تمرین شنیداری تافل - مکالمه ها

توضیح مختصر: آیا در مکالمه های بخش شنیداری تافل مشکل دارید؟ در این درس چند نکته راهبردی و تمرین برای این متنها ارائه خواهد شد.

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سطح:

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی درس « تمرین شنیداری تافل - مکالمه ها »

ترجمه فارسی داستان:

مکالمه های تافل

در آزمون تافل حدود یک سوم سوالات درباره متنهای مکالمه ای خواهد بود. برای این متنها به مکالمه ای گوش خواهید داد که ممکن است در یک محیط دانشگاهی انگلیسی زبان رخ دهد. برای مثال ممکن است مکالمه در کتابخانه، ساعات حضور در دفتر اساتید، یا در یک دفتر اداری اتفاق بیافتد. دو تا سه مکالمه خواهید داشت که از هر کدام پنج سوال پرسیده می‌شود. سه نوع سوال خواهید داشت:

  • سوالات گوش دادن برای فهم کلی از شما درباره حقایق اصلی متن سوال می‌کنند.
  • سوالات گوش دادن برای درک کاربردی از شما می‌خواهند دیدگاه و هدف نویسنده را درک کنید.
  • سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات از شما می‌خواهند بر اساس سازماندهی کلی متن ارتباط ایجاد کرده و استنباط کنید.

در این درس هر سه نوع سوال را در یک نمونه متن مکالمه ای تمرین خواهید کرد. فقط قبل از شروع به خواندن متن صرفا چند رهنمود برای آغاز کار ارائه می‌دهیم:

  • یادداشت برداری کنید سر جلسه آزمون برگه چکنویس به شما می‌دهند. اگر الان کاغذ در دسترس ندارید بروید و یک تکه کاغذ بیاورید. اسامی اصلی، اشخاص و نکات اصلی و نه کلمه به کلمه ی متن را یادداشت کنید.
  • توجه داشته باشید که هر کسی چه می‌گوید. شاید این کار کمکتان کند که برگه چکنویس را به دو بخش تقسیم کنید تا جدولی بسازید که بتوانید به آسانی گویندگان را از هم جدا کنید.

  • به کل ماجرا توجه کنید درباره تک‌تک کلمات نگران نباشید. اینکه به طور کلی چه اتفاقی در متن می‌افتد اهمیت دارد.

متن

و حالا نمونه سوالات! متنی را که با آن شروع می‌کنید، اینجا است:

دانشجو: صبح بخیر استاد. خدمت رسیدم که درباره مقالم باهاتون صحبت کنم.

استاد: آهان. بله. چه مشکلی باهاش داری؟ شما که سر کلاس کارت خوبه…

دانشجو: بله، می‌خواستم ازتون خواهش کنم کمی بیشتر به من وقت بدید چون مقاله من توی لپ تاپم بود و هم اتاقیم شربتشو ریخت روی لپ تاپ و حالا روشن نمیشه و مجبورم همه چیزو از اول بنویسم. فکر نمی‌کنم بتونم تا امروز عصر تمومش کنم.

استاد: خُب، جایی ازش نسخه پشتیبان نگرفته بودی؟

دانشجو: می‌دونم که باید این کارو می‌کردم. واقعا نمی‌دونم چی بگم.

استاد: به بخش پشتیبانی فنی کتابخونه سر نزدی؟

دانشجو: نه اونجا چیکار می‌کنن؟

استاد: اونجا یه محل همگانی برای کمک به دانشجوهایی هستش که مشکل کامپیوتری دارن. شاید اونا بتونن بهت کمک کنن فایلهاتو از کامپیوتر بگیری حتی اگه نشه روشنش کرد.

دانشجو: این که خیلی عالیه. خیلی ازتون ممنونم. همین الان میرم ببینم اونا میتونن بهم کمک کنن.

استاد: خوبه. همین کارو بکن. اگه بازم نتونستن بهت کمک کنن برگرد اینجا تا درباره وقت اضافه با هم صحبت کنیم.

دانشجو: ممنون استاد!

سوالات

متن را شنیدید؟ حالا وقتی روی سوالات کار می‌کنید، یادداشتهایتان را در دسترس قرار دهید.

۱. چرا دانشجو درخواست وقت اضافی می‌کند؟

الف: لپ تاپی که فایلش را در آن ذخیره کرده، خراب است.

ب: او در بخش پشتیبانی فنی کتابخانه کار می‌کند.

ج: او مطالب کلاس را نمی‌فهمد.

د: هم اتاقی‌اش به او گفته که مقاله‌اش نیاز به کار بیشتری دارد.

جواب صحیح گزینه الف است. این سوال از نوع شنیدن برای فهم کلی است زیرا فقط درباره ی حقیقتی از متن سوال کرده است.

۲. به دو خط زیر دوباره گوش کنید:

استاد: خُب، جایی ازش نسخه پشتیبان نگرفته بودی؟

دانشجو: می‌دونم که باید این کارو می‌کردم. واقعا نمی‌دونم چی بگم.

وقتی دانشجو می‌گوید «می‌دونم که باید این کارو می‌کردم» منظورش چیست؟

الف: او یک نسخه پشتیبان دیگر دارد، اما هم اتاقی‌اش آن را هم خراب کرده است.

ب. او یک نسخه پشتیبان در جای دیگری دارد.

ج. او از مقاله در هیج جایی پشتیبان نگرفته است.

د: او نمی‌دانسته که باید از مقاله‌اش نسخه پشتیبان بگیرد.

جواب صحیح گزینه ج است. این سوال از نوع شنیدن برای فهم کاربردی است زیرا از شما می‌خواهد هدف یا نقش یک جمله را استنباط کنید. وقتی دانشجو می‌گوید «می‌دونم که باید این کارو می‌کردم» منظورش این است که در واقع این کار را نکرده است.

۳. استاد کمک به دانشجو را چگونه به پایان می‌برد؟

الف: با دادن وقتی اضافی که او درخواست کرده است.

ب: با ارجاع دادن او به بخشی خدماتی که می‌تواند به او در تعمیر لپ تاپ کمک کند.

ج: استاد کمک به دانشجو را به پایان نمی‌برد.

د: با تعمیر لپ تاپ خراب او.

جواب صحیح گزینه ب است. این سوال نیز از نوع فهم کلی است: از شما می‌خواهد حقیقتی از متن را به یاد بیاورید. وقتی استاد پیشنهاد می‌کند که دانشجو می‌تواند درباره ی لپ تاپ خراب خود از بخش پشتیبانی فنی در کتابخانه کمک بگیرد، او را به آنجا ارجاع می‌دهد.

۴. در مجموع استاد و دانشجو درباره چه چیز صحبت می‌کنند؟

الف: درخواست دانشجو برای وقت اضافه

ب: موضوع مقاله دانشجو

ج: منابعی که دانشجو باید برای مقاله‌اش استفاده کند.

د: منابع کامپیوتری مختلفی که در محوطه دانشگاه در دسترس هستند.

جواب صحیح گزینه الف است. این سوال از نوع سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات است زیرا از شما می‌خواهد متن را به طور کلی درک کنید. آنها اصلا درباره موضوع یا منابع مقاله صحبت نمی‌کردند و فقط بخش پشتیبانی فنی مطرح است زیرا ممکن است دیگر دانشجو نیاز به وقت اضافه نداشته باشد.

خلاصه درس

در این درس در جواب دادن به سوالاتی درباره متن مکالمه ای تافل به شما کمک کردیم. متنهای مکالمه ای برای این طراحی می‌شوند تا شبیه نوع گفتگوهایی باشند که در محیطی دانشگاهی ممکن است داشته باشید. پس از هر متن مکالمه پنج سوال دارید. این سوالات سه نوع هستند:

شنیدن برای درک کلی (درک حقایق اصلی متن)

شنیدن برای درک کاربردی (درک دیدگاه یا هدف گوینده)

ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات (ایجاد ارتباط و استنباط کلی متن)

ممکن است مکالمه ها دشوار باشند زیرا باید گوینده‌های مختلف را دنبال کنید. استفاده موثر از یادداشت در اینجا می‌تواند کمک زیادی به شما کند: اسامی دو نفری را که در گفتگو صحبت می کنند، جایی یادداشت کنید و نکات اصلی آنها را در جدولی ستونی نوشته و دنبال کنید. هنوز هم سردرگم هستید؟ چند تای دیگر را در آزمونک امتحان کنید.

متن انگلیسی داستان:

TOEFL Conversations

On the TOEFL, about one-third of the questions you get will be about conversation passages. On these passages, you’ll listen to a conversation that might happen in an English-speaking academic environment. For example, it might be set in the library, at a professor’s office hours, or at an administrative office. You’ll get two to three conversations, each followed by five questions. There are three question types:

  • Listening for basic comprehension questions ask you about basic facts from the passage.
  • Listening for pragmatic understanding questions ask you to understand a speaker’s attitude or purpose.
  • Connecting and synthesizing information questions ask you to make connections and inferences based on the big-picture organization of the passage.

In this lesson, you’ll practice all three types of questions on a sample conversation passage. Just to start you off with a few strategy tips before you dive into the passage:

  • Take notes - You’re allowed scratch paper on the test. Go get some now if you don’t have any with you. Write down key names, people, and main points, not every word of the passage.
  • Pay attention to who says what - It might help to divide your notepaper in two, to make a chart so you can easily separate the speakers.
  • Think big picture - Don’t worry about every single word; it’s more important to understand what’s happening in the passage as a whole.

The Passage

Now for the practice questions! Here’s the passage to start you off:

STUDENT: Good morning, Professor. I’m here to talk about my paper.

PROFESSOR: Oh, yes. What’s giving you trouble with it? You’re doing so well in class…

STUDENT: Well, um. I’d like to ask for an extension on the due date because I had it on my laptop, but then my roommate spilled his drink on the computer and it just - it won’t turn on, and so now I have to write everything over again. I don’t think I can get it done by this evening.

PROFESSOR: Hmm, and you didn’t have it backed up anywhere else?

STUDENT: I know I should have. I feel really dumb.

PROFESSOR: Have you gone to the tech support desk at the library?

STUDENT: No. What’s that?

PROFESSOR: It’s a - a walk-in service to help students with computer problems. They might be able to help you get your files off the computer, even if it won’t turn on.

STUDENT: Oh, that would be wonderful. Thanks so much. I’ll go right now and see if they can help me.

PROFESSOR: Good. Do that, and if they still can’t help you, come back and we’ll talk about an extension.

STUDENT: Thank you!

Questions

Got that? Now keep your notes out while you work on the questions.

1. Why is the student asking for an extension?

A. The laptop where he saved his paper is broken.

B. He works at the tech support desk at the library.

C. He doesn’t understand the class material.

D. His roommate told him his paper needed a lot of work.

The correct answer is A. This is a listening for basic comprehension question because it just asks you about a fact in the passage.

2. Listen to the following two lines again:

PROFESSOR: Hmm, and you didn’t have it backed up anywhere else?

STUDENT: I know I should have. I feel really dumb.

When the student says ‘I know I should have,’ what is he implying?

A. He had another backup, but the roommate destroyed it as well.

B. He had another backup somewhere else.

C. He did not back up the essay anywhere else.

D. He didn’t know he could back up his essay.

The correct answer is C. This is a listening for pragmatic understanding question because it asks you to infer something about the purpose or function of a statement. When the student says ‘I know I should have,’ he’s implying that he didn’t actually do it.

3. How does the professor end up helping the student?

A. By giving him the extension he asks for.

B. By directing him to a service that can help him fix his laptop.

C. The professor does not end up helping the student.

D. By repairing his broken laptop.

The correct answer is B. This is another listening for basic comprehension question: it asks you to recall a fact from the passage. The professor directs the student to the tech support at the library, where he suggests that the student will be able to get some help with his broken laptop.

4. What are the professor and the student mainly discussing?

A. The student’s request for an extension.

B. The topic of the student’s paper.

C. Sources that the student might use for his paper.

D. Different computer resources available on campus.

The correct answer is A. This is a connecting and synthesizing information question, since it asks you to understand the passage as a whole. Everything in this passage revolves around the student’s request for an extension. They don’t discuss the topic or sources of the paper at all, and the tech support desk is only relevant because it might prevent the student from needing an extension.

Lesson Summary

In this lesson, you got some help with answering questions about conversation passages on the TOEFL. Conversation passages are designed to imitate the kinds of conversations you might get involved in an academic setting. Following each conversation passage, you’ll get five questions. There are three question types:

  • Listening for basic comprehension (understanding basic facts from the passage)
  • Listening for pragmatic understanding (understanding a speaker’s attitude or purpose)
  • Connecting and synthesizing information (making connections and inferences from the passage as a whole)

Conversations can be hard because you have to keep track of two different speakers. It really helps to use your notes effectively here: write down the names of the two people speaking and keep track of their main points in a column chart. Still confused? Try a few more in the quiz.

📍 شما در حال مشاهده درس 3 در فصل 4 از دوره زیر هستید: