گوش دادن به انگلیسی لهجه دار

دوره: تافل iBT / فصل: بخش شنیداری تافل / درس 11

گوش دادن به انگلیسی لهجه دار

توضیح مختصر

در واقعیت و در آزمونهای استاندارد زبان انگلیسی باید با قطعات شنیداری کار کنید که گویندگان با لهجه های غیرآمریکایی آنها را می خوانند. چند تمرین عملی را این درس ببینید

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح متوسط

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

انگلیسی آمریکایی تنها انگلیسی موجود نیست! حتی اگر برنامه ریزی می کنید که در ایالات متحده زندگی یا تحصیل کنید باز هم احتمالا با سایر لهجه های انگلیسی مواجه خواهید شد- و اگر قرار است به مدرسه ای در بریتانیا، استرالیا یا نیوزیلند بروید، قطعاً باید لهجه های بومی را تمرین کنید!

برخی از آزمونهای مهارت زبانی از جمله تافل شامل متنهای شنیداری هستند که گویندگانی با لهجه های غیرآمریکایی آنها را می خوانند.

این مسئله نباید شما را زیاد به سختی بیاندازد- کلمات اغلب یکسانند. اما شاید کمی گیج‌کننده باشند به همین دلیل در این درس کمی گوش دادن به انگلیسی کسانی را تمرین می کنند که اهل ایالات متحده نیستند. اول چند راهنمایی:

  • سعی نکنید خود را درگیر کلمات ناآشنا کنید. برای مثال اگر گوینده ای اهل بریتانیا به جای ground beef می گوید beef mince، به معنای کلی جمله گوش دهید و نه به کلمات منفرد.

  • اگر این درس را برای آمادگی آزمون گوش می دهید، از متن یادداشت برداری کنید. اگر برگه در دسترس ندارید، همین الان بروید و چند برگه بیاورید.

بسیار خوب برای متن آماده اید؟

استاد: صبح بخیر بچه ها. امروز مارکس رو شروع می کنیم، خوب، .از متن خوشتون اومد؟

دانشجو: سخت بود. خیلی سخت.

استاد: بله خوندن نوشته های مارکس سخته. چیزی توش بود که.مفهومی که گیجتون کرده باشه؟

دانشجو: خُب، بذار ببینم، فرق بین ارزش مصرفی و ارزش مبادله ای؟

استاد: آیا کس دیگه ای هم در این باره مشکل داره؟

دانشجو 2: بله منم مشکل دارم.

استاد: بسیار خُب، بذارید از اول شروع کنیم، باشه؟ بذارید اول یه مثال از کالا بزنم- کالا چیزیه که می سازیم تا اون رو بفروشیم یا در ازای اون چیز دیگه ای دریافت کنیم. بسیارخُب، بذارید بگیم این کالا یه کت هستش. بر اساس نظر مارکس کتِ ما دو ارزش داره: ارزش مصرفی و ارزش مبادله ای.

ارزش مصرفی چیزیه که می تونید از کت برای اون منظور استفاده کنید یا کاری که برای ارضای نیاز کسی میکنه. پس ارزش مصرفیِ یه کت اینه که شما رو موقع سردی هوا گرم نگه میداره یا وقتی بارون میاد نمیذاره خیس بشید. دومی ارزش مبادله ایه: یعنی راهی برای سنجیدن کالا های دیگری که میشه در ازای این کت خرید. برای اینکه چیزی رو به ازای چیز دیگه ای بخریم، اول باید بدونیم کالایی که داریم چقدر ارزش داره.

بذارید بگم مثلا من دو تا کت دارم ولی چکمه ندارم. شاید یکی از کتهامو در ازای یه جفت چکمه بدم پس میتونیم بگیم که ارزش مبادله ایه کت و ارزش مبادله ایه چکمه با هم برابره پس می تونیم اونا رو با هم مبادله کنیم. از طرف دیگه من به احتمال زیاد کتم رو با یه لنگه دستکش مبادله نمی کنم. چون ارزش مبادله ای دستکش کمتر از ارزش مبادله ایه کته.

دانشجو: پس ارزش مبادله ای اساسا یعنی قیمت؟

استاد: نه دقیقا. چون که اگه بخوایم میتونیم ارزش مبادله ای رو به روشهایی غیر از پول هم بسنجیم. مجبور نیستی از پول استفاده کنی؟ روشنه؟

دانشجو: درسته، فهمیدم.

و حالا رسیدیم به سوالها. اگر یادداشت برداری کرده اید، آنها را هنگام جواب دادن به سوالات بیاورید زیرا در آزمون هم آنها را خواهید داشت:

۱- در این متنِ سخنرانی، استاد و دانشجوها به طور کلی درباره چه چیزی بحث می کنند؟

الف: ارزش کت، چکمه و دستکش

ب: مفاهیم ارزش مصرفی و ارزش مبادله ای

ج: قیمت کالاها

د: تفاوت بین ارزش و قیمت

جواب صحیح گزینه ب است. استاد سخنانش را با گفتن این جمله آغاز می کند که قصد دارد ارزش مصرفی و ارزش مبادله ای را توضیح دهد و سپس به هر یک از آنها می پردازد.

۲- بر اساس گفته های استاد کدام یک از گزینه های زیر ارزش مصرفی یک کت را شرح می دهد؟

الف: شما را گرم و خشک نگه می دارد.

ب: به اندازه یک جفت چکمه ارزش دارد.

ج: بیش از یک لنگه دستکش می ارزد.

د: می توان بدون استفاده از پول، آن را با کالای دیگری مبادله کرد.

جواب صحیح گزینه الف است. استاد می گوید ارزش مصرفی کت این است که شما را به وقت سرما گرم و به وقت باران خشک نگه می دارد.

۳- به بخش زیر از متن دوباره گوش بدهید.

دانشجو: پس ارزش مبادله ای اساسا یعنی قیمت؟

استاد: نه دقیقا. چون که اگه بخوایم میتونیم ارزش مبادله ای رو به روشهایی غیر از پول هم بسنجیم. مجبور نیستی از پول استفاده کنی؟ روشنه؟

دانشجو: درسته، فهمیدم.

چرا استاد می گوید روشنه؟

الف: او از دانشجو عصبانی است.

ب: او نگران دانشجو است.

ج: او می خواهد دانشجو تأیید کند که فهمیده است.

د: او آماده است که درس را تمام کند.

پاسخ صحیح گزینه ج است. استاد می پرسد تا مطمئن شود که دانشجو توضیحاتش را دنبال کرده (و فهمیده) است. دانشجو با گفتن درسته، فهمیدم به استاد امکان می دهد که بفهمد توضیحاتش قابل فهم است.

۴- در این متن استاد کدام دو مفهوم را در مقابل هم قرار می دهد؟

الف: ارزش مصرفی و ارزش مبادله ای

ب: ارزش مصرفی و قیمت

ج: ارزش مبادله ای و قیمت

د: ارزش و قیمت

جواب صحیح گزینه ی الف است. مفهوم قیمت تنها به طور مختصر در آخر آمده است پس گزینه های ب، ج و د تقابل اصلی کل متن را به درستی شرح نمی دهند.

۵- طبق گفته ی استاد، کالا چیست؟

الف: چیزی دارای ارزش مصرفی و فاقد ارزش مبادله ای

ب: چیزی دارای ارزش مبادله ای و فاقد ارزش مصرفی

ج: چیزی دارای ارزش مبادله ای بالا

د: چیزی که می سازید تا بفروشید

جواب صحیح گزینه د است. استاد می گوید کالا چیزیه که می سازیم تا اون رو بفروشیم یا در ازای اون چیز دیگه ای دریافت کنیم.

حالا به متن کوتاه دوم گوش داده و از آن نیز یادداشت برداری کنید؛ در آزمونک به سوالهای آن نیز جواب خواهید داد. در این متن جورج دانشجویی است که با RA خود بحث می کند.

در دانشگاههای آمریکا RA به دانشجوی مسن‌تری گفته می شود که در خوابگاه با دانشجویان کم سن و سال زندگی و در مشکلات دانشگاهی و اجتماعی به آنها کمک می کند.

RA: جورج خسته به نظر میای. دیگه دارم نگرانت میشم. حالت خوبه؟

جورج: خوب نمی خوابم. خیلی نگران امتحانامم.

RA: شاید امتحانا ترسناک باشن، مخصوصا سال اول. به کلاس خصوصیای کتابخونه سر زدی؟

جورج: نه- اون دیگه چیه؟

RA: اونجا از ساعت 4 عصر تا 10 شب برای هر درس معلم خصوصی هست. شاید واقعا بهت کمک کنه.

جورج: به نظرم عالیه، همین امشب میرم. ممنون!

در این درس متنی را که به لهجه ای غیر امریکایی خوانده شد، تمرین کردید. این برای زندگی روزمره و نیز برای آزمونهای استاندارد انگلیسی مانند تافل مفید است. حالا خود را با سوالهای آزمونک متنی که چند لحظه پیش درباره جورج و RA شنیدید، محک بزنید.

متن انگلیسی درس

American English isn’t the only English around! Even if you’re planning to live or study in the United States, you’ll still probably come across other English accents - and if you’re headed to a school in the United Kingdom, Australia, or New Zealand, you’ll definitely need some practice with native accents!

Some tests of English proficiency, like the TOEFL, also include listening passages read by speakers with non-American accents.

This shouldn’t throw you too hard - the words are mostly the same. But it can be a little off-putting, so in this lesson, you’ll get some practice listening to English spoken by native speakers who aren’t from the United States. First, a few tips:

Try not to get hung up on unfamiliar words. For example, if a speaker from the UK says ‘beef mince’ instead of ‘ground beef,’ listen for the overall meaning of a sentence, not individual words.

If you’re watching this lesson for test prep, take notes on the passage. Get up and get some notepaper now if you don’t have any.

All right, ready for the passage?

PROFESSOR: Good morning, class. We’re starting on Marx today, so, uh…how did you like the reading?

STUDENT: It was really hard. Really hard.

PROFESSOR: Yes, Marx is hard to read. Was there, um, anything - any concepts in particular that confused you?

STUDENT: Well, um, the difference between use-value and exchange-value?

PROFESSOR: Did anyone else have trouble with that?

STUDENT 2: Yes, I did.

PROFESSOR: All right, well, let’s start from the beginning, shall we? Let’s first take an example of a commodity - that’s just a thing that we make in order to put it on the market or exchange it for something else. All right, so our commodity, let’s say it’s a jacket. Our jacket has two kinds of value, according to Marx: use-value and exchange-value.

The use-value is what you can actually use the jacket for, or, um, what it does that meets someone’s need. So the use-value of a jacket is that it keeps you warm in the cold; maybe it keeps you dry in the rain. Then there’s exchange-value: that’s a way of measuring what kinds of other commodities you can trade for the jacket. Because to, uh, to trade one thing for another thing, you have to have some kind of abstract idea of what the thing is worth.

For example, let’s say I have two jackets but no boots. Maybe I’ll trade one of my jackets for a pair of boots, so we could say that the exchange-value of the jacket and the exchange-value of the boots are the same, so we can trade them for each other. On the other hand, I probably wouldn’t trade a whole jacket for just one glove. That’s because the exchange-value of the glove is less than the exchange-value of the jacket.

STUDENT: So, exchange-value is basically price?

PROFESSOR: No, not exactly. Because you can - you can measure exchange-value in ways other than money if you want to. You don’t have to use money. All right?

STUDENT: All right, I get it

Now for the questions. If you took notes, keep your notes out as you answer because you’ll have them on the test.

1) What are the professor and the students mainly discussing in this lecture?

a) The value of jackets, boots, and gloves.

b) The concepts of use-value and exchange-value.

c) The price of commodities.

d) The difference between value and price.

The correct answer is b. The professor starts off the lecture by saying he’s going to explain use-value and exchange-value, and then goes through each of them.

2) According to the professor, which of the following describes the use-value of a jacket?

a) It keeps you warm and dry.

b) It is worth as much as a pair of boots.

c) It is worth more than a glove.

d) It can be exchanged for another commodity without using money.

The correct answer here is a. The professor says that ‘the use-value of a jacket is that it keeps you warm in the cold; maybe it keeps you dry in the rain.’

3) Listen to the following portion of the passage again.

STUDENT: So, exchange-value is basically price?

PROFESSOR: No, not exactly. Because you can - you can measure exchange-value in ways other than money if you want to. You don’t have to use money. All right?

STUDENT: All right, I get it.

Why does the professor say ‘all right?’

a) He is irritated at the student.

b) He is worried about the student.

c) He wants confirmation that the student understood.

d) He is ready to end the lecture.

The correct answer is c. The professor is checking to make sure that the student followed his explanation. The student responds by saying ‘All right, I get it,’ letting the professor know that it made sense.

4) What two concepts does the professor mainly contrast in this passage?

a) Use-value and exchange-value.

b) Use-value and price.

c) Exchange-value and price.

d) Value and price.

The correct answer is a. The concept of price only comes up briefly at the end, so b, c, and d do not accurately describe the main contrast of the entire passage.

5) According to the professor, what is a commodity?

a) A thing with use-value, but not exchange-value.

b) A thing with exchange-value, but not use-value.

c) A thing with a high exchange-value.

d) A thing that you make in order to put on the market.

The correct answer is d. The professor says, ‘a commodity - that’s anything that we can make in order to put it on the market or exchange it for something else.’

Now listen to this second mini-passage and take notes on it too; you’ll answer questions about it in the quiz. In the passage, George is a student who is having a discussion with his RA.

In American universities, an RA is an older student who lives in a dorm with younger students and helps them with academic and social problems.

RA: George, you’ve been looking tired. I’m starting to get worried. Are you all right?

GEORGE: Oh, I haven’t been sleeping well. I’m so worried about my exams.

RA: Exams can be scary, especially in your first year. Have you gone to tutoring at the library?

GEORGE: No - what is that?

RA: They have tutors there for every subject, from 4 pm to 10 pm. It might really help you.

GEORGE: That sounds perfect; I’ll go tonight. Thank you!

In this lesson, you practiced with a passage read with non-American accents. This is useful for everyday life, and also for standardized English tests, like the TOEFL. Now try your hand at some quiz questions on the passage you just heard about George and his RA.

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.