سرفصل های مهم
چگونه جملاتی شفاف بنویسیم
توضیح مختصر
اینکه وقتی جملهای خوب را موقع خواندن شناسایی میکنید به این معنا نیست که فکر میکنید نوشتن جملهای خوب آسان است- تا چه رسد به ارزش یک مقاله. نحوهی نوشتن جملات واضح را بیاموزید و جملات بدشکل و نیازمند به اصلاح را به جملات ارزشمندی تبدیل کنید.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
A good essay, you can’t begin to start writing one, not really, unless you learn to write sentences clearly.
این جملهای بد است. وقتی آن را میشنوید، یا وقتی آن را روی صفحه میخوانید احتمالاً این را به طور غریزی حس میکنید، اما چطور آن را اصلاح میکنید؟ بگذارید چند لحظهای را صرف بررسی آن نمائیم.
جمله در حقیقت از لحاظ دستوری درست است اما تقدم و تأخر در آن نیاز به ساماندهی دارد. اولین شبه جمله a good essay است که آن را فاعل جمله فرض میکنیم- قرار است درباره مقالهای خوب صحبت کنیم.
شبه جملهی بعدی به ما میگوید نمیتوانید اقدام به نوشتن جمله ای کنید اما نمیفهمید منظور نویسنده از آن چیست.
آیا نمیتوانیم جملهای بنویسیم چون انگلیسی بلد نیستیم
یا اینکه بهترین دوستمان را یک جمله پست فطرت به قتل رسانده است؟ یا شاید هم به این دلیل که نمیخواهیم یکی از قواعد مذهبی را زیر پا بگذاریم؟ معلوم نیست.
سپس not really را داریم که حاشیه رفتن محسوب میشود- ذرهای از لحن نویسنده که هیچ اطلاعاتی به جمله اضافه نمیکند (در واقع آن را گیجکنندهتر هم میکند)-
و در آخر نیز unless you learn to write sentences clearly را دارید که در آن سرانجام دیدگاه جمله آشکار میشود، اما جمله با قید clearly تمام میشود که ممکن است گیج کننده باشد ( شاید از خود بپرسید که این کلمه sentences را توصیف میکند یا write را؟). فاعل جمله و منظور آن اینقدر نمیتوانند از هم دور باشند. جمله ی زیر همین منظور را به طور اصلاح شده میرساند:
You can’t write a good essay without learning how to write clear sentences first.
یا حتی شیکتر از آن:
Clear sentences are the foundations of great essays.
یک نکته: با اینکه همهی ما دوست داریم هر بار که قلم و کاغذ به دست میگیریم، جملات بینقصی بنویسیم، این واقعگرایانه نیست.
نوشتن جملات خوب و واضح مانند رنگهای درخشان رنگین کمان از انگشتهایتان فرو نمیریزند بلکه باید یاد بگیرید نوشته های خود را اصلاح کرده و ارتقا دهید (با اینحال هر چه بیشتر تمرین کنید بهتر میشوید و سرانجام به جایی میرسید که بیشتر اوقات وقتی اولین بار جملهای مینویسید، زیبا و واضح از آب درمیآید).
به بیان سادهتر: جملات واضح حاصل اصلاح دقیق هستند.
در اینجا چک لیستی شامل سوالاتی داریم که از خود میپرسید تا نوشتهتان را برای خواننده قابلفهمتر نمایید.
همانطور که در جملهی مثال دیدید، یکی از دلایل گیجکننده بودن آن، وجود اطلاعات زایدی است که هدف جمله را دنبال نمیکنند. وقتی سعی میکنید کاغذ را پر کنید، ناگهان صفتها، قیدها و کلمات غیرضروری پدیدار میشوند. بدتر از آن اینکه دانشآموزان هنگام تلاش برای رساندن حجم نوشته خود به حداقل اندازهی مورد قبول، شروع به نوشتن جملاتی میکنند که هیچ معنایی ندارند. بگذارید یک مثال بزنم:
In the course of the novels we are given multiple chances over and over to become suspicious of Snape’s character, most importantly the multiple times that he harasses Harry and his friends for seemingly no reason at all even though they hadn’t done anything to him.
جملهی بالا که تحلیلی از مجموعه کتاب محبوبی که نباید از آن نام برد است، پر از حشو و عبارات مبهمی است که از شفافیت جمله میکاهد. ابتدا multiple chances و over and over را داریم. شاید من در مقام نویسنده فکر کنم دارم میگویم که اسنپ دلایل متعددی ارائه میکند که در شرایط مختلف به او مشکوک شویم. یا شاید منظورم این است که او کارهایی را به دفعات انجام داده است- یعنی بارها و بارها- که دلایل متعددی برای شک کردن به او وجود دارد. جمله واضح نیست پس باید اصلاح شود. بگذارید از شر over and over خلاص شویم.
سپس مهمتر از همه multiple times را داریم. ما قبلاً یکبار از این عبارت استفاده کردهایم پس بیایید یک مترادف مانند many جایگزین آن کنیم. همچنین most importantly چه اطلاعاتی به ما میدهد؟ به نظر میرسد به multiple reasons برمیگردد اما مهمتر از همه چیست؟ اگر منظور واقعی نویسنده نشان دادن موارد خاص باشد، باید آن را دقیق بگوید. بیایید including را جایگزین most importantly کنیم.
سپس نگاهی به بخش آخر جمله یعنی seemingly no reason at all even though they hadn’t done anything wrong to him بیاندازیم. عبارت seeming;y no reason at all سطحی و کم اهمیت بوده و عبارت even though they hadn’t done anything wrong to him همین را میرساند. هر کدام را که فکر میکنید تأثیرگذارتر است، انتخاب کنید. اما ما بخش آخر را اصلاح کرده و at all را حذف میکنیم زیرا هیچ فرقی بین no reason و no reason at all وجود ندارد. بخش آخر نیز کلمه seemingly را نشان میدهد؛ کلمه ای که منظور جمله را تضعیف میکند و نه تقویت. هنوز دارید حرفهایم را دنبال میکنید؟
در آخر گریزی به بحث سبک زده و از خود بپرسید: منظور از in the course of the novels چیست؟ دربارهی کدام course حرف میزنیم؟ بگذارید in the course of را کامل حذف کرده و بگذاریم the novel باقی مانده و آن را در آغاز جمله قرار ندهیم بلکه در بحبوحه کلام (اواسط جمله) جای دهیم. پس از برنامه کاهش وزن جملات انحصاری ما، جملهی موجز و ماهرانهای که به دست می آوریم، این می شود:
We are given multiple chances in the novels to become suspicious of Snape’s character, including the many times he harasses Harry and his friends for no reason.
ببینید. حالت مجهول همیشه چیز بدی نیست (در درسهای دیگر به طور مفصل به اشکالات حالت مجهول خواهیم پرداخت)، اما در کل باید از آن اجتناب کنید زیرا بر تمام بخشهای غلط جمله تأکید کرده و بدتر از آن خواننده را خسته میکند. این (مثال) را ببینید:
The new life form discovered by the scientists will be remembered by generations to come.
ما داریم درباره کشف حیاتی نو صحبت می کنیم! بیائید آن را خسته کننده نکنیم. در حالت معلوم، فاعل کسی است که عمل را انجام میدهد- گلادیس آوازی خواند-
اما در حالت مجهول فاعل چیزی است که کار رویش انجام شده است مثل: آواز توسط گلادیس خوانده شد. در اینجا دو ساختار مجهول داریم پس بگذارید آنها را اصلاح کنیم تا دوباره فعلها را معلوم سازیم. بگذارید the new life form discovered by the scientists را به the scientists discovered a new life form تبدیل کنیم. ببینید حالا دانشمندان هستند که کشف را انجام می دهند نه اینکه عمل اکتشاف روی آنها انجام شود). سپس will be remembered را به remember تبدیل کرده و آن را جایی قرار دهیم که generations کنندهی کار باشد. حالا تمام جمله اینگونه خواهد بود:
The scientists discovered a new life form that generations to come will remember.
چقدر جالبتر شد!
در آخر کنترل کنید که اشتباه آشکاری نداشته باشید. آیا تمامیِ ویرگولها، دونقطهها و نقطهویرگولها در جای درست قرار دارند؟ غلط املایی ندارید؟ آیا فاعلها و فعلها همه با هم هماهنگ هستند (مفرد با مفرد و جمع با جمع)؟
لازم است جملات خود را ویرایش و بازخوانی کنید زیرا اشکالات جزئی باعث گیجکننده شدن جملات شده و حواس خواننده را از نکتهای که قصد بیانش را دارید، پرت میکنند. هنگامی که خواننده به ویرگولی که در جای نامناسبی قرار گرفته خیره شده است، محتوای جمله را کاملاً از یاد میبرد. تمام زحمتی که کشیدید بر باد میرود.
جملات آهنگ دارند. آنها ممکن است کوتاه یا بلند، پر از لفاظی و یا ساده باشند. و گاهی اوقات میتوانند ادامه یابند در مسیرهای اصلی و فرعی بالا و پائین بروند، دور خود بچرخند و به انتهایی ملایم برسند مگر آنکه خواهان آن نباشید.
جملات خود را با صدای بلند بخوانید- به آنها گوش بدهید. اگر دیدید دارید رشتهی کلام را گم می کنید، وقت اصلاح جمله است. این جملات را برداشته و آهنگ آنها را با بقیه جملات هماهنگ کنید- نام کسلکننده ی این تمرین، تغییر ساختار جمله است. اینکه در نهایت جملات چطور با هم هماهنگ میشوند، سبک و لحن منحصر به فرد شما را میسازد.
خلاصهی درس این است که جمله واضح:
1) خوب سازماندهی شده است.
2) کلمهی زائدی ندارد.
3) (معمولا) حالت معلوم دارد.
4) انتخاب کلماتش متناسب و قدرتمند است.
5) آهنگی متناسب با محتوا دارد.
حالا پیش بروید و جملات واضح بنویسید! اصلاح مبارک!
متن انگلیسی درس
A good essay, you can’t begin to start writing one, not really, unless you learn to write sentences clearly.
That is a bad sentence. When you hear me speak it, or when you read it on the screen, you probably feel that instinctively, but how would you fix it? Let’s take a second to analyze it.
The sentence is actually grammatically correct, but its priorities are out of whack. The first clause is ‘a good essay,’ which you assume is the subject - we’re going to talk about a good essay.
The next clause tells you that you can’t begin to start writing one, but you don’t know in what way the author means.
Is it because you don’t speak English? Because your best friend was killed by a rogue sentence? Because you refuse as a matter of religious principle? It’s not clear.
Next, you have ‘not really,’ which is an aside - a bit of the author’s voice that doesn’t add anything to the sentence (it actually makes it more confusing) -
and then, finally, ‘unless you learn to write sentences clearly,’ where the point of the sentence is finally revealed, but it ends on the adverb ‘clearly,’ which may be confusing (‘does it modify ‘sentences’ or ‘write’ you might ask). The connection between the sentence’s subject and its intent couldn’t be further apart. Here’s the same sentiment, cleaned up:
You can’t write a good essay without learning how to write clear sentences first.
Or, more stylishly:
Clear sentences are the foundations of great essays.
Here’s the thing: while we all wish that we could write with perfect clarity every time we sat down to a pen and paper, that’s not realistic.
Writing good, clear sentences is less about learning how to make sparkling, unicorn rainbows of text pour from your fingers than it is about learning how to fix and refine your writing after you’ve put it down (though you’ll get better the more you practice and eventually turn out pretty good sentences on the first try more often than not).
To put that more simply: clear sentences emerge from careful editing.
Here’s a checklist of questions you can ask yourself to make your writing easier for your reader to understand.
As we saw in the example sentence, one of the reasons it was confusing is there was additional information that didn’t serve the intent of the sentence. When you’re trying to fill space in a paper, suddenly adjectives, adverbs, and unnecessary asides often start popping up. Worse, many students, in the course of trying to reach minimum length requirements for a paper, start writing sentences with no substance at all. Let’s look at an example:
In the course of the novels we are given multiple chances over and over to become suspicious of Snape’s character, most importantly the multiple times that he harasses Harry and his friends for seemingly no reason at all even though they hadn’t done anything to him.
The sentence, an analysis of A-Popular-Book-Series-That-Shall-Not-Be-Named, is pumped full of redundancies and ambiguous phrases that take away from the clarity of the sentence.
First, we have ‘multiple chances’ and ‘over and over.’ As the writer, maybe what I think I’m saying is that Snape gives multiple reasons to doubt him on several separate occasions. Or maybe what I mean is that he does certain things enough times - i.e. ‘over and over’ - that there are multiple reasons to doubt him. It’s not clear, so it has to go. Let’s get rid of ‘over and over.’
Next, we have ‘most importantly the multiple times.’ We’ve already used ‘multiple’ in the sentence once, so let’s replace that with a synonym like ‘many.’ Also, what does ‘most importantly’ tell us? It seems to refer back to the ‘multiple reasons,’ but what is most important? If what the writer really means is to point out specific instances, he must be specific. Let’s replace ‘most importantly’ with ‘including.’
Next, let’s look at the last part of the sentence, ‘seemingly no reason at all even though they hadn’t done anything wrong to him.’ This is classic fluff, as ‘seemingly no reason at all’ and ‘even though they hadn’t done anything wrong to him’ express the same sentiment. Choose one - whichever you think is most effective.
But we’ll clip the last part entirely and remove ‘at all’ since there’s no difference between ‘no reason’ and ‘no reason at all’;
that last part also features ‘seemingly,’ a word choice that makes the sentiment weaker, not stronger. Are you still with me?
Finally, to backtrack to a matter of style, ask yourself: what does ‘In the course of the novels’ mean? What course are we talking about? Let’s remove ‘in the course of’ entirely and let ‘the novels’ speak for themselves and not make it an introductory clause but put it in the thick of the action. After our patented Sentence Weight Loss Plan™, here’s the lean, mean sentence we’re left with:
We are given multiple chances in the novels to become suspicious of Snape’s character, including the many times he harasses Harry and his friends for no reason.
Look
Passive voice isn’t always a bad thing (and we’ll go into the problems with passive voice in greater depth in other lessons), but in general, you want to avoid it because it emphasizes all the wrong parts of the sentence and, worse, bores your readers. Check this out:
The new life form discovered by the scientists will be remembered by generations to come.
We’re talking about discovering new life! Let’s not make it boring. In the active voice, the subject is the one performing the action - ‘Gladys sang a song.
but in the passive voice the subject is having the action done to it, as in, ‘The song was sung by Gladys.’ Here we’ve got a couple of passive constructions, so let’s fix them to make the verbs active again. Let’s change ‘The new life form discovered by the scientists’ to ‘The scientists discovered a new life form’. (See, now the scientists are doing the discovering, not having the discovering done to them). Then, let’s change ‘will be remembered’ to ‘remember’ and place it so that ‘generations’ are performing the action. So the whole sentence now looks like this:
The scientists discovered a new life form that generations to come will remember.
Much more interesting!
Finally, check to make sure you haven’t made any obvious errors. Are all of your commas, colons, and semicolons in the right place? Is anything misspelled? Do your subjects and verbs all agree with each other (singular to singular and plural to plural)?
It’s important to edit and proofread your sentences because little mistakes make your sentences confusing and distract your reader from the point you’re trying to make. While your reader is staring at that misplaced comma, he’s completely ignoring the substance of your sentence. There goes all your hard work.
Sentences have rhythms.
They can be long and short, verbose, or simple. And sometimes they can go on and on, twisting and turning down roads and alleyways, rising, falling, tumbling over themselves, and gliding to a gentle finish - unless you don’t want that.
Read your sentences out loud - listen to them. If you find yourself getting lost, it’s time to edit them. Then, take those sentences and start making their rhythms play against one another - a practice that’s more boringly called ‘varying sentence structure.’ How they all fit together is what eventually makes up your unique style and voice.
To re-cap, a good, clear sentence:
1) Is well organized.
2) Has no wasted words.
3) Is (usually) in the active voice.
4) Has appropriate, strong word choice.
5) Has a rhythm suited to the content.
Now go forth and write clear sentences! Happy editing.
مشارکت کنندگان در این صفحه
تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.
🖊 شما نیز میتوانید برای مشارکت در ترجمهی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.