جا دادن مطالعه در یک برنامه کاری پرمشغله

توضیح مختصر: امروزه اکثر دانش آموزان زندگی بسیار پرمشغله ای دارند و در تلاش هستند تا بین کار، رفتن به مدرسه و تعهدات اجتماعی تعادل برقرار کنند. پس هر فرد چه موقع وقت دارد که درس بخواند؟ این درس به شما نشان می دهد چگونه درس خواندن را در برنامه کاری پرمشغله‌ی خود جای دهید.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

ایجاد تعادل بین مدرسه [تحصیل] و زندگی

ونسا احساس درماندگی می کند. او به مدرسه می رود، به یک کار تمام وقت مشغول است و مادری تنها است1. کار خیلی سختی است! او می خواهد در مدرسه خوب عمل کند، اما با یافتن وقت برای انجام تکالیف مدرسه اش دست و پنجه می کند. او چه کاری می تواند بکند؟

ونسا با مسئله ای روبرو است که امروزه در میان دانش آموزان بسیار رایج است. چطور بین تحصیل و زندگی تعادل برقرار می‌کنید؟ چه شما مانند ونسا، علاوه بر تحصیل، شغل و خانواده داشته باشید یا در حال برقراری تعادل بین تحصیل و زندگی اجتماعی یا چیزی دیگر باشید، پیدا کردن راهی مناسب برای جادادن همه چیز در یک برنامه پرمشغله دشوار است.

برای کمک به ونسا، بیایید به چگونگی ایجاد یک برنامه عملیاتی برای مطالعه و رهنمودهایی برای استفاده بهینه از زمان محدود مطالعه نگاهی بیاندازیم.

برنامه عملیاتی

همانطورکه دیدیم، سرِ ونسا بسیار شلوغ است.اومی خواهد بیشتر درس بخواند تا بتواند درمدرسه نمرات بهتری بگیرد، اما نمی داندچطور این کار را انجام دهد.

یکی از چیزهایی که شاید به ونسا کمک کند، یک برنامه عملیاتی یا طرحی برای انجام کارها است. ونسا در برنامه عملیاتی خود اطلاعاتی مانند زمان، مکان و چیزی را که قرار است مطالعه کند، قرار خواهد داد.

ایجاد یک برنامه عملیاتی کار ساده ای است و تنها چند مرحله دارد.

نکات مهم را در نظر بگیرید.

اولین چیزی که ونسا میخواهد انجام دهد این است که چیزهایی را که باید مطالعه کند شناسایی کرده و فهرستی از همه موضوعاتی که باید بخواند، تهیه کند. بیایید فرض کنیم که او در این ترم درسهای انگلیسی، ریاضی و علوم را برداشته است. او سپس به سرفصل درسها یا کتاب های درسی نگاه می کند تا موضوعاتی را که باید مطالعه کند، تعیین نماید. او می بیند که کلاس ریاضی او بیشتر بر آمار تمرکز دارد و فقط کمی به جبر پرداخته است، بنابراین باید بداند که بیشترِ زمان مطالعه ریاضی او در این ترم صرف آمار خواهد شد. او می بیند که برای کلاس انگلیسی باید هفت کتاب بخواند و سه مقاله بنویسد و او عاشق کتاب خواندن است، پس تنها کارِ واقعی، نوشتن آن سه مقاله خواهد بود. از سوی دیگر، قرار است کلاس علوم او شامل چندین بار آزمایشگاه رفتن باشد که او باید برای آن ها وقت تعیین کند و تجربه زیادی در این زمینه ندارد. پس می داند که باید زیاد مطالعه کند. اینها ذهنیتی کلی درباره کارهای مربوط به مدرسه به او می دهد.

موضوعات مطالعه را اولویت بندی کنید.

اگر ونسا هفته ی آینده امتحان ریاضی داشته باشد، شاید لازم باشد حداقل تا قبل از دادن آن امتحان، مطالعه ی ریاضی را بر انگلیسی یا علوم مقدم بداند. او فهرست موضوعاتی را که در مرحله اول تهیه کرده است برداشته و آنها را از مهمترین تا کم اهمیت‌ترین موضوع مرتب می کند.

برای اوقات مطالعه برنامه ریزی کنید.

اینکه بگوئید «قصد دارم این هفته درس بخوانم» خوب به نظر می رسد، اما زمانی که زندگی پر مشغله ای داشته باشید، خیلی راحت مطالعه را به تعویق انداخته و آن را به آینده موکول می کنید. ونسا به جای اینکار میخواهد به برنامه خود نگاه کند و اوقاتی را برای درس خواندن اختصاص دهد. او باید به خاطر داشته باشد که لازم نیست ساعت های متمادی درس بخواند. چند دقیقه درس خواندن بین کارهای دیگر نیز تفاوت زیادی ایجاد می کند (یعنی منجر به موفقیت می شود).

موضوع مطالعه، زمان و مکان آن را یادداشت کنید.

همانطور که ونسا نکات مهم را در نظر می گیرد، موضوعات مطالعه را اولویت بندی می کند و اوقات مطالعه اش را برنامه ریزی می کند، تصویری کلی از موضوع و زمان مطالعه به دست می آورد. ونسا می خواهد موضوع، مکان و زمان دقیق مطالعه را تعیین کند. حالا وقت آن است که همه چیز را بنویسد. این که او طرح خود را روی چه چیزی بنویسد مهمترین چیز نیست. مهمترین چیر این است که آن را مکتوب کند. او می تواند این کار را در تقویم خود یا روی یک ورق کاغذ که برنامه عملیاتی او خواهد شد، انجام دهد، اما باید آن را مکتوب نماید.

به عنوان مثال، شاید او یک طرح عملیاتی بنویسد که حاوی چیزهایی مانند اینها باشد: «بعد از اینکه دخترم ساعت 7 شب به رختخواب رفت، سر میز ناهارخوری یک ساعت فصل مربوط به قضیه فیثاغورث را مطالعه خواهم کرد». یا اگر در تقویم خود در روز چهارشنبه وقت ویزیت دکتر دارد، ممکن است زیر آن بنویسد: مرور لغات نوشته شده روی فلش کارتها در سالن انتظار. هر چه ونسا زمان مطالعه را دقیقتر تعیین کند در جادادن مطالعه در برنامه روزانه‌اش موفقتر خواهد بود.

مطالعه‌ی موثر

اکنون که ونسا یک برنامه عملیاتی دارد، موضوع، زمان و محل مطالعه اش را می داند. اما یادتان باشد که او زمان زیادی برای مطالعه ندارد، بنابراین لازم است از وقتی که دارد به بهترین شکل بهره بگیرد.

اوقات خود را بشناسید.

منظورم بهترین و بدترین زمان برای شماست. هر کس در زمانهای خاصی از روز هوشیارتر است و در زمانهای دیگری انرژی خود را از دست می دهد. به عنوان مثال، ونسا صبح-بیدار و صبحها بسیار هوشیار است. با این حال، عصرها تمرکز برایش دشوار است چون خواب آلود است.

سبک خود را بشناسید.

افراد به شیوه های مختلفی می‌آموزند. بعضی از افراد وقتی که می توانند تصاویر یا نمودار ها را ببینند، بهتر می‌آموزند. برخی دیگر در خواندن کلمات در یک صفحه خوب هستند. گروهی دیگر هم باید اطلاعات را بشنوند تا آن را درک کنند.

اگر ونسا سبک یادگیری خود را بشناسد، می تواند فعالیت های تحصیلی خود را برای استفاده از آن برنامه ریزی کند. به عنوان مثال، اگر او زمانی که می تواند اطلاعات را بشنود، بهتر می آموزد، شاید بخواهد وقت خود را به خواندن یادداشت های کلاس خود با صدای بلند صرف کند تا به او در درک و یادآوری کمک کند.

محدودیتهای خود را بشناسید.

افراد تنها در محدوده ای خاص موفق می شوند و لازم است محدودیت های خود را شناخته و هنگام مطالعه آنها را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، ونسا می داند که می تواند حدود یک ساعت مطالعه کند و بعد از آن شروع به از دست دادن تمرکز خود می‌کنند. شاید او بخواهد پس از هر یک ساعت مطالعه استراحتی کوتاه داشته باشد و سری به اطراف بزند، کمی راه برود یا مدت کوتاهی برقصد. این به او کمک خواهد کرد تا حواسش را جمع کند و ذهنش را شاداب نگه دارد.

چیز دیگری که شاید در نظر بگیرد، این است که او در حالت واقع گرایانه می تواند در هر ترم از پس چند واحد بربیاید. او می خواهد هر چه زودتر درسش را تمام کند، اما او باید دقیقا توجه داشته باشد که با وجود کار و مراقبت از دخترش می تواند درهر ترم چند کلاس داشته باشد. شاید او به امید زودتر تمام کردن درسش بخواهد پنج کلاس بردارد، اما اگر به دلیل برداشتن کلاسهای زیاد نتواند در آنها قبول شود، ضرر بیشتری به برنامه، بودجه و عزت نفس خود خواهد زد. در عوض، اگر احساس کند که می تواند یک یا دو کلاس را اداره کند شاید تصمیم بگیرد این کار را بکند.

خلاصه درس

اگر زندگی پر مشغله ای دارید، شاید پیدا کردن زمان برای مطالعه دشوار باشد. یک برنامه عملیاتی یا طرحی برای نحوه ی انجام کارها راه خوبی برای کمک به برنامه ریزی زمان مطالعه است. شما برای تهیه‌ی یک برنامه عملیاتی باید نکات مهم را در نظر بگیرید، موضوعات مطالعه را اولویت بندی کنید، زمان مطالعه را برنامه ریزی کنید و زمان، مکان و موضوع مطالعه را یادداشت کنید. برای بهینه سازی زمان مطالعه، باید اوقاتی را که در بهترین وضعیت هستید، سبک یادگیری و محدودیتهای خود را بشناسید.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 1 در فصل 1 از دوره زیر هستید: