سازماندهی کلام- اهمیت آن برای گوینده و شنونده

توضیح مختصر: هنگام نوشتنِ متن سخنرانی لازم است اطلاعات را سازماندهی کنید و این موجب باورپذیری و قابل فهم شدن کلام می‌شود. سازماندهی کلام از نکته اصلی، بدنه و نتیجه گیریِ قانع کننده تشکیل می‌شود.

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

دلایل اهمیت سازماندهی کلام

همه ما یک بار این کار را کرده‌ایم. از ما خواسته شده است در مقابل جمعیتی بایستیم و درباره‌ی موضوعی صحبت کنیم که نمی‌دانیم از کجای آن باید شروع کنیم. این کار در بهترین حالتش هم ترسناک است!

هنگام تلاش برای یافتن کلمات مناسب، شاید بخواهید تمام چیزهایی را که درباره موضوع می‌دانید، بیان کنید. شاید این کارتان را پیش ببرد اما تأثیرگذاری حرفهایتان نسبت به زمانی که وقت گذاشته و اطلاعات را سازماندهی کنید، کمتر خواهد بود.

شاید از خود بپرسید: چرا باید اطلاعات را سازماندهی کنم؟ اگر تمام چیزهایی که می‌دانم، به مخاطب بگویم، خودش می‌تواند آن را سازماندهی کند. اینطور نیست؟ پس چرا باید گفته‌های خود را سازماندهی کنیم؟

سازماندهی کلام یعنی انتخاب اطلاعاتی که قصد ارائه آن را دارید و بحث درباره آنها به ترتیبی منطقی. این کار به دو چیز منتهی می‌شود: باورپذیری و درک مخاطب.

به دلیل اینکه سازماندهی، حرفهایتان را لذت بخش‌تر و قابل فهمتر و حرفها و خودتان را باورکردنی‌تر می‌کند، می‌خواهید این کار را بکنید. یادتان نرود که مردم اطلاعات سازمان‌یافته را بهتر به ذهن می‌سپارند. در این درس به فواید سازماندهی کلام برای تأثیرگذاری آن و نیز شیوه‌های سازماندهی کلام که موجب اثرگذاری بیشتر آن می‌شود، نگاهی خواهیم داشت.

سازماندهی کلام

وقتی اطلاعات موجود، در کلام جریان می‌یابد، مخاطب به اختمال زیاد توجه می‌کند. راهکاری در کار است. فهم اطلاعاتی که در آن موضوع اصلی و سپس نکات مهم و جزئیات دیگر به کار رفته است، آسانتر است. این نوع اطلاعات نشاندهنده‌ی باورپذیری و اِشراف کامل بر موضوع است.

کلام شما درست مانند زمانی که مقاله‌ای می‌نویسید، باید دارای موضوع اصلی یا هدف اصلی از ارائه باشد. داشتن موضوع اصلی به شما امکان می‌دهد بلافاصله کلام خود را متمرکز نمائید. این مسئله همچنین به شما در اطمینان از قابل باور بودن حرفهایتان کمک می‌کند.

پس از آنکه در مورد موضوع اصلی تصمیم گرفتید، درباره بخشهای کوچکتر این موضوع که نکات مهم (بخش های اطلاعاتی کوچکتر که موضوع اصلی را تشکیل می‌دهند) محسوب می‌شوند، فکر کنید. این نکات، موضوع اصلی را تأئید می‌کنند. حداقل دو یا سه نکته مهم در کلام خود داشته باشید. لازم نیست نکات مهم زیادی وارد کنید که جزئیات موجب کم رنگ شدن موضوع اصلی شود. این ممکن است دنبال کردن و فهم کلام را برای مخاطب دشوار نماید.

سپس هنگامی که متن سخنرانی خود را می‌پرورید، از مطالب تکمیلی مانند مثال، آمار، گواهی، یا روایتی که ادعاهایتان را اثبات می‌کند، استفاده کنید. اینها به باورپذیری کلام شما خواهند افزود.

خیلی آسان است! حالا بیائید نگاهی به چند روش سازماندهی یک سخنرانی نگاهی بیاندازیم.

شیوه های سازماندهی اطلاعات

می توانید به ترتیب زمانی درباره چیزی صحبت کنید. یعنی بر اساس تقدم و تأخر زمانی درباره اطلاعات بحث کنید. اگر مخاطب خود را در سخنرانی سیر بدهید، این کار امکان‌پذیر می‌شود. برای مثال اگر موضوع سخنانتان درباره تاریخچه‌ی نوشتن متن سخنرانی باشد از خطابه‌ی سقراط در قرن 4 پیش از میلاد شروع کرده و به زمانهای جدیدتر می‌رسید.

سازماندهی فضایی از الگویی جهت‌دار تبعیت می‌کند. این نوع سازماندهی در صورتی مفید است که درباره نواحی مختلف فلوریدا صحبت کنید. می‌توانید با 800 مایل خط ساحلی فلوریدا شروع کرده و سپس درباره زمینهای زراعی آن و در آخر نیز درباره پارک ملی اِوِرگلِید صحبت کنید. این نوع سازماندهی، ذهنیت خوبی درباره‌ی مناطق مختلف فلوریدا به شنونده می‌دهد.

می‌توانید از روابط علت و معلولی برای نشان دادن رابطه‌ی بین دو چیز استفاده کنید. معمولاً این روش شامل ارتباط دادن علت و معلولها می شود. برای مثال اگر قرار است سخنان شما نسبت به خطر ریختن مواد شیمیایی به آبراهه‌ها‌ اطلاع‌رسانی کند، می‌توانید به مخاطبان خود بگوئید که آلوده کردن اقیانوس موجب مرگ صخره‌های مرجانی با سرعتی وحشتناک می‌شود.

برخی از سخنرانی‌ها برای حل مشکلی ایراد می‌شوند. سخنرانی‌هایی که برای حل یک مشکل طراحی شده‌اند، با بیان مسئله شروع شده، با بیان ضرورت آن ادامه و با بیان راه حلهای ممکن پایان می‌یابد. فرض کنیم می‌خواهید مخاطبان از اهمیت محافظت از حیوانات خانگی از گرمای شدید آگاه شوند. می‌توانید با گفتن این مسئله به آنها شروع کنید که دمای داخل خودرو در یک روز گرم در چند دقیقه به 120 درجه می‌رسد که می‌تواند حیوان خانگی را که در ماشین گذاشته‌اید، به کشتن بدهد. سپس با گفتن اینکه مالکان می‌توانند در روزهای گرم حیوان خانگی خود را در خانه بگذارند یا هنگام ترک خودرو، سیستم خنک کننده را روشن بگذارند، به آنها راه حل پیشنهاد کنید.

اگر موضوع سخنرانی شما یک موضوع اصلی و چند عنوان فرعی دارد، سازماندهی موضوعی مناسبترین راه است. اگر موضوع سخنرانی شما انواع غذاهای بیرون‌بردنی است، این روش مناسب است. می‌توانید سخنرانی را به انواع دستور غذاها مانند غذاهای چینی، پیتزاها، تاکوها و ساندویچها تقسیم کنید.

روشی دیگر برای سازماندهی سخنرانی استفاده از راهنماهایی است که به شنونده می‌گوید قصد دارید چه بگوئید. آنها معمولاً هنگام بیان نکات اصلی از کلمات اول، دوم، سوم و … استفاده می‌کنند.

بفرمائید. به همین سادگی- سخنرانی کاملاً سازمان‌یافته‌ای که شنونده‌ها را پای صحبتهایتان می‌نشاند.

خلاصه درس

رویهم رفته بهترین سخنرانی‌ها آنهایی هستند که با دقت درباره‌‌شان فکر شده و سازمان‌یافته هستند. شنونده از زمانی که برای لذتبخش نمودن تجربه‌ی او صرف نموده‌اید، از شما سپاسگزار خواهد بود.

سازماندهی کلام یعنی انتخاب موثر مطالبی که گوینده قصد ارائه آنها را دارد و سازمان دادن منطقی آنها. با نکات اصلی یا بخش های کوچکترِ اطلاعات شروع کنید تا هدف کلی را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. سپس از مطالب تکمیلی مانند مثالها، آمار و گواهی یا یک روایت برای اثبات ادعای خود استفاده کنید.

چند روش سازماندهی داریم.

ترتیب زمانی یعنی سازماندهی اطلاعات بر حسب تقدم و تأخر

سازماندهی فضایی از الگویی جهت‌دار تبعیت می‌کند.

رابطه‌ی علت و معلولی راهی برای نشان دادن رابطه‌ی بین دو چیز است.

سخنرانی ها با بیان مسئله، ضرورت و سپس راه حلهای ممکن مشکلی را حل می‌کنند.

اگر سخنرانی شما در مورد یک موضوع اصلی و چند موضوع فرعی است، سازماندهی موضوعی برایتان مناسب است.

آخر اینکه از راهنماها برای اطلاع شنوندگان از روند شروع و ادامه‌ی کلام استفاده می‌شود.

در پایان باید بگوئیم که یک سخنرانی سازمان‌یافته برای مخاطب به یادماندنی‌تر و لذتبخش‌تر است.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 11 در فصل 5 از دوره زیر هستید:

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

1. ساختار بخش گفتاری آزمون تافل

2. راهبردهای فعالیت مستقل

3. تمرین فعالیت مستقل

4. ترفندهای فعالیت ترکیبی

5. تمرین فعالیت ترکیبی

6. نحوه تنظیم سرعت صحبت کردن

7. نحوه یادداشت برداری برای فعالیتهای گفتاری تافل

8. مدیریت خطاها هنگام صحبت

9. تشخیص و اصلاح خطاهای کلام خود

10. Brainstorming Topics for the TOEFL Independent Speaking Task

11. سازماندهی کلام- اهمیت آن برای گوینده و شنونده 👁

2. زمان افعال و هماهنگی فاعل و فعل

3. ضمیر شخصی چیست؟

4. ویرگول- کاربرد صحیح و قواعد اصلی

5. استفاده از دونقطه، نقطه ویرگول و نقطه

6. چطور از اصطلاحات و افعال مرکب در نوشتار استفاده کنیم

7. چگونه جملاتی شفاف بنویسیم

8. چگونه از واژه گزینی خوب در نوشته هایمان استفاده کنیم تا سبک، لحن و دیدگاه خود را ایجاد کنیم.

9. چطور فاعل یک جمله را تشخیص دهیم؟

10. ذهن انگیزی چیست؟

11. روشهای رسیدن به مفاهیم عالی از طریق ذهن انگیزی

12. ساختارهای متعادل- چطور جملات متعادل را نوشته و شناسایی کنیم

13. تکه جمله (جملات ناقص)، قطعات متصل با ویرگول و جملات چسبیده به هم

14. هماهنگی فاعل و فعل- استفاده از اسمهای خاص و ضمایر مفرد و جمع

15. کاربرد ویرگول- از بهم ریختگی در شبه جمله ها و بخشهای متمایز جمله پیشگیری می کند

16. هماهنگی در جمله- اجتناب از مالکیت جمعی اشتباه

17. ساختار جمله- جملات چندساختاری را تشخیص داده و از آنها اجتناب کنید

18. شبه جمله های مستقل و وابسته- وابستگی و همپایگی

19. ضمایر موصولی، انعکاسی، پرسشی و ملکی

20. چگونه جملات منطقی بنویسیم و از مقایسه های اشتباه بپرهیزیم

21. معرفهای نابجا و ساختارهای معلق کدامند؟

22. حالت معلوم و مجهول

23. چگونه جملات ربطی بنویسیم و به کار ببریم

24. جمله کامل- مثال و تعریف