چگونه مهارت های مطالعه خود را ارتقا دهید

توضیح مختصر: همه می دانند که باید درس بخوانند، اما بسیاری از دانش آموزان دقیقا نمی دانند چگونه باید درس بخوانند. در این درس، در مورد مهارت های مطالعه از جمله نحوه برنامه ریزی تحصیلی و مطالعه موثر صحبت خواهیم کرد.

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

مهارت های مطالعه

هکتور در مدرسه به شدت در حال تلاش است. او یک کلاس آنلاین گرفته و درسها را نمی فهمد. (در گذشته) او معمولا شخصا در کلاسها حضور می یافت. از این رو می توانست از معلمان سوالات بسیاری بپرسد و می توانست در طول ساعات اداری آنها را ببیند. اما حالا احساس می کند گرفتار شده است.

فرقی ندارد که شما مانند هکتور کلاس های آنلاین گرفته باشید یا شخصا در آن حضور یابید، داشتن مهارت ها یا راهکارهای مطالعه برای یادگیری مطالب می تواند به شما در گرفتن نمرات خوب کمک کند. اما مهارت های خوب مطالعه کدامند؟ و هکتور و دانش آموزان دیگر چگونه می توانند آنها را (در خود) ایجاد کنند؟

بیایید به کارهایی که هکتور می تواند قبل و حین مطالعه انجام دهد تا خود را برای موفقیت آماده کند، نگاهی داشته باشیم.

قبل از مطالعه

هکتور می داند که باید مطالعه کند، اما مطمئن نیست که چگونه می تواند زمان اینکار را پیدا کند یا اینکه چطور جلسات مطالعه خود را برنامه ریزی کند که بیشترین تاثیر را داشته باشند. او باید چه موقع مطالعه کند؟ از کجا بداند چه چیز مطالعه کند؟ همه چیز خسته و ناتوان کننده به نظر می رسد!

قبل از اینکه هکتور شروع به مطالعه کند، می تواند با برنامه ریزی جلسات مطالعه‌ی خود، خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کند. هکتور باید چهار کار انجام دهد و می تواند آنها را با اولین حرف هر کلمه ی این جمله به خاطر بسپارد: Some People Believe Prejury

S برای جدول زمانبندی (schedule) است. هکتور می خواهد جلسات مطالعه منظمی در برنامه روزانه خود داشته باشد. او ترجیحا می خواهد هر روز زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرد. تحقیقات نشان داده است که شکستن زمان مطالعه به بخشهای کوچک که در طول روز یا هفته پراکند شده اند، موثرتر از تعیین آن در قالب یک جلسه مطالعه طولانی درست قبل از امتحان است. اگر هکتور بتواند 30 تا 60 دقیقه در روز وقت برای مطالعه پیدا کند، این به او کمک زیادی خواهد کرد.

P برای برنامه ریزی (plan) است. هر کس در ساعاتی از روز هوشیارتر است. به عنوان مثال، هکتور شب‌هنگام هشیاری بالایی دارد. او دوست دارد که تا پاسی از شب بیدار بماند و در آن زمان هشیارتر است. از سوی دیگر، دوست او، اِوا یک فرد سحرخیز است و صبح خیلی زود از رختخواب بیرون می آید زیرا در این ساعات بیدار است.

هکتور باید جلسات مطالعه خود را طوری برنامه ریزی کند که با ریتم طبیعی بدنش سازگار باشند. برای او، شبها زمان ایده آلی برای مطالعه است زیرا او هشیار و بیدار است. او به ویژه باید سعی کند ساعات اوج هشیاری اش را برای سخت ترین موضوعات اختصاص دهد. اگر وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشد، باید از آن برای مرور استفاده کند.

B برای شکستن (break up) است. هکتور میخواهد کارهای بزرگ را به بخشهای قابل کنترل‌تر بشکند. به عنوان مثال، اگر او برای امتحان تاریخ قرن 20 مطالعه می کند، نمی خواهد همه چیز را به یک باره بخواند. او به جای این کار می تواند یک جلسه درباره دهه اول و جلسه ای دیگر درباره دهه‌ی بعدی مطالعه کند.

P برای اولویت بندی (prioritize) است. هکتور باید بداند که چه چیزهایی بیشترین اهمیت را در مطالعه دارند. همانطور که قبلا دیده ایم، او می خواهد در ساعات اوج هشیاری خود درس بخواند. اما او همچنین باید هر جلسه مطالعه را با مهمترین موضوعی که قصد خواندن آن را دارد، شروع کند. او می تواند یک فهرست اولویت تهیه کند که در آن مهمترین چیزها در بالا و موضوعات دارای اهمیت کمتر در پائین قرار بگیرند. اگر او از بالا شروع کند و به همه آنها نمی رسد اما حداقل مهم ترین موضوعات را مطالعه کرده است.

حین مطالعه

خوب، هکتور در مسیر درست قرار گرفته است. او زمان مطالعه را برنامه ریزی کرده، آن را در هشیارترین زمان روز برنامه ریزی کرده، موضوعات بزرگ را به بخشهای قابل کنترل‌تر شکسته و این بخشها را طوری اولویت بندی نموده است که بتواند با مهم ترین موضوعات شروع کند.

همین؟ آیا او فقط بنشیند و … چه کار کند؟ او در طول یک جلسه مطالعه دقیقا باید چه کاری انجام دهد؟

درست همانطور که هکتور باید قبل ازمطالعه کارهای خاصی انجام دهد، کارهایی را نیز باید در حین مطالعه انجام دهد تا زمان مطالعه بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

هکتور باید در آغاز یک مبحث آن را پیش مطالعه نماید. او می تواند این کار را با نگاه کردن به یادداشت ها، کتاب درسی خود، فیلمهای آنلاین و سایر منابعِ سرفصل های اصلی انجام دهد. در این نقطه، او همه چیز را نمی خواند. او فقط نگاهی گذرا به آنها می کند تا ببیند سرفصل ها و یا موضوعات اصلی کدامند.

هنگامی که او مبحث را پیش مطالعه کرد، آماده است تا وارد عمق مبحث شده و مطالب را دقیق بخواند. این زمانی است که او بتواند یادداشت هایش یا کتاب های درسی را بخواند، فیلم ها را برای بار اول یا چندم تماشا کند و سایر منابع را به طور عمیق بررسی کند. لازم است حین انجام این کار در فواصل منظم درک و فهم خود را بررسی کند. آیا او آنچه را که خوانده یا تماشا کرده، فهمیده است؟ آیا سوالات بی جوابی دارد؟

او همچنین می تواند با تعیین سیستم پاداشی شامل استراحت‌های بین مطالعه و خوراکی به نشانه‌ی اتفاقات خاص انگیزه خود را بالا ببرد. به عنوان مثال، اگر هکتور مطالعه‌ی فصلی از کتاب درسی خود را تمام کند، می تواند به خود یک سیب یا یک میان وعده دیگر پاداش دهد. پس از اینکه او بر یک مبحث مسلط شد، می تواند یک استراحت کوتاه داشته باشد تا ایمیل‌هایش را چک کند یا یا پنج دقیقه به اینترنت متصل شود.

با اینکه هکتور پاداشی به دست نیاورده است، می خواهد هر 45 تا 60 دقیقه استراحتی کوتاه برای حرکت داشته باشد. لازم نیست این استراحتها طولانی باشند؛ چند دقیقه شنا روی زمین یا رقصیدن با یک آهنگ، خونش را به جریان خواهد انداخت و او را پرانرژی و متمرکز نگه می دارد. مطالعات نشان می دهد که ورزش سبک مانند پیاده روی حافظه را بهبود می بخشد و به افراد کمک می کند اطلاعات را بهتر در یاد داشته باشند، بنابراین او باید سعی کند به طور منظم حرکت کند.

سرانجام، پس از اینکه هکتور یک مبحث یا یک جلسه مطالعه را تمام می کند، می خواهد از خود آزمون بگیرد تا مطمئن شود که درس را واقعا فهمیده است. او می تواند از آزمون های آماده مانند آزمونهای انتهای هر فصل کتاب درسی یا پایان فیلم های آنلاین استفاده کند، یا فلش کارتها یا آزمونهای خود را بسازد. اما او می خواهد حتما خود را بسنجد، زیرا این کار به او کمک می کند که چیزها را بهتر به خاطر بسپارد.

خلاصه درس

مهارت های مطالعه راهبردهایی هستند که برای کمک به یادگیری چیزی به کار می روند. راهبردهای قبل از مطالعه عبارتند از انجام برنامه ریزی زمانی برای مطالعه در هر روز، برنامه ریزی برای مطالعه در بهترین ساعات روز (از قبیل ساعاتی که هوشیاری بیشتری دارید)، شکستن موضوعات بزرگ به تکه های قابل کنترل و اولویت بندی مباحث مطالعه برای اطمینان از اولویت دادن به مطالعه مهم ترین مباحث. در طول یک جلسه مطالعه، بهترین روش این است که یک موضوع را ابتدا پیش مطالعه کنید، هنگام مطالعه میزان درک خود را بسنجید، با استراحتهای کوتاه و میان وعده یک سیستم پاداش تدارک ببینید، هر 45 تا 60 دقیقه یکبار استراحتی کوتاه داشته باشید و در آن نرمش کنید، و در انتهای جلسه مطالعه خود را بیازمائید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات را به یاد می آورید.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 2 در فصل 2 از دوره زیر هستید: