تمرین شنیداری تافل - مکالمه ها

توضیح مختصر: آیا در مکالمه های بخش شنیداری تافل مشکل دارید؟ در این درس چند نکته راهبردی و تمرین برای این متنها ارائه خواهد شد.

زمان مطالعه: 11 دقیقه

سطح: خیلی سخت

دانلود اپلیکیشن «زوم»

این درس را می‌توانید به بهترین شکل و با امکانات عالی در اپلیکیشن «زوم» بخوانید

دانلود اپلیکیشن «زوم»

فایل ویدئویی

ترجمه‌ی درس

مکالمه های تافل

در آزمون تافل حدود یک سوم سوالات درباره متنهای مکالمه ای خواهد بود. برای این متنها به مکالمه ای گوش خواهید داد که ممکن است در یک محیط دانشگاهی انگلیسی زبان رخ دهد. برای مثال ممکن است مکالمه در کتابخانه، ساعات حضور در دفتر اساتید، یا در یک دفتر اداری اتفاق بیافتد. دو تا سه مکالمه خواهید داشت که از هر کدام پنج سوال پرسیده می‌شود. سه نوع سوال خواهید داشت:

  • سوالات گوش دادن برای فهم کلی از شما درباره حقایق اصلی متن سوال می‌کنند.
  • سوالات گوش دادن برای درک کاربردی از شما می‌خواهند دیدگاه و هدف نویسنده را درک کنید.
  • سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات از شما می‌خواهند بر اساس سازماندهی کلی متن ارتباط ایجاد کرده و استنباط کنید.

در این درس هر سه نوع سوال را در یک نمونه متن مکالمه ای تمرین خواهید کرد. فقط قبل از شروع به خواندن متن صرفا چند رهنمود برای آغاز کار ارائه می‌دهیم:

  • یادداشت برداری کنید سر جلسه آزمون برگه چکنویس به شما می‌دهند. اگر الان کاغذ در دسترس ندارید بروید و یک تکه کاغذ بیاورید. اسامی اصلی، اشخاص و نکات اصلی و نه کلمه به کلمه ی متن را یادداشت کنید.
  • توجه داشته باشید که هر کسی چه می‌گوید. شاید این کار کمکتان کند که برگه چکنویس را به دو بخش تقسیم کنید تا جدولی بسازید که بتوانید به آسانی گویندگان را از هم جدا کنید.

  • به کل ماجرا توجه کنید درباره تک‌تک کلمات نگران نباشید. اینکه به طور کلی چه اتفاقی در متن می‌افتد اهمیت دارد.

متن

و حالا نمونه سوالات! متنی را که با آن شروع می‌کنید، اینجا است:

دانشجو: صبح بخیر استاد. خدمت رسیدم که درباره مقالم باهاتون صحبت کنم.

استاد: آهان. بله. چه مشکلی باهاش داری؟ شما که سر کلاس کارت خوبه…

دانشجو: بله، می‌خواستم ازتون خواهش کنم کمی بیشتر به من وقت بدید چون مقاله من توی لپ تاپم بود و هم اتاقیم شربتشو ریخت روی لپ تاپ و حالا روشن نمیشه و مجبورم همه چیزو از اول بنویسم. فکر نمی‌کنم بتونم تا امروز عصر تمومش کنم.

استاد: خُب، جایی ازش نسخه پشتیبان نگرفته بودی؟

دانشجو: می‌دونم که باید این کارو می‌کردم. واقعا نمی‌دونم چی بگم.

استاد: به بخش پشتیبانی فنی کتابخونه سر نزدی؟

دانشجو: نه اونجا چیکار می‌کنن؟

استاد: اونجا یه محل همگانی برای کمک به دانشجوهایی هستش که مشکل کامپیوتری دارن. شاید اونا بتونن بهت کمک کنن فایلهاتو از کامپیوتر بگیری حتی اگه نشه روشنش کرد.

دانشجو: این که خیلی عالیه. خیلی ازتون ممنونم. همین الان میرم ببینم اونا میتونن بهم کمک کنن.

استاد: خوبه. همین کارو بکن. اگه بازم نتونستن بهت کمک کنن برگرد اینجا تا درباره وقت اضافه با هم صحبت کنیم.

دانشجو: ممنون استاد!

سوالات

متن را شنیدید؟ حالا وقتی روی سوالات کار می‌کنید، یادداشتهایتان را در دسترس قرار دهید.

۱. چرا دانشجو درخواست وقت اضافی می‌کند؟

الف: لپ تاپی که فایلش را در آن ذخیره کرده، خراب است.

ب: او در بخش پشتیبانی فنی کتابخانه کار می‌کند.

ج: او مطالب کلاس را نمی‌فهمد.

د: هم اتاقی‌اش به او گفته که مقاله‌اش نیاز به کار بیشتری دارد.

جواب صحیح گزینه الف است. این سوال از نوع شنیدن برای فهم کلی است زیرا فقط درباره ی حقیقتی از متن سوال کرده است.

۲. به دو خط زیر دوباره گوش کنید:

استاد: خُب، جایی ازش نسخه پشتیبان نگرفته بودی؟

دانشجو: می‌دونم که باید این کارو می‌کردم. واقعا نمی‌دونم چی بگم.

وقتی دانشجو می‌گوید «می‌دونم که باید این کارو می‌کردم» منظورش چیست؟

الف: او یک نسخه پشتیبان دیگر دارد، اما هم اتاقی‌اش آن را هم خراب کرده است.

ب. او یک نسخه پشتیبان در جای دیگری دارد.

ج. او از مقاله در هیج جایی پشتیبان نگرفته است.

د: او نمی‌دانسته که باید از مقاله‌اش نسخه پشتیبان بگیرد.

جواب صحیح گزینه ج است. این سوال از نوع شنیدن برای فهم کاربردی است زیرا از شما می‌خواهد هدف یا نقش یک جمله را استنباط کنید. وقتی دانشجو می‌گوید «می‌دونم که باید این کارو می‌کردم» منظورش این است که در واقع این کار را نکرده است.

۳. استاد کمک به دانشجو را چگونه به پایان می‌برد؟

الف: با دادن وقتی اضافی که او درخواست کرده است.

ب: با ارجاع دادن او به بخشی خدماتی که می‌تواند به او در تعمیر لپ تاپ کمک کند.

ج: استاد کمک به دانشجو را به پایان نمی‌برد.

د: با تعمیر لپ تاپ خراب او.

جواب صحیح گزینه ب است. این سوال نیز از نوع فهم کلی است: از شما می‌خواهد حقیقتی از متن را به یاد بیاورید. وقتی استاد پیشنهاد می‌کند که دانشجو می‌تواند درباره ی لپ تاپ خراب خود از بخش پشتیبانی فنی در کتابخانه کمک بگیرد، او را به آنجا ارجاع می‌دهد.

۴. در مجموع استاد و دانشجو درباره چه چیز صحبت می‌کنند؟

الف: درخواست دانشجو برای وقت اضافه

ب: موضوع مقاله دانشجو

ج: منابعی که دانشجو باید برای مقاله‌اش استفاده کند.

د: منابع کامپیوتری مختلفی که در محوطه دانشگاه در دسترس هستند.

جواب صحیح گزینه الف است. این سوال از نوع سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات است زیرا از شما می‌خواهد متن را به طور کلی درک کنید. آنها اصلا درباره موضوع یا منابع مقاله صحبت نمی‌کردند و فقط بخش پشتیبانی فنی مطرح است زیرا ممکن است دیگر دانشجو نیاز به وقت اضافه نداشته باشد.

خلاصه درس

در این درس در جواب دادن به سوالاتی درباره متن مکالمه ای تافل به شما کمک کردیم. متنهای مکالمه ای برای این طراحی می‌شوند تا شبیه نوع گفتگوهایی باشند که در محیطی دانشگاهی ممکن است داشته باشید. پس از هر متن مکالمه پنج سوال دارید. این سوالات سه نوع هستند:

شنیدن برای درک کلی (درک حقایق اصلی متن)

شنیدن برای درک کاربردی (درک دیدگاه یا هدف گوینده)

ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات (ایجاد ارتباط و استنباط کلی متن)

ممکن است مکالمه ها دشوار باشند زیرا باید گوینده‌های مختلف را دنبال کنید. استفاده موثر از یادداشت در اینجا می‌تواند کمک زیادی به شما کند: اسامی دو نفری را که در گفتگو صحبت می کنند، جایی یادداشت کنید و نکات اصلی آنها را در جدولی ستونی نوشته و دنبال کنید. هنوز هم سردرگم هستید؟ چند تای دیگر را در آزمونک امتحان کنید.

متن انگلیسی درس

مشارکت‌کنندگان در این صفحه

تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.

🖊 شما نیز می‌توانید برای مشارکت در ترجمه‌ی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.

📍 شما در حال مشاهده درس 3 در فصل 4 از دوره زیر هستید: