چرا نشستن برای ما بد است؟

پکیج: TED Education / سرفصل: برترین ها / درس 35

TED Education

13 سرفصل | 232 درس

چرا نشستن برای ما بد است؟

توضیح مختصر

Sitting down for brief periods can help us recover from stress or recuperate from exercise. But nowadays, our lifestyles make us sit much more than we move around. Are our bodies built for such a sedentary existence?

  • زمان مطالعه 5 دقیقه
  • سطح سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

ترجمه‌ی درس

Translator: soheila Jafari Reviewer: Saeid Saadat Talab هم‌اکنون که نشسته‌اید تا این ویدیو را ببنید احتمالاً نشستن برای چند دقیقه‌ مشکلی ایجاد نکند ولی هر چه بیشتر بنشینید بدنتان بیشتر احساس ناراحتی می‌کند. بدن‌تان نشسته، در حالی که لحظه شماری می‌کند تا شما دوباره بلند شوید و او را به یک قدم زدن ببرید! درست است؛ ممکن است خنده‌دار به نظر برسد! ولی آیا بدن ما دوست دارد همیشه در حالت نشسته و بی‌تحرک باشد؟! نه این‌طور نیست! مطمئناً نشستن برای مدت کوتاهی می‌تواند به ما در کاهش استرس، یا در رفع خستگی بعد از ورزش کمک کند. اما امروزه؛ شیوه‌ی زندگی ما، باعث شده است که ما بیشتر در حالت نشسته و بی‌تحرک باشیم تا در حال حرکت و بدن‌های ما برای چنین زندگی بی تحرکی ساخته نشده‌اند! در حقیقت کاملاً برعکس! بدن‌های ما برای حرکت و فعالیت ساخته شده‌اند و شما می‌توانید دلایل اثبات آن‌را در ساختار بدن ببینید. در بدنِ ما بیش از ۳۶۰ مفصل و حدود ۷۰۰ ماهیچه‌ی اسکلتی وجود دارد که حرکتی آسان و روان را برای ما فراهم می‌آورند. ساختار فیزیکی منحصربه‌فرد بدنِ ما؛ ما را قادر می‌سازد تا به‌صورت عمودی؛ برخلاف کِشش جاذبه‌ی زمین بایستیم. خون برای اینکه بتواند به طورصحیح در بدن به گردش درآید به تحرک و فعالیت ما نیاز دارد سلول‌های عصبی ما از فعالیت و تحرک سود می‌برند و پوست ما خاصیت الاستیک دارد بدین معنی که با حرکات بدن به خود شکل می‌دهد. بنابراین، هنگامی که هرسانتیمتر از بدنِ ما حاضر و آماده برای تحرک و فعالیت است، چه اتفاقی می‌افتد اگر شما بنشینید و حرکتی نکنید؟! بگذارید برویم سراغ اصل مطلب ستون مهره‌های شما ساختاری طولانی دارد که از استخوان‌ها و دیسک‌های غضروفیِ بین آنها تشکیل شده است. مفاصل، ماهیچه‌ها و رباط‌هایی که به استخوان‌ها متصل شده‌اند آن‌را به هم پیوسته نگه می‌دارند. شیوه‌ی معمول نشستن؛ با پشتی خمیده و شانه‌هایی افتاده حالتی که فشار نامساوی روی ستون مهره‌های شما می‌آورد، به مرور زمان؛ باعث ایجاد پوسیدگی و پارگی در دیسک‌های ستون مهره‌ها می‌شود. کار بیش از حد کشیدن از رباط‌ها و مفصل‌هایی مشخص و فشار آوردن روی ماهیچه‌هایی که کش آمده‌اند تا حالت خمیده و افتاده‌ی کمرشما را صاف کنند نیز همین اثر را دارد. این شکل خمیده همچنین باعث می‌شودهنگامی که شما نشسته‌اید جناغ سینه کوچک شود بدین معنی که ریه‌های شما فضای کمتری برای گسترش هنگام تنفس دارند این یک مشکل است. بخاطراینکه به طور موقت میزان اکسیژن دریافتی بدن را کاهش می‌دهد. در سرتاسر اسکلت؛ ماهیچه‌ها، عصب‌ها، سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌هایی وجود دارند که لایه‌های بافتی نرمِ بدن را شکل می‌دهند، عمل نشستن آن‌ها را متراکم کرده و تحت فشار قرار می‌دهد و این بافت‌های ظریف صدمه‌ی زیادی می‌بینند. آیا تا به حال احساس بی‌حسی و تورم را در اندام‌های بدنتان هنگامی که نشسته‎اید، تجربه کرده‌اید؟ در ناحیه‌هایی که بیشترین فشار بر آن‌ها وارد می‌شود عصب‌ها، سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های شما می‌توانند مسدود شوند! که این امر ارتباط بین عصب‌ها را محدود می‌کند و باعث سستی و کِرِختی عضو می‌شود و کاهش جریان خون در اندام ها باعث متورم شدن آنها می‌گردد. نشستن برای مدت طولانی، همچنین، آنزیم لیپو پروتئین لیپاز را غیرفعال می‌کند این آنزیم مخصوص در دیواره‌ی رگ‌های خونی وجود دارد و چربی‌های درون خون را می‌شکند. پس هنگامی که نشسته‌اید، با اندازه‌ زمانی که در حرکت هستید چربی نمی‌سوزانید. حالت سکون و بی تحرکی چه اثری بر روی مغز دارد؟ در بیشتر اوقات، شما می‌نشینید که از مغزتان استفاده کنید، اما از قضا نشستن برای مدت طولانی در واقع بر خلاف این هدف هست. ساکن بودن، جریان خون و مقدار اکسیژن ورودی به جریان خون مان که از طریق ریه‌ها صورت می‌گیرد را کاهش می‌دهد. مغز شما هر دو این‌ها را برای اینکه هوشیار باشد، نیاز دارد. بنابراین سطح تمرکز مغز شما کاهش می‌یابد وقتی که فعالیت مغز کم می‌شود. متاسفانه، اثرات منفی نشستن تنها کوتاه مدت نیست. مطالعات اخیر دریافتند که نشستنِ طولانی با برخی سرطان‌ها و بیمارهای قلبی مرتبط است و در بیماری دیابت، مشکلات کلیوی و کبدی نیز دخالت دارد. در حقیقت، پژوهشگران نشان دادند که در سراسر جهان، ۹ درصد از مرگ و میرهای زودرس در سال ناشی از بی‌فعالیتی است. و این بیش از پنج میلیون نفر در سال است. بنابراین به نظر می‌رسد که این عادت به ظاهر بی‌ضرر در واقع توانایی آن را دارد که سلامت ما را تغییر دهد. اما خوشبختانه، راه‌حل‌ها ساده و قابل مشاهده هستند. هنگامی که شما چاره‌ای جز نشستن ندارید سعی کنید ستون فقرات را صاف نگه دارید، و هنگامی که مجبور نیستید که روی صندلی بنشینید، هدفتان این باشد که حرکت بیشتری کنید، شاید با یک یادآوری به خودتان که هر نیم ساعت بلند شوید. اما قدر این‌که بدن بیشتر برای حرکت ساخته شده، نه برای ساکن بودن را بدانید. در حقیقت، از آنجا که ویدئو تقریبا تمام شده، چرا بلند نمی‌شوید که به بدنتان کشش دهید؟ به بدنتان یک راه رفتن لذت بخش بدهید. او بعداً سپاسگزار خواهد شد.

متن انگلیسی درس

Right now, you’re probably sitting down to watch this video and staying seated for a few minutes to view it is probably okay. But the longer you stay put, the more agitated your body becomes. It sits there counting down the moments until you stand up again and take it for a walk. That may sound ridiculous. Our bodies love to sit, right? Not really. Sure, sitting for brief periods can help us recover from stress or recuperate from exercise. But nowadays, our lifestyles make us sit much more than we move around, and our bodies simply aren’t built for such a sedentary existence. In fact, just the opposite is true. The human body is built to move, and you can see evidence of that in the way it’s structured. Inside us are over 360 joints, and about 700 skeletal muscles that enable easy, fluid motion. The body’s unique physical structure gives us the ability to stand up straight against the pull of gravity. Our blood depends on us moving around to be able to circulate properly. Our nerve cells benefit from movement, and our skin is elastic, meaning it molds to our motions. So if every inch of the body is ready and waiting for you to move, what happens when you just don’t? Let’s start with the backbone of the problem, literally. Your spine is a long structure made of bones and the cartilage discs that sit between them. Joints, muscles and ligaments that are attached to the bones hold it all together. A common way of sitting is with a curved back and slumped shoulders, a position that puts uneven pressure on your spine. Over time, this causes wear and tear in your spinal discs, overworks certain ligaments and joints, and puts strain on muscles that stretch to accommodate your back’s curved position. This hunched shape also shrinks your chest cavity while you sit, meaning your lungs have less space to expand into when you breath. That’s a problem because it temporarily limits the amount of oxygen that fills your lungs and filters into your blood. Around the skeleton are the muscles, nerves, arteries and veins that form the body’s soft tissue layers. The very act of sitting squashes, pressurizes and compresses, and these more delicate tissues really feel the brunt. Have you ever experienced numbness and swelling in your limbs when you sit? In areas that are the most compressed, your nerves, arteries and veins can become blocked, which limits nerve signaling, causing the numbness, and reduces blood flow in your limbs, causing them to swell. Sitting for long periods also temporarily deactivates lipoprotein lipase, a special enzyme in the walls of blood capillaries that breaks down fats in the blood, so when you sit, you’re not burning fat nearly as well as when you move around. What effect does all of this stasis have on the brain? Most of the time, you probably sit down to use your brain, but ironically, lengthy periods of sitting actually run counter to this goal. Being stationary reduces blood flow and the amount of oxygen entering your blood stream through your lungs. Your brain requires both of those things to remain alert, so your concentration levels will most likely dip as your brain activity slows. Unfortunately, the ill effects of being seated don’t only exist in the short term. Recent studies have found that sitting for long periods is linked with some types of cancers and heart disease and can contribute to diabetes, kidney and liver problems. In fact, researchers have worked out that, worldwide, inactivity causes about 9% of premature deaths a year. That’s over 5 million people. So what seems like such a harmless habit actually has the power to change our health. But luckily, the solutions to this mounting threat are simple and intuitive. When you have no choice but to sit, try switching the slouch for a straighter spine, and when you don’t have to be bound to your seat, aim to move around much more, perhaps by setting a reminder to yourself to get up every half hour. But mostly, just appreciate that bodies are built for motion, not for stillness. In fact, since the video’s almost over, why not stand up and stretch right now? Treat your body to a walk. It’ll thank you later.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.