نحوه یادداشت برداری برای فعالیتهای گفتاری تافل
دوره: تافل iBT / فصل: بخش گفتاری تافل اینترنتی / درس 7سرفصل های مهم
نحوه یادداشت برداری برای فعالیتهای گفتاری تافل
توضیح مختصر
برداشتنِ یادداشتهای خوب برای فعالیتهای گفتاری تافل میتواند تفاوت زیادی در نمره شما ایجاد کند. در این درس رهنمودها و ترفندهایی برای فعالیتهای مستقل و ترکیبی دریافت میکنید.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
فعالیتهای گفتاری
در آزمون تافل باید برای دو نوع مختلف فعالیت گفتاری یادداشتبرداری کنید.
فعالیتهای مستقل از شما میخواهند بر اساس تجارب یا نظرات خود به یک سوال جواب بدهید.
در این فعالیتها، یادداشتها به شما کمک میکنند پاسخ خود را سازماندهی کرده و نکات گفتار خود را به خاطر بیاورید و اطمینان یابید که تمام چیزهایی را که میخواهید درباره آنها بحث کنید، ذکر شوند.
فعالیتهای ترکیبی یک متن شنیدنی یا یک متن شنیدنی و یک متن خواندنی به شما میدهند و از شما میخواهند با توجه به مطالبی که شنیدید یا خواندید، جواب بدهید.
در این آزمون دو فعالیتِ دارای یک متن شنیدنی و دو فعالیتِ دارای یک متن شنیدنی و یک متن خواندنی خواهید داشت.
در تمامی فعالیتهای ترکیبی از یادداشتهای خود به دو شیوه استفاده میکنید. اول اینکه قادر خواهید بود هنگام شنیدن و خواندن متنها یادداشت بردارید تا هنگام برنامه ریزی و صحبت در یادآوری مطالب موجود در این متنها به شما کمک کنند. دوم اینکه قادر خواهید بود مانند کاری که در فعالیتهای مستقل انجام میدادید، از یادداشتها برای برنامه ریزی پاسخ خود استفاده کنید. در این درس رهنمودها و راهکارهایی برای استفاده بهینه از زمان یادداشتبرداری ارائه میشود.
یادداشتبرداری از متنها
در فعالیتهای ترکیبی فقط میتوانید از مطالب خارجی یادداشت برداری کنید اما در تافل چهار تا شش فعالیت گفتاری وجود دارد، پس تمرین کردن آنها ارزش دارد.
در برخی از فعالیتهای ترکیبی فقط یک متن شنیدنی دارید، و در برخی دیگر یک متن شنیدنی و یک متن خواندنی خواهید داشت.
یادداشتبرداری درست برای هر دو نوع فعالیت، در زمان پاسخگویی میتواند به شما کمک زیادی بکند.
هنگام گوش دادن و خواندن سعی نکنید تمام کلمات را بنویسید. به جای این کار کلمات کلیدی مهم یا نکات اصلی را بنویسید و ارتباط بین آنها را با پیکان، علائم، نقاط و یا شکل نشان دهید.
در اینجا چند راهنمایی و نشانه برای یادداشتبرداری موثر داریم:
اگر استفاده از شکلکهای خندان، علائم اختصاری، گفتار کوتاه، اصطلاحهای عامیانه یا هر نوع خلاصه نویسی موجب صرفه جویی در وقت میشود، از آنها استفاده کنید.
هیچ کس به جز خودتان یادداشتهایتان را نخواهد خواند، و نمره ای هم به آنها نمیدهند پس تا زمانی که بدانید چه معنایی برایتان دارند، خوب هستند.
یادداشتهای خود را به زبانی دیگر ننویسید.
هنگام صحبت لازم میشود که به آنها مراجعه کنید.
اگر یاداشتها را به زبان مادری خود بنویسید، به احتمال زیاد سردرگم خواهید شد.
برای متنهای شنیدنی، به کلمات مورد تأکید، کلماتی که تکرار میشوند و یا بخشهایی از متن که گوینده آرامتر بیان میکند، توجه کنید این بخش ها معمولا اطلاعات مهمی دربردارند.
اگر هم متن شنیدنی و هم خواندنی دارید، به کلمات کلیدی که در هر دوی آنها آمده اند، توجه کنید. این به شما نشان میدهد سوال به چه مضامینی مربوط خواهد بود.
استفاده از این رهنمودها به شما کمک میکند یادداشتهای واضحتر و مفیدتری بردارید تا به شما کمک کنند پاسخ خود را برنامه ریزی کرده و برای تأئید آن شواهدی از متن ارائه دهید.
برنامه ریزی پاسخ
حالا بیائید به به نوع دوم یادداشت برداری که در تافل به آن نیاز پیدا خواهید کرد، بپردازیم: برنامه ریزی و تعیین پاسخ برای داشتن طرحی کلی از چیزی که قرار است بگوئید. در فعالیتهای مستقل 15 ثانیه و در فعالیتهای ترکیبی بین 20 تا 30 ثانیه برای این کار زمان دارید پس سریع کار کردن اهمیت دارد.
هدف این طرح کلی، نوشتن تکتک چیزهایی نیست که قرار است بگوئید. هدف این است که نکات مهمی را که قرار است ذکر کنید، به طور خلاصه بنویسید. جملات کامل ننویسید. به جای این کار رئوس مطالب را بنویسید که چیزی شبیه این مدلها از آب درآید:
موضع و دلیل اگر سوال از شما میخواهد از بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید یا نظرتان را نسبت به موضوعی خاص بیان نمائید، از شما خواسته شده است که موضعگیری کنید. رئوس مطالب باید موضع شما را به روشنی نشان دهند و به علاوه یک تا سه دلیل برای اثبات داشته باشند. مثالی میزنیم:
سوال: آیا ترجیح میدهید در کشور خود درس بخوانید یا خارج از کشور؟
موضع: خارج از کشور
دلیل: تجارب، تنوع، تمرین مهارتهای زبانی
خلاصه ای از رئوس مطالب- برخی از سوالات فعالیتهای ترکیبی از شما خواهند خواست به جای بیان نظر خود، موضع یکی از متنهای شنیدنی یا خواندنی را خلاصه وار بیان کنید. در این صورت رئوس مطالبِ شما باید فهرستی از نکات اصلی شخص دیگری باشد. برای مثال فرض میکنیم شما یک متن خواندنی دارید که مقررات جدید پارک کردن را شرح میدهد و یک متن گفتاری دارید که نظرات کسی دیگر درباره آنها است.
اگر یک متن خواندنی و یک متن شنیدنی دارید، حتما از هر دوی آنها در پاسخ خود استفاده کنید. اگر از هر دو استفاده نکنید، در واقع به سوال جواب نداده اید. استفاده از خلاصه رئوس مطالبی مانند این، به شما کمک میکند هنگام صحبت حواستان پرت نشود؛ اگر بخواهید بدانید مطلب بعدی که میخواهید بگوئید چیست، میتوانید به رئوس مطالب مراجعه کنید.
خلاصه درس
در این درس، رهنمودهایی درباره یادداشتبرداری برای فعالیتهای گفتاری در آزمون تافل دریافت کردید. شما در مجموع شش فعالیت خواهید داشت: چهار فعالیت ترکیبی و دو فعالیت مستقل. برای فعالیتهای ترکیبی باید از یک متن شنیدنی یا یک متن شنیدنی و یک متن خواندنی یادداشتبرداری کنید.
نکات و اصطلاحات مهم و نه تمامی کلمات را یادداشت کنید.
از هر نوع خلاصه نویسی یا اصطلاح عامیانهای که دوست دارید، استفاده کنید اما به زبان انگلیسی بنویسید.
در متنهای شنیدنی به تأکیدهای کلامی توجه کنید که شما را به اطلاعات مهم هدایت میکنند.
در متنهای خواندنی دنبال کلمات یا عباراتی باشید که در متن شنیدنی نیز هستند و در اینجا تکرار شدهاند.
در هر دو نوع فعالیت باید از چیزهایی را که قصد دارید در پاسخ به سوال بگوئید، نیز یادداشتبرداری کنید. باز هم میگوئیم که تمامی کلمات را ننویسید.
به جای این کار رئوس مطالب پاسخ خود را بنویسیدبسته به شکل سوال، این خلاصه ها یا شامل نظرات خودتان همراه با دلایل آن و یا شامل خلاصه ای از موضع یا دلایل کسی دیگر میشود.
یادداشتبرداری موثر هنگام شروع واقعی صحبتهایتان میتوانند کمک زیادی به شما کنند این راهکارها را قبل از فرارسیدن روز آزمون تمرین کنید وقتی جلوی میکروفون قرار بگیرید از خود به خاطر این تمرینها قدردانی خواهید کرد.
متن انگلیسی درس
Speaking Tasks
On the TOEFL, you’ll have to take notes on two different kinds of speaking tasks.
Independent tasks ask you to respond to a question based on your own experiences or opinions.
On these tasks, your notes will help you organize your response and remember your talking points, so you make sure you cover everything you wanted to discuss.
Integrated tasks give you a listening passage or a listening passage plus a reading passage and ask you to respond to the material you heard or read.
On the test, you’ll get two with just a listening passage and two with a reading passage, as well as the listening.
On all the integrated tasks, you’ll use notes in two ways.
First, you’ll be able to take notes while you listen and read to help you remember the material as you plan and speak.
Second, you’ll also be able to use notes the same way you do in the independent tasks to help you plan your response.
In this lesson, you’ll get some tips and strategies for making the most of your note-taking time.
Taking Notes on Passages
You’ll only get outside material to take notes on for the integrated tasks, but these are four of the six speaking tasks on the TOEFL, so they’re worth practicing for.
In some integrated tasks, you’ll get a listening passage only; in others, you’ll get a listening and a reading passage.
And for both kinds, taking proper notes can help you a lot when it’s time to respond.
As you are listening and reading, don’t try to write down every word.
Instead, write down important key words or major points and show relationships between them with arrows, symbols, bullet points, or outline structure.
Here are some other tips and hints for taking effective notes:
If it helps you save time, do use smiley faces, abbreviations, chatspeak, slang, or any other shorthand that works for you.
Nobody else will read your notes, and you won’t be graded on them, so as long as you know what you meant, it’s all good.
Don’t write your notes in another language.
You’ll need to refer to them while speaking English.
If you write in your native language, you’re very likely to just get confused.
For listening passages, listen for words that are stressed, words that are repeated often, or parts of the passage where the speaker slows down - these typically indicate important information.
If you have both a reading and a listening passage, pay attention to key words that pop up in both. This will give you an idea of what kinds of themes the prompt will touch on.
Using these tips will help you take clearer and more useful notes to help yourself plan your response and support it with evidence from the text.
Planning Your Response
Now, let’s move on to the second kind of note taking you’ll need to do on the TOEFL: planning and outlining your response so you have a rough sketch of what you’ll be saying.
You’ll have 15 seconds to do this on the independent tasks, and 20-30 seconds on the integrated tasks, so it’s important to work fast.
The purpose of this outline is not to write down every single thing you’ll be saying.
It’s to briefly cover the main ideas you want to touch on.
Don’t write complete sentences.
Instead, write an outline that looks something like one of these models:
Position and support - If the prompt asks you to choose between two alternatives or to take a stance on a particular issue, you’re being asked to take a position.
Your outline should include a clear indication of what your position is, plus one to three supporting points.
Here’s an example:
Prompt: Would you rather go to school in your own country or abroad?
Position: Abroad
Support: Experiences, diversity, practice language skills
Summary outline - Some prompts on the integrated tasks will ask you to summarize the position of one of the listening or reading passages instead of arguing your own opinion.
In this case, your outline should be a list of the other person’s main points.
For example, say you had a reading passage describing new parking regulations and a speaking passage giving someone’s opinion on them.
If you have a reading and a listening passage, make sure to use them both in your response. If you haven’t used both, you haven’t really responded to the prompt. Using brief outlines like this will help you stay on track as you speak; you can refer to the outline to know what you wanted to say next.
Lesson Summary
In this lesson, you got some tips for taking notes for the speaking tasks on the TOEFL. You’ll get six of these in total: four integrated tasks and two independent tasks . For the integrated tasks, you’ll have to take notes on a listening passage or a listening and a reading passage.
Write down key points and terms, not every word.
Use any kind of abbreviations or slang you like, but write in English.
On the listening passages, listen for verbal emphasis to guide you to important information.
On the reading passages, look for words or phrases that are repeated from the listening.
For both kinds of tasks, you’ll also take notes on what you plan to say in response to the prompt.
Again, don’t write down every word.
Instead, write an outline of your response; depending on the prompt, it will probably look either like a position with support or like a summary giving someone else’s position and support.
Taking effective notes will help you a lot when it’s time to actually start speaking - practice these strategies before test day comes, and you’ll thank yourself when you’re facing the microphone.
مشارکت کنندگان در این صفحه
تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.
🖊 شما نیز میتوانید برای مشارکت در ترجمهی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.