ترفندهای خواندن با استفاده از تجسم

دوره: تافل iBT / فصل: بخش خواندن تافل - مبانی / درس 6

ترفندهای خواندن با استفاده از تجسم

توضیح مختصر

در این درس تجسم را تعریف خواهیم کرد. سپس توضیح خواهیم داد که چرا این گام مهم است، چطور می توانیم تجسم کنیم، و چه زمانی باید تجسم کنیم. در آخر نگاهی به یک نمونه شعر خواهیم داشت و تجسم را تمرین خواهیم کرد.

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح متوسط

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

یک دقیقه زمان صرف کنید تا یک صحنه تعطیلات را تجسم کنید.

خاطره ای دوست داشتنی یا داستانی که اغلب برای دیگران تعریف می کنید. شاید درباره صبح روز عید باشد، یا پیکنیک روز یادبود کشته شدگان جنگ، ضیافت روز شکرگذاری یا شب شیطنت هالوین. همانطور که خاطره خود را تجسم می‌کنید، درباره افرادی که آنجا بودند فکر کنید. آنها چه بر تن داشتند؟

چه گفتگوهایی رد و بدل شد؟ چه غذایی خوردید؟ چه بوهایی می آمد؟ یادآوری و در میان گذاشتن خاطرات، یکی از راههای تمرین تجسم است. ما می توانیم از این تمرینها به عنوان ترفندی برای خواندن استفاده کنیم.

تجسم یعنی ساختن تصاویر در ذهن به هنگام خواندن. تجسم به روشی مهم برای درک متون خواندن تبدیل می شود.

زمانی که تجسم می کنید، باید درباره رایحه ها، صداها، مزه ها، منظره ها و حتی احساسها فکر کنید. می توانید درباره آن طوری بیاندیشید گویی فیلمی از مطالبی که می خوانید، ساخته اید.

تجسم به خواندن جان می بخشد.

اول، اینکه درک متن را آسان می کند زیرا ما در جستجوی چیزی فراتر از کلمات هستیم و تصاویری می سازیم. ما از طریق تصاویر می توانیم مطالب را بسیار آسانتر به ذهن بسپاریم. دوم، اینکه این کار به ما کمک می کند احساس پیوند بیشتری با مطالب داشته باشیم.

می توانیم شخصیتها و کارهایشان را ببینیم و احساسی داشته باشیم گویی ما نیز بخشی از صحنه هستیم. آخر، اینکه این کار تجربه ای بسیار شخصی تر خلق می کند و حتی ما را با داستان پیوند می دهد. ما با تجسم شخصیتها و صحنه بیشتر درگیر داستان می شویم.

هنگام تجسم یادتان باشد که دارید متن را به فیلم تبدیل می کنید. بنابراین می خواهید مطمئن شوید که هر پنج حستان و نیز سایر جزئیاتی که نویسنده افزوده است، در نظر گرفته شوند.

هنگام خواندن یک متن، تصویری از صحنه در ذهن خود بسازید. سپس شروع به افزودن شخصیتها، بوها، مزه ها و آنچه ممکن است شخصیتها حس کنند، نمائید.

از جزئیات نویسنده برای انجام اینکار استفاده کنید اما از تخیلات خود نیز می توانید به هر شیوه ای که فکر می کنید باعث یادآوری بهترصحنه می شود، استفاده کنید.

شما باید قبل، حین و بعد از خواندن تجسم کنید. قبل از خواندن به عنوان نگاه کنید، نگاهی اجمالی به مطالب داشته باشید و به تصاویر یا نمودارهای موجود توجه کنید.

سعی کنید از آنچه فکر می کنید متن درباره اش نوشته شده، تصویری در ذهن خود بسازید. حین خواندن شروع به پخش فیلم در ذهن خود کنید. پس از خواندن، مطالب خوانده شده را با یادآوری صحنه هایی که ساخته بودید، مرور کنید.

تجسم می تواند در هر نوع نوشته ای اتفاق بیافتد. ما می توانیم داستانهای کوتاه، رمانها، نمایشنامه ها و اشعار را تجسم کنیم. برای این تمرین ما یک شعر را امتحان خواهیم کرد. در زیر گزیده ای از شعر preludes تی اس الیوت آمده است

عصر زمستانی فرا می رسد

با بوی استیک در دالانها

ساعت شش بعد از ظهر است

پایان سوخته ی روزهای دود گرفته

و اکنون بارانی شدید فرا می گیرد

خرده های چرک و کثیفِ

برگهای پلاسیده ی زیر پاهایمان را

و روزنامه های خرابه های خالی را

چه می بینید؟

عصرگاه زمستانی را چطور به تصویر می کشید؟ آیا خورشید در حال غروب است؟ آیا هوا خاکستری است؟ باد خنک می وزد؟

چه بوهایی به مشامتان می رسد؟

بوی غذا و دود در هوا، هوای زمستانی یا حتی بوی برگهایی که خشک و پلاسیده شده اند.

چه صداهایی به گوش می رسد؟

پایان روز باید چه شکلی باشد؟ مردم در تکاپو برای رسیدن به خانه‌هایشان هستند و شاید هم خیابان خالی و ساکت است؟ صدای باد بلند است؟ آیا صدای روزنامه هایی که باد به این طرف و آن طرف می برد، می شنوید؟

چه مزه ای حس می کنید؟

آیا می توانید تصور کنید دود چه مزه ای است؟ یا استیک چه طعمی دارد؟ حتی مزه ی یک شب خنک را ؟

چه حسی دارید؟

همانطور که گوینده پیاده به خانه می رود، آیا خستگی پایان یک روز را حس می کنید؟ احساسهای زمستانی را چطور؟ آیا حس می کنید که برگها و روزنامه ها با صدای خش خش خود را به شما می سایند؟

تجسم یعنی ایجاد تصویر در ذهن هنگام خواندن. شما می تواند تجسم را مثل ساختن فیلی از نوشته بدانید. تجسم مهم است زیرا می تواند در درک متن به ما کمک کند و به ما احساس پیوند بیشتر با مطالب بدهد و تجربه ای بسیار شخصی تر بسازد. شما می توانید قبل، حین و بعد از خواندن هر نوع متنی تجسم نمائید.

متن انگلیسی درس

Take a minute to imagine a holiday scene.

Something that is a fond memory or a story that you share often with others. Maybe it is a Christmas morning, a Memorial Day picnic, a Thanksgiving feast, or a night of mischief at Halloween. As you are picturing your memory, think about the people who were there. What were they wearing?

What conversations took place? What food did you eat? What did you smell? Recalling and sharing memories is one way to practice visualization. We can use these same practices as a reading strategy.

Visualization is creating pictures in our mind as we read. It becomes an important way to comprehend our reading material.

When you visualize, you should think about the smells, sounds, tastes, sights, and even the feelings. You can think about it as making a movie of the material as you read it.

Visualization brings the reading to life.

First, it makes it easier for us to understand the text because we are looking beyond the words and creating images. Through the images, we are able to recall the material much easier. Second, it helps you feel more connected to the material.

You are able to see the characters and their actions and feel as if you are a part of the scene. Finally, it creates a more personal experience and even links you with the story. By imagining the characters and the setting, you are becoming more involved in the story.

When you visualize, remember that you are making the passage into a movie. So, you will want to be sure to consider all five senses, as well as any other details the author includes.

When reading a passage, create a picture in your mind of the scene. Then, begin to add in the characters, the smells, the tastes, and what the character may be touching.

Use the author’s details to do so, but you can also use your own imagination - however you think you could best remember the scene.

You should visualize before, during, and after reading. Before reading, look at the title, skim the material, and note any pictures or graphs.

Try to put an image in your mind of what you think the story will be about. During reading, begin to play the movie in your mind. After reading, review the material that you read by recalling the scenes you have created.

Visualization can take place in any type of writing. We can visualize short stories, novels, plays, and poems. For this exercise, we will try a poem. The following is an excerpt from T.S Eliot’s poem Preludes. As we read, be sure to visualize the poem:

‘The winter evening settles down

With smells of steaks in passageways.

Six o’clock.

The burnt-out ends of smoky days.

And now a gusty shower wraps

the grimy scraps

Of withered leaves about your feet

And newspapers from vacant lots;’

What did you see?

How did you picture the winter evening night? Was the sun going down? Was the weather gray? The wind cool?

What smells did you identify?

The smells of food, smoke in the air, the winter air, or even the smell of the leaves that had withered.

What did you hear?

What would the end of the day sound like? People rushing home or maybe a quiet street? Was the wind loud? Did you hear the newspapers as they blew by?

What did you taste?

Did you imagine what the smoke would taste like? Or the steak? Even the taste of a cool night?

What did you feel?

As the speaker walked home, did you feel the tiredness at the end of a day? What about the feelings of winter? Did you feel that leaves and newspapers rustle against you?

Visualization is creating pictures in your mind as you read. You can think of it as making a movie of the writing. Visualization is important because it can help with our reading comprehension, make you feel more connected to the material, and create a more personal experience. You can visualize before, during, and after reading with any type of writing.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.