یادداشت برداری و ایجاد راهنمای مطالعه برای خود

توضیح مختصر: یادداشت‌ها و راهنماهای مطالعه ابزارهای مهمی برای موفقیت تحصیلی هستند. اما بهترین راه یادداشت برداری چیست؟ و چگونه یک راهنمای مطالعه ایجاد کنیم؟ این درس به شما کمک خواهد کرد نحوه ی انجام موثر این دو کار را یاد بگیرید.

زمان مطالعه: 9 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

یادداشت‌ها و راهنماهای مطالعه

دانیل در تکالیف مدرسه درمانده شده است و می داند که باید بهتر مطالعه کند، اما نمی داند چگونه این کار را انجام دهد. دوستانش گفته اند که باید یادداشت برداری کند و راهنمای مطالعه ایجاد کند. اما او متاسفانه حتی نمی داند چطور این کار را بکند و حتی اصلا نمی داند راهنمای مطالعه چیست.

یادداشت ها برگه های حاوی اطلاعات مختصر هستند. آنها در کلاس، هنگام تماشای یک فیلم ویدیویی و یا در حال خواندن متن نوشته می‌شوند و خلاصه ی نکات اصلیِ است که دانش آموز یاد می گیرد و به زبان خود می نویسد. به عنوان مثال، اگر دانیل در حال تماشای فیلمی ویدئویی درباره جغرافیای فرهنگی انسان است، می تواند یادداشت برداری کرده و اطلاعات مهم این فیلم ویدیویی را به زبان خود بنویسد.

در همین حال، یک راهنمای مطالعه اطلاعات سازمان یافته برای کمک به هدایت مطالعه است. آنها اغلب برای آمادگی جهت آزمون به کار می‌روند. به عنوان مثال، اگر دانیل برای یک امتحان جغرافیای فرهنگی انسان آماده می شود، می‌تواند برای کمک به آمادگی خود یک راهنمای مطالعه بسازد.

بیایید به نحوه یاداشت برداری موثر دانیل و ساختن راهنماهای آموزشی او برای خود نگاهی دقیق تری بیاندازیم.

یادداشت برداری موثر

بسیارخوب، دانیل می داند که باید یادداشت برداری کند، اما او از روش یادداشت برداری اطمینان ندارد. بهترین راه ممکن چیست؟

دانیل برای فهمیدن شیوه موثر اینکار باید بداند که یاداشت برداری دو خطر دارد. یک خطر اینکه یادداشت ها بسیار کوتاه باشند و خطر دیگر اینکه آنها بسیار مفصل و جامع باشند. اگر یادداشت هایی که دانیل برمی‌دارد، بسیار مختصر باشند، او اطلاعات مهمی را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، اگر آنها بیش از حد جامع باشند، او مطلب را برای یافتن مهمترین نکات آن درست طبقه بندی نکرده است.

این مثل رفتن به فروشگاه مواد غذایی است. اگر دانیل به سوپرمارکت برود و فقط یک چیز بخرد، اما سایر چیزهای واقعا مهمی را که نیاز دارد نخرد، این سفر موفقیت آمیز نیست. از سوی دیگر، اگر او به سوپرمارکت برود و چندین تُن خواروبار بخرد، با مقادیر فراوانی مواد غذایی سر و کار داشته و برای خوردن آنها قبل از فاسد شدنشان زمان کافی ندارد.

یادداشت برداری نیز درست به همین شکل است؛ دانیل باید حد تعادلی بین اطلاعات بیش از حد و اطلاعات خیلی کم در یادداشت هایش بیابد. اما او دقیقا چگونه می تواند این کار را انجام دهد؟

قبل از اینکه او از یک فیلم ویدیویی یا تکلیف خواندن یادداشت برداری کند، می خواهد ابتدا منبع را مرور کند. برای مثال، او می تواند عناوین فصلهای یک کتاب درسی یا عناوین یادداشت های یک فیلم ویدیویی را جستجو کند. این به او کمک خواهد کرد ساختار منبع و مهمترین چیزها را درک کند.

او سپس مهمترین نکات را به طور مختصر یادداشت می کند. این نکات اغلب در متن با حروف سیاهتر و در فیلمهای ویدیویی روی صفحه نمایش داده می شوند. در نهایت، دانیل پس از اتمام یادداشت برداری یک یا دو دقیقه‌ی آخر را به خط کشیدن زیر اطلاعات مهم و یا هایلایت کردن آنها می‌پردازد تا بعدا دیدن آنها برایش آسانتر شود.

ایجاد راهنماهای مطالعه

بسیارخوب، دانیل فکر می کند که موضوع یادداشت برداری را تمام کرده است اما بعد چه اتفاقی می افتد؟ پس از اتمام یادداشت برداری آیا آنها را کنار می گذارد؟ او چگونه می تواند از آنها برای کمک به آمادگی برای آزمون استفاده کند؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم، راهنماهای مطالعه راه خوبی برای آمادگی برای آزمون هستند. آنها شامل گرفتن اطلاعاتی از قبیل اطلاعات یادداشت ها و سازماندهی آن به گونه ای است که مطالعه را آسان تر و موثرتر کند. دانیل برای تبدیل یادداشت‌های خود به یک راهنمای مطالعه باید دو کار انجام دهد:

انتخاب محتوا

دانیل نمی خواهد تمام اجزای اطلاعات را درج کند. مثلا اگر او برای امتحانی درس می خواند که فقط از سه فصل اول یک کتاب درسی می آید، نمی خواهد اطلاعات فصل چهارم را درج کند.

به همین ترتیب، دانیل ممکن است متوجه شود با اینکه هنگام یادداشت برداری اطلاعات را طبقه بندی کرده است، هنوز اطلاعات فرعی در آن وجود دارد. حالا زمان خوبی است که به خود یادآوری کند که اطلاعات مهم کدامند. او همچنین می تواند اطلاعات را از کتاب ها، فیلم ها و یادداشت‌هایش گردآوری کند.

شیوه‌ی سازماندهی اطلاعات

احتمالا نوع اطلاعاتی که مورد مطالعه قرار می گیرد شیوه ی سازماندهی را تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر دانیل باید تعداد زیادی واژه را یاد بگیرد، ممکن است بخواهد از فلش کارت برای راهنمای مطالعه خود استفاده کند. با اینحال اگر او دو چیز را با هم مقایسه می کند، شاید بخواهد به جای ایجاد فلش کارت یک نمودار ترتیب دهد. به همین ترتیب اگر با مفاهیم متعدد مرتبط با هم سر و کار داشته باشد، ممکن است بخواهد از یک نقشه ذهنی یا سازمانگر گرافیکی برای پیوند دادن چیزها استفاده کند.

دانیل هر چیزی که برای راهنمای مطالعه خود انتخاب می کند، می خواهد آن را جذاب و بصری سازد. این به دانیل امکان می دهد چیزها را بهتر به خاطر بیاورد.

خلاصه درس

یادداشت ها برگه های حاوی اطلاعات مختصر هستند، در حالیکه یک راهنمای مطالعه، اطلاعاتی سازمان یافته برای کمک به مطالعه است که اغلب برای آمادگی جهت آزمون بکار می رود.

یادداشت برداری دو ریسک دارد:

  • این که یادداشت ها بیش از حد مختصر باشند و بنابراین اطلاعات مهمی از دست برود.

  • این خطر که آنها بیش از حد جامع و در نتیجه شامل اطلاعات فرعی باشند.

دانش آموزان هنگام یادداشت برداری باید منابع را مرور نمایند، اطلاعات مهم را به طور خلاصه یادداشت کنند و زیر نکات مهم خط بکشند یا آنها را هایلایت کنند. دانش آموزان برای ایجاد یک راهنمای مطالعه ابتدا باید محتوای اطلاعات و سپس نحوه سازماندهی آن را انتخاب کنند.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 1 در فصل 2 از دوره زیر هستید: