سرفصل های مهم
آیا می توانید معمای سه خدا را حل کنید
توضیح مختصر
You and your team have crash-landed on an ancient planet. Can you appease the three alien overlords who rule it and get your team safely home? Created by logician Raymond Smullyan, and popularized by his colleague George Boolos, this riddle has been called the hardest logic puzzle ever.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
Translator: sadegh zabihi Reviewer: Nima Pourreza ساخته شده توسط منطق دان: ریموند اسمولیان و عمومی شده توسط همکار او: جرج بولوس، این معما سخت ترین معمای منطقی نامیده شده است.
شما و گروهتان روی یک سیاره باستانی سقوط کردهاید. تنها راه خروج نرم کردن دل سه ارباب بیگانه، تی، اف و آر، با دادن مجسمه درست به آنها است.
متاسفانه شما نمیدانید کی به کی است. از یک کتیبه یاد گرفتهاید که میتوانید سه سوال بله یا خیر بپرسید، که هر کدام از یکی از اربابان پرسیده میشود.
تی همیشه راست میگوید، اف همیشه دروغ میگوید، و آر هربار تصادفی پاسخ میدهد. اما مشکلی هست. شما زبان آنهارا را به اندازهای کشف کردهاید که بتوانید هر سوالی بپرسید، اما نمیدانید کدامیک از کلمات «اوزو» و «اولو» به معنای بله و خیر هستند.
با این وجود چطور میتوانید بیگانهها را از هم تشخیص دهید؟ اگر میخواهید خودتان پاسخ را بیابید در اینجا توقف کنید! جواب در: ۳ ۲ ۱ در ابتدا، معما نه تنها دشوار، بلکه کاملاً غیرممکن به نظر میرسد.
سوال کردن چه فایدهای دارد وقتی نه پاسخ را متوجه میشوید و نه حتی از صحت آن اطلاع دارید؟ اما قابل انجام است. کلید حل معما در طراحی سوال است به نحوی که هر پاسخی به اطلاعات مفیدی منجر شود.
اول از همه، با قرار دادن کلمات «اوزو» و «اولو» در سوال مشکل ندانستن معنی آنها را دور میزنیم، و بعد از آن، اگر هر سوال را با شرایط فرضی مطرح کنیم، دیگر اهمیتی ندارد که بیگانه راست میگوید یا دروغ. برای اینکه متوجه شوید کار چطور انجام میشود، تصور کنید سوال این است که دو به اضافه دو چهار میشود یا نه. به جای اینکه مستقیم بپرسیم، میگوییم، «اگر از شما بپرسم آیا دو به اضافه دو چهار میشود، آیا پاسخ شما «اوزو» خواهد بود؟
اگر «اوزو» به معنای بله باشد و از ارباب تی پرسیده باشیم، او با راستگویی جواب میدهد، «اوزو.» اما اگر از اف پرسیده باشیم چطور؟ خوب، به سوال جاسازی شده جواب خواهد داد «اولو،» یا نه، پس دروغ میگوید و در جواب میگوید «اوزو.
و اگر «اوزو» به معنای نه باشد، پاسخ سوال جاسازی شده «اولو» خواهد بود، و باز تی و اف جواب خواهند داد «اوزو،» و هرکدام دلیل خود را دارند. اگر دراین باره سردرگم شدهاید، علت در ساختار منطقی نهفته است.
پاسخ مثبت در مثبت و منفی در منفی هردو مثبت خواهد بود. حال، میتوانیم مطمئن باشیم اگر سوالی به این شکل از تی یا اف بپرسیم اگر سوال فرضی صحیح باشد هردو «اوزو» پاسخ خواهند داد و اگر غلط باشد «اولو» صرفنظر از اینکه هر کلمه درواقع به چه معنا است. متاسفانه، این کار درباره آر کمکی به ما نمیکند.
اما نگران نباشید، میتوانیم از اولین سوال برای تشخیص اربابی که قطعا آر نیست استفاده کنیم. سپس از سوال دوم برای اینکه بفهمیم تی است یا اف استفاده میکنیم.
و وقتی که این را فهمیدیم، میتوانیم درباره یکی از دو نفر باقی مانده از او سوال کنیم. پس بیایید شروع کنیم. از بیگانه وسطی میپرسیم، «اگر از تو بپرسم آیا ارباب سمت چپی آر است، جواب تو «اوزو» خواهد بود؟» اگر پاسخ داد «اوزو،» دو احتمال وجود دارد.
ممکن است از آر سوال پرسیده باشید، که در این صورت پاسخ بی معنی خواهد بود. اما در غیر این صورت از تی یا اف پرسیدهاید، و همانطور که میدانیم، پاسخ «اوزو» از هرکدام از آنها که باشد نشان میدهد سوال فرضی صحیح بوده است، و البته ارباب سمت چپی آر است.
در هر صورت، شما میتوانید مطمئن باشید که ارباب سمت راستی آر نیست. به همین صورت، اگر جواب «اولو» بود، متوجه میشوید که ارباب سمت چپی نمیتواند آر باشد.
حال سراغ اربابی که متوجه شدهاید آر نیست بروید و بپرسید، «اگر از شما بپرسم «آیا شما اف هستید؟» آیا پاسخ «اوزو» خواهد بود؟» از آنجا که نگران پاسخ تصادفی نیستید، هر پاسخی هویت او را نشان خواهد داد.
حال که میدانید پاسخ او درست یا غلط است، از او بپرسید ارباب وسطی آر است یا نه. فرآیند حذف هویت شخص باقی مانده را مشخص میکند. اربابان خوشنود به شما کمک میکنند سفینه خود را تعمیر کنید و آماده پرواز شوید.
اجازه مییابید سوال دیگری بپرسید، از تی میپرسید زمین از اینجا خیلی دور است و او جواب میدهد «اوزو»
حیف که هنوز هم نمیدانید معنی آن چیست.
متن انگلیسی درس
Created by logician Raymond Smullyan and popularized by his colleague George Boolos, this riddle has been called the hardest logic puzzle ever.
You and your team have crash-landed on an ancient planet. The only way off is to appease its three alien overlords, Tee, Eff, and Arr, by giving them the correct artifacts.
Unfortunately, you don’t know who is who. From an inscription, you learn that you may ask three yes or no questions, each addressed to any one lord.
Tee’s answers are always true, Eff’s are always false, and Arr’s answer is random each time. But there’s a problem. You’ve deciphered the language enough to ask any question, but you don’t know which of the two words ‘ozo’ and ‘ulu’ means yes and which means no.
How can you still figure out which alien is which? Pause here if you want to figure it out for yourself! Answer in: 3 2 1 At first, this puzzle seems not just hard, but downright impossible.
What good is asking a question if you can neither understand the answer nor know if it’s true? But it can be done. The key is to carefully formulate our questions so that any answer yields useful information.
First of all, we can get around to not knowing what ‘ozo’ and ‘ulu’ mean by including the words themselves in the questions, and secondly, if we load each question with a hypothetical condition, whether an alien is lying or not won’t actually matter. To see how that could work, imagine our question is whether two plus two is four. Instead of posing it directly, we say, “If I asked you whether two plus two is four, would you answer ‘ozo’?
” If ‘ozo’ means yes and the overlord is Tee, it truthfully replies, “ozo.” But what if we ask Eff? Well, it would answer “ulu,” or no to the embedded question, so it lies and replies ‘ozo’ instead.
And if ‘ozo’ actually means no, then the answer to our embedded question is ‘ulu,’ and both Tee and Eff still reply ‘ozo,’ each for their own reasons. If you’re confused about why this works, the reason involves logical structure.
A double positive and a double negative both result in a positive. Now, we can be sure that asking either Tee or Eff a question put this way will yield ‘ozo’ if the hypothetical question is true and ‘ulu’ if it’s false regardless of what each word actually means. Unfortunately, this doesn’t help us with Arr.
But don’t worry, we can use our first question to identify one alien lord that definitely isn’t Arr. Then we can use the second to find out whether its Tee or Eff. And once we know that, we can ask it to identify one of the others. So let’s begin. Ask the alien in the middle, “If I asked you whether the overlord on my left is Arr, would you answer ‘ozo’?” If the reply is ‘ozo,’ there are two possibilities.
You could already be talking to Arr, in which case the answer is meaningless. But otherwise, you’re talking to either Tee or Eff, and as we know, getting ‘ozo’ from either one means your hypothetical question was correct, and the left overlord is indeed Arr.
Either way, you can be sure the alien on the right is not Arr. Similarly, if the answer is ‘ulu,’ then you know the alien on the left can’t be Arr. Now go to the overlord you’ve determined isn’t Arr and ask, “If I asked ‘are you Eff?’ would you answer ‘ozo’?” Since you don’t have to worry about the random possibility, either answer will establish its identity.
Now that you know whether its answers are true or false, ask the same alien whether the center overlord is Arr. The process of elimination will identify the remaining one. The satisfied overlords help you repair your ship and you prepare for takeoff.
Allowed one final question, you ask Tee if it’s a long way to Earth, and he answers “ozo.
Too bad you still don’t know what that means.
مشارکت کنندگان در این صفحه
تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.
🖊 شما نیز میتوانید برای مشارکت در ترجمهی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.