبق گفته ی استاد، دو اصلاحی که ماریوس انجام داد کدامند؟

الف: او ارتش رم را بنیانگذاری کرد.

ب: او این ضرورت را که سربازان باید ملزوماتشان را خودشان بخرند، لغو کرد.

ج: او ارتشی دائمی و منظم ایجاد کرد.

د: او سربازان را ملزم به خریدن لوازم و ساز و برگ جنگی کرد.

جواب صحیح گزینه های ب و ج هستند. ماریوس ضرورت خرید ساز و برگ جنگی سربازان توسط خودشان را لغو و نیز ارتشی دائمی و منظم ایجاد کرد.

۳- طبق گفته استاد، چه افرادی می توانستند تحت فرماندهی ماریوس در ارتش خدمت کنند در حالیکه پیش از آن این افراد نمی توانستند این کار را بکنند؟

الف: افراد ثروتمند

ب: افراد فقیر

ج: شهروندان رم

د: خارجی ها

جواب صحیح گزینه ی ب است. ماریوس ضرورت خرید ساز و برگ جنگی سربازان توسط خودشان را لغو کرد، بنابراین درهای خدمت در ارتش را به روی کسانی باز کرد که فقیر بودند و توان مالی لازم را نداشتند.

خلاصه درس

در این درس جواب دادن به ساده ترین نوع سوال بخش شنیداری را که سوالات شنیدن برای فهم کلی بود، تمرین کردید. این سوالات درباره ی حقایق و اطلاعات از شما می پرسند- برای هر سوال می توانید برگردید و جواب دقیقی را که در متن کاملا روشن گفته شده است، بیابید.

در سوالات شنیدن برای فهم کلی یادداشتهایتان بهترین کمک را به شما می کنند. هوشمندانه یادداشت بردارید. هر چیزی را که می شنوید ننویسید. به جای اینکار، به نکات مهم تمرکز کنید و اصطلاحات و افراد مهم و مفاهیم اصلی متن را یادداشت کنید. وقتی سوالها را جواب می دهید این یادداشتها در اختیارتان خواهد بود و واقعا می توانند کمکتان کنند.

آماده تمرین بیشتر هستید یا می خواهید روی مکالمه ها کار کنید؟ سوالات آزمونک را امتحان کنید!

متن انگلیسی داستان:

TOEFL Listening

The listening section of the TOEFL can be tough to get through. Just to recap briefly, here’s what you’re up against:

  • Four to six lecture passages with six questions each - These listening passages are supposed to imitate what you might hear in a classroom.
  • Two to three conversation passages with five questions each - These passages are supposed to imitate conversations you might have outside a classroom.

In total, you’ll get 34-51 questions on all these passages. There are three types of questions on the listening section, but for this lesson, we’ll just focus on the most basic type, listening for basic comprehension questions. These questions ask you to understand basic facts and information stated in the passage. Because the questions themselves are fairly simple, this is a good place to start if you’re struggling with the listening section in general.

Lecture Passage

Ready to get started? Now you’ll listen to a lecture passage and work on some listening for basic comprehension questions about it. If you don’t have some handy, pause the video right now and get some scrap paper for note taking, just like you’ll have on the actual TOEFL.

Strategy hint: don’t try to write down every word. It won’t work. Instead, write down key terms and main points; that will make your notes much more useful.

Today, we’re going to discuss the Roman army, specifically the Marian military reforms of, uh…107 BC. So, you remember from our last class that by 107 BC, the Roman army was in trouble. I’ll just go over two of the major problems. First of all, to serve in the military, you had to buy your own weapons and gear, and, uh… that was too expensive for most of the people to afford, so the size of the army was very… very restricted. Second, there was no standing army, so any time you needed to go attack someone, you had to raise a brand-new army from scratch, and train them all, and it was very inefficient.

So, this wasn’t good. And then along comes this general, Gaius Marius. And he’d been frustrated by the old system, and he decided to reform it. First of all, he opened military service to anyone, regardless of, uh, how much money you had or whether… whether you could pay for your own equipment. It didn’t matter. Now the Roman state would pay for everyone’s equipment, so it really opened a much bigger, a much broader pool of potential soldiers. All the poor people could serve in the army now, so they didn’t have to worry about not having enough men.

And then the second thing Marius did was he instituted a standing army, so the army was in service all the time, training all the time, and if there was ever a war, it was already ready. You didn’t have to waste all the time recruiting and training the men; they were already ready to go.

Okay, that was the passage. On the real TOEFL, the passages will be longer, but we’ll go with this mini version just for practice. Now on to the questions. You can look at your notes while you’re working on the questions.

Lecture Questions

1. According to the professor, who reformed the Roman military in 107 BC?

A. The consuls

B. Gaius Marius

C. The standing army

D. The Roman state

The correct answer is B. Gaius Marius is the name of the man who instituted the reforms.

There are two answers for the following question. Mark two answers.

2. According to the professor, what two reforms did Marius institute?

A. He founded the Roman army.

B. He abolished the requirement that soldiers buy their own equipment.

C. He instituted a standing army.

D. He required soldiers to buy their own equipment and gear.

The correct answers are B and C. Marius got rid of the requirement for soldiers to buy their own equipment, and he also instituted a standing army.

3. According to the professor, what kind of people could serve in the Roman army under Marius when they hadn’t been able to serve before?

A. Rich people

B. Poor people

C. Roman citizens

D. Foreigners

The correct answer is B. Marius got rid of the requirement to buy their own equipment, so he opened up military service to people who were too poor to afford it.

Lesson Summary

In this lesson, you got some practice with answering the simplest type of TOEFL listening questions: listening for basic comprehension questions. These questions ask you about facts and information - for every question, you’ll be able to go back and find an exact answer clearly stated in the passage.

On listening for basic comprehension questions, your notes will be your best friends. Take smart notes - don’t write down everything you hear. Instead, focus on what’s important and write down key terms, people, and main ideas from the passage. You’ll have these notes when you answer the questions, and they can really help you.

Ready for more practice, or want to work on conversations? Try the quiz questions!

📍 شما در حال مشاهده درس 12 در فصل 4 از دوره زیر هستید: