سازماندهی کلام- اهمیت آن برای گوینده و شنونده

دوره: تافل iBT / فصل: بخش گفتاری تافل اینترنتی / درس 11

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

سازماندهی کلام- اهمیت آن برای گوینده و شنونده

توضیح مختصر

هنگام نوشتنِ متن سخنرانی لازم است اطلاعات را سازماندهی کنید و این موجب باورپذیری و قابل فهم شدن کلام می‌شود. سازماندهی کلام از نکته اصلی، بدنه و نتیجه گیریِ قانع کننده تشکیل می‌شود.

  • زمان مطالعه 6 دقیقه
  • سطح سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

ترجمه‌ی درس

دلایل اهمیت سازماندهی کلام

همه ما یک بار این کار را کرده‌ایم. از ما خواسته شده است در مقابل جمعیتی بایستیم و درباره‌ی موضوعی صحبت کنیم که نمی‌دانیم از کجای آن باید شروع کنیم. این کار در بهترین حالتش هم ترسناک است!

هنگام تلاش برای یافتن کلمات مناسب، شاید بخواهید تمام چیزهایی را که درباره موضوع می‌دانید، بیان کنید. شاید این کارتان را پیش ببرد اما تأثیرگذاری حرفهایتان نسبت به زمانی که وقت گذاشته و اطلاعات را سازماندهی کنید، کمتر خواهد بود.

شاید از خود بپرسید: چرا باید اطلاعات را سازماندهی کنم؟ اگر تمام چیزهایی که می‌دانم، به مخاطب بگویم، خودش می‌تواند آن را سازماندهی کند. اینطور نیست؟ پس چرا باید گفته‌های خود را سازماندهی کنیم؟

سازماندهی کلام یعنی انتخاب اطلاعاتی که قصد ارائه آن را دارید و بحث درباره آنها به ترتیبی منطقی. این کار به دو چیز منتهی می‌شود: باورپذیری و درک مخاطب.

به دلیل اینکه سازماندهی، حرفهایتان را لذت بخش‌تر و قابل فهمتر و حرفها و خودتان را باورکردنی‌تر می‌کند، می‌خواهید این کار را بکنید. یادتان نرود که مردم اطلاعات سازمان‌یافته را بهتر به ذهن می‌سپارند. در این درس به فواید سازماندهی کلام برای تأثیرگذاری آن و نیز شیوه‌های سازماندهی کلام که موجب اثرگذاری بیشتر آن می‌شود، نگاهی خواهیم داشت.

سازماندهی کلام

وقتی اطلاعات موجود، در کلام جریان می‌یابد، مخاطب به اختمال زیاد توجه می‌کند. راهکاری در کار است. فهم اطلاعاتی که در آن موضوع اصلی و سپس نکات مهم و جزئیات دیگر به کار رفته است، آسانتر است. این نوع اطلاعات نشاندهنده‌ی باورپذیری و اِشراف کامل بر موضوع است.

کلام شما درست مانند زمانی که مقاله‌ای می‌نویسید، باید دارای موضوع اصلی یا هدف اصلی از ارائه باشد. داشتن موضوع اصلی به شما امکان می‌دهد بلافاصله کلام خود را متمرکز نمائید. این مسئله همچنین به شما در اطمینان از قابل باور بودن حرفهایتان کمک می‌کند.

پس از آنکه در مورد موضوع اصلی تصمیم گرفتید، درباره بخشهای کوچکتر این موضوع که نکات مهم (بخش های اطلاعاتی کوچکتر که موضوع اصلی را تشکیل می‌دهند) محسوب می‌شوند، فکر کنید. این نکات، موضوع اصلی را تأئید می‌کنند. حداقل دو یا سه نکته مهم در کلام خود داشته باشید. لازم نیست نکات مهم زیادی وارد کنید که جزئیات موجب کم رنگ شدن موضوع اصلی شود. این ممکن است دنبال کردن و فهم کلام را برای مخاطب دشوار نماید.

سپس هنگامی که متن سخنرانی خود را می‌پرورید، از مطالب تکمیلی مانند مثال، آمار، گواهی، یا روایتی که ادعاهایتان را اثبات می‌کند، استفاده کنید. اینها به باورپذیری کلام شما خواهند افزود.

خیلی آسان است! حالا بیائید نگاهی به چند روش سازماندهی یک سخنرانی نگاهی بیاندازیم.

شیوه های سازماندهی اطلاعات

می توانید به ترتیب زمانی درباره چیزی صحبت کنید. یعنی بر اساس تقدم و تأخر زمانی درباره اطلاعات بحث کنید. اگر مخاطب خود را در سخنرانی سیر بدهید، این کار امکان‌پذیر می‌شود. برای مثال اگر موضوع سخنانتان درباره تاریخچه‌ی نوشتن متن سخنرانی باشد از خطابه‌ی سقراط در قرن 4 پیش از میلاد شروع کرده و به زمانهای جدیدتر می‌رسید.

سازماندهی فضایی از الگویی جهت‌دار تبعیت می‌کند. این نوع سازماندهی در صورتی مفید است که درباره نواحی مختلف فلوریدا صحبت کنید. می‌توانید با 800 مایل خط ساحلی فلوریدا شروع کرده و سپس درباره زمینهای زراعی آن و در آخر نیز درباره پارک ملی اِوِرگلِید صحبت کنید. این نوع سازماندهی، ذهنیت خوبی درباره‌ی مناطق مختلف فلوریدا به شنونده می‌دهد.

می‌توانید از روابط علت و معلولی برای نشان دادن رابطه‌ی بین دو چیز استفاده کنید. معمولاً این روش شامل ارتباط دادن علت و معلولها می شود. برای مثال اگر قرار است سخنان شما نسبت به خطر ریختن مواد شیمیایی به آبراهه‌ها‌ اطلاع‌رسانی کند، می‌توانید به مخاطبان خود بگوئید که آلوده کردن اقیانوس موجب مرگ صخره‌های مرجانی با سرعتی وحشتناک می‌شود.

برخی از سخنرانی‌ها برای حل مشکلی ایراد می‌شوند. سخنرانی‌هایی که برای حل یک مشکل طراحی شده‌اند، با بیان مسئله شروع شده، با بیان ضرورت آن ادامه و با بیان راه حلهای ممکن پایان می‌یابد. فرض کنیم می‌خواهید مخاطبان از اهمیت محافظت از حیوانات خانگی از گرمای شدید آگاه شوند. می‌توانید با گفتن این مسئله به آنها شروع کنید که دمای داخل خودرو در یک روز گرم در چند دقیقه به 120 درجه می‌رسد که می‌تواند حیوان خانگی را که در ماشین گذاشته‌اید، به کشتن بدهد. سپس با گفتن اینکه مالکان می‌توانند در روزهای گرم حیوان خانگی خود را در خانه بگذارند یا هنگام ترک خودرو، سیستم خنک کننده را روشن بگذارند، به آنها راه حل پیشنهاد کنید.

اگر موضوع سخنرانی شما یک موضوع اصلی و چند عنوان فرعی دارد، سازماندهی موضوعی مناسبترین راه است. اگر موضوع سخنرانی شما انواع غذاهای بیرون‌بردنی است، این روش مناسب است. می‌توانید سخنرانی را به انواع دستور غذاها مانند غذاهای چینی، پیتزاها، تاکوها و ساندویچها تقسیم کنید.

روشی دیگر برای سازماندهی سخنرانی استفاده از راهنماهایی است که به شنونده می‌گوید قصد دارید چه بگوئید. آنها معمولاً هنگام بیان نکات اصلی از کلمات اول، دوم، سوم و … استفاده می‌کنند.

بفرمائید. به همین سادگی- سخنرانی کاملاً سازمان‌یافته‌ای که شنونده‌ها را پای صحبتهایتان می‌نشاند.

خلاصه درس

رویهم رفته بهترین سخنرانی‌ها آنهایی هستند که با دقت درباره‌‌شان فکر شده و سازمان‌یافته هستند. شنونده از زمانی که برای لذتبخش نمودن تجربه‌ی او صرف نموده‌اید، از شما سپاسگزار خواهد بود.

سازماندهی کلام یعنی انتخاب موثر مطالبی که گوینده قصد ارائه آنها را دارد و سازمان دادن منطقی آنها. با نکات اصلی یا بخش های کوچکترِ اطلاعات شروع کنید تا هدف کلی را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. سپس از مطالب تکمیلی مانند مثالها، آمار و گواهی یا یک روایت برای اثبات ادعای خود استفاده کنید.

چند روش سازماندهی داریم.

ترتیب زمانی یعنی سازماندهی اطلاعات بر حسب تقدم و تأخر

سازماندهی فضایی از الگویی جهت‌دار تبعیت می‌کند.

رابطه‌ی علت و معلولی راهی برای نشان دادن رابطه‌ی بین دو چیز است.

سخنرانی ها با بیان مسئله، ضرورت و سپس راه حلهای ممکن مشکلی را حل می‌کنند.

اگر سخنرانی شما در مورد یک موضوع اصلی و چند موضوع فرعی است، سازماندهی موضوعی برایتان مناسب است.

آخر اینکه از راهنماها برای اطلاع شنوندگان از روند شروع و ادامه‌ی کلام استفاده می‌شود.

در پایان باید بگوئیم که یک سخنرانی سازمان‌یافته برای مخاطب به یادماندنی‌تر و لذتبخش‌تر است.

متن انگلیسی درس

Why Is Speech Organization Important?

We have all been there. You are asked to stand before an audience to present a topic and have no clue where to begin. It’s frightening at best!

Grappling for the right words, you may decide to simply state everything you know about the topic. And that may get the job done but probably not as effectively as taking the time to actually organize the information.

You may ask: why do I have to organize the information? If I tell the audience everything I know, they can do the organizing, right? So, why do you need to organize your speech?

Speech organization is effectively taking the information one wishes to present and arranging it in a logical order. It comes down to two things: credibility and audience understanding.

You want your speech to be organized because it will be more enjoyable, easier to understand and add credibility to both you and the speech itself. Oh, don’t forget, people will also remember the information better if it is organized. In this lesson, we will look at how organizing your speech can help make it more effective and also at methods of organizing a speech, which also can boost effectiveness.

Organizing Your Speech

When the information in a speech flows, the audience will more likely pay attention. There is a strategy in play. Information that is organized using a main idea followed by main points and other details is easier to understand. It also shows credibility and thorough knowledge of the topic.

Just like writing a term paper, your speech should begin with a main idea or the central purpose of the speech. Having a main idea allows you to immediately focus your speech. Think about what you want the audience to walk away with. How you develop your speech will help you ensure that your audience will understand your speech. It will also allow you to ensure there is credibility to your speech.

Once you decide on the main idea, think about smaller pieces of that idea, which are your main points , smaller chunks of information to break down the main idea. These should reinforce your main idea. Include at least two or three main points. You don’t want to include so many that the main idea becomes clouded by the smaller details, which could make your speech difficult for the audience to follow and understand.

Then, as you begin to further flesh out your speech, you will use supporting materials , like examples, statistics, testimony or a narrative, that back your claims. These will add credibility to your speech.

Sounds easy enough! Now, let’s look at a few methods for organizing a speech.

Methods of Organizing Information

You can talk about things in a chronological order. This means arranging the information on a timeline. This will work if you are taking your audience on a journey. For example, if your speech were about the history of speech writing, you would begin with Socrates’ Apology in the 4th Century B.C. and work your way up to recent times.

Spatial organization follows a pattern of direction. This type of organization would be helpful if you were speaking about the diverse areas of Florida. You may begin with Florida’s 800 miles of coastline, then talk about Florida’s farmland and end with its Everglades Preserves. This will give the audience a very good idea of the different regions of Florida.

You can use causal relationships as a way to demonstrate the relationship between two things. Usually this method involves relating causes with effects. For example, if your speech is intended to bring awareness of the dangers of spilling chemicals into waterways, you may tell your audience that polluting the ocean is causing coral reef to die at alarming rates.

Some speeches are given to solve a problem . Speeches designed to solve a problem start out by stating the problem, its seriousness and then the possible solutions. Say you want the audience to understand how important it is to keep pets safe from extreme heat; you may begin by telling the audience that a car’s interior temperature can reach 120 degrees within minutes on a warm day, which can kill a pet left in the car. Then state the solution by suggesting that pet owners leave their pets at home on warm days or leave the air conditioner running while the pet is in the car.

Organizing a speech by topic works well if your speech is about a single topic with several subtopics. This will work well if your speech was about types of take-out foods. You could break the speech down to various cuisines, like Chinese, pizza, tacos and sandwiches.

Another way you can organize your speech is through using signposts , which are used to tell the audience where you are going. They are usually introduced using first, second, third, fourth, etc. when stating main points.

So, there you have it - a fully organized speech that keeps the audience listening.

Lesson Summary

In sum, the best speeches are those that have been carefully thought out and organized. The audience will appreciate the time you took to make their experience pleasurable.

Speech organization is effectively taking the information one wishes to present and arranging it in a logical order. Start with main points or smaller chunks of information to break down the overall purpose. Then, use supporting materials , like examples, statistics, testimony or a narrative, that backs your claims.

There are several methods of organization.

Chronological order means arranging the information on a timeline.

Spatial organization follows a pattern of direction.

A causal relationship is a way to demonstrate the relationship between two things.

Speeches can solve a problem by stating the problem, its seriousness and then the possible solutions.

Topic works well if your speech is about a single topic with several subtopics.

Finally, signposts are used to tell the audience where you are going.

In the end, an organized speech will be more memorable and enjoyable for your audience.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.