مقدمه مقاله- مسئله را بنویسید و مخاطب را جلب کنید

دوره: تافل iBT / فصل: کمک به نگارش مقاله / درس 4

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

مقدمه مقاله- مسئله را بنویسید و مخاطب را جلب کنید

توضیح مختصر

ما به اهمیت پاراگراف مقدمه و جلب مخاطب از طریق استفاده از روشهای جلب توجه، پل (ارتباط) و یا یک بیان مسئله‌ی بحث‌برانگیز نگاهی خواهیم داشت. در این درس سه مورد از رایجترین روشهای جلب توجه را به طور ویژه تعریف کرده و مثالهایی ارائه می‌کنیم.

  • زمان مطالعه 7 دقیقه
  • سطح خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

ترجمه‌ی درس

اهمیت مقدمه

آیا اولین قرار ملاقات عاشقانه‌تان را به یاد می‌آورید؟ من که یقیناً آن را یادم هست. وقتی داشتم با احتیاط ماشین پدرم را دنده عقب از ورودی خانه بیرون می‌بردم تا به اولین قرار ملاقات عاشقانه‌ی واقعی‌ام برسم، آخرین حرفی که مادر هیجان‌زده‌ام داد می‌زد و می‌گفت این بود: یادت باشه… دو بار فرصت نداری که اولین تأثیر رو روی کسی داشته باشی!

این قول معروف در نوشتن هم صدق می‌کند اما به اندازه‌ی اولین قرار ملاقات عاشقانه هیجان‌آور نیست. یک نویسنده هیچگاه دو بار فرصت جلب توجه خواننده‌اش را ندارد. ما اغلب اوقات بخش اعظم توجهمان را به متن مقاله معطوف می‌کنیم و یک مقدمه‌ی باکیفیت را جملاتی ضروری و عجولانه یا اندیشه‌ای ثانویه می‌پنداریم که بعداً باید به آن پرداخت. با اینحال من اینجا هستم که به شما بگویم اینکار اشتباه است. شاید بخواهید اندیشه‌ای نو را به اطلاع مردم دنیا برسانید اما اگر نتوانید در چند جمله‌ی ابتدایی توجه خواننده را جلب کنید، شاید کسی به اندیشه‌ی شما توجه نکند. شما می‌توانید با دنبال کردن سه گام ساده‌ی من نوشته‌ی خود را یک گام به جلو برده و اطمینان یابید خوانندگان به حرفی که برای گفتن دارید، علاقه دارند.

قواعد مقدمه

  1. مقاله‌تان حتماً دارای چیزی برای جلب توجه خواننده باشد.
  2. برای هدایت خواننده از آن وسیله‌ی جلب توجه به مسئله‌ی اصلی مقاله حداقل از یک جمله ارتباطی استفاده کنید.
  3. همیشه کنترل کنید که بیان مسئله، آخرین جمله‌ی مقدمه و قابل‌بحث بوده و مسیر مقاله‌تان را به وضوح تعیین نماید.

انواع ابزارهای جلب توجه

رومئوی عاشق پیشه‌ی ما به تازگی مقاله‌ای درباره‌ی گذاشتن قرار ملاقات در عصر شبکه‌های اجتماعی را به عنوان تکلیف تعیین کرده است که امیدوار است شامل زمانی ارزشمند با لوری جذاب باشد. پس از جمع‌آوری منابع و یادداشت برداری، نوبت تدوین مقدمه می‌شود.

ابزار جلب توجه اولین چیزی است که خواننده با آن روبرو می‌شود و کار شما به عنوان نویسنده این است که توجه خواننده را جلب کرده و آنها را وادار به ادامه‌ی خواندن نمائید. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد اما بیائید به محبوبترین آنها بپردازیم: از یک آمار شگفت‌آور استفاده کنید.

می‌توانم به شما اطمینان دهم که جمله‌ی مقاله‌ی من درباره‌ی قرار ملاقات عاشقانه و شبکه‌های اجتماعی است نه توجه مرا جلب و نه مرا وادار به ادامه‌ی خواندن می‌کند. با اینحال اطلاع از اینکه 68 درصد از نوجوانان که قرار ملاقاتهای عاشقانه دارند، می‌گویند دوست‌پسر یا دوست‌دخترشان عکسهای شرم‌آوری از آنها در اینترنت منتشر کرده‌اند موجب فکرکردن من درباره قرار ملاقات در عصر شبکه‌های اجتماعی شده و از دیدگاه آداب معاشرت، به نبایدهایی درباره رابطه‌ی رومئو و لوری جذاب مربوط می‌شود. مثل همیشه یادتان نرود منبع آمار را ذکر کنید تا اصالت آن حفظ شود.

همچنین می‌توانید نقل قولی را با آن تلفیق کنید. یکی از راه‌های فوق‌العاده برای جلب توجه خواننده این است که محتوای نوشته را به خواننده مرتبط سازید. رومئو هنگام تحقیق با داستان دختر نوجوانی مواجه شده بود که دوست‌پسرش عکس شرم‌آوری از او به طور آنلاین برایش فرستاده بود و وقتی از آن دختر پرسیدند این مسئله چه احساسی در او بوجود آورد، او گفت: این کار هم از لحاظ روحی و هم جسمی به من آسیب زد. باعث وحشت من و از بین رفتن تمام اعتمادم شد. باعث شد حالم بد شود و احساس پوچی کنم (به نقل از هیندوجا، 2010).

شاید من به عنوان یک خواننده ندانم این دختر خاص چه احساسی را تجربه کرده، اما به یقین می‌توانم با او همدردی کنم. رومئو هم وقتی هوس می‌کند از لوری جذاب در حال ملچ ملوچ کردن ماکارونی تند خود دزدکی عکس بگیرد، این مسئله را به یاد می‌آورد.

در نهایت سوال تفکربرانگیزی بپرسید . درست همانطور که جمله‌ی مقاله‌ی من درباره‌ی قرار ملاقات و شبکه‌های اجتماعی است، توجه کسی را جلب نمی‌کند، پرسیدن این سوال نیز همین طور است: آیا تاکنون چیزی درباره‌ی قرار ملاقاتهای عاشقانه و شبکه‌های اجتماعی شنیده‌اید؟ به احتمال زیاد خواننده‌تان‌ یکی دو چیز درباره قرار ملاقات عاشقانه می‌داند و اینکه از او این را بپرسید، آنها را درباره موضوع به هیجان نمی‌آورد. طرح این سوال چطور است: آیا نیازی روانی در ما وجود دارد که برای افزایش اعتماد به نفس خود کس دیگری را تخریب کنیم؟ وای! حالا این سوال مرا وادار به تفکر کرده و مانند راهی بدون توقف به مقاله‌ای عمل می‌کند که می‌دانیم درباره مخاطرات نشر آنلاین تصاویر شرم‌آور نوشته شده است.

پل ( ارتباط )

پس از آنکه توجه مخاطب را جلب کردید، درباره پلی که دو سوی رودخانه را به هم متصل می‌کند، فکر کنید. کار شما این است که خواننده را از سوی الف یا جلب توجه به سوی ب یعنی بیان مسئله ببرید. جمله یا جملاتی که بین این‌ها قرار می‌گیرند، کاملاً درست و بجا پل نامیده می‌شوند.

رومئو به خواست خود از آمار برای شروع تازه‌ترین مقاله‌اش استفاده کرد. پل او ایده‌ی این آمار و ارقام را توسعه می‌دهد تا خواننده را به سوی مسئله (یا فرض اصلی) سوق دهد و این کار مسیر کل مقاله را تعیین می‌کند.

68% of the dating teenagers say that their boyfriends/girlfriends have posted their embarrassing picture on the internet (Bhati, 2011). We live in a time when most everyone has immediate access to a camera through our cell phones, and therefore the ability to instantly publish a picture for the world to see. Over the past decade, we’ve been forced to expand our dating etiquette conversation beyond opening doors and sending flowers to times it is and is not appropriate to post pictures of our love interests online.

دیدید رومئو اینجا چه کرد؟ او توجه مخاطبش را جلب کرد و سپس با معرفی قابلیت دنیای مدرن در نشر آنلاین اطلاعات، آنها را به ایده‌ی گذاشتن قرار ملاقات در عصر شبکه‌های اجتماعی سوق داد.

بیان مسئله

حالا تنها کاری که رومئو باید برای تکمیل یک مقدمه‌ی باکیفیت انجام دهد این است که استدلال و مسیر مقاله‌اش را که همان مسئله است، تعیین نماید. یادتان باشد بیان مسئله حتماً باید آخرین جمله‌ی مقدمه و قابل‌بحث باشد. جمله‌ی این مقاله درباره قرار ملاقات و شبکه‌های اجتماعی خواهد بود نه تنها ضعیف است، بلکه گزارشی درباره موضوع ارائه می‌دهد. یک گزارش فقط مقداری اطلاعات درباره‌ی موضوعی خاص ارائه کرده و آن اطلاعات را بدون برداشتی منحصر به فرد از موضوع عرضه می‌کند. با این حال مسئله نشان دهنده‌ی استدلالی است که نویسنده در تحقیق خود ارائه خواهد کرد و مسیر مقاله را پیش‌نمایی می‌کند.

جمله ی زیر به جای اینکه فقط موضوعی را معین کند، یک بیان مسئله‌ی واقعی است:

In this age of social media, dating teens must be aware of the dangers posed by posting pictures online, remain aware of the potential consequences of such posts, and strive to preserve the integrity of both parties by keeping sensitive photos off line.

باز هم رومئوی جوان ما موفق شد. این مسئله نه تنها برداشتی منحصر به فرد از موضوع ارائه می‌دهد، خوانندگان می‌توانند ایده‌ی اصلی هر یک از پاراگرافهای مقاله‌ی رومئو را تشخیص دهند. می‌دانیم که او قرار است به مخاطرات و پیامدهای انتشار آنلاین و همچنین داشتن وجهه‌ای مثبت در محیط مجازی بپردازد.

به همین راحتی دوستان. سه مرحله‌ی ساده برای نوشتن یک مقدمه‌ی باکیفیت برای مقاله‌ی بعدی شما: جمله‌ی آغازین، جمله‌ی پل (ارتباط) و بیان مسئله.

هدف درس

پس از تماشای این درس باید بتوانید با استفاده از جمله‌ی آغازین، پل، و بیان مسئله برای یک مقاله پاراگراف مقدمه‌ی جالب توجهی بنویسید.

متن انگلیسی درس

The Importance of an Introduction

Do you remember your first date? I certainly do. As I cautiously backed dad’s car down the driveway for my first real date, the last thing I heard was my anxious mother calling, ‘Remember…you never get a second chance to make a first impression!’

While perhaps not nearly as exciting as a first date, the same adage is applicable to writing. An author never gets a second chance to capture the attention of his or her reader. We often focus the majority of our attention on the body of an essay, neglecting a quality introduction as either just a few necessary rushed sentences or an afterthought to be filled in later. However, I’m here to tell you that’s a mistake. You may have a ground-breaking idea to share with the world, but if you can’t engage readers within the first few sentences, your ideas may be lost. By following my three simple steps, you can take your writing to the next level and assure that readers are interested in what you have to say.

Rules of Introductions

  1. Be sure your essay contains an attention getter to draw in your readers.

  2. Use at least one sentence as a bridge to ‘walk’ your readers from that attention getter to the main idea of your essay, or the thesis.

  3. Always check that your thesis statement is the last sentence of your introduction, it’s arguable, and clearly lays out the direction of your essay.

Types of ‘Attention Getters’

Our romantic Romeo has recently been assigned a paper on dating in the age of social media, which he hopes will involve some quality time with the luminous Laurie. After gathering his sources and taking notes, the time comes to draft an introduction.

The attention getter is the first thing your readers encounter, and your job as a writer is to capture their attention and make them want to keep reading. Now, there are several ways we can do this, but let’s look at the most popular: Use a shocking statistic .

I can assure you that: ‘My paper is about dating and social media’ neither gets my attention nor does it make me want to read further. However, learning that ‘68% of dating teenagers say that their boyfriends/girlfriends have posted their embarrassing pictures on the internet’ gets me thinking about dating in the age of social media, and, in terms of etiquette, relates to a definite ‘don’t do’ for Romeo’s relationship with the luminous Laurie. As always, don’t forget to cite your statistic for authenticity.

You can also integrate a quote . A great way to capture the readers’ attention is to make the content of your writing relatable to the reader. During his research, Romeo came across the story of a teenage girl whose boyfriend posted an embarrassing picture of her online, and when asked how that made her feel, she responded, ‘It makes me hurt both physically and mentally. It scares me and takes away all my confidence. It makes me feel sick and worthless’ (qtd. in Hinduja, 2010).

As a reader I may not know what this particular girl went through, but I can certainly feel empathy for her situation. Romeo would do well to remember this when he’s tempted to snap a picture of the luminous Laurie slurping her spicy spaghetti.

Finally, ask a thought-provoking question . Just like ‘My paper is about dating and social media’ won’t work as an attention getter, simply asking the question ‘Have you ever heard of dating in the age of social media?’ won’t work either. Chances are your readers know a thing or two about dating, and just asking if they do doesn’t get them excited about the topic. How about posing the question: ‘Could there be a deep psychological need within us to boost our own confidence by putting other people’s down?’ Wow! Now this question makes me think and acts as a perfect segue way for a paper that we know will involve the dangers of posting embarrassing pictures online.

The Bridge

Once you’ve captured the attention of your audience, think about a bridge crossing the rough rapids of a river. Your job is to take readers from side A, or the attention getter, to side B, the thesis statement. The sentence or two between these are identified as, no coincidence, the bridge .

Romeo chose to use a statistic to begin his most recent essay. His bridge expands on the idea of the attention getter to bring readers to the thesis, which lays out the direction of his entire essay.

68% of the dating teenagers say that their boyfriends/girlfriends have posted their embarrassing picture on the internet (Bhati, 2011). We live in a time when most everyone has immediate access to a camera through our cell phones, and therefore the ability to instantly publish a picture for the world to see. Over the past decade, we’ve been forced to expand our dating etiquette conversation beyond opening doors and sending flowers to times it is and is not appropriate to post pictures of our love interests online.

See what Romeo did there? He captured the attention of his audience and led them to the idea of dating in the age of social media by introducing the modern ability to instantly post information online.

The Thesis Statement

Now all that is left for Romeo to complete a quality introduction is to identify the argument and direction of his essay, otherwise known as the thesis . Remember, it’s crucial that your thesis be the last sentence of the introduction, and it’s arguable. ‘This paper will be about dating and social media’ is not only poorly written, it sets up a report on the topic. A report simply compiles a bunch of information on a particular topic and presents that information to the readers without a unique take on the topic. However, a thesis identifies the argument a writer will present through his/her research and previews the direction of the essay.

Unlike simply identifying a topic, the following sentence is an actual thesis:

In this age of social media, dating teens must be aware of the dangers posed by posting pictures online, remain aware of the potential consequences of such posts, and strive to preserve the integrity of both parties by keeping sensitive photos off line.

Again, success for our young Romeo. Not only does this thesis present an arguable take on the subject, readers can see the main idea of each body paragraph in Romeo’s essay. We know he’ll address the dangers and consequences of posting online as well as the importance of maintaining a positive reputation in cyber space.

So there you have it, folks. Three simple steps for writing a quality introduction for your next essay: introduction sentence, bridge sentences, and thesis statement.

Lesson Objective

After watching this lesson, you should be able to construct an engaging introductory paragraph of an essay using an introduction sentence, bridge, and thesis statement.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.