ساختار جمله- جملات چندساختاری را تشخیص داده و از آنها اجتناب کنید

دوره: تافل iBT / فصل: بخش نوشتاری تافل- گرامر و کاربرد / درس 17

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

ساختار جمله- جملات چندساختاری را تشخیص داده و از آنها اجتناب کنید

توضیح مختصر

جمله‌ی چندساختاری، اشتباهی رایج است که زمانی رخ می‌دهد که نویسنده جمله‌ای را با یک ساختار آغاز می‌کند اما در میانه راه ساختار دیگری اتخاذ می‌کند. این ویدیو نحوه‌ی شناسایی و اجتناب از این نوع خطا را به شما یاد می‌دهد.

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

اگر به شما بگویم نوعی خطا در جملات هست که رو به افزایش است و یکی از دلایل مهم کم کردن نمره‌ی مقالات توسط معلمان و اساتید است و تشخیص و اصلاح آن به طرز باورنکردنی آسان است، چه می‌گوئید؟

اگر بگویم در واقع به قدری آسان است که لازم نیست بلد باشید شبه جمله مستقل، حرف ربط همپایه‌ساز یا جراند را تعریف کنید، چه؟ زیادی خوب است و واقعیت ندارد؟

فقط یادتان باشد: چون می‌خواهید نوشته شما بهترین حالت ممکن را داشته باشد، دلیل شما است که باید از جملات چندساختاری اجتناب کنید.

کمی‌مسخره به نظر می‌رسد، مگر نه؟ این یک نمونه از جملات چندساختاری است که اسمی‌کلی برای جمله‌ای است که با یک ساختار شروع می‌شوند اما در نیمه‌ی راه به ساختاری دیگر تبدیل می‌شوند. و مانند آنچه چند لحظه پیش گفتم، با اینکه این نوع خطا نسبتاً رایج است، تشخیص و اصلاح آن جزو آسانترین‌ها است.

شاید از مطالعه‌ی شیوه‌های اجتناب از جملات چسبیده به هم، قطعات متصل با ویرگول و جملات ناقص بدانید که مثلاً برای اصلاح این خطاها باید بتوانید انواع شبه‌جمله‌ها و حروف ربط را درک کرده و آنها را تشخیص دهید. وقتی نوبت به جملات چندساختاری می‌رسد، قاعده‌ی خاصی برای اصلاح هر یک از آنها وجود ندارد.

در عوض، جملات چندساختاری می‌توانند کاملاً متنوع باشند و این نام به هر خطای ساختار جمله اطلاق می‌شود که در آن ساختار جمله در نیمه‌ی راه تغییر می‌کند. در این درس اینکه چطور جملات خوب می‌توانند از مسیر خود خارج شده و به جملات چندساختاری تبدیل شوند، و شیوه‌ی بسیار ساده و حتمی ‌تشخیص و اصلاح آنها که قبلا ذکر شد، را مرور خواهیم کرد.

فهمیدم. وقت زمان بی‌انتهایی برای نوشتن بی‌عیب و نقص تکالیف و یا گروه ویراستاران شخصی برای اصلاح مقالات قبل از تحویلشان در اختیار ندارید. و البته آزمونهای استاندارد شما را ملزم به جواب دادن سریع به سوالات مقاله می‌کنند که راه را برای اشتباهات دستوری کاملاً باز می‌کند.

گاهی اوقات ممکن است هنگام تلاش برای نوشتن جملات، ذهنتان تند رفته و توده‌ی در‌هم و برهمی‌از کلمات حاصل شود. یا برعکس، ممکن است به بن‌بستِ نویسنده رسیده باشید به حدی دشوار که هربار یک کلمه‌ی دردناک بنویسید و وقتی نقطه‌ی انتهای جمله را می‌گذارید، یادتان رفته باشد که جمله کجا شروع شده بود.

پس ممکن است نوشتن مقاله در یک امتحان زمانمند را اینگونه تمام کنید:

Although I’m a busy person, but I love to take time to study.

اگر توجه داشته باشید، می‌توانید ببینید ساختار این جمله در کجا مخدوش شده است. نیمه اول جمله اشکالی ندارد، و ساختار تا یک جای مشخص کاملاً معنادار است: Although I’m a busy person,

و نیمه دوم جمله نیز به تنهایی درست است: but I love to take time to study

اما وقتی دو نیمه را کنار هم می‌گذاریم، زیبا نیست.

معمولاً اصلاح جمله چندساختار به کمی‌جابجایی و کنترل مجدد نیاز دارد. می‌توانیم این جمله را با نوشتن آن به اینصورت اصلاح کنیم:

Although I’m a busy person, I love to take time to study.

یا می‌توانید بنویسید:

I’m a busy person, but I love to take time to study.

عمل مغز که نبود، درست است؟ پس چرا بسیاری از آزمونهای استاندارد سوالاتی طرح می‌کنند که از دانش‌آموزان می‌خواهند این نوع خطاها را اصلاح کنند؟ چرا این همه معلم زبان انگلیسی شبهایی را بیدار می‌مانند تا انبوهی از مقالاتی که پر از خطاهای جملات چندساختاری هستند، تصحیح کنند؟

چیزی هست که معلمان زبان انگلیسی می‌دانند و طراحان آزمونها استاندارد می‌دانند و شما هم حالا از آن با خبر می‌شوید: دانش‌آموزان از اصلاح مقاله‌هایشان متنفرند.

دانش‌آموزان می‌دانند باید به نوشته‌هایشان برگشته و در پی تصحیح خطاها باشند چه مقاله‌ای باشد که دو هفته برایش زمان دارند و چه مقاله‌ای در یک امتحان زمانمند. اما بیشتر دانش‌آموزان این کار را نمی‌کنند و دیگران آن را انجام می‌دهند اما با بی‌میلی و نه چندان خوب.

اگر متهم هستید که نوشته‌های خود را به درستی اصلاح نمی‌کنید، به نمراتی که با پاک کردن جملات چندساختاری (که بدون اینکه متوجه شوید، در تمام مقاله خود نوشته‌اید)، به نمره اصلی اضافه می‌کنید، فکر کنید. دو روش ساده و آسان برای تشخیص خطاهای جملات چندساختاری وجود دارد. اولین روش این است که خودتان مقاله کاملتان را با صدای بلند بخوانید .

گاهی اوقات به علت نگاه کردن بیش از حد به صفحه‌ای که زمانی را صرف نوشتن آن کرده‌ایم، نمی‌توانیم روی آن تمرکز داشته باشیم، بنابراین خواندن آن با صدای آهسته به ویژه از روی مانیتور چندان موثر نخواهد بود. اما خواندن کار خود با صدای بلند به ما امکان می‌دهد ساختار واقعی جملات را واقعاً بشنویم. البته اگر سر جلسه آزمون مشغول دادن امتحان هستید، احتمالاً نمی‌توانید چیزی را که به تازگی نوشته‌اید، با صدای بلند بخوانید.

با این حال قبل از آنکه به شما وقت بدهند که در سکوت مقاله‌ی خود را جمله به جمله بازخوانی کنید، اگر چند دقیقه‌ای وقت بگذارید، می‌توانید از روشی آسانی برای تشخیص مشکلات چندساختاری استفاده کنید. ترفند دوم خواندن مقاله از آخر به اول به صورت جمله به جمله است . با انجام این کار می‌توانید به جای تمرکز بر کل مقاله بر ساختار جمله تمرکز کنید.

پس وقتی برگشته و مقاله‌ی خود را تصحیح می‌کنید، خواهید فهمید کجا دو ساختار را در یک جمله با هم ترکیب کرده‌اید. برای مثال شاید برای بیان یک ایده دو روش در ذهنتان داشته باشید:

The Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

و

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, it should be preserved.

و ممکن است آنها را با هم قاتی کرده و این جمله را نوشته باشید:

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

با خواندن دقیق متن از آخر به اول باید بتوانید اشتباهات خود را تشخیص داده و ساختار جملات را تصحیح نمائید.

The Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

یا

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, it should be preserved.

جملات چندساختاری با انواع دیگر غلطهای جمله‌ها از این لحاظ کمی‌فرق دارند که زمانی روی می‌دهند که نویسنده‌ها چند نوع ساختار جمله را با هم ادغام می‌کنند.

برای اصلاح یک جمله چندساختاری، جمله‌ی اشتباه را بررسی کنید و دو نوع ساختار متفاوتی را که به غلط در آن جا داده‌اید، تشخیص دهید و جمله‌ی خود را متناسب با آن دوباره بنویسید.

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, it should be preserved.

در اینجا ترفند واقعی، بلد بودن نحوه‌ی اصلاح این نوع خطاها نیست چرا که اصلاح آنها به طرز شگفت‌انگیزی ساده است. ترفند واقعی تشخیص این است که آیا تمایل به ارتکاب چنین خطایی داشته‌اید یا نه و پس از نوشتن این جملات چندساختاری، آنها را تشخیص دهید. دو روش آسان برای انجام این کار آن است که مقاله را با صدای بلند برای خود بخوانید و مقاله خود را از آخر به اول، جمله به جمله بخوانید .

با استفاده از این ترفندهای ساده خواهید توانست از خطاهای چندساختاری بودن جملات اجتناب کرده و از کم شدن نمره‌های ارزشمند در مقاله پیشگیری کنید.

متن انگلیسی درس

What if I told you that there’s a type of sentence error that’s exceedingly common, that’s a major reason that teachers and professors deduct points from essays, and that is incredibly easy to spot and fix?

So easy, in fact, that it doesn’t require you to be able to define an independent clause, a coordinating conjunction, or a gerund? Sound too good to be true?

Just keep in mind: because you want your writing to be the best it can be, is why you should avoid mixed structure sentences.

Sounds a little funny, doesn’t it? That’s an example of a mixed structure sentence , which is a catch-all term for a sentence that starts off being structured one way but switches to a different structure halfway through. And like I said a moment ago, while this type of sentence error is fairly common, it’s one of the very easiest sentence problems to identify and fix.

You may know from studying up on how to avoid run-on sentences, comma splices, and sentence fragments, for example, that it’s important to understand and be able to identify various types of clauses and conjunctions to fix those errors. When it comes to mixed structure sentences, there’s not an absolute rule that applies to fix each one.

Instead, mixed structure sentences can be quite varied, and the term applies to any sentence construction problem where the structure of the sentence changes halfway through. In this lesson, we’ll review how good sentences can go off the rails and become mixed structure sentences as well as that aforementioned super easy, surefire way to catch and fix them.

I get it. You don’t have endless hours and hours to perfectly craft your writing assignments or a team of personal editors to comb through your papers before you turn them in. And, of course, standardized tests require that you write essay question responses quickly, which can leave the door wide open to grammatical mistakes.

Sometimes when you’re writing, your mind might race as you try to get your sentences out, and the result is a jumble of words. Or, just the opposite, you might have a case of writer’s block so terrible that you type out one, painful, word, at a time, and by the time you get to the period at the end of a sentence, you’ve long forgotten how that sentence started.

So, you might end up writing in a timed essay exam:

Although I’m a busy person, but I love to take time to study.

If you pay attention, you can see where the structure of this sentence implodes. The first half of the sentence is okay, and the structure makes sense up to a point: Although I’m a busy person,

And the second half, taken by itself, is okay, too: but I love to take time to study.

But when we put them both together, it’s not pretty.

Usually, fixing a mixed structure sentence takes just a bit of rearranging and double checking. We can solve this one by writing:

Although I’m a busy person, I love to take time to study.

Or you could write:

I’m a busy person, but I love to take time to study.

It’s not exactly brain surgery, right? So, why do so many standardized exams feature questions requiring students to fix these types of errors? And how come so many English instructors spend sleepless nights grading stacks of papers with dozens of mixed structure sentence errors in them?

There’s something that English teachers know, and that writers of standardized tests know, and that you’ll now know, too: students hate proofreading their papers.

Students know they should go back through their papers to look for and correct mistakes, whether it’s an essay with a deadline two weeks away, or a timed essay for a standardized test. But a lot of students don’t do it, and others do it but kind of halfheartedly and not very well.

If you’re guilty of being a bad proofreader of your own work, think about all of the points you could recoup with your grades by cleaning up mixed structure sentences that you might have dropped throughout your essay without realizing it. There are two surefire, easy ways to catch mixed sentence structure errors. The first is to read your finished essay aloud to yourself .

Sometimes, we can lose focus by staring too long at a page we’ve spent a while writing, so reading back through a paper silently - particularly on a computer screen - can be less than completely effective. But reading our work aloud allows us to really hear the way our sentences are structured. Of course, if you’re sitting in an exam room taking an essay test, you probably can’t broadcast what you’ve just written out loud.

There’s still an easy method for you to use to catch most mixed structure problems if you give yourself a few minutes before time will be called to methodically read back through your essay silently, sentence by sentence. This second trick is to read your essay backward, one sentence at a time . By doing this, you can focus on sentence structure rather than the meaning of your essay as a whole.

So, when you go back and proofread your paper, you’ll be able to spot when you’ve mixed two sentence structures together. For example, you might have had two ways of expressing the same idea in your head:

The Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

and

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, it should be preserved.

And you might have jumbled them together to read:

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

By simply reading carefully back through your work, you should be able to catch your mistake and correctly structure your sentence.

The Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

or

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, it should be preserved.

Mixed structure sentences are a little different from other types of sentence errors, in that they’re problems that occur when writers jumble together different sentence construction types.

To fix a mixed structure sentence, simply examine the faulty sentence and identify the two different structures that you’ve erroneously stuck into it, and restructure your sentence accordingly.

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, so it should be preserved.

Because the Electoral College offers a way to honor the importance of individual state populations, it should be preserved.

The real trick here isn’t really knowing how to fix these types of errors, as they’re surprisingly easy to fix. Rather, the real trick is recognizing if you tend to make this type of error and then working on catching mixed structure sentences when you’ve written them. The two easiest ways to do this are to read your finished essay aloud to yourself and read your essay backward, one sentence at a time .

By employing these simple tricks, you’ll be able to avoid mixed sentence structure errors and avoid losing out on valuable points on your essay scores.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.