ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات

توضیح مختصر: سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات از دشوارترین سوالات بخش شنیداری تافل هستند. در این درس چند نکته و تمرین درباره آن خواهید داشت

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح: خیلی سخت

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات

سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات از سختترین سوالات بخش شنیداری تافل هستند. این سوالات از شما می خواهند متن را به طور کلی درک کنید. شما باید سازماندهی متن و روابط بین مفاهیم را درک کرده، نتیجه بگیرید و از اطلاعات ارائه شده استنباط کنید. به عبارت دیگر، باید به چیزی بیش از مفهوم اصلی بپردازید. شما باید نحوه ارائه مفاهیم توسط گوینده را درک کنید. این ممکن است به خصوص با وجود محدودیت زمانی، واقعا دشوار باشد. پس در این درس، چند رهنمود را مرور کرده و سپس روی چند نمونه سوال کار می کنیم.

رهنمودها و ترفندها

قبل از شروع تمرین سوالات، چند رهنمود برای موفقیت در سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات ارائه می کنیم:

  • هنگام گوش دادن از سازماندهی متن یادداشت برداری کنید. سیستمی که برایتان موثر است بیابید- مثلا شاید بخواهید تغییرات موضوعی را با ستاره علامت گذاری کنید یا بخش های مقدمه و نتیجه را در کمانک بگذارید.

  • به کلمات ربط توجه کنید- کلماتی از جمله first، second و third شما را به مفاهیم مورد نظر گوینده رهنمون می شوند.

  • در یادداشتهایتان رابطه ی منطقی بین مفاهیم را درج کنید- برای مثال اثر علت و معلولی را با پیکان و یا مقایسه را با جدول نشان دهید.

متن

و این هم از متن تمرینی واقعی. حتما یادداشت برداری کنید. اگر کاغذ و قلم ندارید همین الان تهیه کنید.

استاد: بسیار خُب بچه ها، قراره درباره مشکلات مدارس منشوری بحث کنیم. مدارس منشوری، مدارس منشوری مدارسی هستند که با هزینه همگانی تأسیس میشن پس هزینه ی اونها از طریق مالیات تأمین میشه اما مستقل از دولت هستند. پس… برنامه درسی لزوماً مطابق برنامه درسی مدارس دولتی نیست. مدارس منشوری می تونن صرفا موضوع خاصی داشته باشن، مثلا مدرسه ای که واقعاً روی ریاضیات و علوم تجربی تمرکز می کنه. یا مدرسه ای برای دانش آموزان خاص مثل مدرسه ای برای فراگیران زبان انگلیسی.

شما در این متن درباره مدارس منشوری و اینکه آیا در کاهش نابرابر های آموزشی موثر هستند یا نه، خوندید. نویسنده درباره شواهد هر دو طرف صحبت می کنه و امروز قراره به اونا بپردازیم: موافقان مدارس منشوری و مخالفان آن. پس یه نفر می تونه در پشتیبانی از مدارس منشوری نکات مهم رو برای من خلاصه وار بگه؟

دانش آموز اول: خُب، مطلب اینه که این مدرسه ها انعطاف پذیرتر هستن، پس میشه مدارسی داشت که به دانش آموزان مختلف بهتر خدمت می کنن به این ترتیب به دانش آموزا فرصتهای بیشتری داده میشه. مثلا اگه زبان مادری کسی انگلیسی نباشه مجبور نیست از بقیه عقب بمونه.

دانش آموز 2: و به پدر و مادرا حق انتخاب میده مثل وقتی که مدرسه های عادی با هم رقابت می کنن، مجبور میشن بهتر عمل کنن تا بتونن با مدرسه های منشوری رقابت کنن. پس دست آخر همه مجبور میشن پیشرفت کنن.

دانش آموز 3: درسته و به همین دلیل به کم شدن نابرابری کمک می کنه مثلا مدرسه های منطقه های فقیر نشین بدتر از منطقه های بالا شهریه. اگه همه ی دانش آموزای منطقه های فقیر نشین بتونن یه جای دیگه برن می تونن از اون مدرسه ها فرار کنن و توی یه مدرسه بد گیر نمی افتن.

استاد: بسیار خُب. خوبه. این از دلایل کسایی که با مدرسه های منشوری موافقن. مخالفا چی میگن؟

دانش آموز 4: خُب اول از همه اینکه نویسنده چند تا مطالعه رو اسم می بره که این مدرسه ها واقعا نابرابری رو کم نکردن. در واقع اونا نابرابری رو افزایش میدن چون تقاضانامه اونا واقعا پیچیده اس به همین خاطر پدر مادرای همه بچه های نمی تونن اونو پر کنن. نتیجه هم این میشه که باز بچه های پولداران که به هر حال وارد این مدرسه ها میشن.

دانش آموز 1: درسته و تازه مدیرای مدرسه های منشوری مجبورن نشون بدن که مدرسشون موفقه، به همین خاطر سعی می کنن بچه هایی رو پذیرش کنن که واقعا درسشون خوبه نه بچه هایی که به کمک احتیاج دارن. به همین خاطر بچه هایی رو که واقعا به این مدرسه ها احتیاج دارند قبول نمی کنن و مثلا بچه هایی که انگلیسی رو خوب بلد نیستن، نمی تونن وارد این مدرسه ها بشن.

سوالات

بسیار خوب، متن را شنیدید. حالا چند سوال مطرح می کنیم:

۱- دوباره این بخش از متن را گوش بدهید:

استاد: بسیار خُب. خوبه. این از دلایل کسایی که با مدرسه های منشوری موافقن. مخالفا چی میگن؟

در اینجا استاد:

الف: دانش آموزان را تشویق می کند موضوع را همه جانبه تر بررسی کنند.

ب: استدلال یکی از دانش آموزان را تکذیب می کند.

ج: به طور ضمنی بیان می کند که دانش آموزان به درستی از مدارس منشوری تعریف و تمجید می کنند.

د: بحث را بر اساس برنامه ای که قبلا ذکر کرده بود، پیش می برد.

جواب صحیح در راه است، پس اگر برای فکر کردن نیاز به زمان دارید، ویدیو را متوقف کنید. جواب درست گزینه د است. استاد در آغاز متن گفت که بحث بر مباحث مخالفان و موافقان مدارس منشوری تمرکز خواهد کرد. در این بخش او بخش اول را جمع بندی می کند و به بخش دوم می رود.

۲- دوباره به این بخش از متن گوش دهید:

دانش آموز 2: و به پدر و مادرا حق انتخاب میده مثل وقتی که مدرسه های عادی با هم رقابت می کنن، مجبور میشن بهتر عمل کنن تا بتونن با مدرسه های منشوری رقابت کنن. پس دست آخر همه مجبور میشن پیشرفت کنن.

دانش آموز 3: درسته و به همین دلیل به کم شدن نابرابری کمک می کنه.

دانش آموز 3 ………………را مشخص می کند.

الف: یکی از مشکلات مدارس منشوری

ب:رابطه ای علت و معلولی

ج:تفاوت بین مدارس منشوری و مدارس دولتی عادی

د: اشکال استدلال دانش آموز 2

جواب صحیح در راه است، پس اگر برای فکر کردن نیاز به زمان دارید، ویدیو را متوقف کنید. جواب صحیح گزینه ب است. دانش آموز 3 با توضیح دادن درباره نحوه کاهش نابرابری توسط مدارس منشوری ( یا در واقع اینکه چرا کاهش نابرابری یکی از اثرات داشتن حق انتخاب مدرسه است) به استدلال دانش آموز 2 اضافه می کند.

۳- در این متن، دانش آموزان اساسا در حال……………….. هستند.

الف: بیان استدلالهایی در دفاع از دو جایگاه مختلف

ب: مقایسه دو نظریه آموزشی مختلف

ج: بحث درباره دو مقاله درباره یک موضوع

د: بحث درباره تاریخ یک مؤسسه

جواب صحیح در راه است، پس اگر برای فکر کردن نیاز به زمان دارید، ویدیو را متوقف کنید. جواب صحیح گزینه الف است. دانش آموزان در حال سنجیدن دو دیدگاه مختلف نسبت به مدارس منشوری هستند: اینکه آنها نابرابری را کم می کنند و اینکه آنها نابرابری را افزایش می دهند.

خلاصه درس

در این درس سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات را تمرین کردید. این سوالات آسان نیستند- در واقع آنها ممکن است بسیار دشوار و گیج کننده باشند. هنگام کار روی سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات به یاد داشته باشید که به کل متن توجه کنید. به کلمات ربطی مانند in conclusion یا also توجه کنید تا شما را در متن هدایت کنند. یادداشتهایی بردارید که شما را در به یاد آوردن سازماندهی مفاهیم و روابط منطقی موجود در متن یاری دهند- برای مثال می توانید تغییر موضوع متن را با ستاره و روابط علت و معلولی را با پیکان نشان دهید. با این حال مهمتر از همه این است که خیلی تمرین کنید: هر چه این سوالات را بیشتر تمرین کنید، در جواب دادن به آنها بهتر عمل خواهید کرد.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 14 در فصل 4 از دوره زیر هستید: