چطور یک بیان مسئله بنویسیم

دوره: تافل iBT / فصل: کمک به نگارش مقاله / درس 7

تافل iBT

9 فصل | 96 درس

چطور یک بیان مسئله بنویسیم

توضیح مختصر

حیران مانده اید که بیان مسئله چیست؟ نگارش مسئله یا فرضی عالی نیاز به جادو یا بخت و اقبال ندارد بلکه نیاز به چند جز اساسی دارد که در درسی که در اداممه می آید، به شما ارائه می دهیم.

  • زمان مطالعه 7 دقیقه
  • سطح سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

ترجمه‌ی درس

توضیح مسئله یا فرض اصلی

شما به احتمال زیاد تا حالا فهمیده اید که مسئله یا فرض اصلی چیست. اگر نفهمیده اید، بروید و درس بیان مسئله یا فرض اصلی چیست را تماشا کنید. جدی می گویم. منتظر چه هستید؟ بروید! دِهَه!

بسیار خوب اما برای بقیه، بگذارید خلاصه وار بگویئم که مسئله یا فرض چه کار می کند و سپس آنچه را که موجب دقیق عمل کردن آن می شود، به قسمتها کوچکتر تقسیمک نیم تا شما هم بتوانید مسئله یا فرض خوبی بنویسید. امروز تصمیم گرفته ایم به سراغ دوستمان (و جنگاورمشهور اسطوره های یونان) تزئوس، یعنی تیسس برویم. او ما را در خارج شدن از هزارتوی نوشتن یک بیان مسئله ی خود یاری خواهد کرد. مگه نه تزئوس؟

Kanoume!

بله. بریم سروقتش.

هاها! درسته، تزئوس. اما فکر کنم بهتره بگذاری از اینجا شروع کنم.

یک مسئله یا فرض قوی سه کار انجام می دهد:

  1. سوالی را جواب می دهد و ادعایی را مطرح می کند که باید ثابت شود.
  2. به مخاطب می گوید باید در ادامه ی مقاله انتظار چه چیزی را داشته باشد.
  3. خاص و جزئی است.

حالا چگونگی بیان این سه جزء به نوع مقاله ای بستگی دارد که از شما خواسته اند بنویسید، پس بیائید به چند موقعیت نگاهی بیاندازیم.

وقتی یک سوال مقاله به شما داده اند

برای داشتن معیار اول، قبل از آنکه به سوالی که از شما پرسیده شود، جواب بدهید باید احساسی را که نسبت به سوال دارید برای خود تعیین کنید. به عبارت دیگر کمی فکر کنید تا ببینید آیا موافق هستید یا مخالف.

پس بگذارید بگوئیم که سوال شما به قرار زیر است:

There is no great success without failure.’ - Develop an essay that explains how much you agree or disagree with the previous statement using examples from your reading, experiences, or observations.

بدون شکست، هیچ موفقیت بزرگی حاصل نمی شود- مقاله ای بنویسید که با استفاده از مثالهایی از کتابهایی که خوانده اید، تجارب و یا مشاهداتتان، میزان موافقت یا مخالفت شما را با جمله ی ذکر شده توضیح دهد.

ابتدا تعیین کنید که آیا با جمله موافقید یا مخالف. شاید به نظر شما فقط پیروزی اهمیت دارد و یا اینکه فکر می کنید شکست نیز مزایای خودش را دارد. نظر تو چیست تزئوس؟

Phainomai tous kalistous logous einai… (یک هیولای مینوتار تزئوس را دنبال می کند)

شاید حالتهای بینابینی وجود داشته باشد- حرف زدن درباره آن نیز ایرادی ندارد- اما مسئله یا فرض باید دیدگاه شما را بیان کند. پس به تبعیت از فرمول مسئله ی قدرتمند، مسئله ی خود را مطرح خواهیم کرد.

Success is defined by winning, not failure, but failure is an essential part of learning to succeed.

آیا این مسئله سه شرط ذکر شده را دارد؟ به نظر می رسد سوال را جواب داده است- به نظر نویسنده شکست مجاز و خوب است- و به نظر می رسد ادعایی مطرح کرده که باید اثبات شود- بدین صورت که که چرا برای موفقیت حیاتی است. مخاطب می تواند انتظار مقاله ای درباره شکست داشته باشد اما کمی وسیع است و خاص و جزئی نیست. کمی بعدتر به نحوه ی اصلاح این مسئله یا فرض خواهیم پرداخت.

وقتی سوالی به شما نداده اند

اگر سوالی به شما نداده اند یا جمله ی مبهمی داده اند- باز هم بیان مسئله همان نقشی را دارد که قبلاً گفتیم. تنها تفاوتش این است که خودتان باید هم به سوال برسید و هم به جواب آن (یعنی مسئله).

فرض کنید معلم از شما خواسته در یک مقاله معنای داستان تزئوس و مینوتار را بررسی کنید. بدون داشتن جهت، از اینجا به کدام سو می روید؟ خوب، ابتدا باید داستام موضوع را مطالعه کرده و استدلالی قانع کننده داشته باشید. شاید به این نتیجه برسید که تزئوس نماد انقلاب است و هزارتو نشاندهنده ی دشواری های راهگشایی در سیاست و مینوتار نماینده ی هیولایی است که در درون تمامی حکومتها نهفته است.

با داشتن این نمادها شاید این سوال را مطرح کنید: آیا داستان تزئوس و مینوتار نشاندهندهی چیزی بیش از یک اسطوره معمولی است؟ و به این نتیجه برسید که بله، هر یک از شخصیتهای اصلی و چالش داستان نشان از چیزی درباره فرایند انقلاب دارد. سپس جزئیات را تعیین می کنید- تزئوس یک انقلابی است، هزارتو نشاندهنده ی دشواری های راهگشایی در سیاسی و غیره هستند. پس بیان مسئلهی نهاییتان چیزی شبیه به این خواهد بود:

The tale of Theseus and the Minotaur is a metaphor for revolution, with Theseus, the Minotaur, and the labyrinth each symbolizing a different aspect of the process of social upheaval.

داستان تزئوس و مینوتار استعاره ای انقلاب است و در آن تزئوس، مینوتار و هزارتو هر یک نماد جنبه ای متفاوت از فرایند دگرگونی اجتماعی هستند .

این مسئله یا فرض سوالی را که نویسنده طرح کرده جواب می دهد و ادعایی را مطرح می کند که باید ثابت شود (داستان نماد چیست و چگونه)، به خواننده امکان می دهد بفهمد که در ادامه درباره چه چیزی بحث خواهد شد و سپس چندین بخش از جزئیات ارائه می شود (می فهمیم که قرار است درباره سه نماد اصلی و نحوه ارتباطشان با دگرگونی اجتماعی صحبت کنیم)و این مسئله را به درد بخور می سازد.

نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که شما نباید لقمه ای بزرگتر از دهانتان بردارید و این یکی دیگر از دلایل جزئی و خاص بودن مسئله است. بحث درباره نمادهای یک داستان کوتاه در یک مقاله ی کوتاه یا متوسط مناسب است. بحث درباره ی تمامی موارد نمادگرایی در دیوان رزمنامه ای مانند ایلیاد برای کیک تاب کامل متناسب است. اگر مسئه تان بسیار کلی به نظر می رسد، راهی برای جزئی تر کردن آن بیابید.

اصلاح مسئله یا فرض اصلی

هیچ مسئله ای از اول بدون اشکال نیست اما در یک آزمون زمانمند که شاید فقط 30 دقیقه تا یک ساعت زمان داشته باشید تا ذهن‌اگیزی کرده، مقاله خود را سازماندهی نموده، نوشته و اصلاح نمائید- شاید مجبور شوید اولین بار که آن می نویسید درست و بی خطا بنویسید. با اینحال در زمانهای دیگر باید مسئله خود را اصلاح نمائید.

هنگام اصلاح مسئله از خود بپرسید:

  • آیا مسئله استدلالی را مطرح می کند که خواننده ی من بتواند با آن مخالفت کند؟ استدلالهای متعدد خواننده را گیج می کنند و او نمی فهمد معنای اصلی مقاله تان چیست.
  • ایا این مسئله به من امکان می دهد در فضایی که در اختیارم گذاشته اند، استدلالم را بی کم و کاست مطرح کنم؟ اگر اینطور نیست باید موضوع خود را خلاصه تر و موجزتر نمائید.
  • آیا این مسئله ارزش بیان شدن را دارد؟ اغلب اوقات این مرحله از قلم می افتد اما مهم است. اگر استدلالی که می خواهید مطرح کنید عجیب یا غیرمنتظره است، اشکالی ندارد، اما باید سخت تلاش کنید که آن را توجیه نمائید.

بگذارید مسئله قبلی را امتحان کنیم و ببینیم آیا می توانیم آن را بهتر کنیم.

Success is defined by winning, not failure, but failure is an essential part of learning to succeed.

این جمله بحث خاصی را به این قرار مطرح می کنید: اینکه شکست بخش مهمی از یادگرفتن موفقیت است-پس به نظر می رسد اولین مشخصه را دارد. این جمله اساساً بیان سوال به گونه ای دیگر است و ایرادی هم ندارد حتی اگر خیلی هم هیجان انگیز هم نباشد.

مشخصه ی دوم چطور؟ آیا می توانید بحث را کاملاً توضیح دهید؟ من که اینطور فکر نمی کنم، مگر این که تمامی شکستهایی را که احتمالاً در زندگی داشته اید و دلیل خوب بودنشان برای شما را توضیح دهید. شما قرار است جزئی تر شوید. یعنی درست است که این فرض ارزش صحبت کردن دارد اما مطمئناً بسیار وسیع است. بگذارید سعی کنیم جزئی تر شویم.

Michael Jordan, President Abraham Lincoln, and a group of Singaporean scientists all have one thing in common: They think that failure is not only normal, but necessary for success - and you should too.

این فرض سوالی که نویسنده مطرح کرده بود، جواب می دهد، ادعایی طرح می کند که نیاز به اثبات دارد. دیدگاهش این است که شکست برای موفقیت لازم است و حتی مستقیماً به خواننده می کوید که او نیز باید همین باور را داشته باشد و بدین ترتیب خواننده را به سوی مقاله می کشاند. این فرض همچنین سه (فرد نه زوج) مثال خاص می زند که می فهمید قرار است در مقاله صحبت کنند. این ترکیب از جزئیات و به چالش کشیدن خواننده موجب تأثیرگذاری فرض یا مسئله می شود.

خلاصه درس

یادتان باشد یک فرض یا مسئله ی عالی و خوش ترکیب (و اصلاح شده):

  1. سوالی را پاسخ می دهد و بحثی مطرح می کند.
  2. انتظارات خواننده را تعیین می کند.
  3. یک نکته اصلی و اساسی دارد و چیزی بیش از فضا و چارچوبی که برایش تعیین کرده اند، بیان نمی کند.
  4. جزئی و ملموس است.
  5. ارزش صحبت کردن دارد و به خوبی می توان درباره اش بحث کرد.

اهداف درس

پس از تماشای این درس باید بتوانید:

سه مشخصه لازم یک فرض یا مسئله قوی را تشریح کنید.

نحوه ی نوشتن یک مسئله هنگامی که سوالی به شما می دهند و یا نمی دهند را توضیح دهید.

نحوه اصلاح یک مسئله را درک کنید.

متن انگلیسی درس

The Thesis Explained

Presumably you know what a thesis is by now. If not, go and watch ‘What is a Thesis Statement?’ Seriously, what are you waiting for? Go! Yeesh.

Okay, for the REST of you, let’s recap what a thesis does, and then we’ll break down what makes it tick so you can duplicate it. Today we’ve decided to kick it old school with our pal (and famous Greek mythological warrior) Theseus, the thesis… guy. He’ll help lead us down the LABYRINTH of writing a good thesis. Are you ready, Theseus?

Kanoume!

Haha! That’s right, Theseus. But I think you’d better let me take it from here.

A strong thesis does three things:

  1. Answers a question with a claim that needs to be proved.

  2. Tells the audience what to expect in the rest of your essay going forward.

  3. Is specific.

Now, how you express these three elements depends on the type of essay you’re being asked to write, so let’s look at a couple of situations.

When You’re Given an Essay Prompt

To answer the first point, before you can answer the question posed by the prompt, you have to answer how you feel about the question for yourself. In other words, do a little brainstorming to see if you agree or disagree.

So let’s say your prompt is as follows:

‘There is no great success without failure.’ - Develop an essay that explains how much you agree or disagree with the previous statement using examples from your reading, experiences, or observations.

First, decide whether you agree or disagree with the prompt. Maybe you think winning is all that matters, or maybe you think failing has its own virtues. What do you think, Theseus?

Phainomai tous kalistous logous einai… (Theseus is chased off by a Minotaur.)

Maybe there are shades of grey in between - it’s okay to talk about that, too - but your thesis is going to tell us YOUR position. So, following the formula for a strong thesis, we’ll try our own.

Success is defined by winning, not failure, but failure is an essential part of learning to succeed.

Does this satisfy the three requirements? It appears to answer the question - the writer thinks that failure is permissible and good - and it appears to make a claim that needs to be proved - namely, why it’s essential to success. The audience can expect an essay about failure, but it’s a little broad and lacks specifics. We’ll address how to revise this thesis a little bit later.

When You’re Not Given an Essay Prompt

If you’re not given an essay prompt - or are given a more ambiguous one - a thesis statement still serves the exact same purpose we’ve already laid out. The only difference is that you’re coming up with both the question (the prompt) and the answer (the thesis) on your own.

Let’s say your teacher asks you to discuss the meaning of the story of Theseus and the Minotaur in an essay. Without any other direction, where do you go from there? Well, first you have to research the topic story and try to develop a persuasive argument. Maybe you decide that Theseus is a symbol of revolution, and that the labyrinth represents the difficulty of navigating politics, and the Minotaur represents the monster that lies at the heart of all governments.

With these symbols in hand, perhaps you ask the question: Is the story of Theseus and the Minotaur representative of something beyond a simple myth? And you decide that yes, each major character and challenge represents something about the process of revolution. Then you narrow down the specifics - Theseus is a revolutionary, the maze represents the difficulty of navigating politics, et cetera - so your eventual thesis looks like this:

The tale of Theseus and the Minotaur is a metaphor for revolution, with Theseus, the Minotaur, and the labyrinth each symbolizing a different aspect of the process of social upheaval.

This thesis answers the question the writer poses and makes a claim that needs to be proved (what the story symbolizes and how), lets the reader know what is going to be discussed, and then gives several specifics (we know we’ll be talking about three major symbols and how they relate to social upheaval and revolution), making this a serviceable thesis.

One thing I should note here is that you shouldn’t try to bite off more than you can chew with your thesis, and that’s another reason why it pays to be specific. Discussing symbolism in a short tale is appropriate for a short or medium-length essay. Discussing all instances of symbolism in an epic-length poem like The Iliad is better suited to a whole book. If your thesis seems too broad, find a way to narrow it down.

Revising Your Thesis

No thesis is born perfect, but during a timed test - where you may have only 30 minutes to an hour to brainstorm, organize, write, and edit your full essay - you may have to try to get it right the first time. All other times, however, you should revise your thesis.

When revising your thesis, ask yourself:

Does the thesis make one argument that my reader can disagree with? Too many arguments will confuse your reader as to what the thrust of your essay is.

Does the thesis allow me to fully explain my argument in the space I’m given? If not, you’ll have to narrow your topic.

Is this thesis worth talking about? This step often gets left out, but it’s important. It’s okay if the argument you want to make is way out in left field, but you have to work extra hard to justify it.

Let’s try the earlier thesis and see if we can make it better.

Success is defined by winning, not failure, but failure is an essential part of learning to succeed.

This appears to make a certain argument - namely, that failure is an important part of learning to succeed - so it appears to satisfy the first category. It’s essentially a slight rephrasing of the prompt, which is okay, even if it’s not very exciting.

What about the second component? Can you fully explain the argument? I don’t think so, unless you’re going to explain every failure you can possibly have in life and why it’s good for you. You’re going to have to be more specific. As it is, the thesis might be worth talking about, but it’s too broad to say for sure. Let’s try being more specific.

Michael Jordan, President Abraham Lincoln, and a group of Singaporean scientists all have one thing in common: They think that failure is not only normal, but necessary for success - and you should too.

This thesis answers the question the writer poses and makes a claim that needs to be proved. It takes the position that failure is necessary for success and even directly confronts the reader that they should believe the same thing, thus pulling the reader into the essay. It also gives three (odd) specific examples up front that you know they’re going to talk about in the essay. This combination of specifics and challenging the reader makes this an effective thesis.

Lesson Summary

Remember that a great, well-written (and revised) thesis:

  1. Answers a question and makes an argument.

  2. Sets the reader’s expectations.

  3. Has one main, overarching point and does not promise more than it can deliver in the space provided.

  4. Is specific and concrete.

  5. Is worth talking about and can be well argued.

Lesson Objectives

After watching this lesson, you should be able to:

Describe the three requirements of a strong thesis

Explain how to write a thesis when you’re given an essay prompt and when you’re not

Understand how to revise a thesis

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.