روشهای رسیدن به مفاهیم عالی از طریق ذهن انگیزی

توضیح مختصر: مقاله‌های عالی از مفاهیم عالی تشکیل می‌شوند. رسیدن به مفاهیم عالی اولین مرحله مهم در مسیر نوشتن مقاله‌ای عالی است. چند روش محبوب و موثر ذهن‌انگیزی را بیاموزید که وقتی یک ساعت یا دو هفته برای نوشتن مقاله وقت دارید، مفید خواهند بود.

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

اگر زمان زیادی دارید

گاهی اوقات سختترین بخش نوشتن یک مقاله شروع آن است. برای شروع کار، ذهن‌انگیزی اولین گام مهم در نوشتن مقاله‌ای واقعاً عالی است. بیائید بسته به اینکه زمان زیادی برای نوشتن دارید یا محدودیت زمان دارید، چند روش ذهن‌انگیزی را بررسی کنیم.

ذهن‌انگیزی گروهی

معنای اصلی ذهن‌انگیزی (طوفان فکری) همان طوفان یا زیرورو کردن فکر است. بسیار خوب این معنای تحت اللفظی آن است اما منظورمان این است که اگر گروهی از افراد با هم درباره ایده‌ها صحبت کنند، نسبت به حالت تفکر انفرادی، ایده‌های بیشتر و بهتری حاصل می‌شود. اغلب اوقات مقاله را به عنوان تکلیف کل کلاس تعیین می‌کنند، پس چند رفیق مطالعه برای خود دست و پا کنید و با هم حرف بزنید. حتی اگر موضوعتان یکسان هم نباشد، صحبت کردن درباره متنی که می‌خوانید به گروه کمک می‌کند با هم به ایده‌های بیشتری برسید.

اگر با این نوع ذهن‌انگیزی آشنایی دارید، شاید به شما گفته باشند که پرسش یا نقد نظرات بقیه هنگام کار بهترین راه نیست. اما تحقیق نشان داده که این واقعیت ندارد. مطابق تحقیقی که در سال 2003 در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی انجام شده است، افرادی که هنگام ذهن‌انگیزی درباره نظرات بقیه تردید می‌کنند، در مقایسه با کسانی که بدون نقد ذهن‌انگیزی کرده اند،20 درصد بیشتر ایده به دست آوردند. علاوه بر این وقتی از افراد حاضر در گروههای انتقادی پرسیده می‌شد که آیا ایده‌های دیگری هم دارند، آنها نسبت به گروههای بدون نقد دوبرابر بیشتر به ایده‌های خوب می‌رسیدند. به بیانی دیگر، کمی بحث برای ذهن خلاق می‌تواند مفید باشد!

لیست کنید، لیست کنید و باز هم لیست کنید

البته همیشه گزینه‌ی ذهن‌انگیزی گروهی در دسترس شما نیست. در این موارد می‌توانید از قانون 100 استفاده کنید. یعنی به 100 چیز درباره موضوعی که به شما داده‌اند فکر کنید. مهمتر از همه اینکه تمام ایده‌ها را هر چقدر هم که ابلهانه به نظر برسند، بنویسید.

پس اگر از شما بخواهند مقاله‌ای درباره مرغ مقلد بنویسید و ایده شما این باشد که آن را به مرگ جمعیت مرغان مقلد در اوایل دهه 1920 ربط دهید-همین کار را بکنید! اگر می‌خواهید رمان ناتور دشت__1 را با رکورد میجرلیگ بیسبال مایک پیازا مقایسه کنید، همین کار را بکنید. با نوشتن ایده‌های عجیب و غریب موجب پرورش ایده‌های واقعاً خوب می‌شوید. حتی اگر به صد تا هم نرسد، وقتی به سی امین یا چهلمین مورد لیست برسید، باید ایده‌هایی را که می‌خواهید رویشان تمرکز کنید، پیدا کرده باشید.

بگذارید ذهنتان پرسه بزند

اگر متوجه شدید که به صفحه کاغذ زل زده‌اید و ایده‌های خوب برای مقاله تان ته کشیده است، استراحتی ده پانزده دقیقه‌ای داشته و کار دیگری برای پرت کردن حواستان انجام دهید اما ذهنتان را خیلی درگیر نکنید. مثلاً انگری برد بازی کنید- کاری که در بیرون آمدن از آن حال کمکتان کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا دریافتند که افراد در انجام کاری که قبلاً هم انجام داده‌اند و سپس استراحتی کوتاهی کرده و ذهن خود را رها کرده‌اند، کارآمدتر بوده‌اند.

اگرتحت فشار محدودیت زمانی هستید

ذهن‌انگیزی برای نوشتن یک مقاله در آزمونی زمانمند با ذهن‌انگیزی برای مقاله‌ای که آزادید آن را در خانه بنویسید، کاملاً فرق دارد. در آزمونهای زمانمند شاید اندکی بیش از نیم ساعت برای نوشتن مقاله خود وقت داشته باشید- این زمان شامل ذهن‌انگیزی، تهیه طرح کلی و نوشتن خود مقاله می‌شود. پس تحت این شرایط چطور یک مقاله عالی بنویسیم؟ بگذارید به چند نوع مقاله‌ای که ممکن است با آنها مواجه شوید، نگاهی داشته باشیم.

مقاله‌های دیدگاه

فرض کنید از شما خواسته‌اند یک مقاله دیدگاه بنویسید که در آن باید با استدلالی خاص موافقت یا مخالفت کنید. برای مثال: مقاله‌ای بنویسید که در آن با جمله‌ی زیر ابراز موافقت یا مخالفت کنید: کسانی که ما را نمی‌کشند (تا سر حد مرگ آزارمان می‌دهند)، ما را تقویت می‌کنند.

بلافاصله و قبل از ذهن‌انگیزی درباره ایده‌های جزئی، باید سوال را بشکنید. ستونهای موافق و مخالف شما را به هیچ جایی نمی‌رسانند، پس بیائید جزئی‌تر برخورد کنیم:

ستون الف: چیزهایی که مرا نکشت اما مرا قویتر نکرد

ستون ب: چیزهایی که مرا نکشته اند و مرا قویتر کرده اند

ستون ج: چیزهایی که مرا نکشت اما هنوز باقی است تا ببینم آیا از پسشان برمی‌آیم یا نه.

اگر فقط پنج تا ده دقیقه برای ذهن‌انگیزی وقت دارید، نسخه‌ی کوتاه شده‌ای از قانون 100 را امتحان کنید. یعنی تا جایی که می‌توانید برای دو طرف سوال و حالت میان آن دو، ایده بیابید. آن را قانون 5 دقیقه بنامید. تمام پنج دقیقه را به نوشتن چیزهایی صرف کنید که به ذهنتان می‌رسند و فرقی هم نمی کند که چقدر ابلهانه باشند. سپس آنها را تفکیک کنید و ببینید آیا می‌توانید برخی از آنها را به برخی دیگر ربط دهید.

ستونی که مثالهای بیشتری دارد به شما می‌گوید که کدام موضع را در مقاله اتخاذ کنید. مثالها را از هر چیزی که در دسترس دارید بزنید، اما بهترین مقالات آنهایی هستند که از تجربیات و دانش تاریخی خود شما و وقایع روز برای استدلال متقاعد‌کننده بهره بگیرند. نصیحت: اگر گیر کردید و در این آزمونهای زمانمند چیزی به ذهنتان نرسید، آرام باشید، سوال را دوباره بخوانید و دوباره تلاش کنید. هیچ موضوعی زیاد تأثیرگذار نیست.

مقاله‌های ترکیبی

نوع دیگر مقاله که ممکن است از شما بخواهند بنویسید مقاله‌ای است که در آن باید بر اساس منابع مختلف دیدگاهی اتخاذ کنید مثل این: منابع زیر را خوانده و سپس مقاله‌ای درباره‌ی اینکه آیا اعتقاد دارید کتابهای طنز به کودکان صدمه می‌زنند یا برایشان مضرند، بنویسید.

در این مقالات به زمان بیشتری برای ذهن‌انگیزی نیاز دارید زیرا باید منابع مختلفی که به شما داده‌اند خوانده و به ایده خودتان برسید. ابتدا متنها را بخوانید و سپس همان کارهایی را که بدون داشتن متن می‌کردید، انجام دهید. ابتدا با فهرست کردن موارد مخالفت و موافقت، موضع خود را تعیین کرده و سپس دوباره متنها را با دقت بیشتری بخوانید و سعی کنید موارد مخالفت و موافقت بیشتری بیابید که موضع شما (یا خلاف آن) را تأیید کند. از آن برای نوشتن مقاله‌تان استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند مقاله‌ای ترتیب دهید که بیشتر از متنها به خود شما تکیه داشته باشد.

مرور درس

  1. سعی کنید جلسه‌ای گروه تشکیل داده (و به یاد داشته باشید که نقد چیز خوبی است).

  2. قانون صد را امتحان کنید (و ایده‌های بد را پاک نکنید).

  3. بحث را به چند ستون تقسیم کنید و از نسخه‌ی اصلاح شده‌ی قانون 100 برای آزمونهای زمانمند استفاده کنید. آن را قانون 5 دقیقه بنامید.

  4. برای مقاله‌های ترکیبی ابتدا متن را بخوانید و سپس ذهن‌انگیزی کنید.

  5. اگر گیر کردید، نگران نشوید! آرام باشید و سوال را دوباره خوانده و از نو امتحان کنید.

اهداف درس

پس از تماشای این درس، باید بتوانید روشهای رسیدن به ایده‌هایی برای انواع متعدد مقالات را تشخیص داده و به کار بگیرید.

1 اثر جی دی سلینجر

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 11 در فصل 6 از دوره زیر هستید:

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

1. چطور خوب بنویسیم- چه چیز نوشته را خوب می کند؟

2. زمان افعال و هماهنگی فاعل و فعل

3. ضمیر شخصی چیست؟

4. ویرگول- کاربرد صحیح و قواعد اصلی

5. استفاده از دونقطه، نقطه ویرگول و نقطه

6. چطور از اصطلاحات و افعال مرکب در نوشتار استفاده کنیم

7. چگونه جملاتی شفاف بنویسیم

8. چگونه از واژه گزینی خوب در نوشته هایمان استفاده کنیم تا سبک، لحن و دیدگاه خود را ایجاد کنیم.

9. چطور فاعل یک جمله را تشخیص دهیم؟

10. ذهن انگیزی چیست؟

11. روشهای رسیدن به مفاهیم عالی از طریق ذهن انگیزی 👁

13. تکه جمله (جملات ناقص)، قطعات متصل با ویرگول و جملات چسبیده به هم

14. هماهنگی فاعل و فعل- استفاده از اسمهای خاص و ضمایر مفرد و جمع

15. کاربرد ویرگول- از بهم ریختگی در شبه جمله ها و بخشهای متمایز جمله پیشگیری می کند

16. هماهنگی در جمله- اجتناب از مالکیت جمعی اشتباه

17. ساختار جمله- جملات چندساختاری را تشخیص داده و از آنها اجتناب کنید

18. شبه جمله های مستقل و وابسته- وابستگی و همپایگی

19. ضمایر موصولی، انعکاسی، پرسشی و ملکی

20. چگونه جملات منطقی بنویسیم و از مقایسه های اشتباه بپرهیزیم

21. معرفهای نابجا و ساختارهای معلق کدامند؟

22. حالت معلوم و مجهول

23. چگونه جملات ربطی بنویسیم و به کار ببریم

24. جمله کامل- مثال و تعریف