یادداشت برداری و ایجاد راهنمای مطالعه برای خود

دوره: موفقیت تحصیلی / فصل: روش مطالعه / درس 1

یادداشت برداری و ایجاد راهنمای مطالعه برای خود

توضیح مختصر

یادداشت‌ها و راهنماهای مطالعه ابزارهای مهمی برای موفقیت تحصیلی هستند. اما بهترین راه یادداشت برداری چیست؟ و چگونه یک راهنمای مطالعه ایجاد کنیم؟ این درس به شما کمک خواهد کرد نحوه ی انجام موثر این دو کار را یاد بگیرید.

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح متوسط

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

دانیل در تکالیف مدرسه درمانده شده است و می داند که باید بهتر مطالعه کند، اما نمی داند چگونه این کار را انجام دهد.

دوستانش گفته اند که باید یادداشت برداری کند و راهنمای مطالعه ایجاد کند اما او متاسفانه حتی نمی داند چطور این کار را بکند و حتی اصلا نمی داند راهنمای مطالعه چیست.

یادداشت ها برگه های حاوی اطلاعات مختصر هستند.

آنها در کلاس، هنگام تماشای یک فیلم ویدیویی و یا در حال خواندن متن نوشته می‌شوند و خلاصه ی نکات اصلیِ است که دانش آموز یاد می گیرد و به زبان خود می نویسد.

به عنوان مثال، اگر دانیل در حال تماشای فیلمی ویدئویی درباره جغرافیای فرهنگی انسان است، می تواند یادداشت برداری کرده و اطلاعات مهم این فیلم ویدیویی را به زبان خود بنویسد.

در همین حال، یک راهنمای مطالعه اطلاعات سازمان یافته برای کمک به هدایت مطالعه است.

آنها اغلب برای آمادگی جهت آزمون به کار می‌روند.

به عنوان مثال، اگر دانیل برای یک امتحان جغرافیای فرهنگی انسان آماده می شود، می‌تواند برای کمک به آمادگی خود یک راهنمای مطالعه بسازد.

بیایید به نحوه یاداشت برداری موثر دانیل و ساختن راهنماهای آموزشی او برای خود نگاهی دقیق تری بیاندازیم.

بسیارخوب، دانیل می داند که باید یادداشت برداری کند، اما او از روش یادداشت برداری اطمینان ندارد.

بهترین راه ممکن چیست؟

دانیل برای فهمیدن شیوه موثر اینکار باید بداند که یاداشت برداری دو خطر دارد.

یک خطر اینکه یادداشت ها بسیار کوتاه باشند و خطر دیگر اینکه آنها بسیار مفصل و جامع باشند.

اگر یادداشت هایی که دانیل برمی‌دارد، بسیار مختصر باشند، او اطلاعات مهمی را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، اگر آنها بیش از حد جامع باشند، او مطلب را برای یافتن مهمترین نکات آن درست طبقه بندی نکرده است.

این مثل رفتن به فروشگاه مواد غذایی است.

اگر دانیل به سوپرمارکت برود و فقط یک چیز بخرد، اما سایر چیزهای واقعا مهمی را که نیاز دارد نخرد، این سفر موفقیت آمیز نیست.

از سوی دیگر، اگر او به سوپرمارکت برود و چندین تُن خواروبار بخرد، با مقادیر فراوانی مواد غذایی سر و کار داشته و برای خوردن آنها قبل از فاسد شدنشان زمان کافی ندارد.

یادداشت برداری نیز درست به همین شکل است؛ دانیل باید حد تعادلی بین اطلاعات بیش از حد و اطلاعات خیلی کم در یادداشت هایش بیابد.

اما او دقیقا چگونه می تواند این کار را انجام دهد؟

قبل از اینکه او از یک فیلم ویدیویی یا تکلیف خواندن یادداشت برداری کند، می خواهد ابتدا منبع را مرور کند.

برای مثال، او می تواند عناوین فصلهای یک کتاب درسی یا عناوین یادداشت های یک فیلم ویدیویی را جستجو کند.

این به او کمک خواهد کرد ساختار منبع و مهمترین چیزها را درک کند.

او سپس مهمترین نکات را به طور مختصر یادداشت می کند.

این نکات اغلب در متن با حروف سیاهتر و در فیلمهای ویدیویی روی صفحه نمایش داده می شوند.

در نهایت، دانیل پس از اتمام یادداشت برداری یک یا دو دقیقه‌ی آخر را به خط کشیدن زیر اطلاعات مهم و یا هایلایت کردن آنها می‌پردازد تا بعدا دیدن آنها برایش آسانتر شود.

بسیارخوب، دانیل فکر می کند که موضوع یادداشت برداری را تمام کرده است اما بعد چه اتفاقی می افتد؟

پس از اتمام یادداشت برداری آیا آنها را کنار می گذارد؟

او چگونه می تواند از آنها برای کمک به آمادگی برای آزمون استفاده کند؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم، راهنماهای مطالعه راه خوبی برای آمادگی برای آزمون هستند.

آنها شامل گرفتن اطلاعاتی از قبیل اطلاعات یادداشت ها و سازماندهی آن به گونه ای است که مطالعه را آسان تر و موثرتر کند.

دانیل برای تبدیل یادداشت‌های خود به یک راهنمای مطالعه باید دو کار انجام دهد:

دانیل نمی خواهد تمام اجزای اطلاعات را درج کند.

مثلا اگر او برای امتحانی درس می خواند که فقط از سه فصل اول یک کتاب درسی می آید، نمی خواهد اطلاعات فصل چهارم را درج کند.

به همین ترتیب، دانیل ممکن است متوجه شود با اینکه هنگام یادداشت برداری اطلاعات را طبقه بندی کرده است، هنوز اطلاعات فرعی در آن وجود دارد.

حالا زمان خوبی است که به خود یادآوری کند که اطلاعات مهم کدامند.

او همچنین می تواند اطلاعات را از کتاب ها، فیلم ها و یادداشت‌هایش گردآوری کند.

احتمالا نوع اطلاعاتی که مورد مطالعه قرار می گیرد شیوه ی سازماندهی را تعیین می کند.

به عنوان مثال، اگر دانیل باید تعداد زیادی واژه را یاد بگیرد، ممکن است بخواهد از فلش کارت برای راهنمای مطالعه خود استفاده کند.

با اینحال اگر او دو چیز را با هم مقایسه می کند، شاید بخواهد به جای ایجاد فلش کارت یک نمودار ترتیب دهد.

به همین ترتیب اگر با مفاهیم متعدد مرتبط با هم سر و کار داشته باشد، ممکن است بخواهد از یک نقشه ذهنی یا سازمانگر گرافیکی برای پیوند دادن چیزها استفاده کند.

دانیل هر چیزی که برای راهنمای مطالعه خود انتخاب می کند، می خواهد آن را جذاب و بصری سازد.

این به دانیل امکان می دهد چیزها را بهتر به خاطر بیاورد.

یادداشت ها برگه های حاوی اطلاعات مختصر هستند، در حالیکه یک راهنمای مطالعه، اطلاعاتی سازمان یافته برای کمک به مطالعه است که اغلب برای آمادگی جهت آزمون بکار می رود.

یادداشت برداری دو ریسک دارد:

1) این که یادداشت ها بیش از حد مختصر باشند و بنابراین اطلاعات مهمی از دست برود.

2) این خطر که آنها بیش از حد جامع و در نتیجه شامل اطلاعات فرعی باشند.

دانش آموزان هنگام یادداشت برداری باید منابع را مرور نمایند، اطلاعات مهم را به طور خلاصه یادداشت کنند و زیر نکات مهم خط بکشند یا آنها را هایلایت کنند.

دانش آموزان برای ایجاد یک راهنمای مطالعه ابتدا باید محتوای اطلاعات و سپس نحوه سازماندهی آن را انتخاب کنند.

متن انگلیسی درس

Daniel is overwhelmed with schoolwork, and he knows he should be studying better, but he’s not sure how to do that.

His friends have mentioned that he should take notes and create study guides, but, unfortunately, he’s not even sure how to do that or what a study guide is.

Notes are a brief record of information.

They are taken in class, while watching a video, or while reading, and they summarize the main points of what is being learned in the student’s own words.

For example, if Daniel is watching a video on human cultural geography, he might take notes and put in his own words the important information from the video.

Meanwhile, a study guide is organized information to help guide studying.

They are often used to prepare for tests.

For example, if Daniel is preparing for a test on human cultural geography, he might create a study guide to help him prepare.

Let’s look closer at how Daniel can take effective notes and create study guides for himself.

Okay, Daniel knows he should be taking notes, but he’s not sure how.

What’s the best way possible?

To understand how to do this effectively, Daniel needs to know that there are two risks of note-taking .

There is the risk that the notes will be too brief and the risk that they will be too comprehensive.

If the notes that Daniel takes are too brief, he will miss out on important information.

On the other hand, if they are too comprehensive, he hasn’t sorted through to find the most important points.

It’s kind of like going to the grocery store.

If Daniel goes into the supermarket and buys only one thing, but doesn’t buy the other really important things he needs, then it’s not a successful trip.

On the other hand, if he goes into the supermarket and buys tons and tons of stuff, he’s left with too many groceries and not enough time to eat them all before they all go bad.

Note-taking is just like that; Daniel needs to find a balance between too much information and too little information in his notes.

But, how, exactly, can he do that?

Before he takes notes on a video or reading assignment, he will want to preview the resource first.

He can, for example, look for chapter headings in a textbook or note titles in a video.

This will help him understand how the resource is structured and what the most important things may be.

Then, he will want to jot down the most important points.

These are often in bold letters in a text or on-screen in videos.

Finally, after he’s taken notes, Daniel will want to take a minute or two at the end to underline or highlight important information so that it’s easier for him to see later.

Okay, Daniel thinks that he has this note-taking thing down, but what happens next?

After he’s taken his notes, does he just put them away?

How can he use them to help prepare for tests?

As we mentioned before, study guides are a good way to prepare for tests.

They involve taking information, such as that from notes, and organizing it in a way that makes studying easier and more effective.

There are two things that Daniel must do to transform his notes into a study guide:

Daniel won’t want to include every piece of information.

If he’s studying for a test that covers only the first three chapters of a textbook, for example, he won’t want to include information from chapter four.

Likewise, Daniel may find that, even though he sorted through information when he was taking notes, there is still some extraneous information in them.

This is a good time to remind himself what information is important.

He can also bring together information from books, videos, and his notes.

This is likely to be determined by the type of information that is being studied.

For example, if Daniel has a lot of vocabulary to learn, he might want to use flashcards for his study guide.

If he’s comparing two things, though, he’d be better off making a chart than creating flashcards.

Likewise, if he’s dealing with many related concepts, he might want to use a mind map or other graphic organizer to tie things together.

Whatever form Daniel chooses for his study guide, he’ll want to make it engaging and visual.

This will allow Daniel to remember things better.

Notes are a brief record of information, whereas a study guide is organized information to aid with studying that is often used in test preparation.

There are two risks of note-taking:

1) There is the risk that the notes will be too brief and thus miss out on important information.

2) There is the risk that they will be too comprehensive and thus include extraneous information.

When taking notes, students should preview the resource, jot down important information, and highlight or underline important points.

To create a study guide, students first need to choose which information to include and then choose how to organize the information.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.