Diving Deeper into Memory

دوره: چگونه بیاموزیم / فصل: تعویق و حافظه / درس 8

Diving Deeper into Memory

توضیح مختصر

If you were asked to look around a house you never visited before, you'd soon have a sense of the general furniture layout and where the rooms were, color scheme, the pharmaceuticals in the bathroom cupboard. The image helps you encapsulate a seemingly humdrum and hard to remember concept by tapping into visual areas with enhanced memory abilities. Great flash card systems like Anki have build in algorithms that repeat in scale ranging from days to months.

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

در این ویدیو و ویدیوی بعدی، فهم عمیق‌تری از حافظه خواهیم داشت

ممکن هست که تا الان متوجه شده باشید که حافظه فقط بخشی از یادگیری و افزایش کارایی است ولی مهم‌ترین بخش آن هم هست

وقتی بفهمید که ما چه سیستم حافظه‌ی تصویری و فضایی برجسته‌ی داریم ممکن است شگفت‌زده شوید که می‌تواند به به بخشی از حافظه‌ی طولانی مدت ما کمک کند.

منظورم را توضیح می‌دهم

اگر از شما خواسته باشند خانه‌ای را ببینید که تا به حال آنجا نبوده‌اید، خیلی زود حسی خواهید داشت از چیدمان کلی مبلمان و اتاق‌ها کجا هستند، رنگ در و دیوار و داروهایی که در گنجه‌ی حمام هست.

در عرض تنها چند دقیقه، ذهنتان هزاران تکه اطلاعات جدید را ثبت و ضبط می‌کند.

حتی چند هفته بعد، در ذهنتان اطلاعات بیشتری باقی خواهد ماند اگر به همان مدت به یک دیوار سفید زل زده بودید.

ذهنتان برای نگه‌داری این قبیل اطلاعات عمومی از یک محل ساخته شده است.

می‌توانید قابلیت یادآوری‌تان را به خوبی افزایش بدهید اگر به این دستگاهِ حافظه‌یِ طبیعیِ بصریِ و تصویریِ حجیم اطلاعات وارد کنیم

پیشینیانِ ما حافظه‌ی زیادی برای نام‌ها و اعداد نیاز نداشتند اما نیاز داشتند که به یاد داشته باشند چگونه به خانه بازگردند بعد از سه روز شکار آهو یا محل توت‌های آبدار را در شیب تپه‌ای در جنوب محل زندگی‌شان.

این نیاز فرگشتی (تکاملی) باعث شد که سیستم بهتری برای حفظ کردن “چیزها کجا هستند” و “چه طور به نظر می‌رسند” داشته باشیم.

برای شروع به ورود اطلاعات به سیستم حافظه‌ تصویری سعی کنید تصویری به یاد ماندنی بسازید که نشانه‌ای کلیدی باشد به آن چیزی که می‌خواهید به خاطر آورید.

مثلاً، این تصویری است که می‎توانید برای به خاطر آوردن قانون دوم نیوتن استفاده کنید

اف برابر با ام ای است

این رابطه‌ی بنیادی بین نیرو، جرم و شتاب است

و برای انسان‌ها فقط چند صد هزار سال طول کشید تا درکش کنند

حرف اف در این فرمول می‌تواند نشانه‌ی پرواز (در انگلیسی fly) ام نشانه‌ای برای قاطر (در انگلیسی mule) باشد و برای ای خودتان نشانه‌ای بسازید

یک دلیلی که تصویر برای حافظه بسیار مهم هست این هست که تصاویر مستقیماً به سمت راست مغز متصل می‌شوند که مرکز بصری فضایی مغز است.

این تصویر کمک‌تان می‌کند که مفاهیم پیچیده‌ای را که به یاد آوردن‌شان سخت است به بخش حافظه‌ی بصری توسعه یافته وارد کند

با در گیر کردن حس‌های بیشتری به قلاب‌های عصبی به یادآوردن مفاهیم و معانی آنها ساده‌تر خواهد بود

نه تنها قاطر را می‌بینید، بوی قاطر را هم حس می‎کنید، همان وزش بادی که قاطر حس می‌کن، شما هم حس می‌کنید

حتی صدای باد را هم می‌شنوید

تصویر هر چقدر مهیج‌تر و خنده‌دارتر باشد، بهتر است.

با متمرکز کردن توجه‌تان چیزی به به حافظه‌ی فعال موقت داده می‌شود، اما برای آن که چیزی از حافظه‌ی فعال به حافظه‌ی طولانی مدت برود، دو اتفاق باید بیافتد.

ایده باید قابل حفظ شدن باشد.

قاطر پرنده‌ی عظیم الجثه‌ای که روی کاناپه دراز کشیده، فریاد می‌زنه f = ma

و باید تکرار بشود

در غیر این صورت، ومپایرهای کوچک را به خاطر دارید، می‌توانند الگوی مرتبط با حافظه را بمکند پیش از آن که این الگو بتوانند قوی و محکم بشود

تکرار اهمیت زیادی دارد.

حتی وقتی چیزی قابل حفظ کردن می‌سازید، تکرار کمک می‌کند مورد حفط شدنی در حافظه‌ بلند مدت محکم و ماندگار بشود

به خاطر داشته باشید که نه تنها چند بار در یک روز بلکه گاه و بی‌گاه در روزهای مختلف تکرار کنید.

اغلب اوقات کارت‌های ایندکس مفید هستند

به نظر می‌رسد نوشتن و گفتن ماندگاری چیزی را که یاد می‌گیرید افزایش می‌دهد.

مثلاً برای یاد گرفتن مفاهیم فیزیک می‌توانید روی یک کارت ایندکس حرف یونانی رو (rho) را بنویسید

که علامت مختصر چگالی است.

روی یک وجه کارت علامت اختصاری را می‌نویسید و باقی اطلاعات را در وجه دیگر می‌نویسید

با دست نوشتن کمک‌تان می‌کند که عمیق‌تر کُد شوند، یعنی چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید به ساختار حافظه‌ی عصبی تبدیل می‌شود.

در حالی که می‌نویسید کیلوگرم بر مترمکعب می‌توانید وزنه‌ای را تصور کنید که که در چمدانی به ابعاد یک متر به زور جا داده شده است

هر چقدر بیشتر بتوانید چیزی را که می‌خواهید به یاد بیاورید به چیزی قابل حفظ کردن تبدیل کنید، به خاطر آوردن آن ساده‌تر خواهد بود

با صدای بلند گفتن کلمه ئ معنایش قلاب صوتی به موضوع اضافه می‌کنید

بعد، نگاهی به وجهی از کارت می‌کنید که حرف یونانی رو (rho) نوشته شده و ببینید که آیا به یادتان خواهد آمد که وجه دیگر کارت چه چیزی نوشته شده

اگر نتوانستید، کارت را برگردانید و به خودتان متذکر شوید که قرار بوده چه چیزی را بدانید

اگر توانستید به خاطر آورید کارت را دور کنید

حالا کار دیگری انجام دهید

شاید، کارت دیگری آماده کنید و خودتان را با آن امتحان کنید

زمانی که چندین کارت داشتید، سعی کنید با تمام آنها بازی کنید و حتی آنها را با هم قاطی کنید و ببینید که آیا می‌توانید برای‌تان یادآوری می‌شوند

این عمل به رده‌بندی یادگیری‌تان کمک می‌کند

اگر کمی مشکل داشتید تعجب نکنید

یک بار که در حفظ کردن کارت‌ها موفق بودید، آنها را به کناری بگذارید

مدتی تامل کنید و دوباره آنها را مرور کنید، مثلاً پیش از خوابیدن

به خاطر داشته باشید که در هنگام خواب ذهن‌تان الگوها و قطعه‌ها را تکرار می‌کند

آن چه را که می‌خواهید حفظ کنید در طی چند روز به اختصار تکرار کنید

شاید چند دقیقه در صبح یا عصر

به تدریج فاصله‌ی بین تکرارها را افزایش دهید تا زمانی که مطلب در ذهن‌تان جا بیافتد

با فاصله انداختن از مسلط شدن‌تان مطمئن شوید و مطلب را بیشتر در جای خود چهار میخ کنید

فلش کارت‌هایی خوبی مثل آنکی الگوریتم‌هایی دارند که دامنه‌ی تکرارشان از چندین روز تا چند ماه است

حالبه که بدونید یکی از بهترین راه‌های حفظ کردن اسم مردم، به سادگی بازیابی اسمِ مردم از حافظه با فاصله‌ی زمانی افزایشی بعد از یاد گرفتن اسم‌شان بعد از اولین دیدار است

من Barbara Oakley هستم.

تشکر برای یادگرفتن چطور یادبگیریم.

متن انگلیسی درس

In this video and the next, we’re going to deepen our understanding of memory.

As you’re probably beginning to understand, memory is only part of learning and developing expertise but it’s often an important part.

It may surprise you to learn that we have outstanding visual and spacial memory systems that can help form part of our long-term memory.

Here’s what I mean.

If you were asked to look around a house you never visited before, you’d soon have a sense of the general furniture layout and where the rooms were, color scheme, the pharmaceuticals in the bathroom cupboard.

In just a few minutes, your mind would acquire and retain thousands of new pieces of information.

Even weeks later, you’d still hold far more in your mind than if you’d spent the same amount of time staring at a blank wall.

Your mind is built to retain this kind of general information about a place.

You can greatly enhance your ability to remember if you tap into these naturally super-sized, visual, spacial memorization abilities.

Our ancestors never needed a vast memory for names or numbers but they did need a memory for how to get back home from the three day deer hunt, or for the location of those plump blueberries on the rocky slopes to the South of the camp.

These evolutionary needs helped lock in a superior “where things are” and “how they look” memory system.

To begin tapping into your visual memory system try making a very memorable visual image representing one key item you want to remember.

For example, here’s an image you could use to remember Newton’s second law.

F is equal to ma.

This is a fundamental relationship relating force to mass and acceleration.

And it only took humans, oh, a couple of hundred thousand years to figure out.

The letter f in the formula could stand for flying, m could stand for mule, and a, well that’s up to you.

Part of the reason an image is so important to memory is that images connect directly to your right brain’s visual spacial centers.

The image helps you encapsulate a seemingly humdrum and hard to remember concept by tapping into visual areas with enhanced memory abilities.

The more neural hooks you can build by evoking the senses, the easier it will be for you to recall the concept and what it means.

Beyond merely seeing the mule, you can smell the mule, you can feel the same windy pressure the mule is feeling.

You can even, hear the wind whistling past.

The funnier and more evocative the images, the better.

Focusing your attention brings something into your temporary working memory, but for that something to move from working memory to long term memory two things should happen.

The idea should be memorable.

There’s a gigantic flying mule braying f is equal to ma on my couch.

And it must be repeated.

Otherwise remember your tiny metabolic vampires, they can suck away the neural pattern related to that memory before it can strengthen and solidify.

Repetition’s important.

Even when you make something memorable, repetition helps get that memorable item firmly lodged into long-term memory.

Remember to repeat not a bunch of times in one day but sporadically over several days.

Index cards can often be helpful.

Writing and saying what you’re trying to learn seems to enhance retention.

For example, if you’re trying to learn concepts in physics you might take an index card and write the greek letter rho.

That’s a common abbreviation for density.

You’d write it on one side and you’d write the remaining information on the other.

Handwriting helps you to more deeply encode, that is convert into neural memory structures what you are trying to learn.

While you’re writing out the kilograms per cubic meter you might imagine a shadowy kilogram just feel that mass lurking in an oversize piece of baggage that happens to be one meter on each side.

The more you can turn what you’re trying to remember into something memorable, the easier it will be to recall.

You’ll want to say the word and its meaning aloud to start setting auditory hooks to the material.

Next, just look at the side of the card with the Greek letter rho on it, and see whether you can remember what’s on the other side of the card.

If you can’t, flip it over and remind yourself what you’re supposed to know.

If you can remember, put the card away.

Now, do something else.

Perhaps prepare another card and test yourself on it.

Once you have several cards together, try running through them all and even mixing them around to see if you can remember them.

This helps interleave your learning.

Don’t be surprised if you struggle a bit.

Once you’ve given your cards a good try, put them away.

Wait and take them out again, maybe before you go to sleep.

Remember that sleep is when your mind repeats patterns and pieces together solutions. Briefly repeat what you want to remember over several days.

Perhaps for a few minutes each morning or each evening.

Gradually extend the time between the repetitions as the material firms itself into your mind.

By increasing your spacing as you become more certain of mastery, you’ll lock the material more firmly into place.

Great flash card systems like Anki have build in algorithms that repeat in scale ranging from days to months.

Interestingly, one of the best ways to remember people’s names, is to simply try to retrieve the people’s names from memory at increasing time intervals, after first learning the name.

I’m Barbara Oakley.

Thanks for learning, about learning.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.