کلمات ربط و راهنما در شنیدار

توضیح مختصر: وقتی به حرفهای کسی گوش می دهید که به زبان انگلیسی حرف می زند، توجه به کلمات ربط و راهنما واقعا مفید است. در این درس چند نکته همراه با مثالهایی از نحوه ی کاربرد این کلمات در مکالمات ارائه می شود

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

کلمات ربط و راهنما

هنگام گوش دادن به یک انگلیسی‌زبان آیا به تک‌تک کلمات به یک اندازه توجه می‌کنید؟ امیدوارم جوابتان نه باشد! این شبیه کاری نیست که بومیان یک زبان انجام می‌دهند؛ به زبان مادریتان هم اینطور توجه نمی‌کنید. راهبرد بهتر این است که به طور انتخابی گوش کنید و به کلمات مهمتر توجه بیشتری نمائید. این شیوه گوش دادن انعطاف‌پذیرتر است زیرا به شما کمک می‌کند نکته اصلی را بفهمید حتی اگر یک یا دو کلمه را هم ندانید.

پس باید به کدام کلمات واقعا گوش داد؟ خوب، این کلمات چند نوع هستند، اما برخی از مهمترین کلمات در هر زبان عبارتند از کلمات ربط یا کلمات راهنما. این کلمات به شما امکان می دهند بفهمید کجای متن هستید و قرار است کجا بروید و اینگونه به شما کمک می کنند در مکالمه راهیابی کنید. می توانید آنها را تابلو راهنمایی بدانید که شما را در تمامی اطلاعاتی که می شنوید، هدایت می کنند. در این درس درباره این کلمات و نحوه استفاده از آنها صحبت خواهیم کرد.

آغاز و پایان

ابتدا درباره انواع کلمات ربط و راهنما که آغاز و پایان را نشان می دهند، صحبت خواهیم کرد. در اینجا چند نمونه کلمه و عبارت راهنما داریم که می توانند آغاز و پایان یک مکالمه را نشان دهند.

آغازپایان
To get started…Just to recap…
Let’s start off by…To wrap up…
First…Well, I think that’s all…

در اینجا مثالی از نحوه کاربرد این کلمات در مکالمه واقعی آورده ایم:

اِستیو: سلام بر همگی و به جلسه ماهانه ما خوش اومدید. برای شروع بذارید به گزارشهای هفته پیش بپردازیم. اول اینکه افتخار می کنم که همه رشد خالص داشته اند…

در اینجا استیو از عبارت to get started برای معرفی اولین موضوع جلسه (گزارشها) استفاده می کند. سپس از عبارت first off برای معرفی اولین موضوع داخل مبحث گزارش‌ها استفاده می کند. در آخرِ جلسه ممکن است چیزی مثل این بشنوید:

استیو: بسیار خوب، فکر می کنم تموم شد دیگه. کسی سوال یا مشکلی نداره؟

اینجا استیو از I think that’s all برای نشان دادن خاتمه جلسه استفاده می کند.

موضوعات و مباحث

این موارد درباره آغاز و پایان بودند. سایر کلمات ربط به شما کمک می کنند در مکالمه پیش بروید و موضوعات را شروع کنید، تغییر داده و به هم ربط دهید. چندین کلمه و عبارت مختلف می توانند هم موضوع جدید گفتگو را شروع کنند و هم به موضوع قبلی در مکالمه بازگردند.

افراد در شرایط واقعی همیشه درباره یک موضوع حرف نمی‌زنند و سپس به موضوع بعدی نمی‌روند. به جای اینکار در مدت مکالمه از این موضوع به موضوعی دیگر می‌روند و برمی‌گردند که می‌تواند گیج‌کننده باشد- مگر اینکه کلمات ربط مناسب را کاملا بشناسید! در اینجا نمونه‌هایی از کلمات و عبارات ربطی را آورده‌ایم که به شما کمک می کنند موضوع بحث را عوض کنید:

شروع بحث جدیدجمع بندی یک موضوعبازگشت به موضوع قبلی
That reminds me…Is that everything about…Just to get back to…
Speaking of…So now that we’ve covered…About that…I just remembered…
I also need to talk to you about…Moving on…To return to what I was saying…

در اینجا چند مثال از نحوه کاربرد این عبارات در مکالمه‌های واقعی ارائه می‌کنیم:

استیو: خُب، همه چیز درباره برنامه سفر روشنه؟

جیمز: فکر کنم. میشه یه لحظه دوباره یه سری به لیست وسایلامون بزنیم؟ یکی دو تا چیز یادم اومد- باتری اضافه و یه دونه هم دوشاخه تبدیل لازممون میشه.

استیو: راست میگی. فکر خوبیه. آهان یادم اومد- باید یه نگاهی هم به لیست سیم کارتهای بین المللی بندازیم…

در این متن استیو و جیمز در پایان مکالمه‌ای طولانی‌تر هستند. استیو با جمع کردن و هماهنگی با جیمز شروع می‌کند تا مطمئن شود تمام برنامه را انجام داده‌اند. سپس جیمز به موضوع قبلی برمی‌گردد و می‌گوید «میشه یه لحظه دوباره یه سری به لیست وسایلامون بزنیم؟» استیو نکته موردنظر را می گوید و سپس از عبارت «آهان یادم اومد- باید یه نگاهی هم به لیست سیم کارتهای بین المللی بندازیم…» استفاده می کند.

ارتباط بین مفاهیم

کلمات راهنما می‌توانند به شما کمک کنند روابط منطقی بین موضوعات بحث را درک کنید. در اینجا واقعا در پی کلماتی هستید که روابطی مانند علت و معلولی یا رابطه‌ی اجزا با کل را نشان دهند. چند نمونه از آنها عبارتند از:

علت و معلول

اجزا با کل

اهمیت نسبی

علت و معلولاجزا با کلاهمیت نسبی
Because of…One/another kind of **is…The main point is…
As a result…One/another way that **Really, I’m trying to say…
This caused… What I really mean is…
And so… So basically…

این کلمات به شما کمک می‌کنند روابط منطقی و تمام چیزهای موجود در ذهن فرد مقابل را درک کرده و همه چیز را در بافت کلام قرار دهید تا بتوانید کل مکالمه را درک کنید. اگر در درک نکته اصلی مشکل دارید، به کلماتی که اهمیت نسبی دارند، توجه ویژه داشته باشید. مثالی می‌زنیم:

استاد: پس ارتش رم به دلیل اصلاحات تغییر چشمگیری داشت. یکی از تغییرات بزرگ اندازه ارتش رم بود: ارتش بسیار بزرگتر شد چون نیروی انسانی بیشتری برای خدمت در آن وجود داشت. تغییرِ دیگر مهارت بود: ناگهان به جای سربازان داوطلب، ارتشی حرفه‌ای ایجاد شد. پس در اصل ارتش رم از مجموعه‌ای از شهروندان داوطلب به گروهی حرفه ای‌تر از افراد ماهر تبدیل شد. حالا بگذارید درباره پیامدهای اون صحبت کنیم.

در این متن استاد ابتدا از عبارت so, because برای شروع رابطه‌ی علت و معلولی استفاده می‌کند. او فقط درباره‌ی اصلاحات در کلاس صحبت کرده است و حالا قصد دارد درباره اثرات آن بحث کند. سپس از عبارات one big change و another change برای تقسیم نکات خود به دو بخش کوچکتر استفاده می کند. پس از آن از عبارت so, basically برای خلاصه کردن نکات خود درباره اصلاحات استفاده می کند. در آخر با گفتن now, let’s talk about موضوع تازه ای را شروع می کند.

خلاصه درس

در این درس نگاهی به برخی از کلمات ربط و راهنما داشتید که می‌توانند به عنوان تابلوهای راهنما در مکالمه عمل نمایند. فقط به چند مورد از کاربردهای این کلمات و عبارات اشاره می کنیم. آنها می توانند:

  • شروع و اتمام یک متن را نشان دهند.

  • جابجایی موضوعات را نشان دهند.

  • روابط منطقی بین مفاهیم یا موضوعات را نشان دهند.

توجه به این کلمات می تواند واقعا به شما کمک کند تا کل مکالمه را درک کنید، حتی اگر یک یا دو کلمه خاص را هم بلد نباشید پس دفعه بعد که به کسی که به انگلیسی صحبت می کند، گوش کردید دنبال آنها باشید.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 7 در فصل 4 از دوره زیر هستید: