کلمات ربط و راهنما در شنیدار

توضیح مختصر: وقتی به حرفهای کسی گوش می دهید که به زبان انگلیسی حرف می زند، توجه به کلمات ربط و راهنما واقعا مفید است. در این درس چند نکته همراه با مثالهایی از نحوه ی کاربرد این کلمات در مکالمات ارائه می شود

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح:

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی درس « کلمات ربط و راهنما در شنیدار »

ترجمه فارسی داستان:

کلمات ربط و راهنما

هنگام گوش دادن به یک انگلیسی‌زبان آیا به تک‌تک کلمات به یک اندازه توجه می‌کنید؟ امیدوارم جوابتان نه باشد! این شبیه کاری نیست که بومیان یک زبان انجام می‌دهند؛ به زبان مادریتان هم اینطور توجه نمی‌کنید. راهبرد بهتر این است که به طور انتخابی گوش کنید و به کلمات مهمتر توجه بیشتری نمائید. این شیوه گوش دادن انعطاف‌پذیرتر است زیرا به شما کمک می‌کند نکته اصلی را بفهمید حتی اگر یک یا دو کلمه را هم ندانید.

پس باید به کدام کلمات واقعا گوش داد؟ خوب، این کلمات چند نوع هستند، اما برخی از مهمترین کلمات در هر زبان عبارتند از کلمات ربط یا کلمات راهنما. این کلمات به شما امکان می دهند بفهمید کجای متن هستید و قرار است کجا بروید و اینگونه به شما کمک می کنند در مکالمه راهیابی کنید. می توانید آنها را تابلو راهنمایی بدانید که شما را در تمامی اطلاعاتی که می شنوید، هدایت می کنند. در این درس درباره این کلمات و نحوه استفاده از آنها صحبت خواهیم کرد.

آغاز و پایان

ابتدا درباره انواع کلمات ربط و راهنما که آغاز و پایان را نشان می دهند، صحبت خواهیم کرد. در اینجا چند نمونه کلمه و عبارت راهنما داریم که می توانند آغاز و پایان یک مکالمه را نشان دهند.

آغازپایان
To get started…Just to recap…
Let’s start off by…To wrap up…
First…Well, I think that’s all…

در اینجا مثالی از نحوه کاربرد این کلمات در مکالمه واقعی آورده ایم:

اِستیو: سلام بر همگی و به جلسه ماهانه ما خوش اومدید. برای شروع بذارید به گزارشهای هفته پیش بپردازیم. اول اینکه افتخار می کنم که همه رشد خالص داشته اند…

در اینجا استیو از عبارت to get started برای معرفی اولین موضوع جلسه (گزارشها) استفاده می کند. سپس از عبارت first off برای معرفی اولین موضوع داخل مبحث گزارش‌ها استفاده می کند. در آخرِ جلسه ممکن است چیزی مثل این بشنوید:

استیو: بسیار خوب، فکر می کنم تموم شد دیگه. کسی سوال یا مشکلی نداره؟

اینجا استیو از I think that’s all برای نشان دادن خاتمه جلسه استفاده می کند.

موضوعات و مباحث

این موارد درباره آغاز و پایان بودند. سایر کلمات ربط به شما کمک می کنند در مکالمه پیش بروید و موضوعات را شروع کنید، تغییر داده و به هم ربط دهید. چندین کلمه و عبارت مختلف می توانند هم موضوع جدید گفتگو را شروع کنند و هم به موضوع قبلی در مکالمه بازگردند.

افراد در شرایط واقعی همیشه درباره یک موضوع حرف نمی‌زنند و سپس به موضوع بعدی نمی‌روند. به جای اینکار در مدت مکالمه از این موضوع به موضوعی دیگر می‌روند و برمی‌گردند که می‌تواند گیج‌کننده باشد- مگر اینکه کلمات ربط مناسب را کاملا بشناسید! در اینجا نمونه‌هایی از کلمات و عبارات ربطی را آورده‌ایم که به شما کمک می کنند موضوع بحث را عوض کنید:

شروع بحث جدیدجمع بندی یک موضوعبازگشت به موضوع قبلی
That reminds me…Is that everything about…Just to get back to…
Speaking of…So now that we’ve covered…About that…I just remembered…
I also need to talk to you about…Moving on…To return to what I was saying…

در اینجا چند مثال از نحوه کاربرد این عبارات در مکالمه‌های واقعی ارائه می‌کنیم:

استیو: خُب، همه چیز درباره برنامه سفر روشنه؟

جیمز: فکر کنم. میشه یه لحظه دوباره یه سری به لیست وسایلامون بزنیم؟ یکی دو تا چیز یادم اومد- باتری اضافه و یه دونه هم دوشاخه تبدیل لازممون میشه.

استیو: راست میگی. فکر خوبیه. آهان یادم اومد- باید یه نگاهی هم به لیست سیم کارتهای بین المللی بندازیم…

در این متن استیو و جیمز در پایان مکالمه‌ای طولانی‌تر هستند. استیو با جمع کردن و هماهنگی با جیمز شروع می‌کند تا مطمئن شود تمام برنامه را انجام داده‌اند. سپس جیمز به موضوع قبلی برمی‌گردد و می‌گوید «میشه یه لحظه دوباره یه سری به لیست وسایلامون بزنیم؟» استیو نکته موردنظر را می گوید و سپس از عبارت «آهان یادم اومد- باید یه نگاهی هم به لیست سیم کارتهای بین المللی بندازیم…» استفاده می کند.

ارتباط بین مفاهیم

کلمات راهنما می‌توانند به شما کمک کنند روابط منطقی بین موضوعات بحث را درک کنید. در اینجا واقعا در پی کلماتی هستید که روابطی مانند علت و معلولی یا رابطه‌ی اجزا با کل را نشان دهند. چند نمونه از آنها عبارتند از:

علت و معلول

اجزا با کل

اهمیت نسبی

علت و معلولاجزا با کلاهمیت نسبی
Because of…One/another kind of **is…The main point is…
As a result…One/another way that **Really, I’m trying to say…
This caused… What I really mean is…
And so… So basically…

این کلمات به شما کمک می‌کنند روابط منطقی و تمام چیزهای موجود در ذهن فرد مقابل را درک کرده و همه چیز را در بافت کلام قرار دهید تا بتوانید کل مکالمه را درک کنید. اگر در درک نکته اصلی مشکل دارید، به کلماتی که اهمیت نسبی دارند، توجه ویژه داشته باشید. مثالی می‌زنیم:

استاد: پس ارتش رم به دلیل اصلاحات تغییر چشمگیری داشت. یکی از تغییرات بزرگ اندازه ارتش رم بود: ارتش بسیار بزرگتر شد چون نیروی انسانی بیشتری برای خدمت در آن وجود داشت. تغییرِ دیگر مهارت بود: ناگهان به جای سربازان داوطلب، ارتشی حرفه‌ای ایجاد شد. پس در اصل ارتش رم از مجموعه‌ای از شهروندان داوطلب به گروهی حرفه ای‌تر از افراد ماهر تبدیل شد. حالا بگذارید درباره پیامدهای اون صحبت کنیم.

در این متن استاد ابتدا از عبارت so, because برای شروع رابطه‌ی علت و معلولی استفاده می‌کند. او فقط درباره‌ی اصلاحات در کلاس صحبت کرده است و حالا قصد دارد درباره اثرات آن بحث کند. سپس از عبارات one big change و another change برای تقسیم نکات خود به دو بخش کوچکتر استفاده می کند. پس از آن از عبارت so, basically برای خلاصه کردن نکات خود درباره اصلاحات استفاده می کند. در آخر با گفتن now, let’s talk about موضوع تازه ای را شروع می کند.

خلاصه درس

در این درس نگاهی به برخی از کلمات ربط و راهنما داشتید که می‌توانند به عنوان تابلوهای راهنما در مکالمه عمل نمایند. فقط به چند مورد از کاربردهای این کلمات و عبارات اشاره می کنیم. آنها می توانند:

  • شروع و اتمام یک متن را نشان دهند.

  • جابجایی موضوعات را نشان دهند.

  • روابط منطقی بین مفاهیم یا موضوعات را نشان دهند.

توجه به این کلمات می تواند واقعا به شما کمک کند تا کل مکالمه را درک کنید، حتی اگر یک یا دو کلمه خاص را هم بلد نباشید پس دفعه بعد که به کسی که به انگلیسی صحبت می کند، گوش کردید دنبال آنها باشید.

متن انگلیسی داستان:

Transitions & Signals

When you’re listening to someone speak English, do you pay the same amount of attention to every single word? Hopefully not! That’s not how native speakers do it, and it’s not how you listen to your native language either. A better strategy is to listen selectively, paying more attention to the more important words. Listening this way is more flexible because it helps you understand the main point even if you’re stumped on one or two individual words.

So, which words should be the ones you really listen for? Well, there are a few types, but some of the most important words in any language are transition words or signal words. These words help you navigate the conversation by letting you know where you are and where you’re going. You can think of them as being like signposts that guide you through all the information you’re hearing. In this lesson, we’ll talk about these words and how to use them.

Beginnings & Endings

First, we’ll talk about the types of transitional and signal words that signal beginnings and endings. Here are a few examples of signal words and phrases that can mark beginnings and endings of a conversation:

BeginningsEnd
To get started…Just to recap…
Let’s start off by…To wrap up…
First…Well, I think that’s all…

Here’s an example of how those words might be used in actual conversations:

STEVE: Hi, everyone, and welcome to our monthly meeting. To get started, let’s go over our reports from last quarter. First off, I’m very proud that everyone showed a net growth…

Here, Steve uses ‘To get started’ to introduce the first topic of the meeting: the reports. Then, he uses ‘first off’ to introduce the first topic within the discussion of the reports. At the end of the meeting, you might hear something like:

STEVE: Well, I think that’s all. Does anyone have any other questions or concerns?

Here, Steve is using ‘I think that’s all’ to mark the end of the meeting.

Topics & Arguments

That was beginnings and endings. Other transitional words help you move through the middle of a conversation by introducing topics, signaling topic changes, and connecting topics to each other. Several different words and phrases can either introduce a new topic of conversation or signal a return to a previous topic.

In real life, people don’t always discuss one topic all the way through and then move on to the next. Instead, they jump around during the conversation, which can be confusing - unless you’ve mastered the appropriate transitions! Here are some examples of transition words and phrases that help you move between topics:

Introduce a New TopicWrap Up a TopicReturn to a Previous Topic
That reminds me…Is that everything about…Just to get back to…
Speaking of…So now that we’ve covered…About that…I just remembered…
I also need to talk to you about…Moving on…To return to what I was saying…

Here are some examples of how these phrases might be used in actual conversations:

STEVE: Okay, so are we clear on the schedule for the trip?

JAMES: I think so. But can we just go back to the packing list for a second? I remembered a few things - we’re going to need extra batteries and one of those plug converters.

STEVE: Right, good idea. Oh, and that reminds me - we’re also going to need to look into international SIM cards…

In this passage, Steve and James are at the end of a longer conversation. Steve starts off by wrapping up, checking with James to make sure they’ve covered everything about the schedule. Then, James returns to a previous topic by saying ‘can we just go back to the packing list.’ Steve acknowledges his point, and then uses the phrase ‘oh, and that reminds me’ to transition into a new topic: international SIM cards.

Relationships Between Ideas

Signal words can also help you understand the logical relationships between topics of discussion. Here, you’re really looking out for words that that signal relationships, like cause-and-effect or part-to-whole. Here are some examples:

Cause and EffectParts and WholesRelative Importance
Because of…One/another kind of **is…The main point is…
As a result…One/another way that **Really, I’m trying to say…
This caused… What I really mean is…
And so… So basically…

These words will help you understand the logical relationships going on in the other person’s mind, and put everything into context so you can understand the conversation as a whole. If you’re struggling to grasp the main point, pay special attention to words that signal relative importance. Here’s an example:

PROFESSOR: So, because of the reforms, the Roman military changed significantly. One big change was in the size of the army: it got a lot bigger because there was more manpower to draw on. Another change was professionalism: suddenly, instead of volunteer soldiers, you had a professional army. So basically, the Roman army went from a bunch of citizen-volunteers to a much larger group of professionals. Now, let’s talk about the consequences of that.

In this passage, the professor first uses ‘So, because’ to introduce a cause-and-effect relationship. He’s just told the class about some reforms, and now he’s going to discuss their effects. Then, he uses ‘one big change’ and ‘another change’ to break his point up into two smaller points. After that, he uses ‘so basically’ to summarize his points about the reforms. Finally, he starts off a new topic with ‘now, let’s talk about.’

Lesson Summary

In this lesson, you took a look at some transitions and signal words that can act as road signs to a conversation. Just to name a few common uses, these words and phrases can:

  • Mark the start or end of a passage
  • Mark transitions between topics
  • Show logical relationships between ideas or topics

Paying attention to these words can really help you understand the conversation as a whole, even if you don’t know one or two specific words, so watch out for them the next time you listen to someone speaking English.

📍 شما در حال مشاهده درس 7 در فصل 4 از دوره زیر هستید: