سرفصل های مهم
راهبردهای شنیدن سخنرانی های بخش شنیداری تافل
توضیح مختصر
آیا دنبال یافتن راهی برای گذر از متنهای سخنرانی (درس) در بخش شنیداری آزمون تافل هستید؟ ما اینجا هستیم تا نکات و رهنمودهایی به شما ارائه دهیم- این درس را تماشا کنید تا روش انجام آن را یاد بگیرید.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
در بخش شنیداری آزمون تافل دو نوع متن شنیداری خواهید داشت اما در این درس فقط بر یکی از آنها تمرکز خواهیم کرد: متن های سخنرانی. متنهای سخنرانی آنچه را که ممکن است در کلاس درس بشنوید از جمله تدریس استاد یا گفتگو بین استاد و گروهی از دانشجویان را بازسازی میکند.
تافل چهار الی شش متن سخنرانی و شش سوال برای هر یک از آنها خواهد داشت. هر متن بین سه تا پنج دقیقه طول میکشد. متنهای سخنرانی مانند تمام متنهای شنیداری ممکن است دشوار باشد، زیرا سریع پیش میرود. اما اینجا نحوه گوش دادن موثر و یادداشت برداری آمده است و در کل در متنهای سخنرانی به شما کمک میکند.
اولین گام در راهبرد موثر برای متن سخنرانی نحوه ی مواجهه شما با خود متن است. این دو بخش دارد: گوش دادن و یادداشت برداری. در آزمون تافل فقط متن را میشنوید و نمیتوانید نوشته ی آن را بخوانید پس همه چیز به توانایی شما در گوش دادن وابسته است. شیوه گوش دادنِ راهبردی از این قرار است:
برای یافتن نکته اصلی گوش بدهید. هنگام پخش متن از آن، جا نمانید و نگران کلمهای که نمیدانید نباشید! شما باید کل یک متن را بفهمید.
به کلمات راهنما و ربط دهنده توجه کنید. کلمات ربط دهنده از جمله next و finally میتوانند کمک کنند تا بفهمید در کجای متن هستید.
علاوه بر کلمات، به آهنگ متن نیز توجه کنید. حتی اگر معنای کلمهای را نمیدانید، آهنگ صدای گوینده میتواند در تشخیص کلی به شما کمک کند. برای مثال انگلیسیزبانان معمولا در پایان سوالی مانند این آهنگی خیزان دارند: Did you bring the macaroni? (لطفا دقیقه 1:53 ویدیو را گوش دهید تا این سوال را بشنوید.)
هنگام گوش دادن یادداشتبرداری نیز خواهید کرد. میتوانید هنگام جواب دادن به سوالات از این یادداشتها استفاده کنید. نحوه یادداشتبرداری موثر از این قرار است:
- همه کلمات را یادداشت نکنید. نمیتوانید با سرعت گوینده پیش بروید (مدادتان از گوینده عقب میماند). با اینکار از گوینده عقب میمانید و وقتی مشغول نوشتن یک بخش هستید به بخش دیگری گوش میدهید و گیج میشوید. به جای این کار.
- اسامی، مکانها، اتفاقات و نکات اصلی را یادداشت کنید. فقط تا حدی بنویسید که بعداً بتوانید آنها را یادآوری کنید. برای مثال اگر فردی در گفتگو سه تا چهار جمله را صرف صحبت کردن درباره عصبانیتش به خاطر نمره پائین مقالهاش کرده است، فقط باید بنویسید «دانشجو، عصبانی، نمره پائین».
- برای نفرات بیشتر جدول ستونی را امتحان کنید. اگر متن سخنرانی با چند گوینده دارید، این کار کمک میکند جدولی شبیه به این بسازید:
یک نمونه جدول برای استفاده هنگام یادداشت برداری
پس میتوانید هر چه افراد میگویند یا جزئیات مهم دیگر مربوط به آنها را در ستون مناسب آن بنویسید، فقط با خواندن این جدول میتوان تقریبا کل متن را در چند کلمه و نشانه های یادداشتها بازسازی کرد.
یادداشتهایتان را هر طور که دوست دارید، بنویسید. بسیار خوب است که از شکلکهای خندان، کلمات اختصاری، نمودار، گفتگو با علائم یا زبان خودمانی در یادداشتهایتان استفاده کنید؛ نمره ای به یادداشتهایتان نمیدهند و هیچ کس قرار نیست آنها را ببیند. یادداشتها فقط برای کمک به شما هستند، پس اطلاعات را طوری بنویسید که برایتان معنی داشته باشد.
گوش دادن موثر و یادداشت برداری خوب حقیقتاً نیمی از راه فهم این متنها هستند. اگر این کار را انجام دهید، کاملا برای سوالات زیر آماده خواهید بود. شما به سه نوع سوال پاسخ خواهید داد. آنها از آسان به دشوارتر عبارتند از:
سوالات گوش دادن برای فهم کلی درباره حقایق اصلی متن سوال میکنند.
- سوالات گوش دادن برای درک کاربردی از دیدگاه و هدف نویسنده سوال میکنند.
- سوالات ارتباط دادن و ترکیب اطلاعات از شما میخواهند در کلیت متن، ارتباط ایجاد کرده و استنباط کنید.
جواب تمامی سوالات در متن است. اصلا مجبور نیستید چیزی به جز اطلاعات متن بدانید. چند رهنمود راهبردی برای کمک به شما در سوالات عبارتند از:
از یادداشتهایتان استفاده کنید. آنها برای همین کار نوشته شدند! اگر خوب یادداشتبرداری کنید، واقعا باعث پیشروی شما میشوند.
از روش حذف استفاده کنید. بهترین حالتش این است که به جواب درست میرسید و بدترین حالتش اینکه حذف گزینههایی که میدانید غلط هستند، میتواند کمک کند که بهتر حدس بزنید. نمیتوانید گزینه ها را در کامپیوتر خط بزنید، اما میتوانید لیست گزینه ها را روی چکنویس بنویسید و آنجا آنها را خط بزنید.
مراقب سوالات چندجوابی باشید. در برخی از سوالات شنیداری باید بیش از یک جواب درست را علامت بزنید. این سوالات علامتدار خواهند بود، اما اگر دنبالشان نباشید، خیلی راحت آنها را از قلم میاندازید.
چیزی را که نمیدانید، رد کنید. روی یک سوال گیر نکنید، اگر واقعا نمیتوانید آن را جواب بدهید، فقط حدس زده و از آن عبور کنید. اما یادتان باشد وقتی بهترین حدس خود را علامت زدید، بعداً نمیتوانید بازگشته و جواب را تغییر دهید. نمیتوانید ترتیب جواب دادن سوالات شنیداری تافل را عوض کنید، قبل از رفتن به سوال بعدی باید سوال قبل را جواب بدهید و مجاز نیستید برگشته و جوابهایتان را تغییر دهید.
در این درس چند رهنمود راهبردی برای متنهای سخنرانی بخش شنیداری آزمون تافل ارائه کردیم. این متنها شبیه سخنانی هستند که ممکن است در یک کلاس انگلیسی زبان بشنوید: صحبتهای استاد یا بحث بین استاد و گروهی از دانشجویان. چهار الی شش متن اینچنینی خواهید داشت و هر یک از آنها سه تا پنج دقیقه خواهد بود و سپس برای هر کدام شش سوال مطرح میشود.
به متن گوش کنید، به نکته اصلی و کلمات ربط توجه کنید؛ روی جزئیات متوقف نشوید. از اطلاعات و نکات مهم یادداشت برداری کنید و اگر بیش از یک گوینده دارید، جدولی ستونی ترتیب دهید. سپس با استفاده از اطلاعات متن سوالات را جواب بدهید. مراقب سوالات چندجوابی باشید و اگر جواب سوالی را نمیدانید، از بی جواب رد کردن آن نترسید.
متن انگلیسی درس
On the TOEFL Listening test, you’ll get two kinds of listening passages, but in this lesson, we’re just focusing on one type: the lecture passages. Lecture passages re-create what you might hear in a classroom, either a professor giving a lecture or a conversation between a professor and a group of students.
The TOEFL will have between four and six lecture passages with six questions on each. Each passage is between three and five minutes long. Like all listening passages, lecture passages can be hard because they move quickly. But here’s how to listen effectively, take notes, and generally make the lecture passages work for you.
The first step to good strategy on a lecture passage is how you approach the passage itself. This has two parts: listening and taking notes. On the TOEFL, you’ll only hear the passage; you won’t be able to read a transcript, so everything depends on how well you can listen. Here’s how to listen strategically:
Listen for the main point. Don’t stop to worry over one individual word while the passage moves on without you! It’s important to understand what the overall idea of a conversation is.
Pay attention to signal words and transitions. Transition words, like ‘next’ or ‘finally,’ can help you figure out where you are in the passage.
Listen to intonation as well as words. Even if you don’t know what a word means, the tone of the speaker’s voice can help you figure out the big picture. For example, English speakers usually raise their voice at the end of a question, like this: ‘Did you bring the macaroni?’ (Please see the video at 01:53 to hear this question.)
While you’re listening, you’ll also be taking notes. You’ll be able to use these notes as you answer the questions. Here’s how to take notes effectively:
Don’t write down every word. Your pencil is not as fast as the speakers. You’ll just end up falling behind and writing down one part of the passage while you’re listening to another, which can be confusing. Instead
Write down key names, places, events, and main points. Write only as much as you need to jog your memory later. For example, if a person in the dialog spends three or four sentences talking about how furious she is that she got a C on her paper, you could just write down ‘student - angry - C.’
For multiple people, try a column chart. If you have a lecture passage with multiple speakers, it helps to make a chart that looks something like this:
Then, you can write down what each person says or other important details about them in an appropriate column. Just from reading this chart, you can almost reconstruct the whole conversation in just a few words and symbols of notes.
Write your notes however you like. It’s perfectly fine to use smiley faces, abbreviations, diagrams, text speak, pictures, or slang in your notes; you won’t be graded on the notes and nobody else will ever see them. They’re only there to help you, so write down the information in a way that makes sense to you.
Listening effectively and taking good notes is really half the battle on these passages. If you do that, you’ll be well-prepared for the questions to follow. You’ll answer three types of questions. In order from easiest to most difficult, they are:
Listening for Basic Comprehension questions ask about basic facts and information from the passage.
Listening for Pragmatic Understanding questions ask about a speaker’s attitude or purpose.
Connecting and Synthesizing Information questions ask you to make connections and inferences from the passage as a whole.
The answer to every question is in the passage. You’ll never have to know any outside information. Here are some strategy tips to help you on the questions:
Use your notes. That’s what they’re there for! If you took good notes, they’ll really give you a boost.
Use elimination. At best, you can get to the right answer; at worst, eliminating answers you know are wrong can help you make a better guess. You can’t cross off answers on the computer screen, but you can write down the list of answer choices on your scrap paper and cross them off there.
Watch for multiple answers. On some Listening questions, you’ll have to mark more than one answer choice. These questions will be marked, but they’re easy to miss if you aren’t looking for them.
Skip what you don’t know. Don’t get hung up on one particular question; just take a guess and move on if you really can’t answer it. But bear in mind that once you’ve marked your best guess, you can’t go back and change the answer later. You cannot skip around on the TOEFL Listening questions; you must answer every question before moving on to the next, and you are not allowed to go back and change your answers.
In this lesson, you got some strategy tips for the lecture passages on the TOEFL Listening test. These passages imitate the kind of speech you might hear in an English-language classroom: a professor talking or a discussion between a professor and a group of students. You’ll get four to six of them, each between three and five minutes long and followed by six questions.
Listen to the passage, paying attention to the main point and transition words; don’t get hung up on the details. Take notes of important information and main points and consider a column chart if you have more than one speaker. Then, answer the questions using the information in the passage. Watch out for multiple-answer questions and don’t be afraid to skip if you don’t know an answer.
مشارکت کنندگان در این صفحه
تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.
🖊 شما نیز میتوانید برای مشارکت در ترجمهی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.