سرفصل های مهم
بخش 1- مرور چیزهای فوق العاده
توضیح مختصر
So going on vacation, or spending some time in an awesome art gallery, or going to Europe to check out the wonderful paintings there, or going to a concert. To test this, Leaf Van Boven and colleagues actually did this study where they had friends rate hearing about other people's experiential or material purchases. And we know this from a cool study by Howell and Hill, who actually did the normal things, talk about an experience or a material purchase you just made, and do all these ratings for it about your happiness.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
بسیار خوب.
خوب، همگی خوش آمدید به سومین سخنرانی ما در مورد روانشناسی خوب بودن .
امیدوارم همه شما در مورد بینش هایی که طی هفته گذشته یاد گرفتهاید و تمام تعصبات خود فکر کردهاید، و میتوانید از آنها استفاده کنید.
این هفته، ما میخواهیم استراتژیهای واقعی را که شما میتوانید از آن استفاده کنید، داشته باشیم.
و بنابراین قرار است این هفته تکالیف زیادی داشته باشیم، پس آماده باشید.
اما فقط برای ادامه دادن، دوباره فقط یک یادآوری از اینکه کجا بودیم.
اولین سخنرانی، ما همه این تصورات نادرست درباره خوشبختی را مرور کردیم، این چیزهایی که فکر میکنیم ما را خوشحال میکند، اما این ها نیستند.
هفته گذشته، ما در مورد اینکه چرا انتظارات ما اینقدر بد هستند صحبت کردیم.
ما یه مقدار جابجایی در سومی رو انجام دادیم.
چون امروزه، چیزی که من درک میکنم این است که بخشی از چیزهایی که ما را خوشحال میکند در واقع راههایی برای غلبه بر تعصبات پیدا میکند.
و بنابراین این اولین هفته خواهد بود که ما در حال به دست آوردن استراتژیهای واقعی برای شاد کردن خود هستیم.
اما چیزهای شوکه کننده واقعی که باعث خوشحالی شما میشود هفته آینده فرا خواهد رسید.
من در حال تغییر اطراف هستم، اما - تو را روی نوک پا نگه میداره.
برگردیم به مرور.
ما در ابتدا با تمام چیزهایی شروع کردیم که به آن به عنوان اهداف خود فکر میکنیم که ما را خوشحال میکند و ما گفتیم که اغلب آنها ما را به همان اندازه که فکر میکنیم خوشحال نمیکنند.
ما این اصطلاح جدید بدبختی را آغاز کردیم.
این ایده که ما داریم چیزهای اشتباهی را می خواهیم ،ما بدبختیم چیزی است که لزوما فکر نمیکنیم ما را شادتر کند، که ما را به آن اندازه که فکر میکنیم خوشحال نمیکند و ما همه چیزهای خوب را نمیخواهیم.
و بنابراین، آخرین بار پرسیدیم، چرا این بدبختی رخ میدهد؟
چرا ذهنمان آنقدر مغشوش است؟
ما گفتیم، “ در واقع ذهن ما به هم ریختهاست.
همه این ویژگیهای آزار دهنده وجود دارد که به نظر میرسد ما را گمراه میکند.
چند تا از اینا رو بررسی کردیم.
ما متوجه شدیم که ذهن ما به اصول مطلق فکر نمی کند که اغلب واقعا اشتباه هستند، ما باید علیه آن مبارزه کنیم”
ما دیدیم که ذهن ما نسبت به این نکات مرجع فکر نمیکند آن ها نسبت به این نکات مرجع و چیزهای زیادی قضاوت می کنند، چون ما اغلب در مقایسه با نکات مرجع که خوب نیستند مقایسه می کنیم و ما اغلب مخالف نکات مرجع هستیم که خوب نیستند.
همچنین یاد گرفتیم که ذهن ما این تمایل بسیار وحشتناک برای عادت کردن به چیزهای دیگر را دارد
و در واقع، این نتیجه منطقی ای است که ما حتی متوجه نیستیم که ذهن ما این کار را انجام دهد، اما همیشه این کار را انجام میدهد.
این به این معنی است که چیزهایی که شروع به خوب بودن میکنند، به زودی خوب میشوند چون ما به آن عادت کردهایم.
پس ما آخرین بار با این سوال خاتمه دادیم، چگونه میتوانیم بر این ویژگیهای مزاحم غلبه کنیم؟
چه استراتژیهایی را میتوانیم برای انجام این کار استفاده کنیم؟
و این چیزی است که ما امروز میخواهیم در موردش صحبت کنیم.
چگونه می توانیم بر این ویژگی های مزاحم و یا این تعصبات شناختی غلبه کنیم.
و ما میخواهیم این کار را به روش خاصی انجام دهیم، که این است که ما میخواهیم از مجموعهای از استراتژیهایی استفاده کنیم که میتوانیم به طور عمدی از آن برای غلبه بر تعصبات خود استفاده کنیم.
و من این کلمه را “عمدا” برجسته و رنگی قرار میدهم، چون این قسمت واقعا مهم است.
ذهن ما به طور طبیعی نمیخواهد از هیچ کدام از این استراتژیها استفاده کند.
اینها چیزهایی هستند که ما باید آنها را به طورعمدی انجام دهیم و به طورعمدی چیزها را بهتر کنیم.
و ما دوباره به نقلقول ادامه دادیم که در اولین سخنرانی خود در این سخنرانی درباره چطور از شادی سخنرانی توسط Sonja Lyubomirsky شروع کردیم، که در مورد این که چگونه این نمودار دایرهای از چیزهایی را که میتوانیم به طور عمدی کنترل کنیم، داریم صحبت کرده است.
و او اشاره میکند که با این فعالیتهای عمدی و کارآمد، میتوانیم تاثیر زیادی بر این داشته باشیم که ما چقدر بیشتراز ژنتیک مان و یا خیلی بیشتر از شرایط مان خوشحال هستیم.
اما اینها چیزهایی اند - عمدی، پرزحمت - آنها فورا عادت نخواهند کرد، ما باید تلاش کنیم که به این نتیجه برسیم.
و با این کار، ما به این استراتژیها میپردازیم که قصد استفاده از آنها را دارید.
و همانطور که در ابتدا گفتم، این تکلیف شما خواهد بود.
شما باید در مورد این چیزها واقعا از نظر عاداتی تلاش کنید که بتوانید این هفته را اجرا کنید و در واقع برای شما کارساز خواهند بود.
ما قصد داریم به عقب بر گردیم از طریق استراتژی هایی که به جهت تعصب ها از جهت معکوس کمک می کنند.
و اگر به یاد داشته باشید، مهمترین چیزی که ما در آخرین بار بر روی آن تمرکز کردیم این ایده بود که به چیزهای دیگر عادتکرده ایم، چون به چیزهایی عادتکرده ایم که در زندگی ما واقعا خوب است و ما میخواهیم احساس کنیم که این کار جدید و غیره است.
و بنابراین چگونه میتوانیم به نوعی به چیزهای دیگرعادت کنیم؟
بر این موجود وحشتناک از انطباق دوگانه غلبه کنید.
این ایده که ما در ابتدا خوشحال هستیم وقتی چیزی دریافت میکنیم، اما این شادی از بین میرود.
درست به عنوان یک یادآور برای کسانی که آخرین بار از دست دادند، نمودارهای زیادی را دیدیم که شبیه این بودند.
ما این چیز عالی را داریم که ما را خوشحال میکند، چیزی مثل ازدواج.
و ما را برای کمی خوشحال میکند، وسپس در طول زمان، آن شادی پایین می آید.
و آنچه که ما شاهد آن بودیم این است که اساسا در همه این موارد عالی اتفاق میافتد، از داشتن شغل عالی برای داشتن تن ها پول، به ییل میرسیم همانطور که همه ی شما به آن خندیدید
آیا امروز صبح بیدار شدید و میگویید “گاو مقدس”
وای خدای من!
من در ییل هستم،
من شرط میبندم که تعداد کمی از شما این کار را به خاطر سازگاری دوگانه انجام دادید.
و همه آن سازگاری دوگانه، ما چیزهای فوقالعادهای داریم.
اما چگونه میتوانیم از استراتژیهایی برای غلبه بر این مساله استفاده کنیم؟
ما از استراتژیهای پایین که میتوانیم استفاده کنیم تا سازگاری معکوس را با چیزهای عالی متوقف کنیم، شروع خواهیم کرد، چون چیزهای فوقالعادهای که در مورد آن صحبت میکنیم، یک چیز کاملا خاص است.
چیزهای معمولی مثل چیزی است که ما میخریم، یک ماشین خوب، یک خانه جدید، و این ویژگی وحشتناک را دارد که در آن واقعا پویا نیست.
اصلا تغییر نمیکند و آن را به اطراف می چرخاند.
و این یعنی چیزی که ما میخریم، بدترین عامل سازگاری دوگانه ما است.
و بنابراین، وقتی که ما در مورد استراتژی که ما قرار است از آن استفاده کنیم فکر میکنیم، این اتفاق می افتد که ما در ابتدا سرمایه گذاری در امور را متوقف می کنیم.
از این به بعد، همانطور که در مورد انواع چیزهایی فکر میکنید که میتوانید انجام دهید تا خودتان را خوشحال کنید، به این فکر کنید که به اندازه کافی سرمایهگذاری نکنید.
چرا؟
خب، همانطور که میگفتیم، اول از همه، ما را به آن اندازه که فکر میکنیم خوشحال نمیکند.
ما فکر میکنیم که داشتن خانه جدید ما فوقالعاده خوشحال میکند، اما در عمل، اینطور نیست.
و این به هیچ وجه به این خاطر نیست زیرا آن را در اطراف نگه می دارد.
این همان خانه ای است که خسته کننده است ، و ما فقط به آن عادت کردهایم.
همان چیز با تمام چیزهای بسیار جذاب دیگر که ما داریم ، ماشینهای عالی و غیره.
آنها به پایان می رسند و این به آن معنی است که ما از آنها خسته میشویم.
و یک شوخی شگفت آوری از جانب روانشناس دن گیلبرت که در مورد دفعه قبل شنیده بودید وجود دارد، “ بخشی از ما معتقدیم که اتومبیل جدید بهتر است چون بیشتر دوام دارد.
اما در واقع، این بدترین چیز در مورد اتومبیل جدید است.
این باعث می شود تا شما را ناامید کند.
این مسئله با چیزهایی است که در اطراف وجود دارد.
به آن عادت میکنیم.
و بنابراین، ماشین جدید، معلوم است که ما توجه خود را به آن معطوف میکنیم.
هر چه زمان طولانیتر باشد، زمان بیشتری نیاز است که به آن عادت کنیم، که بسیار خستهکننده است.
و بنابراین، اولین استراتژی که ما به آن فکر میکنیم، و این برای فکر کردن در مورد چیزهای جدید در زندگی شما است، به جای آن سرمایهگذاری نکنید، به جای چیزهایی که قرار است به آنها پایبند باشید، به عنوان تجارب، سرمایهگذاری کنید.
منظور من از تجربیات چیست؟
اما درست مانند هر چیزی که شما میتوانید به آن پول بدهید به شما شادی میدهد، این یک چیز نیست، این مانند چیزی است که تجربه میکنید.
بنابراین به تعطیلات بروید، یا زمانی را در یک گالری عالی هنر سپری کنید، یا به اروپا بروید تا نقاشیهای شگفت انگیزی را در آنجا بررسی کنید، یا به یک کنسرت بروید.
حتی چیزی کوتاه مانند رفتن به بیرون یا لذت بردن از یک دسر خوشمزه.
این ها نوعی از چیزهایی هستند که تجربی هستند و آنها قصد ندارند که درنگ کنند،
شما زمان زیادی برای سازگاری با آنها نخواهید داشت.
و دن گیلبرت هم در این باره با کنایه میگوید، “ یک ماشین جدید شما را ناامید میکند.
اما سفر به اروپا پایانیافته است.
تمام شده است،
این حس خوبی برای رفتن دارد و شما را با چیزی جز خاطره عالی خود ترک نمیکند.
و به نظر میرسد که حس ششم ما شبیه این است، “ چرا ما میخواهیم در یک تعطیلات عالی سرمایهگذاری کنیم؟
ما میتوانیم یک ماشین بگیریم، اتومبیل به دور و اطراف خواهد رفت و در آینده برای ما مفید خواهد بود.
” اما باز هم این نقطهای است که ذهنمان به ما بازخورد اشتباه ارائه میدهد.
ما در واقع شادی بیشتری نسبت به آنچه که از تجربه انتظار داریم به دست میآوریم.
مانند این واقعیت که تعطیلات تنها یک هفته طول میکشد چیز خوبی است.
مثل این حقیقت که شما نمیتوانید در این اتاق باشید و به این هنر به مدت خیلی طولانی نگاه کنید، به این معناست که وقت ندارید به آن عادت کنید.
همانطور یک کنسرت.
فکر میکنم طولانیترین کنسرت من سه ساعت طول کشید و این خوب بود.
اگر بیش از این طولانی باشد بسیار بد خواهد بود.
همان جور با یک لیوان خوشمزه شراب.
پس شما میخواهید این کار ادامه داشته باشد، اما اگر ادامه داشته باشد، بد خواهد بود.
شما در واقع چیزی را میخواهید که از بین میرود.
و بنابراین، این شهودی است که تجربیات باید ما را شادتر کند، زیرا آنها از بین می روند.
اما آیا این واقعا درست است؟
آیا افرادی که در تجربیات خود سرمایهگذاری میکنند، واقعا شادتر هستند؟
آیا این مورد است که افرادی که بیشتر از این خرید می کنند، شادتر از افرادی هستند که بیشتر از آن خرید میکنند؟
و برای افراد فردی، اگر بخواهید در تجربیات خود سرمایهگذاری کنید، آیا احساس خوشبختی می کنید؟
خوب، این همان چیزی است که لاف ون بون و تام گیلویچ مطالعه کردند.
آنها واقعا به اینجا آمده بودند و میگفتند که در مورد خرید تجربی یا مادی فکر میکنند که این مبلغ بیش از ۱۰۰ دلار است.
بنابراین شما میتوانید به این موضوع فکر کنید و به طور خاص چیزی را که برای خوشحال کردنتان خرید کردهاید، نه یک کتاب درسی که شما مجبور به خرید آن بودید، زیرا مجبور بودید آن را بخرید.
به چیزی فکر کن که تو تا به حال این طوری خرج کردی که واقعا باید خوشحال باشی.
میگوید: “وقتی در مورد این فکر میکنید، چقدر باعث خوشحالی شما میشود؟
” درست مانند خیلی ساده، آیا این کار شما را خوشحال نمیکند یا خیلی زیاد؟
و از چیزهای دیگری هم میپرسیدند که سرمایهگذاری چقدر خوب است و غیره.
و این چیزی است که آنها پیدا میکنند، این است که وقتی به این فکر میکنید که چقدر شما را خوشحال میکند، چگونه شما را خوشحال میکند؟
خوب، شما درجهبندی بالاتری برای فکر کردن درباره خرید تجربی به دست میآورید.
آیا اکنون به خوشبختی تو مربوط می شود؟
حتی هنوز هم وقتی بهش فکر می کنی ، آیا این کار کمک میکند؟
بله، این اعداد برای تجربیات بزرگتر هستند.
و همچنین، آیا این پول در گذشته به خوبی خرج میشد؟
آیا واقعا فکر میکنید بهتر از این بود که از پولتان استفاده کنید؟
و چیزی که شما پیدا میکنید این است که بله، این بود.
بنابراین همه این تدابیر شادی، هردو در آن زمان و هم در گذشته، شما بهتر از تجربیات فکر می کنید.
چیزی که آنها در این مقاله اول نگران بودند، هرچند خوب بود، شاید این فقط برای همه ما افراد بسیار خوبی بود.
ما همه اینجا در ییل هستیم.
ما چیزهای عالی زیادی داریم.
شاید ما به اندازه نیاز ما چیزهای فوقالعادهای داشته باشیم و به همین خاطر چیزهای عالی جدید بسیار جذاب به ما کمک نخواهد کرد.
بنابراین ما میتوانیم به خوبی در تجربیات سرمایهگذاری کنیم.
اما ایده این است که شاید افراد با درآمد پایین و یا افرادی که چیزهای زیادی ندارند، شاید اگرآنها چیزی را بدست آورند که آنها را شادتر کند.
پس شاید این فقط یک تابع از مردم ثروتمند باشد که ما این را دریافت میکنیم.
و بنابراین برای آزمایش این موضوع، آن ها به درآمدهای مالی مختلف نگاه کردند تا بگویند: آیا این الگو تمام افراد را در بر می گیرد؟؟
و این همان چیزی است که آنها متوجه شده اند، که نوار مشخص شده “هاش” تجربه های مختلفی است که شما خریداری می کنید، و چیزی که آنها پیدا میکنند این است که هر سطحی از خریدهای تجربی درآمد، ما را شادتر از چیزهای مادی میسازد.
اما در حقیقت هر چه حقوق بیشتر و بالاتر میگیرید، بیشتر میشود.
پس دوباره، فکر کردن به چیزی که ما برای اولین بار یاد گرفتیم، بیشتر درآمد متوسط شما حدود ۷۶،۰۰۰ دلار خواهد بود.
شما قطعا برای سرمایهگذاری در تجربیات بهتر از چیزهای مادی خواهید بود.
و بنابراین، به نظر میرسد که سرمایهگذاری در تجربیات خوب است، اما چند راه دیگرهم وجود دارد که سرمایهگذاری در تجربیات به ما این امکان را میدهد که از سازگاری دوگانه استفاده کنیم.
و یکی از اینها زمانی است که ما در مورد خرید تجربیات مختلف فکر میکنیم، بنابراین وقتی نزدیک کامپیوتر خود نشسته و مشکلات خود را تنظیم میکنید و شما در مورد تعطیلات بهار تان فکر میکنید، این میتواند شما را بسیار خوشحال کند.
و بنابراین محققان فرض میکنند که شاید این روش دیگری باشد که تجربیات به ما کمک میکنند این است که حتی قبل از اینکه این تجربه را داشته باشیم، پیشبینی آن، فکر کردن در مورد آن واقعا باعث افزایش شادی ما میشود.
آیا این واقعا درست است؟
خوب، این همان چیزی است که کومار و همکارانش سعی کردند به آن نگاه کنند.
آن ها افراد زیادی را در مورد خرید تجربی یا مادی که می خواهید به زودی تهیه کنید، در نظر داشتند.
پس باید به خرید بزرگ بعدی فکر کنید که قصد دارید انجام دهید، یا یک چیز و یا یک نوع تجربه که میخواهید داشته باشید.
و شما میگویید، “ پیشبینی این خرید چه احساسی به شما میدهد؟
او گفت: “و آنها گفتند:” آیا احساس خوشحالی میکنید یا احساس هیجان بیشتری میکنید، یا حس پیشبینی بد است؟
آیا این چیزی بیش از بیصبری است؟
” سپس آنها به صراحت اعلام کردند که آیا خوشایند است یا ناخوشایند.
و بنابراین، شما چه چیزی پیدا میکنید؟
خوب، آنچه آنها متوجه شدند این است که اگر شما به سطوح هیجان نگاه کنید، آنها تجربه بیشتری نسبت به مواد دارند.
پس هیجان و بیصبری کمتری برای رسیدن به آن وجود دارد.
و اگر به خوشایندی نگاه کنید، تقریبا دو ساعت و نیم برای فکر کردن به این واقعیت است که شما قصد دارید این سفر اسکی سرد را ادامه دهید یا این حقیقت که شما قصد دارید به این کنسرت عالی بروید یا این که شما قصد خرید یک جفت کفش جدید یا یک ژاکت غاز قشنگ کانادا، یا چیزی شبیه آن را داشته باشید.
فکر کردن درباره این خرید تجربی ما را واقعا خوشحال میکند.
در نهایت، به نظر میرسد که ما واقعا به دنبال خرید این تجربه ها هستیم که ممکن است نباشد.
و تنها این حقیقت که شما فردی هستید که تمایل به انجام آن کار دارد، که تمایل به فکر کردن درباره خریدهای تجربی آینده شما دارد، که ممکن است شما را شادتر از تبدیل شدن به یک فرد مادی گرا کند که تمایل به فکر کردن در مورد خرید بعدی شما دارد.
و برای آزمایش این تکنیک، آنها از این تکنیک جالب استفاده کردند که ما در این دوره چند بار شاهد آن خواهیم بود، که این روش نمونهگیری تجربه نامیده میشود.
اساسا کاری که آنها انجام میدهند این است که شمارهتلفن همراه افراد را میگیرند و آنها یک برنامه کوچک را به آنها می دهند.
و سپس، هر بار در طول روز، آنها یک تکه کوچک برای آنها میفرستند که میگوید: “بررسی کنید و به این سوالات پاسخ دهید.
” و معمولا آن ها فقط از یک چیز ساده سوال خواهند کرد: “ چقدر شما در حال حاضر احساس خوبی دارید، در یک مقیاس از یک تا صد؟
و این اجازه میدهد که آنها برچسب بزنند، بسیار خوب، انواع چیزهایی که شما در روز انجام میدهید چیست؟
فقط یک روز تصادفی که به شما اجازه میدهد در مورد آنچه که شما را خوشحال میکند فکر کنید.
و اگر شما میزان خوشبختی خود را اعلام کنید، و سپس، آنها این سوال را از شما میپرسند، “هی، راجع به چی فکر میکردی؟
” و شما میتوانید بروید، “ من داشتم به ناهار فکر میکردم.
من در مورد این چیزها فکر میکردم.
” برخی افراد، که فقط شانس داشتند، در مورد خرید آینده فکر خواهند کرد.
و آنها میگویند، “ اوه، عالی است.
اکنون، شما الگو ما هستید
“و آنها میگویند،” آیا این باعث شد که شما هیجان یا بیصبری را تجربه کنید؟
آیا این باعث میشد که شما خوشایند و یا ناخوشایند باشید؟
و سپس آن ها مشخص می کنند که این خرید چه بود، این یک خرید مواد و یا خرید تجربی بود؟
و بنابراین، این چیزی است که ما نقشهبرداری را در میان این مقیاس های شادی یافته پیدا میکنیم.
آن نوار بالا این است که شما چقدر خوشحال هستید.
و چیزی که پیدا میکنید این است که من شما را صدا میکنم و میگویم، “شما چقدر خوشحال هستید؟
” اگر در مورد خرید تجربی فکر میکنید، اگر در مورد سفر اسکی که در حال بالا آمدن است فکر کنید، شما لزوما شادتر از آن هستید که فکر میکنید به یک خرید مادی فکر کنید که به آن فکر می کردید.
و این برای میزان هزینه خرید کدگذاری میشود.
بنابراین، ما این تاثیر شادی را میبینیم، اما میبینیم که این به خاطر دو چیز متفاوت است.
یکی این است که خرید تجربی باعث میشود ما احساس هیجان بیشتری کنیم و کمتر صبر کنیم.
درست مثل این است که شما این مجموعه جدید از کفشها را بخرید، می خواهید آن را وارد کنید.
شما آن را در سایت آمازون قرار دادید.
تو دوست داری، “ کی قراره این جا برسه؟
او گفت: “ واقعا بیتاب است.
اما در زمینه خریدهای تجربی، ما هیجانزده هستیم
و سپس همان چیز در مورد خوشی.
آنها فقط احساس میکنند که منتظر این چیزهای تجربی هستند تا نه.
مساله غمانگیز این است که این پدیده، که به نظر میرسد در طی چند مطالعه بسیار مقاوم باشد، چیزی است که ما دوست داریم انتظار خریدهای تجربی را داشته باشیم و ما میخواهیم به درک شهودی که اشتباه هستند دست پیدا کنیم، چون ما واقعا اعتقاد نداریم که این یک مورد است.
و این همان چیزی است که یک سری محققان دیگر به آن نگاه کردند.
آنها گفتند، “ این یافتهها در مورد من اشتباه میکنند، اجازه دهید بررسی کنیم و ببینیم آیا این واقعا یک مورد است؟
” و آن ها هم چنین چیزی را پیش بینی می کردند.
به خرید تجربی و یا خرید یک جنس فکر کنید که میخواهید آن را بسازید، و آیا فکر میکنید پول تان به خوبی خرج میشود؟
تو باید این رو پیشبینی کنی.
و بعد، آنها برمی گردند و از شما میپرسند که چطور بود.
و بنابراین، اگر شما در مورد یک پیشبینی قبل از خرید چیزی فکر میکنید، حدس زدهاید که احتمالا برخی از شما وقتی این اطلاعات را به شما میگویم که شبیه “بله” این مطالعات همگی خوب و خوب هستند.
اما این چیزی نیست که من در مورد خرید خودم احساس میکنم.
” در حقیقت، مردم پیشبینی میکنند که میخواهند نیمی از خرید تجربی را به عنوان یک خرید مواد راضی کنند.
آنها پیشبینی میکنند که فکر میکنند نیمی از پول خوب خرج شدهاست.
اما زمانی که شما در واقع به درجهبندی واقعی بعد از مصرف افراد نگاه میکنید، دو هفته پس از مصرف برای این تجربه و حتی چهار هفته پس از مصرف ، بالاتر هستند.
مدتها پس از این که این شی ناپدید شد و شما هنوز هم آن چیزهایی را که خریده بودید، دارید، هنوز از این تجربه که قبلا داشتهاید، خوشحالتر هستید.
اما دوباره، به نظر نمیرسد که آن را درک کنیم.
و بنابراین، با آن، ما میتوانیم یک استراتژی را بگوییم که همه شما باید برای انجام همه خریدهای آینده خود پیش بروید تا شما را خوشحال کند، به این دلیل است که شما با تجربیات سازگار نیستید، آنها شما را شادتر از هر چیز خواهند کرد.
حتی اگر بینش شما در غیر این صورت به شما می گوید، این اشتباه است.
واقعا تو باید خوشحالتر باشی و به تجربیات فکر کنی.
بنابراین، همانطور که به این فکر میکنید که چطور میخواهید خودتان را با خرید چیزهای خود درمان کنید، آن را تغییر دهید.
فکر کنید چه کار جالبی میتوانید انجام دهید، یک سفر اسکی و غیره.
به چیزهای آزاد فکر کنید که این کار را انجام دهید و سپس، شما پول را در بالای آن پسانداز کنید.
به هر حال، یک استراتژی فردی عالی برای به دست آوردن شما.
در واقع شایانذکر است که تجارب بهتر از چیزهایی هستند که فقط به این خاطر که با آنها سازگار نیستید، بهتر هستند، بلکه به دلایل دیگری هم بهتر هستند، که این یکی از قویترین تکنیکهای شما است که در این درس یاد میگیرید.
یکی از دلایلی که آنها بهتر از چیزهای دیگر هستند این است که وقتی به مردم درباره تجربیات خود میگویید، این برای همه جالبتر از زمانی است که شما به مردم درباره وسایلتان میگویید.
پس تصور کنید که شما در مورد سفر سرد اسکی کسی میشنوید، این واقعا جالب است.
اما وقتی در مورد ژاکت غاز کانادا شخصی صحبت میکنید، چقدر آنها را گرم کردهاست، این فقط خستهکننده است و و یک جورایی مزخرف است.
و معلوم شد که این یکی از دلایلی است که خرید تجربی بهتر است، این است که به افراد دیگر کمک میکند که با شما طنینانداز شوند.
برای آزمایش این موضوع، لیف وان باون و همکارانش در واقع این مطالعه را انجام دادند که در آنها درجه دوستانشان در مورد خرید تجربی دیگران و یا مطالب مربوط به دیگران شنیده میشد.
و اگر آنها تاثیر کلی شما از آن فرد را داشته باشید، پس از صحبت کردن در مورد تجربهها بیشتر از مطالب مادی است.
اگر دوستان دیگری داشته باشید که از نظر روانشناسی چقدر خوب تنظیم شده بودند، باید به این فکر کنید که اگر در تجربیات خود نسبت به چیزهای مادی سرمایهگذاری کنید، از نظر روانی خیلی بهتر عمل میکنید.
و این یکی از اسلایدهای مورد علاقه من است که شما امروز خواهید دید.
این یک لیست از صفاتی است که افراد به طور خودجوش در مورد بعد از اینکه دوستانشان در مورد خرید مواد و یا خرید تجربی به آنها گفته میشود، صحبت میکنند.
و شما میتوانید نکات منفی بیشتری را در این سمت ببینید.
خود - محور، ۳۳ درصد از مردم پس از شنیدن این حرف، “ اوه، او خود محور است، او ناامن است و غیره.
” اما اینجا، مثل این است که “ اوه، او شوخ ، و دوستانه و ذهن باز است.
” در واقع باعث میشود مردم فکر کنند که شما دو برابر با سرمایهگذاری در تجربیات خود شوخی میکنید.
و بنابراین، این به نوعی دلیل اضافی است، و نه حتی در مورد سازگاری دوگانه که چرا تجارب بهتر هستند.
مثل این است که مردم فقط شما را بهتر میکنند اگر شما از نوع فردی هستید که در تجربیات خود سرمایهگذاری میکند.
اما یک دلیل نهایی وجود دارد که ما را به چیزی که آخرین بار با آن صحبت کردیم برمی گرداند، این تجارب بهتر از مواد مادی است و این تجارب کمتر در معرض مقایسه اجتماعی قرار دارند.
مقایسه کردن سفر با اسکی شما در مقابل سفر اسکی یک نفر دیگر سختتر است.
مقایسه خودروی شما با اتومبیل شخص دیگری بسیار آسانتر است.
و این بدان معناست که اگر ما از نوع افرادی هستیم که در تجربیات خود سرمایهگذاری میکنند، نسبت به مقایسه اجتماعی کمتر آسیبپذیر هستیم.
و ما این را از یک مطالعه جالب توسط هاول و هیل میدانیم که در واقع کارهای عادی انجام داد، درباره یک تجربه و یا خرید مواد که شما درست انجام دادید، صحبت کنید و تمام این امتیازات را در مورد خوشحالی خود انجام دهید.
و وقتی آنها این کار را میکنند، و از شما میپرسند که چقدر این پول شما را خوشحال کردهاست، این پول به خوبی خرج شده و غیره، آنها همان چیزی را پیدا میکنند که هر کس دیگری پیدا میکند.
آنها به نوعی این یافتههای دیگر را تکرار میکنند که در آنها خرید تجربی نیز بهتر است.
اما آنها دو چیز دیگر را که باید با روابط اجتماعی شما بعد از آن انجام دهند پیدا میکنند.
اولی این است که آیا خرید دیگران را شادتر میکند، یا فقط شما؟
و اینجا، شما شروع به دیدن اثر بزرگتر میکنید که انجام خریدهای تجربی به نظر میرسد دیگران را خوشحال میکند.
گاهی اوقات به این دلیل است که افراد دیگر را به روشی که اغلب این کار را نمیکند، شامل میشوند.
گاهی اوقات این تنها چیزی است که شما درباره تجربه دیوانهوار خود به مردم میگویید و باعث خوشحالی دیگران میشود.
اما حتی مهمتر از این، این واقعیت است که وقتی شما معیارهای مقایسه اجتماعی را در نظر میگیرید، تجربیات خود را با شخص دیگری مقایسه میکنید؟
آیا به کس دیگری حسادت میکنید؟
حالا این تنها نقطهای است که این اقدامات شروع به تغییر میکنند.
و بنابراین، احتمال کمتری وجود دارد که از نظر اجتماعی تجربیات خود را با دیگران مقایسه کنید، این به معنی یکی از آن ویژگیهای آزار دهنده ذهن شماست که به طور مداوم باعث میشود که شما نسبت به آنچه که برای تجربیات مشابه انجام میدهید احساس خوبی داشته باشید.
و بنابراین، همه اینها نشان میدهند که اولین استراتژی که شما میتوانید انجام دهید این است که خودتان را شادتر سازید تا در تجارب خود سرمایهگذاری کنید.
اگر با تمام خریدهای خود در آینده به جلو حرکت کنید، بهتر است حرکت کنید.
متن انگلیسی درس
All right.
Well, welcome back everybody to our third lecture on the Psychology of Well-Being.
I hope you’ve all been thinking about the insights that you’ve learned throughout the past week and all your biases, and you’re going to be able to use them.
This week, we’re going to have some actual concrete intentional strategies that you guys can use.
And so we’re going to have lots of homework this week, so be prepared.
But just to go through, again, just a reminder of where we were.
First lecture, we went through all these misconceptions about happiness, these things that we think make us happy, but which don’t.
Last week, we talked about why our expectations are so bad.
We did a little bit of a swap on the third one here.
Because today, what I realize is that part of the stuff that’s going to make us happy is actually finding ways to overcome our biases.
And so this is going to be the first week we’re getting concrete strategies of actually making yourself happy.
But the real shocking stuff that makes you happy is going to come next week.
I keep switching around but – it’ll keep you on your toes.
Back to our review.
We started in the beginning with all the stuff that we think of as our goals that make us happy and we said most of these don’t make us as happy as we think.
We started this new term of miswanting.
This idea that we’re wanting the wrong stuff, that we are miswanting stuff that we don’t necessarily think is going to make us happier, that doesn’t make us as happy as we think and we’re not wanting all the good stuff.
And so, we asked last time, why does this miswanting occur?
Why are our minds so messed up?
We said, “indeed our minds are messed up.
There are all these annoying features that seem to be leading us astray”.
We went through a couple of these different ones.
We said, “our minds have these intuitions that are often really, really wrong, we have to fight against that”.
We saw that our minds are not thinking in terms of absolutes, they’re judging relative to these reference points and that messes us up a lot, because we’re often comparing against reference points that aren’t good.
We also learned that our mind has this really terrible tendency to get used to stuff
And in fact, there’s this corollary that we don’t even realize that our minds do this, but it does this all the time.
That means that the stuff that starts out as being good, stops being good really soon because we get used to it.
So we ended last time with this question, how can we overcome these annoying features?
What strategies can we use to do this?
And that is what we’re going to reveal and talk about today.
How we can overcome these annoying features or these cognitive biases.
And we’re going to do that in a particular way, which is we’re going to use a set of strategies that we can intentionally use to overcome our biases.
And I’m putting that word ‘intentionally’ in bold and in color in part because this is the part that really matters.
Our minds are naturally not going to want to use any of these strategies.
These are the things that we need to do effortfully and intentionally to make things better.
And we’re harkening back to the quote that we started with in our first lecture in this How of Happiness lecture by Sonja Lyubomirsky, who talked about how we have this pie chart of the things we can intentionally control.
And she notes that with these intentional, effortful activities, we can have a powerful effect of how happy we are even much more so than our genetics or much more so than our circumstances.
But it’s these things - intentional, effortful - they’re not going to be habits immediately, we’re going to have to work to get them to be that.
And so with that, we jump into these strategies that you’re going to intentionally use.
And as I said at the beginning, this is going to be your homework.
You’re to be thinking about these things really in terms of habits that you can implement this week and which ones will actually work for you.
We’re going to go backwards through strategies that help the biases from the reverse direction.
And if you recall, the main thing we were focused on at the end last time was this idea that we get used to stuff and that that sucks, because we get used to the stuff that’s really good in our lives and we want to feel it being new and so on.
And so how can we, in some sense, get over getting used to stuff?
Overcome this horrible thing of hedonic adaptation.
This idea that like we are happy at first when we get something, but that happiness goes away.
Just as a reminder for folks who missed last time, we saw lots of graphs that look like this.
We have this awesome thing that makes us happy, something like marriage.
And makes us happy for a little bit, and then over time, that happiness goes down.
And what we saw is that, that basically happens in all of these awesome cases, from having an awesome job to having tons of money, getting into Yale as you guys all laughed about.
Did you wake up this morning and say, “Holy cow!
Oh My God!
I’m at Yale”.
I bet very few of you did that because hedonic adaptation.
And all those hedonic adaptation, we have the awesome stuff.
But, how can we use strategies to overcome this stuff?
We’ll start at the bottom on strategies we can use to stop hedonic adaptation for awesome stuff, because the awesome stuff that we talk about is a particularly insidious thing. Stuff is usually like a thing that we buy, a nice car, a new house, and it has this terrible feature where it’s not really dynamic at all.
It doesn’t change at all, and it sticks around.
And that means stuff that we buy, is the worst culprit of our hedonic adaptation.
And so, when we think about the strategy we’re going to use, it’s going to be that we’re going to stop investing in stuff in the first place.
From now on, as you think about the kinds of things you can do to make yourselves happy, think about not investing in awesome stuff as much.
Why?
Well, as we were saying, first of all, it doesn’t make us as happy as we think.
We think we have the new house is going to make us super, super happy, but in practice, it doesn’t.
And it doesn’t in part because it sticks around.
It’s the same house day in and day out, and we just get used to it.
Same thing with all the other awesome stuff we have, awesome cars, and so on.
They end up sticking around and that means we get bored with them.
And there’s a wonderful quip by the psychologist Dan Gilbert, who you heard about last time, “Part of us believe that the new car is better because it lasts longer.
But in fact, that’s the worst thing about the new car.
It will stay around to disappoint you”.
This is the problem with stuff that sticks around.
We get used to it.
And so the new car, it hangs out, we stop paying attention to it.
The longer it lasts in some sense, the more time we have to get used to it, which is so boring.
And so, the first strategy we’re going to think of, and this is for thinking about new things in your life, is don’t invest in stuff, invest instead in things that are not going to stick around, namely experiences.
What do I mean about experiences?
But just like anything you could pay money to that gives you happiness, that’s not a thing, that’s like something you experience.
So going on vacation, or spending some time in an awesome art gallery, or going to Europe to check out the wonderful paintings there, or going to a concert.
Even something short like going out to eat, or enjoying a delicious dessert.
Those are the kinds of things that are experiences and they’re not going to stick around.
You’re not going to have time to adapt to them.
And Dan Gilbert also quips about this, he notes, “A new car sticks around to disappoint you.
But a trip to Europe is over.
It evaporates.
It has the good sense to go away, and leave you with nothing but your wonderful memory”.
And it seems like our intuition is like, “Why would we want to invest in an awesome vacation?
We could get a car, that car is going to stick around and be useful to us in the future”.
But again, this is a spot where our minds are giving us the wrong feedback.
We actually get more happiness than we expect out of experiences.
Like the fact that the vacation is only a week long is a good thing.
Like the fact that you can’t be in this room looking at this art for very long means you don’t have time to get used to it.
Same thing with a concert.
I think the longest concert I went to was three hours, and that was good.
If it lasted any longer, it would be terrible.
Same thing with a delicious glass of wine.
So you want it to keep going, but if it kept going that would be bad.
You actually want stuff that goes away.
And so, that’s the intuition that experiences should make us happier because they go away.
But is this really true?
Are people who invest in experiences actually happier?
Is it the case that people who buy more of these are happier than people who buy more of that?
And for individual people, if you were to invest in experiences over stuff, would you feel happier?
Well, this is what Leaf Van Boven and Tom Gilovich studied.
They actually had people come in and say think about an experiential or material purchase you made that’s over $100.
So you can think about this and specifically something you bought to make you happy, not some textbook that you had to buy because you had to.
Think of something that you’ve ever spent that like actually you got to be happy.
It says, “when you think about this, how happy does it make you?
” Just like very simply, does it make you not at all happy or very much?
And they asked other things like, how good of an investment was it and so on. And so here’s what they find, is that when you think about how happy it makes you, how happy does it make you?
Well, you get higher ratings for just thinking about the experiential purchase.
Does it contribute to your happiness now?
Even like still when you think back to it, does it contribute?
Yes, these numbers are bigger for experiences.
And also, was it money well spent in retrospect?
Like did you actually think it was a better use of your money?
And what you find is that yes, it was.
So all of these measures of happiness, both at the time and retrospectively, you think of experiences as better.
What they worried about in this first paper though was, well, maybe that’s just for all of us very well-off people.
We’re all here at Yale.
We have lots of awesome stuff.
Maybe we have as much awesome stuff as we need and therefore, getting new awesome stuff isn’t going to help us.
So we might as well invest in experiences.
But the idea is maybe people from lower incomes or people who don’t have as much stuff, maybe if they got stuff that would make them happier.
So maybe it’s like really just a function of being a richer kind of folk that we get this.
And so, to test this, they looked across different financial incomes to say, does this pattern hold across everybody?
And here is what they found, that hash marked bar is the different experiences that you purchase, and what they find is that every level of income experiential purchases make us happier than material ones.
But it does in fact get bigger as you get to higher and higher salaries.
So again, thinking back to what we learned the first time, most of your median income is going to be around $76,000.
You guys are definitely going to be way better off investing in experiences than in material stuff.
And so, it does seem like investing in experiences is good, but there’s a couple of other ways that investing in experiences allow us to get over our hedonic adaptation.
And one of these is that when we’re thinking about purchasing different experiences, so when you’re sitting at your computer doing your problems set and you’re thinking about your spring break vacation, that can actually make you very happy.
And so researchers hypothesize that maybe this is another way that experiences help us is that even before we have the experience, the anticipation of it, thinking about it actually gives us a little happiness boost.
Is this really true?
Well, this is what Kumar and colleagues tried to look at.
They had people think about some experiential or material purchase you plan to make soon.
So you’d say think about the next big purchase you’re going to make, either a thing or some sort of experience that you plan to have.
And you say, “how does the anticipation of this purchase make you feel?
” And they said, “are you feeling happier like you’re feeling more excited, or is the feeling of anticipation bad?
Is it more like impatience?
” Then they also very explicitly had people rate whether it’s pleasant or unpleasant.
And so, what do you find?
Well, what they found is that if you look at the excitement levels, they’re higher for experience than material.
So it’s more excitement and less impatience to get it.
And if you look at the pleasantness, it’s almost two and a half times as pleasant to think about the fact that you’re going to go on this cool ski trip, or the fact that you’re going to go to this awesome concert than it is that you’re going to buy a new pair of shoes or a nice Canada goose jacket or something like that.
Thinking about these experiential purchases makes us really happy.
Finally, it seems like we really look forward to these experiential purchases in a way that we might not.
And just the fact that you’re a person that tends to do that, that tends to think about your future experiential purchases, that might make you happier than tending to be a materialistic person that tends to think about your next material purchases.
And to test this, they used this cool technique that we’ll see a few times in this course, which is called experience sampling.
Basically, what they do is they get people’s cell phone number and they give them a little app.
And then, every once in a while throughout the day, they’ll send them a little blip that says, “Check in and answer these questions”.
And usually, they’ll just ask something simple like, “How happy are you feeling right now, on a scale of one to a hundred?
” And this lets them tag, okay, what are the kinds of things you’re doing in your day?
Just a random day that let you think in terms of what’s making you happy.
And so if you give your happiness rating, and then, they ask you this question, “hey, what were you thinking about?
” And you can go, “I was thinking about lunch.
I was thinking about this stuff”.
Some people, who just by chance, will be thinking about a future purchase.
And they say, “Oh, that’s great.
Now, you’re in our sample”.
And they say, “was it causing you to experience excitement or impatience?
Was it causing you to be pleasant or unpleasant?
” And then, they tag what the purchase was, was it a material purchase or an experiential purchase?
And so, here’s what we find mapping across these mean happiness ratings.
That bar at the top is how happy you are.
And what you find is when I ping you and I say, “how happy are you?
” If you happen to be thinking about an experiential purchase, if you’re thinking about the ski trip that’s coming up, you are just necessarily happier than if you happen to be thinking about a material purchase that you were thinking of.
And this is coded for how much that purchase cost.
So already, we’re seeing this happiness effect, but we see that that’s because of two different things.
One is that experiential purchases are making us feel more excited and less impatient.
It’s like if you just bought this new set of shoes, you want it to come in.
You put it on Amazon Prime.
You’re like, “When is this going to get here?
” It feels really impatient.
But in the context of experiential purchases, we’re feeling excited.
And then same thing about pleasantness.
They just feel better to wait for these experiential things than not.
The sad thing though is that this phenomenon, which seems to be pretty robust across a couple of studies, that we like waiting for experiential purchases and that we’re going to like them better, is another thing that falls prey to this thing that our mind delivers to us intuitions that are just wrong, because we don’t actually believe that this is the case.
And this is what a set of other researchers looked at.
They said, “these findings feel wrong to me, let’s check and see if this is really the case”.
And they had people make predictions.
Think about an experiential purchase or a material purchase that you’re about to make, and do you think your money is going to be well spent?
You have to forecast that.
And then, they come back and ask you later how was it.
And so, if you’re thinking about a forecast before you buy something, you have the intuition that probably some of you are having when I’m telling you these data, which is like, “Yeah, those studies are all well and good.
But that’s not what I feel about my purchases”.
In fact, people are forecasting they’re going to be about half as happy with an experiential purchase as a material purchase.
They forecast that they’re going to think it was half as good money well spent.
But when you actually look at people’s real post-consumption ratings, they’re higher two weeks after post-consumption for the experience and even four weeks after post-consumption.
Long after this thing has evaporated away and you still have that stuff that you bought, you’re still happier with that experience that you’ve had before.
But again, we don’t seem to realize it.
And so, with that, we can say one strategy already that all of you should adopt moving forward for all your future purchases to make you happy, is that because you don’t adapt to experiences, they’re going to make you happier than stuff will.
Even if your intuition is telling you otherwise, that’s just wrong.
Really you’re going to be happier thinking about experiences.
So, as you think about how you’re going to treat yourself by buying yourself stuff, switch it around.
Think of a cool thing to do, a ski trip and so on.
Think of free things to do that are experiences and then, you save money on top of it.
Anyway, great individual strategy to get you going.
It’s actually worth noting that experiences are better than stuff not just because you don’t adapt to them, they’re actually better for other reasons too, which makes this one of the most powerful techniques you’re going to learn about in this course.
One of the reasons they’re better than stuff is that when you tell people about your experiences, it’s just way more fun for everybody else than when you tell people about your stuff.
So imagine like you hear about somebody’s cool ski trip, that’s actually fun.
But when you hear about somebody’s new Canada goose jacket, how warm it’s made them, that’s just boring and it kind of sucks.
And it turns out that this is one of the reasons that experiential purchases are better, is that it helps other people resonate with you.
To test this, Leaf Van Boven and colleagues actually did this study where they had friends rate hearing about other people’s experiential or material purchases.
And if you had them rate your overall impression of that person, that is higher after talking about experiences than material stuff.
If you had other friends rate how psychologically well-adjusted are you, you get people to think you’re much more psychologically well-adjusted if you invest in experiences than material things.
And here’s one of my favorite slides you’ll see today.
This is a list of the adjectives that people spontaneously talk about after their friends told them about material purchase or an experiential purchase.
And you can see much more negative ones on that side.
Self-centered, 33 percent of people after hearing with this say, “Oh, he’s self-centered, he’s insecure, blah, blah, blah”.
But over here, it’s like, “Oh, he’s humorous, and friendly, and open-mindedness”.
You actually make people think you’re twice as humorous by investing in experiences.
And so, this is kind of additional reason, not even about hedonic adaptation why experiences are better.
It’s like people just dig you better if you’re the kind of person that invests in experiences.
But there’s a final reason taking us back to something we talked to last time, that experiences are better than material stuff and that experiences are less susceptible to social comparison.
It’s harder to compare your ski trip versus somebody else’s ski trip.
It’s much easier to compare your car versus somebody else’s car.
And that means that if we’re the type of people who invest in experiences, we’re less susceptible to social comparison.
And we know this from a cool study by Howell and Hill, who actually did the normal things, talk about an experience or a material purchase you just made, and do all these ratings for it about your happiness.
And when they do that, and they ask you about how happy it made you, was this money well spent and so on, they find the same thing that everybody else finds.
They kind of replicate these other findings where experiential purchases are also better.
But they find two other things that have to do with your social relations after that.
The first is, did that purchase make other people happier, or was it just you?
And here, you’re starting to see an even bigger effect that experiential purchases just seem to make other people happy.
Sometimes it’s because they include other people in a way that stuff often doesn’t.
Sometimes it’s just you telling people about your crazy experience and it makes other people happy.
But even more important is the fact that when you take measures of social comparison, do you compare your experiences versus somebody else?
Do you feel envious of somebody else?
Now that’s the only spot where these measures start to flip.
And so, you’re just less likely to socially compare your experiences with others, that means one of those annoying features of your mind that’s constantly making you feel less good about what you have isn’t an operation for experiences in the same way as for stuff.
And so, all these things suggest that the first strategy you can do to make yourself happier is to invest in experiences rather than stuff.
If you move forward with all your purchases into the future doing that, you’re going to be better off.