چگونه جملات ربطی بنویسیم و به کار ببریم
دوره: تافل iBT / فصل: بخش نوشتاری تافل- گرامر و کاربرد / درس 23سرفصل های مهم
چگونه جملات ربطی بنویسیم و به کار ببریم
توضیح مختصر
کلمات ربط مانند تابلوهای راهنمایی خواننده را در مقاله هدایت میکنند. این درس نحوهی حرکت نویسندهها از جملهای به جملهی بعد، داخل پاراگرافها و بین پاراگرافها برای روان نمودن تجربهی خواندن را بررسی میکند.
- زمان مطالعه 0 دقیقه
- سطح خیلی سخت
دانلود اپلیکیشن «زوم»
فایل ویدیویی
برای دسترسی به این محتوا بایستی اپلیکیشن زبانشناس را نصب کنید.
ترجمهی درس
دورانِ پیش از جیپیاس و تلفنهای هوشمند را تجسم کنید. گارمین یا گوگل مپ وجود نداشت و حتی نمیتوانستید برای درخواست کمک از یک دوست، با او تماس بگیرید. میدانم ترسناک است، قبول؟
قبل از دوران فناوری مدرنمان، رانندگان در واقع برای رفتن از نقطهی الف به نقطهی ب به نقشههای کاغذی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی متکی بودند و از ناشناختهها عبور میکردند.
فکر کنید آن علائمِ موجود در بزرگراهها چقدر مهم بودند.
بدون وجود تابلویی که به راننده هشدار می دهد 5 مایل مانده به خروجی خیابان اِلم، سمت راست ، آنها از کجا بفهمند باید برای خروج از لاین سمت راست آماده شوند؟
حتی مهمتر از آن بدون تابلوی خروجی خیابان اِلم، رانندگان از کجا بفهمند باید برای رسیدن به مقصد نهایی خود از بزرگراه خارج شوند.
بگذارید به بینواهایی فکر کنیم که قبل از جیپیاس مقالات ما را میخوانند، خوانندگان برای رفتن از نقطهی الف به نقطهی ب، بدون اینکه به جادههای پر از دستانداز یا بنبست برسند، به نویسندگان متکی هستند.
استدلال اصلی یک مقاله باید مانند بیان مسئله در یک پایاننامه، برای خوانندگان کاملاً قابل تشخیص باشد.
با پیشروی خواننده در درون و بین پاراگرافهای مقاله، او باید با استفاده از کلماتِ ربطِ نویسنده، آمادهی هرگونه ایدهی تازه و تغییرِ لحن باشد.
مقالهنویسیِ موثر درست شبیه ارائهی نقشهی راهِ واقعاً کوتاه است: بدون خروجیهای غافلگیرانه، فاقد مسیرهای دورافتاده و غیرقابل عبور.
اگر کار را درست انجام دهید، مقالهتان مسیری روشن به خواننده ارائه و به او اطمینان میدهد که به مقصد مورد نظر خواهد رسید.
این درس نحوهی انتقال بین جملات منفرد، جابجایی درون خود پاراگرافها و سرانجام انتقال از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی را به شما نشان خواهد داد.
خوب، کلمات ربط دقیقاً چه هستند و چگونه عمل می کنند؟ کلمات ربط کلمات و عباراتی هستند که به انتقال از یک از ایده به ایدهی دیگر کمک میکنند.
بیایید با دو جملهی ساده شروع کنیم: Club X is a 21-and-over club.
Eighteen-year-olds may enter with a valid ID and a $5.00 cover charge.
یقیناً این دو جمله فاقد ظرافت هستند.
جایزهی نویسندگی هم نبردهاند اما هیچ اشکالی ندارند به جز اینکه بدون وجود یک کلمه ربط بین آنها، ارائهشان غیرمنتظره و ناگهانی است.
اگر جملهی دوم را تغییر دهیم و کلمهی ربط however را برای نشان دادن استثنا به آن بیافزائیم، چه میشود؟
‘Club X is a 21-and-over club. However, eighteen-year-olds may enter with a valid ID and a $5.00 cover charge.’
افزودن یک کلمه ی ربط بین دو جمله، تغییر شگرفی نیست اما خواندن آن را آسانتر میکند و ایدهها بهتر جریان مییابند.
بگذارید این مفهوم را یک گام فراتر ببریم.
از جملهی منفرد گذشته و نگاهی به رابطهی بین چند جمله در یک پاراگراف میاندازیم. همانطور که میخوانم، مرا دنبال کنید:
’ Study.com Academy succeeds in bringing quality education to students through the Internet. Its key to success is employing instructors who know how to capture the main idea of each lesson and bring it to life on-screen. The videos are particularly beneficial in helping visual learners acquire the skills needed to master each concept. The instructor-created assessments at the end of each lesson help students retain the concepts learned. The Academy’s resources have the potential to change the lives of all students.’
درست مانند جملات پیش از کلمات ربطمان، این پاراگراف غلط ملموسی ندارد.
پاراگرافی است که در آن جملات به هم و به موضوع کلی مربوط هستند.
مشکل اینجاست که بدون کلمات ربطی که به دقت انتخاب میشوند، نوشته بسیار ناگهانی و خواندن آن دشوار است.
نمیشود آنها را مانند ایدهای منسجم خواند. با در نظر داشتن مقایسه نوشته با جاده، این نوشته تجربهی یک جادهی فرعی پر از دستانداز است. ببینید وقتی کلمات ربط را برای هموار کردن جمله به آنها اضافه و به خواننده در طول مسیر کمک میکنیم، چه اتفاقی میافتد.
بگذارید For example را برای شروع جزئیات به ابتدای جملهی سوم ، In addition را برای نشان دادن ترتیب به ابتدای جملهی چهارم و With continued outreach را برای نشان دادن گذر زمان قبل از the در جمله ی آخر اضافه کنیم. حالا بگذارید ببینیم چه جملهای از آب درآمد:
‘Study.com Academy succeeds in bringing quality education to students through the Internet. Its key to success is employing instructors who know how to capture the main idea of each lesson and bring it to life on-screen. For example, the videos are particularly successful in helping visual learners acquire the skills needed to master each concept. In addition, the instructor-created assessments at the end of each lesson help students retain the concepts learned. With continued outreach, the Academy’s resources have the potential to change the lives of all students.’
موضوع اصلی همان است اما پاراگراف بسیار منسجمتر است و از انواع واژگان استفاده کرده و خواندن آن بسیار آسانتر است. چرا؟ زیرا نوشتهی اصلاح شده، خوانندگان را در طول محتوای پاراگراف هدایت میکند.
سرانجام نویسندگان باید اطمینان یابند که جریان نه تنها بین جملات منفرد و درون پاراگرافها (همانطور که دیدیم) بلکه بین پاراگرافها نیز برقرار باشد. همانطور که جمله جریان مییابد، پاراگرافها شروع به جریان یافتن میکنند و به مقالهای ختم میشوند که جریان دارد و خیلی زود راهتان را به مقالهای باکیفیت باز میکند.
درست است: هدف هر پاراگراف بیان مفهومی خاص است. بااینحال هر یک از این مفاهیم، جزئی از یک بحث منسجم هستند که در بیان مسئله ارائه شدهاند. به همین دلیل هر پاراگراف باید ترتیبی منطقی را دنبال کند که همه چیز را به هم متصل میسازد.
اینجا بیان مسئلهی مقالهای را داریم که موضوعش گرم شدن زمین است: ایالات متحده با کاهش گازهای گلخانهای، هزینه کردن برای انرژی جایگزین و تعیین جریمه برای موسسات آلودهکننده میتواند با اثرات گرم شدن زمین مبارزه کند.
پس میفهمیم این مقاله سه پاراگراف دارد که دربارهی توانایی ایالات متحده در مبارزه با گرم شدن زمین بحث میکند. پاراگراف اول در پی کاهش گازهای گلخانهای است. این پاراگراف نه تنها باید استدلال خود را مطرح کند بلکه باید پیشدرآمدی برای پاراگراف بعدی باشد که دربارهی انرژی جایگزین است.
اگر جمله ی آخرِ پاراگراف اول این باشد:
‘By reducing greenhouse gasses, our desire for a cleaner and healthier United States is possible’
و جمله ی اول پاراگراف دوم این باشد:
Americans need to invest in alternative energy بین دو پاراگراف هیچ جریانی و ارتباطی وجود ندارد. یادتان باشد خوانندگان، مشتاق نوشتههایی هستند که آنها را از یک مفهوم به مفهوم بعدی انتقال دهند (یعنی بین دو مفهوم رابطه وجود داشته باشد).
پس بگذارید فکر کنیم. با دانستن اینکه انرژی جایگزین به کاهش گاز گلخانهای کمک و محیط زیستمان را سالمتر میکند، از رابطهی بین دو مفهوم برای انتقال از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی استفاده کنید. جملهی اصلی آخر پاراگراف اول را نگه خواهم داشت و جملهی اول پاراگراف دوم را اصلاح میکنم به این صورت: A transition from greenhouse gas-producing fossil fuels to alternative energy sources is another component of a healthier America.
با این اصلاح توانستم ایدهی آمریکایی سالمتر را از پاراگراف اول ادامه دهم و در عین حال موضوع انرژی جایگزین را در پاراگراف دوم شروع کنم. شما به عنوان نویسنده باید تلاش کنید تا بین هر پاراگراف این روابط و تشابهات را پیدا کنید تا خوانندگان را از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی ببرید.
در پایان روز، اگر استدلالی عمیق یا اطلاعاتی با کیفیت برای ارائه داشتید، افزونههای سادهای مانند کلمات ربط میتوانند مقالهای متوسط را به سوی موفقیت هدایت کنند.
یادتان باشد کلمات ربط بین یک جمله و جملهی بعد را چک کنید و اطمینان یابید که این کلمات ربط در هر پاراگراف و نهایتاً بین هر یک از پاراگرافها نیز قابلتشخیص باشد. حتی اگر نوشتهتان مقالهای 100نمرهای هم نباشد، حتماً از کلمات ربط در تمامی نوشته استفاده کنید. خوانندگان و معلمان آن را تحسین میکنند.
متن انگلیسی درس
Imagine a time before GPS and smartphones. There’s no Garmin, no Google Maps, not even the ability to call a friend for help. I know, it’s scary, right?
Before our era of modern technology, drivers actually relied on paper maps and road signs to get from point A to point B while traversing the unknown.
Think about how important those signs along our highways become.
Without a sign that warns drivers ‘Elm St Exit on right; 5 miles,’ how would they know to prepare for a right lane exit?
Even more important, without the ‘Elm Street Exit’ sign, how would drivers know to leave the highway for their final destination?
Let’s think about those who read our essays as the poor souls before GPS Readers rely on essay writers to clearly take them front point A to point B without having to encounter bumpy back roads and dead ends.
The main argument of an essay should be clearly identified for readers in the introduction as an arguable thesis statement.
As they progress through and between the body paragraphs of the essay, readers should be prepared for new ideas and shifts in tone through the use of the writer’s transitions.
Effective essay writing is just like providing really concise directions: no surprise exits, no out-of-the-way and impassable roads.
If done well, your essay will provide a clear path for readers to follow and the confidence to know they’ll reach the desired destination.
This lesson will show you how to transition between individual sentences, transition within paragraphs themselves and finally how to transition from one paragraph to the next.
So what exactly are transitions and how do they work? Transitions are words and phrases that help carry a thought from one idea to the next.
Let’s start with two basic sentences: ‘Club X is a 21-and-over club. Eighteen-year-olds may enter with a valid ID and a $5.00 cover charge.’
Sure, it lacks refinement.
No, it’s not winning any writing awards, but there is nothing inherently wrong with these two sentences - except that without a transition between the two, the delivery seems abrupt and choppy.
How about we change the second sentence to include the transition word ‘however’ to show exception?
‘Club X is a 21-and-over club. However, eighteen-year-olds may enter with a valid ID and a $5.00 cover charge.’
It’s not a drastic change, but the addition of a transition word between the two sentences makes it easier to read, and the ideas flow better.
Let’s take this concept a step further.
We graduate from the individual sentence to look at the relationship between several sentences in a paragraph. Follow along as I read:
‘Study.com Academy succeeds in bringing quality education to students through the Internet. Its key to success is employing instructors who know how to capture the main idea of each lesson and bring it to life on-screen. The videos are particularly beneficial in helping visual learners acquire the skills needed to master each concept. The instructor-created assessments at the end of each lesson help students retain the concepts learned. The Academy’s resources have the potential to change the lives of all students.’
Just like our pre-transition-word sentences, there is nothing explicitly wrong with this paragraph.
It is a paragraph in that the sentences are related to one another and stick to the overall main idea.
The problem is that without those carefully chosen transitions, the writing is too choppy and difficult to read.
It doesn’t read like a cohesive idea. Keeping our road analogy in mind, this is one bumpy off-road experience. Look what happens when we add transitions to smooth out the sentence and help readers along the way.
Let’s add ‘For example’ to the beginning of the third sentence to set up the detail, ‘In addition’ to start the fourth sentence showing sequence, and ‘With continued outreach’ in front of the ‘The’ in the last sentence to indicate the passing of time. Now let’s see how this reads:
‘Study.com Academy succeeds in bringing quality education to students through the Internet. Its key to success is employing instructors who know how to capture the main idea of each lesson and bring it to life on-screen. For example, the videos are particularly successful in helping visual learners acquire the skills needed to master each concept. In addition, the instructor-created assessments at the end of each lesson help students retain the concepts learned. With continued outreach, the Academy’s resources have the potential to change the lives of all students.’
The main idea stays the same, but the paragraph is much more coherent, employs a greater variety of word choice and is much easier to read. Why? Because the revised writing transitions readers through the content of the paragraph.
Finally, writers must ensure there is not only flow between the individual sentences and within the paragraphs, as we’ve seen, but also between the paragraphs. As the sentences flow, the paragraphs will begin to flow, leading to an essay that flows, and soon you’re flowing your way to a quality paper.
It’s true: each paragraph is meant to express a single idea. However, those ideas are each components of one cohesive argument laid out in the thesis. That’s why each paragraph should follow a logical order that connects everything together.
Here we have the thesis statement for an essay on global warming: ‘Through reduction of greenhouse gasses, investment in alternative energy and tougher punishments for polluting corporations, the United States can combat the effects of global warming.’
So we know there are three paragraphs in this essay arguing the ability of the U.S to fight global warming. The first paragraph calls for the reduction of greenhouse gasses. Not only does this paragraph need to make its argument, but it should also set up the following paragraph on alternative energy.
If the conclusion sentence for paragraph one reads
‘By reducing greenhouse gasses, our desire for a cleaner and healthier United States is possible’
and the topic sentence of the second paragraph states
‘Americans need to invest in alternative energy,’
there is no flow between the two. Remember, readers crave writing that transitions them from one idea to the next.
So let’s think. Knowing that alternative energy would help reduce greenhouse gas, making our environment more healthy, use the relationship between the two ideas to transition from one paragraph to the next.
I’ll keep the original conclusion sentence for the first paragraph and revise the topic sentence for the second to read
‘A transition from greenhouse gas-producing fossil fuels to alternative energy sources is another component of a healthier America.’
With this revision, I was able to continue the idea of a healthier U.S from the first paragraph while also previewing the topic of alternative energy in the second. As a writer, you need to work to find those relationships and commonalities between each paragraph to carry readers from one to the next.
At the end of the day, if you have a solid argument and quality information to present, it really is the simple additions, like transition words, that can get a mediocre paper back on the road to success.
Remember to check your essay for transitions between one sentence to the next and be sure those transitions are evident within each paragraph and ultimately between each paragraph as well. Even if it’s not a 100-point research paper, make sure to utilize transitions in all your writing. Readers and teachers appreciate it.
مشارکت کنندگان در این صفحه
تا کنون فردی در بازسازی این صفحه مشارکت نداشته است.
🖊 شما نیز میتوانید برای مشارکت در ترجمهی این صفحه یا اصلاح متن انگلیسی، به این لینک مراجعه بفرمایید.