سرفصل های مهم
ذهن انگیزی چیست؟
توضیح مختصر
شاید به شما گفته باشند که قبل از نوشتن هر مقالهای لازم است ذهنانگیزی کنید. این ویدیو توضیح میدهد که چرا انجام ذهنانگیزی به عنوان بخشی از برنامه عادی نوشتن ارزش دارد.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
آیا تابحال پیش آمده که برای خرید چیزهایی که فکر میکنید واقعاً لازم دارید به فروشگاه بروید اما در آخر لابلای قفسهها چرخیده و چیزهایی را به طور تصادفی بردارید؟
آیا تابحال پس از بازگشت از چنین خریدی به خانه احساستان جریحه دار شده است- از اینکه بدون خرید چیزهایی مانند نان و خمیردندان که واقعاً لازم داشتید، یک تفنگ شیرینی و یک پتوی پوشیدنی خریدهاید- و بعد هم به این فکر کنید که چرا فکر کردن و تهیه فهرستی از کارها قبل از انجام کاری که نیازمند سازماندهی است، اهمیت دارد.
نوشتن مقاله بدون ذهنانگیزی مانند خرید رفتن و گردش بی هدف در فروشگاه بدون صرف وقتی برای تهیه فهرست و کشف موارد لازم است. مطمئناً تفنگ شیرینی خوب است اما چه خرید بروید و چه بنویسید، بهتر است از قبل درباره چیزهایی که ابتدا نیاز دارید، فکر کنید.
با توجه به اهمیت کیفیت ایده ها در مقالات درجه بندی شده، بسیار عاقلانه است که قبل از شروع نوشتن مقاله، زمانی را صرف ذهنانگیزی کنید. ذهنانگیزی فرایندی است که طی آن نویسندگان به ایدههای می رسند تا دربارهشان بنویسند.
وقتی به برخی از ما نوشتن مقالهای را محول میکنند، فکر ذهنانگیزی و پیشنویس شاید کاری زائد تلقی شود. شاید از خود بپرسیم: چرا وقتی مجبورم کلی مقاله بنویسم، یک کار اضافه برای خودم بتراشم؟
فرق نمیکند که چه نویسنده خوبی هستید، مهمترین جزء مقالهای که مینویسید( چه مقالهای کلاسی باشد یا مقالهای سر جلسه امتحان)، محتوای آن
و به عبارت دیگر، اطلاعات و نظرات ارائه شده در آن است. شاید بتوانید کلمات را درست اتخاب کنید و تمام قواعد دستوری را بلد باشید، اما اگر مفاهیم خوب و سازمانیافتهای در مقاله خود ارائه نکنید، نمرات زیادی را از دست میدهید.
چندین روش مفید برای ذهنانگیزی وجود دارد که freewriting (آزادنویسی)، listing (فهرست کردن)، clustering (خوشه بندی)، و mapping (طراحی نقشه ). اما فرقی ندارد که از کدام روش استفاده میکنید، فرایند ذهنانگیزی در واقع دو مرحلهی اصلی دارد:
1) ایجاد مفاهیم
2) تفکیک مفاهیم خوب و مفاهیم بی فایده از هم.
برخی افراد ذهنی قوی دارند و میتوانند کار را ذهنی انجام دهند و نیازی به نوشتن مفاهیم حاصل از ذهنانگیزی ندارند اما بیشتر افراد بهتر است وقتی نظرات خوبی به ذهنشان می رسد آنها را روی کاغذ یادداشت کنند.
این کار باعث میشود چیزهایی که با ذهنانگیزی به ذهنتان رسیده بهتر تفکیک کرده و خوب و بد را از هم جدا کنید. با ورود به این فرایند قادر خواهید بود هنگام نوشتن مقاله اصلی، از پرداختن به مسائل یکسان و همسو بپرهیزید.
هیچ چیز بدتر از نشستن سر جلسه امتحان و گذشت ثانیهها و هدر کردن دقایق ارزشمند به نوشتن دربارهی کودکی آبراهام لینکلن نیست در حالیکه قرار است درباره نجات اتحادیه توسط او بنویسید.
همچنین قصد ندارید چندین ساعت را صرف حذف بخشهای بی ربط یک مقاله پژوهشی کنید که چند روز برایش وقت گذاشتهاید.
به عنوان مثالی برای نحوه ذهنانگیزی، بگذارید فرض کنیم که از فهرست کردن که آسانترین روش ذهنانگیزی است، استفاده میکنید و فهرستی متشکل از تمامی مفاهیمی که هنگام فکر کردن به موضوع به ذهنتان رسیده، تهیه میکنید.
اگر قرار است درباره اینکه آیا دانش آموزان مدارس دولتی باید لباسهای یک شکل بپوشند یا نه، مقالهای متقاعدکننده بنویسید ممکن است لیستی از نظراتی مانند این ترتیب دهید:
کاهش هزینههای والدین
کمک به تمرکز دانشآموزان در کلاس
ایجاد محیطی امن
سرکوبی خلاقیت و ابراز وجود
از بین بردن بخشی از جذابیت مدرسه
راحت نبودن این لباسها
هنگام ذهنانگیزی درباره مفاهیم، چیزهایی که یادداشت میکنید، محدود نکنید. سعی کنید به تمامی چیزهایی که بالقوه مرتبط و مفید هستند و میتوانید یادداشت کنید، بیاندیشید. وقتی تمام چیزهایی که به فکرتان رسید، نوشتید، نگاهی به فهرستی که تهیه کرده اید بیاندازید. فهرست حاصل از ذهنانگیزیِ شما درباره لباسهای یک شکل مدرسه حتی میتواند به شما کمک کند دیدگاهی اتخاذ کنید.
ممکن است گاهی اوقات اینطور باشد که مطمئن نیستید با کدام طرف مسئله روبرو می شوید.
با ذهنانگیزی و روی کاغذ آوردن تمام اندیشههایتان میتوانید واقعاً ببینید که کدام دیدگاه نکته بیشتری دارد و میتوانید ارزیابی کنید که کدام دیدگاه استدلالهای بهتری دارد.
هنگام ارزیابی هر یک از مفاهیمی که تهیه کردهاید، قادر خواهید بود وارد دومین مرحلهی مهم ذهنانگیزی شده و مفاهیم مفید و بیفایده را از هم تفکیک نمائید. به سادگی میتوانید ایدههایی را که مفید نخواهند بود خط زده یا نادیده بگیرید. یکی دیگر از فواید ذهنانگیزی این است که میتوانید از ایدههایی که به دست آوردهاید برای رفتن به مرحلهی مهم بعدیِ پیشنویس استفاده کنید و آن تهیه طرح کلی از ایدههایی است که در مقالهی سازمانیافته خود به کار خواهید برد.
هنگام انجام تکلیفی نوشتنی لازم است زمانی را صرف ذهنانگیزی کنید تا قبل از شروع واقعی نوشتن، ایدههایی درباره موضوع به ذهنتان برسد.
اگر قبل از به دست آوردن ایدهها، شروع به نوشتن کنید احتمالاً در آخر مقالهای به دست میآورید که در آن درباره موضوع کلیگویی کردهاید. همچنین نکات بیاهمیتی را که لازم ندارید، در آن گنجانده، اما نکات مهمی را که واقعاً نیاز دارید، در مقاله نیاوردهاید.
قبل از شروع به نوشتن، با استفاده از روشهای ذهنانگیزی مانند آزادنویسی، فهرست کردن، خوشه بندی و طراحی نقشه ایدههایی به دست آورید. سپس به سراغ نظراتی که به ذهنتان رسید، بروید تا تعیین کنید کدامیک مفید و مرتبط است و کدام یک را میتوانید حذف کنید.
پس از طی این مراحل آماده هستید که نکات خود را به شکل طرحی کلی درآورده و سپس شروع به نوشتن نسخهی اولیه نمائید. فکر کردن درباره ایدههایی که قرار است در مقاله بیاورید، کلید داشتن محتوایی خوب است و داشتن محتوای خوب نیز به نوبه خود کلید گرفتن نمرهای خوب در مقاله است.
متن انگلیسی درس
Have you ever gone to the store knowing that there were some things that you probably really needed, but then ended up wandering the aisles, picking up things at random?
If you’ve ever wound up coming back home from a shopping trip like that - having bought a marshmallow gun and one of those wearable blankets, but without the basic things you actually needed, like bread and toothpaste - then you probably have a sense of why it’s important to think ahead and come up with a list of ideas before doing something that requires organization.
Writing an essay without doing a little brainstorming first would be like going on a shopping trip and wandering around aimlessly, without taking some time first to make a list and get a sense of what you needed. Sure, marshmallow guns can be fun, but whether you’re shopping or writing, it’s generally a good idea to think about what you actually need first.
Given the importance of the quality of ideas in graded essays, it makes a lot of sense to spend a bit of time brainstorming before you start writing a paper. Brainstorming is the process whereby writers come up with ideas to write about.
For some of us, when we’re assigned an essay, the thought of brainstorming and prewriting might just seem like more work. We might ask ourselves: why should we give ourselves any additional tasks to do when we already have a huge paper staring us in the face?
No matter how good a writer you are, though, the most important element of an essay that you write - whether it’s a term paper for class or a timed essay exam - is the content of your paper.
In other words, the information and ideas presented in an essay. You may have a real way with words, and you may have all of your grammar rules down cold, but if you don’t present good, well-organized ideas in your paper, you’ll lose out on a lot of points.
There are a number of useful techniques for brainstorming, including freewriting, listing, clustering and mapping. But no matter which technique you use, there are really two essential steps to the brainstorming process:
1) Generate ideas.
2) Decide which ideas are good and which ones aren’t useful.
Some people are mentally able to keep a lot of balls in the air and don’t need to write down their ideas as they brainstorm, but for most of us, it’s a good idea as we generate ideas to jot things down as we come up with them.
This makes it a lot easier to sort out the good ideas from the not-so-good ones that we brainstormed. By engaging in this process, you’ll be able to prevent yourself from going on random tangents while you write your actual essay.
There’s nothing worse than sitting in an exam room as the seconds tick by and realizing that you’ve just wasted several precious minutes going on and on about Abraham Lincoln’s childhood when you were supposed to be writing about his work saving the union.
You also don’t want to waste several hours of writing time by having to get rid of big, irrelevant sections of a term paper that you’ve been working on for a few days.
For an example of how to go about brainstorming, let’s say that you’re employing the very simple brainstorming technique of listing , in which you make a list of all of the ideas that occur to you as you think about your topic.
If you’re writing a persuasive essay about whether students in public schools should be required to wear uniforms, you might make a quick list of ideas like:
Saves parents money
Helps students focus on classes
Creates a safer environment
Stifles kids’ creativity and self-expression
May take some of the fun out of school
May not be comfortable
When brainstorming ideas, don’t limit what you write down. Try to think of all the potentially relevant, useful ideas that you can and jot them down. Once you’ve come up with everything you can think of, take a look at the list you’ve put together. Our brainstorming list about public school uniforms may even help us decide which side to argue.
It may sometimes be the case that you’re not sure which side of an issue you come down on. By brainstorming and getting all of your ideas on paper, you can actually see which side you have more points for, and you can evaluate which side you would have better arguments for.
As you assess each of the ideas you’ve generated, you’ll be able to take on that second important brainstorming step, and decide which ideas are good and which ones aren’t useful. You can simply cross out or ignore the ideas that wouldn’t work well. Another benefit to brainstorming is that you can use the ideas you’ve generated to progress to the next important prewriting step: outlining the points you’ll use for a well-organized essay.
It’s crucial when given a writing assignment to take some time to brainstorm, or come up with ideas for your topic before you dive in to the actual writing process.
If you start writing first, before coming up with ideas, you’ll likely end up with a paper in which you wander around your topic. You’ll also end up including irrelevant points that you don’t need while not including important points that you actually do need.
Before you start writing, generate ideas through brainstorming techniques such as freewriting, listing, clustering or mapping. Then, go through the ideas you’ve come up with to determine which ones are useful and relevant and which ones you could do without.
Once you’ve taken those steps, you’ll be set up to organize your points in an outline and then begin drafting. Being thoughtful about what ideas you’ll include is the key to good content, which is in turn the key to a good essay score.
مشارکت کنندگان در این صفحه
تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.
🖊 شما نیز میتوانید برای مشارکت در ترجمهی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.