گوش دادن برای درک کاربردی

توضیح مختصر: در آزمون تافل، سوالات درک کاربردی درباره لحن و دیدگاه گوینده و سایر مفاهیم مرتبط با آن از شما پرسیده خواهد شد. این ویدیو را ببینید تا کمی درباره آن تمرین کنید

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سطح: سخت

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

درک کاربردی

وقتی بخش شنیداری آزمون تافل را می دهید، فقط مجبور نیستید سوالاتی را جواب دهید که درباره چیزهایی است که در متن گفته شده است. شما باید سوالهای دیگری را نیز جواب دهید که سوالات فهم کاربردی نام دارند. این سوالات از شما می خواهند اطلاعاتی درباره دیدگاه، هدف، لحن و میزان اطمینان گوینده استنباط کنید. فقط چیزی که گوینده می گوید نیست؛ باید چگونگی و دلیل گفتن جمله را هم بفهمید. به عبارت دیگر جمله در مکالمه چه نقشی ایفا می کند.

در آزمون تافل، سوالات شنیدن برای فهم کاربردی پس از هر دو نوع متن (سخنرانی و مکالمه) پرسیده خواهند شد. در این درس جواب دادن به این سوالات را تمرین خواهید کرد. اما ابتدا چند نکته:

  • از متنهای خواندنی یادداشت‌برداری کنید. در تافل واقعی به شما اجازه یادداشت‌برداری می دهند و یادداشتهای واقعاً به شما کمک می کنند. سعی نکنید همه ی کلمات را بنویسید- فقط مهمترین اطلاعات را بنویسید.

  • علاوه بر کلمات به لحن، نواخت، بلندی و سرعت صدا گوش دهید. صدای گوینده می تواند چیزهای زیادی درباره دیدگاه او به شما بگوید. اگر نیاز به تمرین دارید، یک درس کامل در این دوره به گوش دادن برای لحن و دیدگاه اختصاص داده ایم.

اگر کاغذ چکنویس ندارید، ویدیو را متوقف کرده و همین حالا کاغذ قلم آماده کنید تا بتوانید مانند تافل واقعی یادداشت‌برداری کنید.

متن

آماده اید که روی متن تمرین کنید؟ بفرمائید:

دانشجوی آقا: سلام من نمی تونم واحد زبان روسی میانی رو بگیرم.

مسئول اجرایی: آهان…بذار فایلتو چک کنم. دانشجوی سال اولی؟

دانشجو : نه، سال دومم. از یه دانشگاه دیگه انتقالی گرفتم.

مسئول اجرایی: و اونجا واحد زبان روسی مقدماتی رو گذروندی؟

دانشجو: بله.

مسئول اجرایی: آهان. خُب به نظر میاد سیستم ما نمره شما در اون واحد رو شناسایی نمی کنه. پس یا باید دوباره واحد زبان روسی مقدماتی رو بگذرونید یا در دپارتمان زبان روسی یه آزمون تعیین سطح بدید که نشون بده برای درس متوسط آماده هستید.

دانشجو: صبر کنید، من متوجه حرفاتون نشدم. چرا نمره من شناسایی نمیشه؟

مسئول اجرایی: مطمئن نیستم. سیستم دلیلشو نمیگه. ولی من نمی تونم کاری براتون بکنم. پس تا زمانی که آزمون تعیین سطح بدید، نمی تونید ثبت نام کنید.

دانشجو: ولی این خیلی بی معنیه! من قبلا اون درسو گرفتم! باشه، قبوله، کجا باید تست تعیین سطح بدم؟

مسئول اجرایی: میتونید برید به دپارتمان زبان روسی… از ساعت…بذار ببینم. بین ساعات 9 صبح تا 3 بعد از ظهر روزهای دوشنبه تا جمعه.

دانشجو: دپارتمان زبان روسی؟

مسئول اجرایی: بله. طبقه ی سوم بلوک 12.

دانشجو: بسیار خوب.

مسئول اجرایی: امروز فقط همین کار رو داشتی؟

دانشجو: بله. ممنون.

سوالات

متن را شنیدید- امیدواریم خوب یادداشت برداری کرده باشید! حالا به سوالات می پردازیم! در صورت تمایل می توانید از یادداشتهایتان برای سوالات استفاده کنید.

۱- دوباره به خط زیر از متن گوش دهید:

مسئول اجرایی: آهان. خُب به نظر میاد سیستم ما نمره شما رو شناسایی نمی کنه. پس یا باید دوباره واحد زبان روسی مقدماتی رو بگذرونید یا در دپارتمان زبان روسی یه آزمون تعیین سطح بدید که نشون بده برای درس متوسط آماده هستید.

دانشجو: صبر کنید، من متوجه حرفاتون نشدم. چرا نمره من رو شناسایی نمی کنه؟

کدام یک از گزینه های زیر دیدگاه دانشجو را در این قسمت از متن بهتر شرح می دهد؟

الف: راضی

ب: خسته

ج: سردرگم

د:عصبانی

اگر نیاز به زمان دارید تا درباره سوال فکر کنید، ویدیو را متوقف کنید.

جواب صحیح گزینه ج است. دانشجو می گوید من متوجه حرفاتون نشدم . درباره دلیل عدم پذیرش نمره اش تقاضای اطلاعات بیشتر می کند. این نشان می دهد درباره دلیل غیرقابل بودن نمره اش سردرگم شده است.

۲- دوباره به خطهای زیر از متن گوش بدهید:

مسئول اجرایی: می تونید برید به دپارتمان زبان روسی… از ساعت…بذار ببینم. بین ساعات 9 صبح تا 3 بعد از ظهر روزهای دوشنبه تا جمعه.

دانشجو: دپارتمان زبان روسی؟

مسئول اجرایی: بله. طبقه ی سوم بلوک 12.

چرا دانشجو می گوید دپارتمان زبان روسی؟

الف: تا نشان دهد از اینکه مجبور شده تست تعیین سطح بدهد چقدر عصبانی است

ب: تا نشان دهد نیاز به اطلاعات بیشتری درباره دپارتمان دارد

ج: برای تغییر موضوع گفتگو

د: برای تأیید محلی که قرار است مسئول اجرایی را ملاقات کند

اگر نیاز به زمان برای فکر کردن دارید، ویدیو را متوقف کنید.

جواب صحیح گزینه ب است. دانشجو مطمئنا از اینکه مجبور به دادن تست تعیین سطح شده، عصبانی است اما این جمله ی خاص عصبانیت او را بیان نمی کند. او موضوع صحبت را عوض نمی کند زیرا مسئول اجرایی در حال صحبت درباره دپارتمان زبان روسی است، پس او نیز همین موضوع را ادامه می دهد. و او قرار نیست آن مسئول را در دپارتمان زبان روسی ملاقات کند، پس گزینه د هم حذف می شود. گزینه ب تنها جواب منطقی است: او از دپارتمان زبان روسی می پرسد زیرا اطلاعات بیشتری می خواهد و آن مسئول هم این اطلاعات را به او می دهد.

۳- چرا مسئول اجرایی می گوید امروز فقط همین کار رو داشتی؟

الف: تا گفتگو را جمع بندی کند

ب:تا تغییر موضوع را نشان دهد

ج: تا دانشجو را به خاطر عصبانیتش سرزنش کند.

د:تا در تست تعیین سطح به دانشجو کمک کند.

اگر نیاز به زمان برای فکر کردن دارید، ویدیو را متوقف کنید.

جواب صحیح گزینه الف است. مسئول اجرایی هر کاری که در توانش بوده درباره تست تعیین سطح انجام داده است؛ حالا زمان آن است که گفتگو را تمام کند پس دانشجو می تواند به دپارتمان زبان روسی برود و تست بدهد.

خلاصه درس

در این سوالات گوش دادن برای فهم کاربردی را تمرین کردید. این سوالات از شما بیش از آنچه گوینده ها گفته اند، می پرسند. این سوالات می پرسند که چرا آنها آن چیزها را گفته اند و احساسشان درباره آن حرفها چیست.

سوالات گوش دادن برای فهم کاربردی هم از متنهای سخنرانی و هم از متنهای مکالمه پرسیده می شود. جواب دادن به این سوالات چالش برانگیزتر است زیرا آنها فقط درباره حقایق و اطلاعات نیستند. هنگام کار روی این سوالات (یا هر سوال دیگری) برداشتن یادداشتهای خوب از متنها می تواند کمک خوبی به شما کند و فراموش نکنید علاوه بر کلماتِ به صدای گوینده گوش دهید. آماده اید که خود را با سوالات آزمونک محک بزنید؟

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 13 در فصل 4 از دوره زیر هستید: