تعیین اهداف مطالعه برای خود

توضیح مختصر: اهداف مطالعه می توانند تعیین کننده ی موفقیت یا شکست تحصیلی باشند. در این درس در مورد چگونگی تعیین اهداف مطالعه‌ی خوب و چگونگی سازماندهی خود برای دستیابی به اهداف مورد نظر نگاهی خواهیم داشت.

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سطح: 6.13065326633165915.6923076923076922.712765957446808637610.18074095271776310.580740952717763

فایل ویدئویی

فایل ویدئویی:

ویدئوی آموزشی « تعیین اهداف مطالعه برای خود »

ترجمه‌ی درس

اهداف

شان تصمیم گرفته است که به مدرسه برود. با این حال مدتی از دوران تحصیلش می گذرد و او می خواهد خوب عمل کند. گاهی فکر می کند که می توانسته به شیوه های مختلف کار را خراب کند اما او از آن جلوگیری کرده است. او چطور توانسته موفق شود؟

یکی از کلیدهای موفقیت تعیین اهداف برای خود است. اگر شان بتواند اهداف را تعیین کرده و برای رسیدن به آنها سخت تلاش کند، احتمالا در مدرسه خوب عمل خواهد کرد. بیایید به نحوه تعیین هدف شان و دستیابی به اهداف مربوط به تحصیل او نگاهی دقیقتر بیاندازیم.

تعیین اهداف

شان می داند برای موفقیت در تحصیل باید اهدافی برای خود تعیین کند. اما او باید چه اهدافی را تعیین کند؟ آیا اینکه بگوید «قرار است زیاد درس بخواند» یا «نمرات خوبی بگیرد» کافی است؟ یا اینکه راه بهتری برای تعیین اهداف وجود دارد؟

شان هنگام تعیین اهداف باید اطمینان حاصل کند که این اهداف دقیق، قابل اندازه گیری و زمانمند باشند. اهداف دقیق به اهدافی گفته می شود که بر نتیجه ی خود متمرکز هستند. به عنوان مثال، گفتن اینکه که شان «قرار است زیاد درس بخواند» خیلی دقیق نیست. اما اینکه بگوئیم او هر روز مطالعه خواهد کرد دقیقتر است و گفتن اینکه او هر روز نیم ساعت مطالعه خواهد کرد، بسیار دقیق است.

اهداف قابل اندازه گیری به اهدافی گفته می شود که می توان به صورت عینی آنها را اندازه گیری کرد. این ویژگی اغلب با دقیق بودنِ هدف ارتباطی تنگاتنگ دارد. برای مثال، شان می تواند اندازه گیری کند که آیا هر روز نیم ساعت مطالعه کرده است یا نه اما نمی تواند اندازه گیری کند که آیا «زیاد درس خوانده است» یا خیر.

نهایتا اینکه اهداف زمانمند زمان معینی دارند که فرد باید در آن به هدف دست یابد. ممکن است شان این هدف را تعیین کند که هر روز نیم ساعت مطالعه کند، اما اگر او مشخص نکند که این هدف باید در این ترم محقق شود، ممکن است آن را تا مدت زیادی به تعویق بیاندازد. به همین ترتیب، اگر شان بگوید که می خواهد فارغ التحصیل شود، دستیابی به این هدف ممکن است ده سال طول بکشد. از سوی دیگر، اگر او بگوید که می خواهد در عرض پنج سال فارغ التحصیل شود، این محدودیت زمانی به او در تعیین و دستیابی به اهداف کمک و راهنمایی خواهد کرد.

شان علاوه بر تعیین اهداف دقیق، قابل اندازه گیری و زمانمند باید آنها را فرایند‌محور تعیین کند و نه نتیجه‌محور. این به چه معناست؟

اینگونه فکر کنید: بیایید فرض کنیم که شان می خواهد در مدرسه خوب عمل کند. ممکن است این هدف را تعیین کند که می خواهد در کلاس زبان انگلیسی در این ترم نمره الف بگیرد. این هدف دقیق، قابل اندازه گیری و زمانمند است، اما این هدف نتیجه‌محور است. اگر او استاد زبانی داشته باشد که نمره الف به کسی نمی دهد چه می شود؟

با این حال، شان می داند که برای گرفتن نمره خوب در کلاس زبان انگلیسی خود (چه نمره الف باشد و یا سایر نمرات بالا)، باید درس بخواند. بنابراین، می تواند یک هدف فرآیند‌محور برای خود تعیین کند و چیزی شبیه به این بگوید: «من در این ترم برای کلاس زبان انگلیسی نیم ساعت در روز درس می خوانم و در روزهای امتحان بیشتر از آن درس خواهم خواند.

نکته ی مهم در اینجا این است که به آنچه مستقیما تحت کنترل شما است، بپردازید. شان می تواند مقدار زمان مطالعه اش را کنترل کند، اما نمی‌تواند نمره ی نهایی خود را کاملا کنترل کند. تعیین هدف با تمرکز بر چیزهایی که تحت کنترل مستقیم شان است، به او کمک می کند اهدافی قابل دستیابی تعیین نماید و انگیزه خود را بالا نگه دارد.

دستیابی به اهداف

اکنون شان تا حدودی می داند چگونه اهداف را تعیین کند. او می داند که اهداف باید دقیق، قابل اندازه گیری و زمان‌محور باشند و باید بر عملکرد تمرکز داشته باشند و نه بر نتیجه. اما برای اطمینان از دستیابی به این اهداف باید چه کار کند؟

شان هنگام تعیین اهداف می خواهد برای موانع برنامه ریزی کند. در زندگی هیچ چیز عالی و بی نقص پیش نمی‌رود و همه ما می‌دانیم که با اوقاتی مواجه خواهیم شد که چیزی مانع از رسیدن ما به اهدافمان می شود. اما اگر بتوانید موانع احتمالی را از قبل شناسایی کرده و راه‌هایی برای مقابله با آنها پیدا کنید، احتمال موفقیت خود را افزایش خواهید داد.

هدف شان مبنی بر 30 دقیقه مطالعه در روز در این ترم را در نظر بگیرید. این کار کاملا قابل انجام به نظر می رسد؛ به هر حال نیم ساعت زمان زیادی نیست. اما او از قبل می داند که روزهایی وجود خواهد داشت که بچه هایش برای جلب توجه او رقابت می کنند یا پروژه‌ کاری بزرگی می گیرد. پس چی می‌شود؟

ممکن است شان بگوید که در روزهای واقعا شلوغ به جای نیم ساعت مطالعه در روز دو جلسه ی 15 دقیقه‌ای مطالعه می کند. این یک راهِ برنامه ریزی برای موانع و چگونگی غلبه بر آنهاست.

کار دیگری که شان برای کمک به دستیابی به اهداف می تواند انجام دهد، ابداع یک سرود هدف یا عبارت کوتاهی است که می تواند زمانی که نیاز به انگیزه دارد آن را تکرار کند. سرود هدف معمولا 3 تا 5 کلمه دارد و با بیانی مثبت ادا می شود. مثلا شان می تواند سرود هدف خود را اینطور بسازد: «مطالعه برای موفقیت» یا «یک قدم به سوی فهمیدن». هر دوی این سرودها کوتاه و دلپذیرند و چیزی هستند که شان می تواند هنگام نیاز به کمی انگیزه آنها را با خود زمزمه کند.

شان همچنین می تواند رمزهای عبور خود را طوری تغییر دهد که منعکس کننده اهدافش باشند. ما هر روز وارد وبسایت‌های بسیاری می‌شویم و تغییر رمزهای عبور به این معنی است که بارها و بارها آنها را تایپ خواهید کرد و ضمیر ناخودآگاه خود را به حفظ کردن آن برمی‌انگیزید. برای مثال، شان می‌تواند رمز عبور خود را به «سلطان مطالعه» یا «مطالعه برای موفقیت» تغییر دهد تا اهدافش را به او یادآوری نمایند.

در نهایت، ممکن است شان بخواهد عواقبی برای عدم دستیابی به اهدافش تعیین کند. مثلا می تواند به برادرش بگوید هر بار که او از مطالعه شانه خالی می کند 20 دلار به برادرش می دهد. یا می تواند به همسرش بگوید هر بار که او از مطالعه شانه خالی می‌کند، سرویس بهداشتی را برایش تمیز می کند. شان با تعیین این عواقب، انگیزه بیشتری برای تلاش در جهت رسیدن به اهدافش خواهد داشت!

خلاصه درس

تعیین اهداف می تواند در دستیابی به موفقیت به شما کمک کند. اهداف باید دقیق یا متمرکز باشند، قابل اندازه گیری باشند یعنی به طور عینی سنجیده شوند و زمانمند باشند یعنی یک محدوده ی زمانی برای دستیابی به آنها تعیین شده باشد. علاوه بر این، اهداف باید بر فرآیند تمرکز کنند، نه بر نتیجه، یعنی بر آنچه شما می توانید مستقیما کنترل کنید تمرکز کنند و نه نتیجه کارِ سخت شما. هنگام تعیین اهداف، موانع بالقوه و چگونگی غلبه بر آنها را شناسایی کنید. همچنین می توانید یک سرود هدف یا عبارت کوتاهی که انگیزه می دهد، بسازید و رمزهای عبورتان را تغییر دهید تا منعکس کننده آن هدف باشند. در نهایت اینکه تعیین عواقب برای عدم دستیابی به هدف، انگیزه را بالا نگه می دارد.

متن انگلیسی درس

Goals

Sean has decided to go back to school. It’s been a while since he’s been in school, though, and he wants to do well. He sometimes thinks about how many different ways he could screw this up, and he’d rather avoid that. But how can he succeed?

One key to success is to set goals for yourself. If Sean can set goals and work hard to achieve them, he will likely do well in school. Let’s look closer at how Sean can set and achieve goals related to school.

Setting Goals

Sean knows he needs to set goals in order to do well in school. But what types of goals should he set? Is it enough to say that he’s going to ‘study a lot’ or ‘get good grades?’ Or is there a better way to set goals?

When setting goals, Sean will want to make sure that they are specific, measurable and time-bound. Specific goals are those that are focused in their purpose. For example, saying that Sean will ‘study a lot’ isn’t very specific. But saying that he will ‘study every day’ is more specific, and saying that he will ‘study for half an hour every day’ is very specific.

Measurable goals are those that can be objectively measured. This is often tied in with being specific. For example, Sean can measure whether or not he has studied every day for half an hour, but he can’t measure whether he has studied ‘a lot.’

Finally, time-bound goals have a specific time in which a person needs to achieve that goal. Sean might set a goal that he will study every day for half an hour, but if he doesn’t specify that will happen this semester, he might put it off for a long time. Likewise, if Sean says that he wants to graduate, it could take him decades. On the other hand, if he says he wants to graduate in five years, that time limit will help guide Sean in setting and achieving goals.

In addition to being specific, measurable and time-bound, Sean should gear his goals towards process, not outcome. What does this mean?

Think about it like this: let’s say that Sean wants to do well in school. He might set a goal that he wants to get an A in his English class this semester. That’s specific, measurable and time-bound, but it’s also outcome-based. What happens if he gets an English professor that just doesn’t give out As?

However, Sean knows that to get a good grade in his English class (whether that’s an A or another high mark), he will have to study. So, he can set a process goal for himself, saying something like, ‘I will study for my English class for half an hour every day this semester and extra at exams time.’

The key here is to look at what you can directly control. Sean can control how much time he studies, but he can’t completely control what his grade ends up being. Setting his goal by focusing on what’s within his direct control helps him set goals that are achievable and keeps his motivation high.

Achieving Goals

Sean has a pretty good idea how to set goals now. He knows they should be specific, measurable, time-bound and that they should focus on performance, and not on outcome. But what does he need to do to make sure he achieves those goals?

When setting goals, Sean will want to plan for obstacles. Nothing goes perfectly in life, and we all know that we’ll face times when something makes it difficult to achieve our goals. But if you can identify possible obstacles in advance and come up with ways to deal with them, you raise the chances that you will succeed.

Consider Sean’s goal to study every day this semester for 30 minutes. That seems pretty do-able; after all, half an hour isn’t much. But he knows already that there will be some days when his kids are vying for his attention or he’s got a big project at work. What then?

Sean might say that on really busy days, he studies for two 15-minute blocks instead of studying for a half hour all at once. That’s a way to plan for obstacles and how to overcome them.

Another thing Sean can do to help him achieve his goals is to create a goal mantra , or a short phrase that he can repeat to help motivate himself when he needs it. A goal mantra is usually three to five words long and is stated with positive language. For example, Sean might set his goal mantra as, ‘study for success,’ or ‘one step towards understanding.’ Both of these mantras are short and sweet and something he can repeat to himself when he needs a little boost of motivation.

Sean might also want to change passwords to reflect goals. We log on to many sites every day, and changing your passwords means that you’ll be typing in the password over and over, triggering your subconscious to take it in. For example, Sean could change his password to ‘studyking’ or ‘study4success’ to remind him of his goals.

Finally, Sean might want to set up consequences for if he doesn’t live up to his goals. For example, he could tell his brother that every time he skips studying, he will pay his brother $20. Or he could tell his wife that any time he skips studying, he’ll clean the bathroom for her. By setting up these consequences, Sean will be even more motivated to work towards his goals!

Lesson Summary

Setting goals can help you achieve success. Goals should be specific , or focused in their purpose, measurable , or able to be objectively measured, and time-bound , or have a deadline to achieve. Further, goals should focus on process, not outcome, meaning that they focus on what you can directly control instead of the result of your hard work. When setting goals, identify potential obstacles and how you will overcome them. You might also want to create a goal mantra , or short phrase that offers motivation, and change passwords to reflect goals. Finally, setting up consequences for falling short of your goals keeps motivations high.

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.