مقدمه مقاله- مسئله را بنویسید و مخاطب را جلب کنید

توضیح مختصر: ما به اهمیت پاراگراف مقدمه و جلب مخاطب از طریق استفاده از روشهای جلب توجه، پل (ارتباط) و یا یک بیان مسئله‌ی بحث‌برانگیز نگاهی خواهیم داشت. در این درس سه مورد از رایجترین روشهای جلب توجه را به طور ویژه تعریف کرده و مثالهایی ارائه می‌کنیم.

زمان مطالعه: 12 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

اهمیت مقدمه

آیا اولین قرار ملاقات عاشقانه‌تان را به یاد می‌آورید؟ من که یقیناً آن را یادم هست. وقتی داشتم با احتیاط ماشین پدرم را دنده عقب از ورودی خانه بیرون می‌بردم تا به اولین قرار ملاقات عاشقانه‌ی واقعی‌ام برسم، آخرین حرفی که مادر هیجان‌زده‌ام داد می‌زد و می‌گفت این بود: یادت باشه… دو بار فرصت نداری که اولین تأثیر رو روی کسی داشته باشی!

این قول معروف در نوشتن هم صدق می‌کند اما به اندازه‌ی اولین قرار ملاقات عاشقانه هیجان‌آور نیست. یک نویسنده هیچگاه دو بار فرصت جلب توجه خواننده‌اش را ندارد. ما اغلب اوقات بخش اعظم توجهمان را به متن مقاله معطوف می‌کنیم و یک مقدمه‌ی باکیفیت را جملاتی ضروری و عجولانه یا اندیشه‌ای ثانویه می‌پنداریم که بعداً باید به آن پرداخت. با اینحال من اینجا هستم که به شما بگویم اینکار اشتباه است. شاید بخواهید اندیشه‌ای نو را به اطلاع مردم دنیا برسانید اما اگر نتوانید در چند جمله‌ی ابتدایی توجه خواننده را جلب کنید، شاید کسی به اندیشه‌ی شما توجه نکند. شما می‌توانید با دنبال کردن سه گام ساده‌ی من نوشته‌ی خود را یک گام به جلو برده و اطمینان یابید خوانندگان به حرفی که برای گفتن دارید، علاقه دارند.

قواعد مقدمه

  1. مقاله‌تان حتماً دارای چیزی برای جلب توجه خواننده باشد.
  2. برای هدایت خواننده از آن وسیله‌ی جلب توجه به مسئله‌ی اصلی مقاله حداقل از یک جمله ارتباطی استفاده کنید.
  3. همیشه کنترل کنید که بیان مسئله، آخرین جمله‌ی مقدمه و قابل‌بحث بوده و مسیر مقاله‌تان را به وضوح تعیین نماید.

انواع ابزارهای جلب توجه

رومئوی عاشق پیشه‌ی ما به تازگی مقاله‌ای درباره‌ی گذاشتن قرار ملاقات در عصر شبکه‌های اجتماعی را به عنوان تکلیف تعیین کرده است که امیدوار است شامل زمانی ارزشمند با لوری جذاب باشد. پس از جمع‌آوری منابع و یادداشت برداری، نوبت تدوین مقدمه می‌شود.

ابزار جلب توجه اولین چیزی است که خواننده با آن روبرو می‌شود و کار شما به عنوان نویسنده این است که توجه خواننده را جلب کرده و آنها را وادار به ادامه‌ی خواندن نمائید. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد اما بیائید به محبوبترین آنها بپردازیم: از یک آمار شگفت‌آور استفاده کنید.

می‌توانم به شما اطمینان دهم که جمله‌ی مقاله‌ی من درباره‌ی قرار ملاقات عاشقانه و شبکه‌های اجتماعی است نه توجه مرا جلب و نه مرا وادار به ادامه‌ی خواندن می‌کند. با اینحال اطلاع از اینکه 68 درصد از نوجوانان که قرار ملاقاتهای عاشقانه دارند، می‌گویند دوست‌پسر یا دوست‌دخترشان عکسهای شرم‌آوری از آنها در اینترنت منتشر کرده‌اند موجب فکرکردن من درباره قرار ملاقات در عصر شبکه‌های اجتماعی شده و از دیدگاه آداب معاشرت، به نبایدهایی درباره رابطه‌ی رومئو و لوری جذاب مربوط می‌شود. مثل همیشه یادتان نرود منبع آمار را ذکر کنید تا اصالت آن حفظ شود.

همچنین می‌توانید نقل قولی را با آن تلفیق کنید. یکی از راه‌های فوق‌العاده برای جلب توجه خواننده این است که محتوای نوشته را به خواننده مرتبط سازید. رومئو هنگام تحقیق با داستان دختر نوجوانی مواجه شده بود که دوست‌پسرش عکس شرم‌آوری از او به طور آنلاین برایش فرستاده بود و وقتی از آن دختر پرسیدند این مسئله چه احساسی در او بوجود آورد، او گفت: این کار هم از لحاظ روحی و هم جسمی به من آسیب زد. باعث وحشت من و از بین رفتن تمام اعتمادم شد. باعث شد حالم بد شود و احساس پوچی کنم (به نقل از هیندوجا، 2010).

شاید من به عنوان یک خواننده ندانم این دختر خاص چه احساسی را تجربه کرده، اما به یقین می‌توانم با او همدردی کنم. رومئو هم وقتی هوس می‌کند از لوری جذاب در حال ملچ ملوچ کردن ماکارونی تند خود دزدکی عکس بگیرد، این مسئله را به یاد می‌آورد.

در نهایت سوال تفکربرانگیزی بپرسید . درست همانطور که جمله‌ی مقاله‌ی من درباره‌ی قرار ملاقات و شبکه‌های اجتماعی است، توجه کسی را جلب نمی‌کند، پرسیدن این سوال نیز همین طور است: آیا تاکنون چیزی درباره‌ی قرار ملاقاتهای عاشقانه و شبکه‌های اجتماعی شنیده‌اید؟ به احتمال زیاد خواننده‌تان‌ یکی دو چیز درباره قرار ملاقات عاشقانه می‌داند و اینکه از او این را بپرسید، آنها را درباره موضوع به هیجان نمی‌آورد. طرح این سوال چطور است: آیا نیازی روانی در ما وجود دارد که برای افزایش اعتماد به نفس خود کس دیگری را تخریب کنیم؟ وای! حالا این سوال مرا وادار به تفکر کرده و مانند راهی بدون توقف به مقاله‌ای عمل می‌کند که می‌دانیم درباره مخاطرات نشر آنلاین تصاویر شرم‌آور نوشته شده است.

پل ( ارتباط )

پس از آنکه توجه مخاطب را جلب کردید، درباره پلی که دو سوی رودخانه را به هم متصل می‌کند، فکر کنید. کار شما این است که خواننده را از سوی الف یا جلب توجه به سوی ب یعنی بیان مسئله ببرید. جمله یا جملاتی که بین این‌ها قرار می‌گیرند، کاملاً درست و بجا پل نامیده می‌شوند.

رومئو به خواست خود از آمار برای شروع تازه‌ترین مقاله‌اش استفاده کرد. پل او ایده‌ی این آمار و ارقام را توسعه می‌دهد تا خواننده را به سوی مسئله (یا فرض اصلی) سوق دهد و این کار مسیر کل مقاله را تعیین می‌کند.

68% of the dating teenagers say that their boyfriends/girlfriends have posted their embarrassing picture on the internet (Bhati, 2011). We live in a time when most everyone has immediate access to a camera through our cell phones, and therefore the ability to instantly publish a picture for the world to see. Over the past decade, we’ve been forced to expand our dating etiquette conversation beyond opening doors and sending flowers to times it is and is not appropriate to post pictures of our love interests online.

دیدید رومئو اینجا چه کرد؟ او توجه مخاطبش را جلب کرد و سپس با معرفی قابلیت دنیای مدرن در نشر آنلاین اطلاعات، آنها را به ایده‌ی گذاشتن قرار ملاقات در عصر شبکه‌های اجتماعی سوق داد.

بیان مسئله

حالا تنها کاری که رومئو باید برای تکمیل یک مقدمه‌ی باکیفیت انجام دهد این است که استدلال و مسیر مقاله‌اش را که همان مسئله است، تعیین نماید. یادتان باشد بیان مسئله حتماً باید آخرین جمله‌ی مقدمه و قابل‌بحث باشد. جمله‌ی این مقاله درباره قرار ملاقات و شبکه‌های اجتماعی خواهد بود نه تنها ضعیف است، بلکه گزارشی درباره موضوع ارائه می‌دهد. یک گزارش فقط مقداری اطلاعات درباره‌ی موضوعی خاص ارائه کرده و آن اطلاعات را بدون برداشتی منحصر به فرد از موضوع عرضه می‌کند. با این حال مسئله نشان دهنده‌ی استدلالی است که نویسنده در تحقیق خود ارائه خواهد کرد و مسیر مقاله را پیش‌نمایی می‌کند.

جمله ی زیر به جای اینکه فقط موضوعی را معین کند، یک بیان مسئله‌ی واقعی است:

In this age of social media, dating teens must be aware of the dangers posed by posting pictures online, remain aware of the potential consequences of such posts, and strive to preserve the integrity of both parties by keeping sensitive photos off line.

باز هم رومئوی جوان ما موفق شد. این مسئله نه تنها برداشتی منحصر به فرد از موضوع ارائه می‌دهد، خوانندگان می‌توانند ایده‌ی اصلی هر یک از پاراگرافهای مقاله‌ی رومئو را تشخیص دهند. می‌دانیم که او قرار است به مخاطرات و پیامدهای انتشار آنلاین و همچنین داشتن وجهه‌ای مثبت در محیط مجازی بپردازد.

به همین راحتی دوستان. سه مرحله‌ی ساده برای نوشتن یک مقدمه‌ی باکیفیت برای مقاله‌ی بعدی شما: جمله‌ی آغازین، جمله‌ی پل (ارتباط) و بیان مسئله.

هدف درس

پس از تماشای این درس باید بتوانید با استفاده از جمله‌ی آغازین، پل، و بیان مسئله برای یک مقاله پاراگراف مقدمه‌ی جالب توجهی بنویسید.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 4 در فصل 7 از دوره زیر هستید:

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

1. بازگویی سخنان دیگران بدون سرقت ادبی

2. چطور به سرعت مقاله ای عالی بنویسیم

3. چطور یک طرح کلی بنویسیم

4. مقدمه مقاله- مسئله را بنویسید و مخاطب را جلب کنید 👁

6. بیان مسئله چیست؟

7. چطور یک بیان مسئله بنویسیم

8. چگونه در یک مقاله بحثی ترتیب دهیم

9. چگونه مقاله ای با متنی قوی بنویسیم

10. چطور مقاله خود را متمرکز کرده و به سوال (که خواسته یک مقاله بنویسیم) پاسخ دهیم.

11. چطور با انتخاب و توسعه یک جاذبه توجه خواننده را جلب کنیم

12. چطور یک مقاله شخصی بنویسیم

13. چطور یک مقاله را از لحاظ املایی و دستوری غلط گیری کنیم

14. چطور محتوای مقاله را ویرایش کرده و ارتقا دهیم