تمرین سخنرانی های بخش شنیداری تافل

دوره: تافل iBT / فصل: بخش شنیداری تافل / درس 5

تمرین سخنرانی های بخش شنیداری تافل

توضیح مختصر

متنهای سخنرانی بیشترین نمره را در بخش شنیداری تافل دارند. در این درس نکاتی درباره روش مدیریت آنها و تمرین با یک نمونه متن را خواهید داشت.

  • زمان مطالعه 0 دقیقه
  • سطح خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدیویی

برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.

ترجمه‌ی درس

در آزمون تافل، دو نوع متن شنیداری مختلف خواهید داشت: سخرانی‌ها و مکالمه‌ها. در این درس فقط بر سخنرانی تمرکز خواهیم کرد.

متنهای سخنرانی نوعی از انگلیسی گفتاری را بازسازی می‌کنند که ممکن است در کلاس بشنوید. در برخی از آنها فقط استاد در تمام آن صحبت می کند و در برخی دیگر یک استاد و دانشجویان با هم مباحثه دارند.

شما چهار تا شش متن سخنرانی خواهید داشت. هر متن سخنرانی بین سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد و پس از هر کدام شش سوال مطرح می‌شود.

وقتی آزمون می‌دهید، ابتدا به متنها گوش خواهید داد و سپس سوالات را جواب می‌دهید. نمی‌توانید به متن کتبی دسترسی داشته باشید یا برگردید تا آن را دوباره بشنوید. اما مجاز هستید هنگام گوش دادن یادداشت‌برداری کنید و هنگام جواب دادن به سوالها از یاداشتهایتان کمک بگیرید.

هنگام یادداشت‌برداری سعی نکنید همه چیز را بنویسید. فقط نکات مهم و مفاهیم کلیدی را یادداشت کنید.

اگر قلم و کاغذ در دسترس ندارید همین حالا بروید و فراهم کنید تا بتوانید مانند آزمون اصلی یادداشت‌برداری کنید. سپس آماده متن شوید!

استاد: پس امروز قراره درباره‌ی علل وقوع جنگ جهانی اول صحبت کنیم چون یه کم عجیبه، به نظر شما عجیب نیست که تمام قاره اروپا وارد جنگی بشه که هیچکس واقعا خواهانش نیست و نمی‌خواد شروعش کنه؟ یه کم مسخره اس درسته؟ خُب، این جنگ در واقع از شبه جزیره بالکان شروع شد که.که منطقه ی جنوب شرقی اروپا، محدوده مقدونیه، یونان، بلغارستان، آلبانی صربستان و اون مناطق رو شامل میشه. کسی اصطلاحی که برای بالکانِ حدود سال1914 داشتیم، یادش میاد؟

دانشجو 1: «بشکه باروت بالکان؟»

استاد: کاملا درسته. شرایط سیاسی به حدی متشنج بود که تمام منطقه رو Balkan powder keg (بشکه ی باروت بالکان) نامیدند.

دانشجو 2: پودر به این چیزا چه ربطی داره؟ و بشکه، مگه مال آبجو نیست؟

استاد: خُب، پودر اینجا منظور باروته، و بشکه هم بشکه ذخیره ی باروته. خُب، به نظرتون باروت رو واسه چی میسازن؟ انفجار مگه نه؟ خیلی خطرناک و خیلی ناپایداره. پس اگه بالکان رو یه بشکه باروت بدونیم، یعنی اینکه کل منطقه، تمام اون کشورا مثل یه بشکه بزرگ باروت آماده انفجار و ورود به جنگ بودن.

دانشجوی 2: آهان. حالا فهمیدم. ممنون.

استاد: خوبه. پس ما این بشکه باروت رو – این شرایط بسیار ناپایدار رو توی بالکان داریم، توی تابستون سال 1914 و این زمانیه که جنگ جهانی اول واقعا شروع شده.

بسیارخوب، حالا متن را شنیدید. هنگام جواب دادن به سوالات، یادداشتهایتان را دم دست بگذارید.

1) دوباره به دو خط زیر گوش کنید:

استاد: کاملا درسته. شرایط سیاسی به حدی متشنج بود که تمام منطقه رو Balkan powder keg (بشکه ی باروت بالکان) نامیدند.

دانشجو 2: پودر به این چیزا چه ربطی داره؟ و بشکه، مگه مال آبجو نیست؟

دانشجو از چه چیزی سردرگم شده است؟

الف: محل بالکان در اروپا

ب: کاربردهای باروت

ج: شرایط سیاسی حوزه بالکان در سال 1914

د: ارتباط نام «بشکه باروت بالکان»

جواب صحیح گزینه د است. دانشجو نمی فهمد کلمه powder و keg چه ربطی به شرایط سیاسی دارد یا معلوم نیست چرا بشکه باروت اسمی مناسب برای کشورهای حوزه ی بالکان است.

2) چرا استاد درباره کشورهای حوزه بالکان صحبت می کند؟

الف: تا نحوه شروع جنگ جهانی اول را توضیح دهد.

ب: تا پیشرفتهای جدید در فن آوری باروت را توضیح دهد.

ج: زیرا کشورهای حوزه بالکان مهمترین کشورهای اروپا هستند.

د: زیرا آنها اولین کشورهای اروپایی بودند که از باروت استفاده کردند.

جواب صحیح گزینه الف است. استاد در آغاز کلاس می گوید که قصد دارد درباره علل شروع جنگ جهانی اول صحبت کند و سپس در انتهای متن تکرار می کند که «و این زمانیه که جنگ جهانی اول واقعا شروع شده». او ناپایداری سیاسی کشورهای حوزه بالکان را مطرح می کند تا به نحوه منجر شدن آن به جنگ جهانی بپردازد.

3) طبق گفته استاد کلمه powder در نام Balkans powder keg به — اشاره دارد.

الف: کرم پودر

ب: باروت

ج: بکینگ پودر

د: شیرخشک

جواب صحیح گزینه ب است. استاد توضیح می دهد که منظور از کلمه powder در اینجا باروت است. به همین دلیل است که بشکه باروت بالکان معنی می دهد: کشورهای حوزه ی بالکان مانند بشکه باروت بسیار خطرناک و ناپایدار بودند.

در این درس با یک نمونه متن سخنرانی تافل تمرین کردید. متن این درس کمی خلاصه شده بود، اما در آزمون واقعی متنهای سخنرانی ها حدود سه تا پنج دقیقه طول می کشد و هر متن شش سوال خواهد داشت. در مجموع چهار تا شش عدد از این متنها خواهید داشت.

در متنهای سخنرانی، یادتان باشد که گوش دادن دقیق به متن و یادداشت برداری موثر می تواند شما را در موفقیت یاری دهد. همه کلمات را ننویسید؛ به اطلاعات مهم و نکات کلیدی تمرکز کنید.

شما هنگام جواب دادن به سوالات نمیتوانید برگردید و دوباره متن را گوش کنید اما یادداشتهایتان را دارید.

حالا سوالات را امتحان کنید تا ببینید چقدر واقعاً آمادگی دارید!

متن انگلیسی درس

On the TOEFL, you’ll get two different kinds of listening passages: lectures and conversations. In this lesson, we’ll just focus on the lectures.

Lecture passages reproduce the kind of spoken English you might hear in a classroom. Some will be a professor talking the whole time; others will have a professor and students having a discussion.

You’ll get four to six lecture passages on the test. Each lecture will last between three and five minutes and will be followed by six questions.

When you’re taking the test, you’ll first listen to the passage and then answer the questions. You won’t be able to read a transcript of the passage or go back to listen to it again. But you will be able to take notes while you’re listening, and you’ll have your notes to help you on the questions.

While you’re taking notes, don’t try to write down everything. Instead, try to hit just the important points and key ideas.

If you don’t have one, go grab a pen and paper right now so you can take notes like you would on the real test. And then get ready for the passage!

PROFESSOR: So today, we’re going to talk about the, the - origins of the First World War because it seems a little strange, doesn’t it, that the whole continent of Europe would get involved in a war that nobody really wanted and nobody actually meant to start? Kind of funny, right? Well, it really started in the Balkan Peninsula, which is, uh… the region of Southeastern Europe around Macedonia, Greece, Bulgaria, Albania, Serbia, that area. Does anyone remember the term we had for the Balkans around 1914?

STUDENT 1: ‘The Balkan Powder Keg’?

PROFESSOR: Exactly. The political situation was so tense that the whole region was called ‘the Balkan Powder Keg.’

STUDENT 2: But what does powder have to do with anything? And a ‘keg,’ isn’t that about beer?

PROFESSOR: Well, the ‘powder’ here refers to gunpowder, and a ‘keg’ is the container that you would store the gunpowder in. Um, and if you think about gunpowder, what is it designed to do? Explode, right? It’s very dangerous, very, uh, unstable. So if you call the Balkans a ‘powder keg,’ it means the whole area, all those countries, are just ready to explode into war at any time, like a big pile of gunpowder.

STUDENT 2: Oh, okay. I get it now. Thank you.

PROFESSOR: Good. So, we have this powder keg - this very unstable situation in the Balkans, in the summer of 1914, and this is where the First World War really kicks off…

Okay, now you’ve heard the passage. Keep your notes handy while you answer the questions.

1) Listen to the following two lines again:

‘PROFESSOR: Exactly. The political situation was so tense that the whole region was called ‘the Balkan Powder Keg.

‘STUDENT 2: But what does powder have to do with anything? And a ‘keg,’ isn’t that about beer?’

What is the student confused about?

a) The location of the Balkans in Europe

b) The uses of gunpowder

c) The political situation of the Balkans in 1914

d) The relevance of the name ‘Balkan Powder Keg’

The correct answer is d. The student doesn’t understand what the words ‘powder’ and ‘keg’ have to do with the political situation, so it’s not clear why ‘powder keg’ is an appropriate name for the Balkans.

2) Why is the professor talking about the Balkans?

a) To explain how the First World War began.

b) To explain new developments in gunpowder technology.

c) Because the Balkan countries are the most important countries in Europe.

d) Because they were the earliest European countries to use gunpowder.

The correct answer is a. The professor says at the beginning of the class that he’s going to talk about the origins of the First World War and then repeats toward the end of the excerpt that ‘this is where the First World War really kicks off.’ He’s bringing up the political instability in the Balkans to explain how this caused the war.

3) According to the professor, the ‘powder’ in the name ‘Balkan Powder Keg’ is a reference to…

a) Makeup

b) Gunpowder

c) Baking powder

d) Powdered milk

The correct answer is b. The professor explains that the ‘powder’ here is gunpowder. That is why the name ‘Balkan Powder Keg’ makes sense: just like gunpowder, the Balkans were very dangerous and unstable.

In this lesson, you got some practice with a lecture passage from the TOEFL. The one in this lesson was a little abbreviated, but on the actual test, lecture passages will last about three to five minutes, and each passage will have six questions. You’ll get four to six of these passages in total.

On the lecture passages, remember that listening carefully to the passage and taking effective notes can really help you make it work. Don’t write down every word; focus on the important information and key points. You won’t be able to go back and listen to the passage again while you work on the questions, but you will get your notes.

Now try out the quiz questions to see how well you’re really prepared!

مشارکت کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.